Δευτέρα 11 Μαρτίου 2013

Στοιχειώνει ξανά το μετρό Θεσσαλονίκης

newmoney.gr,11/03/2013

Εμφύλιος αρχαιολόγων -Αττικό Μετρό για τις αρχαιότητες, κίνδυνος να καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου...Της Μαριάννας Τζάννε

Εκτός τροχιάς και με κίνδυνο ακόμη και την κατάργηση του σταθμού “Βενιζέλου” βγαίνει για πολλοστή φορά το μετρό Θεσσαλονίκης μετά τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα που βρέθηκαν στα έγκατα της γης.

Οι αρχαιολόγοι που από την πρώτη στιγμή τάχθηκαν υπέρ της διατήρησής τους στο σταθμό, εξακολουθούν να αντιδρούν στις αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) που έχει αποφασίσει να μετακινηθούν από το χώρο αλλά και της Αττικό Μετρό που θεωρεί ότι είναι αδύνατη η παραμονή τους στην περιοχή.

Οι αρχαιολόγοι θεωρούν σπάνιας πολιτιστικής κληρονομιάς τα ευρήματα που χρονολογούνται μεταξύ 4ου και 9ου αιώνα. (ολόκληρη η βυζαντινή πόλη της Θεσσαλονίκης και το ιστορικό της κέντρο), χαρακτηρίζοντάς τα ισότιμα σε αξία με τον Πύργο του Άιφελ ή το Μπίνγκ Μπεν. Έχουν μάλιστα καταθέσει ερώτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και κάνουν διεθνή έκκληση για την διάσωση των αρχαίων μνημείων.

Εάν εισακουστεί η γνώμη των αρχαιολόγων στην Αττικό Μετρό ισχυρίζονται ότι το έργο θα πήγαινε δύο χρόνια πίσω καθώς ο σταθμός θα χρειαζόταν να μετακινηθεί και να γίνουν νέες μελέτες, νέα χάραξη, νέες απαλλοτριώσεις και επομένως να εκτιναχθεί το κόστος.

«Εάν επιμείνουν να μείνουν τα αρχαία στο σημείο που βρέθηκαν τότε είναι πιο πιθανό το ενδεχόμενο να καταργηθεί ο σταθμός» λένε τόσο από την κοινοπραξία που κατασκευάζει το έργο όσο και από την Αττικό Μετρό. Κάτι παρόμοιο συνέβη πριν λίγα χρόνια στον Κεραμεικό στην Αθήνα όπου ο σταθμός καταργήθηκε επειδή κατά τις αρχαιολογικές ανασκαφές ανακαλύφθηκε ο αρχαιότερος τάφος της Αρχαίας Αθήνας.

Η κατάργηση του σταθμού δεν είναι απαγορευμένη λέξη στα χείλη εκείνων που αποφασίζουν για το έργο αν και θεωρούν ότι θα είναι η χειρότερη λύση. Αφενός γιατί θα αφήσει ακάλυπτο συγκοινωνιακά ένα μεγάλο κομμάτι του επιβατικού κοινού (50.000 επιβάτες) της πόλης αφετέρου γιατί θα διαταράξει την τεχνική αλληλουχία μεταξύ των σταθμών (των γεννητριών της ΔΕΗ, των ηλεκτρομηχανολογικών κ.α). «Αν χαθεί ο σταθμός Βούλγαρη, τότε η απόσταση από τον προηγούμενο και τον επόμενο σταθμό θα είναι 1.150 μέτρα όταν οι παγκόσμιες προδιαγραφές αναφέρουν ότι δεν πρέπει να ξεπερνά τα 700 μέτρα» λένε στελέχη της Αττικό Μετρό.

Το κλίμα πάντως στην συμπρωτεύουσα φαίνεται να γέρνει προς την πλευρά των αρχαιολόγων ενώ και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο την περασμένη εβδομάδα, πρότεινε την σύσταση μικτής επιτροπής με τη συμμετοχή του Πρύτανη του ΑΠΘ κ. Μυλόπουλου, επιστημόνων του ΤΕΕ αλλά και του δήμου για να μελετήσουν το θέμα και να εξετάσουν τα εναλλακτικά σενάρια για την παραμονή όλου του αρχαιολογικού ευρήματος στη θέση ακριβώς που ανακαλύφθηκε, στο σταθμό Βενιζέλου.

Η Αττικό Μετρό αλλά και ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων κ. Στράτος Σιμόπουλος επικαλούνται την απόφαση του ΚΑΣ που έχει βάλλει ως προϋπόθεση να αποσπαστούν αυτούσια τα αρχαία και να μεταφερθούν σε χώρο που θα μπορούν να εκτεθούν. Προτάθηκε μάλιστα η μεταφορά τους στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, ιδέα όμως που δεν ενθουσίασε του αρχαιολόγους, οι οποίοι θεωρούν κάθε άλλο από κατάλληλο το χώρο για να φιλοξενήσει την αρχαία πόλη που βρέθηκε στην περιοχή Βενιζέλου.

Μεγάλη ανησυχία προκαλεί το θέμα και στην κοινοπραξία που κατασκευάζει το έργο. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του έργου κ. Μιχάλη Σίμα η μόνη ελπίδα είναι να μεταφερθεί μέρος των αρχαιοτήτων και να επανατοποθετηθούν στο σταθμό ώστε να είναι επισκέψιμα αλλά και ορατά στον κόσμο. Ο ίδιος αναφέρει ότι μέχρι τα τέλη του μήνα θα πρέπει να υπάρξει λύση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.