Κυριακή 31 Μαΐου 2009

Κρυφτούλι με τα μπάζα του μετρό

Μακεδονία, 31/05/2009

Ένα απίστευτο κρυφτούλι μεταξύ των διαφόρων αρμοδίων παίζεται εδώ και περίπου ενάμιση μήνα, αναφορικά με τα μπάζα τα οποία προέρχονται από το έργο κατασκευής του μετρό. Ενδεικτικό της σύγχυσης που επικρατεί είναι ότι κανείς εκ των αρμοδίων δεν είναι σε θέση να υποδείξει το χώρο στον οποίο εναποτίθενται σήμερα τα χιλιάδες κυβικά μέτρα υλικών, που “καταπίνουν” καθημερινά οι μετροπόντικες και τα οποία διοχετεύονται στη συνέχεια προς άγνωστη κατεύθυνση.

Του Νίκου Ηλιάδη

Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, Αττικό Μετρό, ανάδοχος κοινοπραξία, νομαρχία και Οργανισμός Λιμένος επιδίδονται σε ατελείωτη επιστολομαχία σε μια προσπάθεια αποποίησης οποιασδήποτε ευθύνης για την τύχη των υλικών εκσκαφής. Στο μεταξύ, δεδομένου ότι το έργο συνεχίζεται, τα μπάζα εξακολουθούν να διασκορπίζονται σε διάφορους χώρους, από τον Χορτιάτη έως το Καλοχώρι και έως τη Γέφυρα, σε δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους.
Στο μεταξύ με έγγραφό της η νομαρχία (Διεύθυνση Περιβάλλοντος) κρίνει ουσιαστικά παράνομη την τακτική που ακολουθείται, αφού, όπως αποκαλύπτει, “στο νομό Θεσσαλονίκης δεν υπάρχουν θεσμοθετημένοι - οργανωμένοι χώροι” απόθεσης αυτών των υλικών.

ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΤΑ
Από την αρχή λειτουργίας του πρώτου μετροπόντικα και έως τα μέσα Απριλίου τα μπάζα μεταφέρονταν στο λιμάνι, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή του έκτου προβλήτα. Η λύση όμως αυτή τελικώς ναυάγησε για δύο λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με τη διακοπή των εργασιών κατασκευής του προβλήτα, που είχε ως αποτέλεσμα να συσσωρευτούν χιλιάδες τόνοι από μπάζα, τα οποία παρεμπόδιζαν τη λειτουργία του λιμανιού.
Ο δεύτερος λόγος, αν και από ορισμένους θεωρείται προσχηματικός, αφορά την ακαταλληλότητα των υλικών.
Η διοίκηση του ΟΛΘ ΑΕ είχε συναινέσει στην απόθεση των υλικών στο λιμάνι υπό την προϋπόθεση ότι θα ήταν κατάλληλα για την επέκταση του προβλήτα. Οι δύο πλευρές (ΟΛΘ και ανάδοχος) είχαν συμφωνήσει τα υλικά εκσκαφής να υπόκεινται σε ειδική επεξεργασία πριν από την απόθεσή τους στη θάλασσα, ώστε να πληρούν τους περιβαλλοντικούς όρους αλλά και τις κατασκευαστικές απαιτήσεις και τεχνικές προδιαγραφές του έργου επέκτασης του έκτου προβλήτα.
Τίποτε από αυτά όμως δεν έγινε, με αποτέλεσμα έως τα μέσα Απριλίου να πεταχτούν στον Θερμαϊκό περισσότερα από πενήντα χιλιάδες κυβικά μέτρα ακατάλληλων υλικών.
Τελικώς στις 13 Απριλίου, έπειτα από παρέμβαση του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, η απόθεση στο λιμάνι σταμάτησε. Ο Γιάννης Τσάρας απαγόρευσε την περαιτέρω απόθεση υλικών καταγγέλλοντας την αρχική συμφωνία στο αρμόδιο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ. Στο έγγραφό του προς τον Γιώργο Σουφλιά σημειώνει πως τα μπάζα έπρεπε να υφίστανται επεξεργασία - εξυγίανση, ώστε το υλικά να αποκτήσουν την αναγκαία κοκομετρική δομή, για να είναι κατάλληλα για την επίχωση στον έκτο προβλήτα. Αυτό όμως δεν γινόταν.

