makthes.gr, 17/01/2013
Τη μεταφορά των βυζαντινών μνημείων που βρέθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου κατά τις ανασκαφές για το μετρό Θεσσαλονίκης αποφάσισαν τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου...
Ο χώρος που σχεδιάζεται να φιλοξενήσει τις αρχαιότητες είναι το στρατόπεδο Παύλου Μελά.Πρόκειται για δύο βυζαντινούς δρόμους που τέμνονται, το τετράπυλο που βρέθηκε στη συμβολή των δρόμων με τους οκτώ πεσσούς που το στήριζαν, καθώς και για άλλους έξι πεσσούς, που όριζαν στεγασμένα πεζοδρόμια, το κτίριο με τη μνημειώδη είσοδο και τις επιστρωμένες μαρμάρινες πλάκες από δεύτερη χρήση -παρμένες από το δρόμο ή άλλο οικοδόμημα- τις βάσεις κιόνων, τον κεραμοσκεπή αποχετευτικό αγωγό, τα ίχνη από τα επιτραπέζια παιχνίδια πάνω στις μαρμάρινες πλάκες και γενικά όλα τα κατάλοιπα των οικοδομημάτων, που χρονολογούνται μεταξύ των τελών του 6ου και των αρχών του 7ου αιώνα.
Το πιθανότερο είναι να μεταφερθούν εξ ολοκλήρου στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, που θεωρείται ιδανικό για τη δημιουργία ενός αρχαιολογικού πάρκου. Τα 6.000 τ.μ. του στρατοπέδου είναι τα πλέον κατάλληλα για την αποθήκευση και τη συντήρηση των αρχαιοτήτων που ήδη έχουν αποσπαστεί (τάφοι, οικοδομήματα, δεξαμενές κ.ά.), κυρίως όμως για την έκθεση ολόκληρου του συγκροτήματος που αποκαλύφθηκε στο σημείο όπου θα κατασκευαστεί ο σταθμός Βενιζέλου. Ωστόσο πρώτα πρέπει να παραχωρηθεί ο χώρος από το υπουργείο Άμυνας είτε στο ΥΠΕΚΑ είτε στη γενική γραμματεία του ΥΠΠΟ.
Τη μεταφορά των βυζαντινών μνημείων που βρέθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου κατά τις ανασκαφές για το μετρό Θεσσαλονίκης αποφάσισαν τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου...
Ο χώρος που σχεδιάζεται να φιλοξενήσει τις αρχαιότητες είναι το στρατόπεδο Παύλου Μελά.Πρόκειται για δύο βυζαντινούς δρόμους που τέμνονται, το τετράπυλο που βρέθηκε στη συμβολή των δρόμων με τους οκτώ πεσσούς που το στήριζαν, καθώς και για άλλους έξι πεσσούς, που όριζαν στεγασμένα πεζοδρόμια, το κτίριο με τη μνημειώδη είσοδο και τις επιστρωμένες μαρμάρινες πλάκες από δεύτερη χρήση -παρμένες από το δρόμο ή άλλο οικοδόμημα- τις βάσεις κιόνων, τον κεραμοσκεπή αποχετευτικό αγωγό, τα ίχνη από τα επιτραπέζια παιχνίδια πάνω στις μαρμάρινες πλάκες και γενικά όλα τα κατάλοιπα των οικοδομημάτων, που χρονολογούνται μεταξύ των τελών του 6ου και των αρχών του 7ου αιώνα.
Το πιθανότερο είναι να μεταφερθούν εξ ολοκλήρου στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, που θεωρείται ιδανικό για τη δημιουργία ενός αρχαιολογικού πάρκου. Τα 6.000 τ.μ. του στρατοπέδου είναι τα πλέον κατάλληλα για την αποθήκευση και τη συντήρηση των αρχαιοτήτων που ήδη έχουν αποσπαστεί (τάφοι, οικοδομήματα, δεξαμενές κ.ά.), κυρίως όμως για την έκθεση ολόκληρου του συγκροτήματος που αποκαλύφθηκε στο σημείο όπου θα κατασκευαστεί ο σταθμός Βενιζέλου. Ωστόσο πρώτα πρέπει να παραχωρηθεί ο χώρος από το υπουργείο Άμυνας είτε στο ΥΠΕΚΑ είτε στη γενική γραμματεία του ΥΠΠΟ.
