Σάββατο 6 Ιουλίου 2013

Ξεκινά η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά

imerisia.gr,06/07/2013

Του Δημήτρη Διαμαντίδη

Η πρώτη επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης εισήλθε σε τροχιά υλοποίησης, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάπτυξη του έργου σε περισσότερες αστικές περιοχές και θέτοντας τις βάσεις για σύνδεση με το αεροδρόμιο, προκειμένου η συμπρωτεύουσα να αποκτήσει υποδομές, που σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις παρόμοιου μεγέθους υπάρχουν εδώ και δεκαετίες.
Το μεγαλύτερο έργο συγκοινωνιακής υποδομής της Θεσσαλονίκης, δηλαδή το Μετρό, επεκτείνεται προς την Καλαμαριά με πέντε νέους σταθμούς και 4,78 χλμ. υπόγειας γραμμής. Προβλέπονται επίσης οι υποδομές για την μελλοντική επέκταση της γραμμής προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», καθώς και η κατασκευή οργανωμένου χώρου μετεπιβίβασης από τις λεωφορειακές γραμμές στον σταθμό «Μίκρα», ενώ προγραμματίζεται παράλληλα και η κατασκευή σταθμού αυτοκινήτων στην ίδια θέση.

Αναβάθμιση
Με τη λειτουργία της επέκτασης, το Μετρό θα αναβαθμίσει συγκοινωνιακά τον δήμο Καλαμαριάς, καθώς αναμένεται ότι η απόσταση από το σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης θα καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά.


Η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά προβλέπεται ότι θα ολοκληρωθεί σε 5 έτη και θα παραδοθεί σε λειτουργία εντός του 2018.

Πριν από λίγες ημέρες υπεγράφη η σχετική σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία Ακτωρ ΑΤΕ με προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 518.000.000 ευρώ.

Με την λειτουργία της επέκτασης, το Μετρό θα αναβαθμίσει και περιβαλλοντικά πολυπληθείς γειτονιές της Θεσσαλονίκης (ο δήμος Καλαμαριάς είναι από τους μεγαλύτερους στη χώρα), συμβάλλοντας στην περαιτέρω μείωση του αριθμού των μετακινούμενων οχημάτων, κατά περίπου 20.000 I.X., καθώς προβλέπεται να εξυπηρετεί περισσότερους από 65.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση. Στο αντικείμενο του έργου, περιλαμβάνονται ειδικότερα:
Η κατασκευή πέντε σταθμών (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα)
Η κατασκευή δύο σηράγγων μονής τροχιάς, που θα κατασκευαστούν με υπόγεια μηχανική διάνοιξη (Μετροπόντικες)

Προμήθεια - εγκατάσταση - δοκιμές - θέση σε λειτουργία του ηλεκτρομηχανολογικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού η κατασκευή Σταθμού Μετεπιβίβασης με εγκαταστάσεις για λεωφορεία και κτίριο για στάθμευση περίπου 1.000 θέσεων Ι.Χ. οχημάτων.

Αλλαγή στη χρηματοδότηση
Πρόσφατα μεταβλήθηκε η πηγή χρηματοδότησης της Β' φάσης του Μετρό Θεσσαλονίκης, δηλαδή της επέκτασης προς Καλαμαριά, καθώς αρχικά είχε ενταχθεί στο ΕΠ Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη, Άξονας 1.

Ωστόσο, εξαιτίας προβλημάτων στη διαχείριση, το έργο απεντάχθηκε από το ΕΠ Περιβάλλον και μεταφέρθηκε στο ΠΕΠ Μακεδονίας-Θράκης με φορέα διαχείρισης την ΕΥΔ ΕΠ Προσπελασιμότητα, η οποία έχει και τη διαχείριση της πρώτης φάσης του έργου.

Η επέκταση προς την Καλαμαριά αναμένεται να υλοποιηθεί αναλογικά με πολύ ταχύτερους ρυθμούς, σε σχέση με τη βασική και αρχική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Οι προμελέτες είναι σε πιο προχωρημένο στάδιο, σε σχέση με την αρχική γραμμή, αρχαιότητες εκτιμάται ότι δεν υφίστανται και ήδη η Αττικό Μετρό είναι μπροστά από τις συμβατικές υποχρεώσεις της σε ό,τι αφορά στην παράδοση των χώρων. Έτσι, ενώ έχει συμβατικό περιθώριο εννέα μηνών για να παραδώσει στον κατασκευαστή το σημείο, στη Μίκρα, που θα δημιουργηθεί το φρέαρ εισόδου για τους μετροπόντικες, το έχει ήδη πράξει.

Ακόμη, μέσα στο καλοκαίρι προχωρούν οι απαλλοτριώσεις στο αδιάνοικτο τμήμα της οδού Πόντου στην Καλαμαριά, την οποία θα διασχίσει υπογείως το Μετρό.

Με ψηφισμένη τη σχετική νομοθετική ρύθμιση και έτοιμη την πράξη τακτοποίησης και αναλογισμού από πλευράς δήμου Καλαμαριάς, απομένει ο έλεγχος των δικαιούχων για να καταβληθούν οι αποζημιώσεις. Με τη νομοθετική ρύθμιση, η Αττικό Μετρό θα καταβάλλει τις αποζημιώσεις για λογαριασμό του δήμου Καλαμαριάς, που αποτελούν ποσό περίπου 16-17 εκατ. ευρώ και ο δήμος θα παραχωρήσει τις εκτάσεις, που απαλλοτριώνονται στην εταιρεία, η οποία θα τις δώσει με τη σειρά της στον ανάδοχο για να εγκαταστήσει τα εργοτάξια της επέκτασης του Μετρό.

Νέες επεκτάσεις
Επίσης, έχουν ολοκληρωθεί οι προκαταρκτικές μελέτες για την επέκταση προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία με πέντε σταθμούς (τοπογραφικές και γεωτεχνικές έρευνες, χάραξη του έργου, κ.λπ.) και θα προχωρήσουν στη συνέχεια οι μελέτες ωρίμασης του έργου, για το οποίο εξετάζεται και η περαιτέρω επέκταση προς τα νοσοκομεία της περιοχής.
Πέραν των ανωτέρω στο πρόγραμμα των μελλοντικών επεκτάσεων προβλέπονται:
Προς τα ανατολικά, για τη σύνδεση με το Α/Δ Μίκρας, σταθμό Μίκρας, ενδεχομένως με υπέργειο μέσο σταθερής τροχιάς.

Προς τα δυτικά, με επέκταση της βασικής γραμμής από Ν. Σιδηροδρομικό Σταθμό προς Εύοσμο και Κορδελιό, με τέσσερις σταθμούς, ενώ παράλληλα εξετάζεται και η δυνατότητα δημιουργίας νέων κλάδων του βασικού έργου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.