ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 18/10/2011
Υπερδιπλασιασμός κονδυλίων από το ΥΠΠΟΤ για αρχαιολογικές έρευνες στο δίκτυο της Θεσσαλονίκης...
Οι αρχαιολογικές ανασκαφές «απογειώνουν» τον προϋπολογισμό του Μετρό Θεσσαλονίκης. Το πλήθος των ευρημάτων που έχουν προκύψει από την κατασκευή του Μετρό της συμπρωτεύουσας, αλλά και η υποεκτίμηση των ανασκαφικών αναγκών κατά τον σχεδιασμό του έργου είναι, σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού οι λόγοι για τους οποίους εγκρίνει τον υπερδιπλασιασμό των κονδυλίων για την αρχαιολογική έρευνα, καθ’ υπέρβαση του προϋπολογισμού του έργου.
Σύμφωνα, λοιπόν, με πρόσφατη απόφαση του ΥΠΠΟΤ, μέχρι στιγμής έχουν διατεθεί για τις αρχαιολογικές ανασκαφές που γίνονται στο πλαίσιο της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης περί τα 40,3 εκατομμύρια ευρώ και εκτιμάται ότι θα χρειαστούν ακόμα περί τα 50 εκατ. ευρώ. Με τον υπερδιπλασιασμό των κονδυλίων, οι αρχαιολογικές ανασκαφές θα αντιπροσωπεύσουν καθ’ υπέρβαση το 8% του προϋπολογισμού του έργου (που σήμερα υπολογίζεται στο 1,1 δισ. ευρώ). Η γενναία χρηματοδότηση των ανασκαφικών ερευνών αποφασίστηκε στη βάση των εκτιμήσεων των υπηρεσιών, σχετικά με τη σημασία και το πλήθος των ευρημάτων που θα προκύψουν κατά τη συνέχιση των έργων. Τι περιμένουν λοιπόν ότι θα συναντήσουν οι αρχαιολόγοι; Οπως αναφέρεται στην απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού:
- Στους σταθμούς που βρίσκονται στο ιστορικό κέντρο της πόλης και ιδιαίτερα στο σταθμό Αγ. Σοφίας αναμένεται να αποκαλυφθεί η συνέχεια του οικιστικού ιστού των πρώιμων βυζαντινών χρόνων εκατέρωθεν της Μέσης Οδού, η μαρμαρόστρωτη λεωφόρος decumanus maximus, καθώς και τα οικοδομικά τετράγωνα των υστερορωμαϊκών - παλαιοχριστιανικών χρόνων εκατέρωθεν αυτής. Στον σταθμό Βενιζέλου συνεχίζει να αποκαλύπτεται η Μέση Οδός των βυζαντινών χρόνων, καθώς και κτίρια που ανάγονται στον 10ο-12ο αι. Η αρχαιολογική έρευνα σε βάθος αναμένεται να φέρει στο φως την ίδια χωροταξική διαμόρφωση των πρώιμων βυζαντινών χρόνων και, αμέσως χαμηλότερα, τη μαρμαρόστρωτη decumanus maxi mus και τα οικοδομικά τετράγωνα των υστερορωμαϊκών-παλαιοχριστιανικών χρόνων.
- Στους σταθμούς που βρίσκονται εκτός των τειχών, και ιδιαίτερα στη νότια είσοδο του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού στη Διακλάδωση Σταυρούπολης και στον σταθμό Δημοκρατίας, αναμένεται να αποκαλυφθεί η συνέχεια του δυτικού νεκροταφείου της πόλης, το οποίο ανάγεται στους ελληνιστικούς, ρωμαϊκούς και παλαιοχριστιανικούς χρόνους, καθώς επίσης εργαστηριακές εγκαταστάσεις, οικιστικά κατάλοιπα παλαιοχριστιανικών χρόνων και, πιθανώς, η συνέχεια κτίσματος των πρωτοβυζαντινών χρόνων, που εντοπίστηκε στο νότιο ήμισυ της Διακλάδωσης. Στον σταθμό Σιντριβάνι, όπου έως σήμερα έχουν ερευνηθεί 1.179 τάφοι, αναμένεται να αποκαλυφθεί το ανατολικό νεκροταφείο της πόλης, από τα ελληνιστικά έως και τα παλαιοχριστιανικά χρόνια. Τέλος, στον σταθμό Φλέμινγκ αναμένεται να αποκαλυφθεί η συνέχεια του νεκροταφείου των ρωμαϊκών χρόνων.
Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2006. Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, τα 9,6 χλμ. του δικτύου και οι 13 σταθμοί θα εγκαινιάζονταν σε ένα έτος από σήμερα (2012). Ομως, όπως όλα δείχνουν, το έργο θα χρειαστεί τελικά μία δεκαετία για να ολοκληρωθεί (2016), με τους εργολάβους να μη θεωρούν απίθανο να την υπερβεί.