Επιπλέον τα μέλη του ΚΑΣ γνωμοδότησαν υπέρ της μη διατήρησης των αρχαίων κατάλοιπων που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό Δημοκρατίας. Πρόκειται για 21 ταφές, μεταξύ των οποίων τέσσερις πυρές, δώδεκα λακκοειδείς τάφοι και τρεις εγχυτρισμοί, ένας ταφικός βωμός, μία επιτύμβια στήλη, που ανήκουν σε διάφορες χρονολογικές περιόδους, από τα ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρόνια ώς τον 3ο και τον 4ο μ.Χ. αιώνα.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ: ΔΕΝ ΦΤΑΙΜΕ ΕΜΕΙΣ
«Άσχετες με τις αρχαιολογικές εργασίες είναι οι καθυστερήσεις και οι πάσης φύσεως κωλυσιεργίες που αφορούν το έργο ολοκλήρωσης της διάνοιξης του μετρό στη Θεσσαλονίκη», υποστηρίζουν τα μέλη του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, η τοπική επιτροπή Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας και ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων.
Οι αρχαιολόγοι σε ανακοίνωσή τους αποκρούουν την κριτική που ασκείται σε βάρος τους, ότι δηλαδή λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεών τους καθυστερεί το έργο του μετρό. Τονίζουν δε ότι ήδη έχουν παραδώσει περισσότερους από επτά χώρους-σταθμούς για την εκτέλεση εργασιών κατασκευαστικού χαρακτήρα. «Ενδεικτική είναι η μακρόχρονη παύση των εργασιών διάτρησης σηράγγων από τους μετροπόντικες, πεδίο στο οποίο δεν εμπλέκεται το αρχαιολογικό κομμάτι του έργου», υπογραμμίζουν.
Οι αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες στο πλαίσιο της διάνοιξης του μετρό στη Θεσσαλονίκη άρχισαν πριν από έξι χρόνια με προϋπολογισμό αρχικά 15 εκατ. ευρώ, ο οποίος επαναδιαμορφώθηκε στα 90 εκατ. και μέχρι στιγμής έχουν διατεθεί περίπου 60 εκατομμύρια ευρώ. Ήδη έχουν ανασκαφεί περίπου 15.000 τ.μ. και έχουν αποκαλυφθεί περισσότερα από 20.000 αντικείμενα.
ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Συνεχίζεται σήμερα η 48ωρη απεργία των σωματείων εργαζομένων της Αττικό Μετρό, της ανώνυμης εταιρείας που μελετά, δημοπρατεί και επιβλέπει την κατασκευή των έργων μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και του τραμ. Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται «για τη συνεχή απαξίωση του έργου της εταιρείας μας, τις νέες εξοντωτικές περικοπές των μισθών μας, καθώς και για την αποδυνάμωσή της με την αποχώρηση εξειδικευμένου προσωπικού σε μεγάλα τεχνικά έργα στο εξωτερικό».
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ: ΔΕΝ ΦΤΑΙΜΕ ΕΜΕΙΣ
«Άσχετες με τις αρχαιολογικές εργασίες είναι οι καθυστερήσεις και οι πάσης φύσεως κωλυσιεργίες που αφορούν το έργο ολοκλήρωσης της διάνοιξης του μετρό στη Θεσσαλονίκη», υποστηρίζουν τα μέλη του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, η τοπική επιτροπή Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας και ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων.
Οι αρχαιολόγοι σε ανακοίνωσή τους αποκρούουν την κριτική που ασκείται σε βάρος τους, ότι δηλαδή λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεών τους καθυστερεί το έργο του μετρό. Τονίζουν δε ότι ήδη έχουν παραδώσει περισσότερους από επτά χώρους-σταθμούς για την εκτέλεση εργασιών κατασκευαστικού χαρακτήρα. «Ενδεικτική είναι η μακρόχρονη παύση των εργασιών διάτρησης σηράγγων από τους μετροπόντικες, πεδίο στο οποίο δεν εμπλέκεται το αρχαιολογικό κομμάτι του έργου», υπογραμμίζουν.
Οι αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες στο πλαίσιο της διάνοιξης του μετρό στη Θεσσαλονίκη άρχισαν πριν από έξι χρόνια με προϋπολογισμό αρχικά 15 εκατ. ευρώ, ο οποίος επαναδιαμορφώθηκε στα 90 εκατ. και μέχρι στιγμής έχουν διατεθεί περίπου 60 εκατομμύρια ευρώ. Ήδη έχουν ανασκαφεί περίπου 15.000 τ.μ. και έχουν αποκαλυφθεί περισσότερα από 20.000 αντικείμενα.
ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Συνεχίζεται σήμερα η 48ωρη απεργία των σωματείων εργαζομένων της Αττικό Μετρό, της ανώνυμης εταιρείας που μελετά, δημοπρατεί και επιβλέπει την κατασκευή των έργων μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και του τραμ. Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται «για τη συνεχή απαξίωση του έργου της εταιρείας μας, τις νέες εξοντωτικές περικοπές των μισθών μας, καθώς και για την αποδυνάμωσή της με την αποχώρηση εξειδικευμένου προσωπικού σε μεγάλα τεχνικά έργα στο εξωτερικό».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.