protothema.gr,14/03/2013
Μεγάλο το δίλλημα της μετακίνησης των σπουδαίων ευρημάτων...
Σύμφωνα με το BBC, πρόκειται για ένα αρχαίο κέντρο με σταυροδρόμι που κατασκευάστηκε αρχικά από τον Καίσαρα Γαλέριο τον 4ο αιώνα, έναν άψογα διατηρημένο μαρμάρινο δρόμο με ορατά τα σημάδια από τις άμαξες και ό,τι έχει απομείνει από τα καταστήματα, τα εργαστήρια και τα δημόσια κτίρια της εποχής εκείνης, 17 αιώνες πριν. Ένα σπάνιο υπαίθριο μουσείο που αναδεικνύει το λαμπερό παρελθόν μιας πόλης, που υπήρξε κάποτε η δεύτερη σημαντικότερη πόλη της βυζαντινής αυτοκρατορίας.
Μεγάλο το δίλλημα της μετακίνησης των σπουδαίων ευρημάτων...
Όταν κατασκευάζεις μετρό στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα σκοντάψεις σε αρχαία. Αυτό που πιθανόν δεν έχεις υπολογίσει είναι ότι θα σκοντάψεις πάνω στο εμπορικό κέντρο μιας αρχαίας πόλης, έξι μέτρα κάτω από το κέντρο της σύγχρονης πόλης.
Σύμφωνα με το BBC, πρόκειται για ένα αρχαίο κέντρο με σταυροδρόμι που κατασκευάστηκε αρχικά από τον Καίσαρα Γαλέριο τον 4ο αιώνα, έναν άψογα διατηρημένο μαρμάρινο δρόμο με ορατά τα σημάδια από τις άμαξες και ό,τι έχει απομείνει από τα καταστήματα, τα εργαστήρια και τα δημόσια κτίρια της εποχής εκείνης, 17 αιώνες πριν. Ένα σπάνιο υπαίθριο μουσείο που αναδεικνύει το λαμπερό παρελθόν μιας πόλης, που υπήρξε κάποτε η δεύτερη σημαντικότερη πόλη της βυζαντινής αυτοκρατορίας.
Η ανακάλυψη τόσο σπουδαίων ευρημάτων θα ήταν ένα ευτυχές γεγονός, αν η διατήρηση και ανάδειξή του δεν ήταν ασύμβατη, σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία του μετρό Θεσσαλονίκης, με την κατασκευή του σταθμού του μετρό που προβλέπεται στο σχέδιο του έργου. Η διατήρηση των αρχαίων ευρημάτων στο σημείο, υποστηρίζει η Αττικό Μετρό, σημαίνει ότι θα πρέπει να ακυρωθεί η κατασκευή του σταθμού, γεγονός που θα θέσει σε κίνδυνο ολόκληρο το έργο με προϋπολογισμό 3,5 δις ευρώ.
Την ίδια ώρα όπως αναφέρει το δημοσίευμα ότι η Αττικό Μετρό έχει στα χέρια της απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που την εξουσιοδοτεί να μεταφέρει τα ευρήματα σε άλλη θέση. Ωστόσο, σύμφωνα με άλλους αρχαιολόγους η μεταφορά ενός δρόμου από την αρχική του θέση, ισοδυναμεί με καταστροφή του μνημείου, αφού ο δρόμος δεν είναι φορητό εύρημα και αν μετακινηθεί χάνει κάθε λόγο ύπαρξης.
Με την πλευρά της Αττικό Μετρό τάσσεται ο κ. Στράτος Σιμόπουλος, γ.γ. του υπουργείου Δημόσιων Έργων, που καταλαβαίνει τη σημασία των ευρημάτων και σέβεται τους αρχαιολόγους που τάσσονται κατά της μετακίνησης, αλλά τους καλεί να καταλάβουν ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατο. Όπως επισημαίνει, η διαβούλευση μπορεί να συνεχιστεί για μερικές εβδομάδες ακόμα, αλλά «αν δεν βρεθεί κάποια πρακτική εναλλακτική λύση, δεν θα περιμένουμε για πάντα».
Την ίδια ώρα όπως αναφέρει το δημοσίευμα ότι η Αττικό Μετρό έχει στα χέρια της απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που την εξουσιοδοτεί να μεταφέρει τα ευρήματα σε άλλη θέση. Ωστόσο, σύμφωνα με άλλους αρχαιολόγους η μεταφορά ενός δρόμου από την αρχική του θέση, ισοδυναμεί με καταστροφή του μνημείου, αφού ο δρόμος δεν είναι φορητό εύρημα και αν μετακινηθεί χάνει κάθε λόγο ύπαρξης.
Με την πλευρά της Αττικό Μετρό τάσσεται ο κ. Στράτος Σιμόπουλος, γ.γ. του υπουργείου Δημόσιων Έργων, που καταλαβαίνει τη σημασία των ευρημάτων και σέβεται τους αρχαιολόγους που τάσσονται κατά της μετακίνησης, αλλά τους καλεί να καταλάβουν ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατο. Όπως επισημαίνει, η διαβούλευση μπορεί να συνεχιστεί για μερικές εβδομάδες ακόμα, αλλά «αν δεν βρεθεί κάποια πρακτική εναλλακτική λύση, δεν θα περιμένουμε για πάντα».
Πιο αισιόδοξος είναι ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Ιωάννης Μπουτάρης, που πιστεύει ότι τελικά οι επιστήμονες του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου και η τεχνική ομάδα του έργου θα βρουν κάποια λύση που δεν έχουν σκεφτεί μέχρι σήμερα. Όπως είπε δεν γίνεται τα πάντα να μετρούνται με το χρόνο ή με το χρήμα. «Η πόλη χρειάζεται το μετρό, αλλά επίσης χρειάζεται και την κληρονομιά της».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.