Του Γιωργου Λιαλιου
Υπερδιπλασιασμός κονδυλίων από το ΥΠΠΟΤ για αρχαιολογικές έρευνες στο δίκτυο της Θεσσαλονίκης...
Οι αρχαιολογικές ανασκαφές «απογειώνουν» τον προϋπολογισμό του Μετρό Θεσσαλονίκης. Το πλήθος των ευρημάτων που έχουν προκύψει από την κατασκευή του Μετρό της συμπρωτεύουσας, αλλά και η υποεκτίμηση των ανασκαφικών αναγκών κατά τον σχεδιασμό του έργου είναι, σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού οι λόγοι για τους οποίους εγκρίνει τον υπερδιπλασιασμό των κονδυλίων για την αρχαιολογική έρευνα, καθ’ υπέρβαση του προϋπολογισμού του έργου.
Σύμφωνα, λοιπόν, με πρόσφατη απόφαση του ΥΠΠΟΤ, μέχρι στιγμής έχουν διατεθεί για τις αρχαιολογικές ανασκαφές που γίνονται στο πλαίσιο της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης περί τα 40,3 εκατομμύρια ευρώ και εκτιμάται ότι θα χρειαστούν ακόμα περί τα 50 εκατ. ευρώ. Με τον υπερδιπλασιασμό των κονδυλίων, οι αρχαιολογικές ανασκαφές θα αντιπροσωπεύσουν καθ’ υπέρβαση το 8% του προϋπολογισμού του έργου (που σήμερα υπολογίζεται στο 1,1 δισ. ευρώ). Η γενναία χρηματοδότηση των ανασκαφικών ερευνών αποφασίστηκε στη βάση των εκτιμήσεων των υπηρεσιών, σχετικά με τη σημασία και το πλήθος των ευρημάτων που θα προκύψουν κατά τη συνέχιση των έργων. Τι περιμένουν λοιπόν ότι θα συναντήσουν οι αρχαιολόγοι; Οπως αναφέρεται στην απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού:
- Στους σταθμούς που βρίσκονται στο ιστορικό κέντρο της πόλης και ιδιαίτερα στο σταθμό Αγ. Σοφίας αναμένεται να αποκαλυφθεί η συνέχεια του οικιστικού ιστού των πρώιμων βυζαντινών χρόνων εκατέρωθεν της Μέσης Οδού, η μαρμαρόστρωτη λεωφόρος decumanus maximus, καθώς και τα οικοδομικά τετράγωνα των υστερορωμαϊκών - παλαιοχριστιανικών χρόνων εκατέρωθεν αυτής. Στον σταθμό Βενιζέλου συνεχίζει να αποκαλύπτεται η Μέση Οδός των βυζαντινών χρόνων, καθώς και κτίρια που ανάγονται στον 10ο-12ο αι. Η αρχαιολογική έρευνα σε βάθος αναμένεται να φέρει στο φως την ίδια χωροταξική διαμόρφωση των πρώιμων βυζαντινών χρόνων και, αμέσως χαμηλότερα, τη μαρμαρόστρωτη decumanus maxi mus και τα οικοδομικά τετράγωνα των υστερορωμαϊκών-παλαιοχριστιανικών χρόνων.
- Στους σταθμούς που βρίσκονται εκτός των τειχών, και ιδιαίτερα στη νότια είσοδο του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού στη Διακλάδωση Σταυρούπολης και στον σταθμό Δημοκρατίας, αναμένεται να αποκαλυφθεί η συνέχεια του δυτικού νεκροταφείου της πόλης, το οποίο ανάγεται στους ελληνιστικούς, ρωμαϊκούς και παλαιοχριστιανικούς χρόνους, καθώς επίσης εργαστηριακές εγκαταστάσεις, οικιστικά κατάλοιπα παλαιοχριστιανικών χρόνων και, πιθανώς, η συνέχεια κτίσματος των πρωτοβυζαντινών χρόνων, που εντοπίστηκε στο νότιο ήμισυ της Διακλάδωσης. Στον σταθμό Σιντριβάνι, όπου έως σήμερα έχουν ερευνηθεί 1.179 τάφοι, αναμένεται να αποκαλυφθεί το ανατολικό νεκροταφείο της πόλης, από τα ελληνιστικά έως και τα παλαιοχριστιανικά χρόνια. Τέλος, στον σταθμό Φλέμινγκ αναμένεται να αποκαλυφθεί η συνέχεια του νεκροταφείου των ρωμαϊκών χρόνων.
Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2006. Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, τα 9,6 χλμ. του δικτύου και οι 13 σταθμοί θα εγκαινιάζονταν σε ένα έτος από σήμερα (2012). Ομως, όπως όλα δείχνουν, το έργο θα χρειαστεί τελικά μία δεκαετία για να ολοκληρωθεί (2016), με τους εργολάβους να μη θεωρούν απίθανο να την υπερβεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.