ΓΑΪΤΑΝΑΚΙ ΕΥΘΥΝΩΝ
Από τα μέσα Απριλίου, οπότε σταμάτησε η απόθεσή τους στον Θερμαϊκό, τα μπάζα, τα οποία κυμαίνονται από ογδόντα έως εκατό τόνους ημερησίως, μεταφέρονται, σύμφωνα με πληροφορίες της “Μ”, όπου βρεθεί πρόσφορος χώρος, δημόσιος ή και ιδιωτικός. Αρχικά μεταφέρονταν σε παλιό λατομείο στην περιοχή του δήμου Χορτιάτη, αλλά η λύση αυτή εγκαταλείφθηκε, έπειτα από αντιδράσεις κατοίκων και φορέων της περιοχής. Ακολούθως ένα μέρος τους μεταφέρεται σε περιοχή του Καλοχωρίου, όπου βρίσκεται το εργοτάξιο της Αττικό Μετρό, ενώ κάποιες άλλες ποσότητες πηγαίνουν σε ιδιωτική μονάδα ανακύκλωσης στην περιοχή της Γέφυρας.
Όπως εξήγησε στη “ΜτΚ” ο επικεφαλής της Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη Ευάγγελος Γαλούσης, “η εταιρεία δεν είναι υποχρεωμένη να αναζητήσει εκείνη χώρο για την απόθεση των υλικών. Αυτό αποτελεί συμβατική υποχρέωση του αναδόχου”.
Προ μηνός περίπου η ανάδοχος κοινοπραξία πρότεινε ως λύση την απόθεση σε λατομικό χώρο της τσιμεντοβιομηχανίας “ΤΙΤΑΝ”. Ωστόσο με έγγραφό της στις 13 Μαΐου η “Αττικό Μετρό” απέρριψε αυτή τη λύση με το αιτιολογικό ότι “ο προταθείς χώρος δεν διαθέτει την απαραίτητη περιβαλλοντική αδειοδότηση”. Η υπόθεση περιεπλάκη ακόμη περισσότερο με το έγγραφο της νομαρχίας (επίσης 13 Μαΐου) με το οποίο γνωστοποιείται ότι κατάλληλο μέρος για την απόθεση των αδρανών υλικών του μετρό δεν υπάρχει πουθενά στο νομό Θεσσαλονίκης.


Ύποπτα υλικά στο Θερμαϊκό κόλπο

Προς διερεύνηση είναι εάν τα αδρανή υλικά τα οποία κατέληξαν στον Θερμαϊκό, εκτός από ακατάλληλα, ήταν και επικίνδυνα. Κι αυτό γιατί τα μπάζα τα οποία έπεσαν στη θάλασσα είναι εμποτισμένα με ειδικές χημικές ουσίες αγνώστου τοξικότητας, οι οποίες χρησιμοποιούνται προκειμένου να διευκολύνουν τη λειτουργία του μετροπόντικα. Οι αρμόδιοι της Αττικό Μετρό διαβεβαιώνουν πως οι ουσίες αυτές δεν είναι τοξικές, ωστόσο για περαιτέρω διευκρινίσεις παραπέμπουν στον ανάδοχο, ο οποίος όμως δηλώνει πως μόνον η Αττικό Μετρό μπορεί να δημοσιοποιεί στοιχεία που αφορούν το υπό κατασκευή έργο. Για τη διαπίστωση της ταυτότητας των χημικών παρέμβαση έκανε και η Επιθεώρηση Εργασίας έπειτα από αίτημα των εργαζομένων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.