Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2020

Μετρό Θεσσαλονίκης: Η καθυστέρηση «κρύφτηκε» κάτω από το χαλί

myportal.gr.10/10/2020


Του Πάρι Μπίλλια,
Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας

Ορισμένοι, στην προσπάθειά τους να χτίσουν πολιτικές καριέρες, μετατρέπουν τεχνοκρατικά ζητήματα σε πεδία πολιτικής αντιπαράθεσης. Το πράττουν μάλιστα με ζέση, τροφοδοτώντας διαρκώς με νερό τον μύλο του διχασμού της κοινωνίας. Ποσώς τους ενδιαφέρει η καθυστέρηση στην απόδοση των έργων, με τους πολίτες, δυστυχώς, να είναι μονίμως χαμένοι.

Αυτό συμβαίνει με πολλά, τα περισσότερα έργα στη Θεσσαλονίκη. Το μετρό της πόλης δεν αποτελεί εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα. Πολιτικές δυνάμεις προσπάθησαν και, παρά τα όσα έχουν συμβεί, ακόμα και σήμερα προσπαθούν να εκμεταλλευτούν δια ίδιον όφελος το έργο, ένα έργο το οποίο έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη όχι μόνο για να «αναπνεύσει» κυκλοφοριακά, αλλά και για να υλοποιήσει σχέδια αναβάθμισης του γερασμένου αστικού ιστού . 

Αιχμή του δόρατος στην αντιπαράθεση για το μετρό αποτελεί, από το 2013, η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου. Το 2013, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ της απόσπασης των αρχαιολογικών ευρημάτων, της κατασκευής του σταθμού και της επανατοποθέτησή τους μετά από την ολοκλήρωση των εργασιών, ώστε η Θεσσαλονίκη να έχει «και μετρό και αρχαία».

Έκτοτε, αντί να προχωρήσουν οι εργασίες, ακολούθησαν προσφυγές, αντιπαραθέσεις, διχαστικός λόγος, φωνές και συνθήματα. Ήρθαν αλλαγές στη γνωμοδότηση του ΚΑΣ μετά από εισήγηση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Γνωμοδότησε για ακόμα μια φορά υιοθετώντας την in situ παραμονή των αρχαιοτήτων, το έργο όμως δεν προχώρησε. Χρειάστηκε να φτάσουμε στο τέλος του 2019, ώστε το ΚΑΣ να επανέλθει, ουσιαστικά, στην απόφαση του 2013, η οποία προβλέπει απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων. Χάσαμε, ως πόλη και ως κοινωνία, τόσα χρόνια…

Δυστυχώς, το μετρό της Θεσσαλονίκης ξέφυγε από το τεχνοκρατικό και επιστημονικό του πλαίσιο και μετατράπηκε σε πολιτικό πρόβλημα, χωρίς να είναι. Όπως και κανένα τεχνικό έργο δεν πρέπει να γίνεται εστία πολιτικής αντιπαράθεσης. Το χειρότερο, ενδεχομένως, είναι ότι ακόμα και σήμερα πολιτικές δυνάμεις, πάντα δια ίδιον όφελος, επιδίδονται με φωνές και συνθήματα στην πολιτική εκμετάλλευση του μετρό, προσπαθώντας εκ νέου να το μπλοκάρουν.

Ωστόσο σήμερα, μετά από την πρόσφατη απόφαση του ΚΑΣ, η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου δεν αποτελεί το νούμερο ένα πρόβλημα του μετρό της Θεσσαλονίκης. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η δραματική καθυστέρηση των εργασιών στους υπόλοιπους σταθμούς σταθμών, καθυστέρηση η οποία κρυβόταν τα τελευταία χρόνια επιμελώς, κάτω από το χαλί, αλλά και πίσω από… μουσαμάδες και τελετές εγκαινίων!


Προκειμένου το έργο να προχωρήσει, στους ρυθμούς και με την ταχύτητα που πρέπει, απαιτείται άμεση αναδιοργάνωση των υπηρεσιών της Αττικό Μετρό, με την ίδρυση διεύθυνσης μελετών του έργου στη Θεσσαλονίκη. Με τον τρόπο αυτό, οι εγκρίσεις για το έργο θα λαμβάνονται με γρηγορότερους ρυθμούς, στον τόπο όπου κατασκευάζεται, βάζοντας τέλος στο γραφειοκρατικό… πινγκ πονγκ μεταξύ των υπηρεσιών σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα και στην χρονοβόρα μεταφορά των φακέλων του έργου από γραφείο σε γραφείο.

Σήμερα, αρχές του 2020, απαιτείται να δοθεί έμφαση στην επιτάχυνση των εργασιών σε όλα τα εργοτάξια του μετρό. Το 2023 μπορεί να φαίνεται μακρινό. Όμως δεν είναι. Και για να μπορέσει η Θεσσαλονίκη να έχει επιτέλους μετρό, απαιτείται η εντατικοποίηση των εργασιών. Αλλιώς, ακόμα ένα τρένο θα χαθεί…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.