ΕΜΕΑ, 26/05/2009
Αύξηση των κονδυλίων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), που προορίζονται για υποδομές στην περιφέρεια, επιτάχυνση του μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και περιορισμό της χρήσης των συμβάσεων παραχώρησης και των ΣΔΙΤ για την εκτέλεση έργων, ζητούν επτά φορείς μηχανικών της Κ.Μακεδονίας.
Παράλληλα, διεκδικούν: ενίσχυση προγραμμάτων όπως το "Θησέας", κατάργηση του νόμου περί συγχωνεύσεων εργοληπτικών εταιριών, που -όπως υποστηρίζουν- συντηρεί ολιγοπώλια και δημιουργία δημόσιας υπηρεσίας στη Θεσσαλονίκη για την επίβλεψη μελετών και εργασιών μετρό.
Οι παραπάνω προτάσεις προέκυψαν από συσκέψεις των φορέων, στις οποίες μετείχαν: Τεχνικό Επιμελητήριο Κ.Μακεδονίας (TEE/TKM), Σύνδεσμος Πιστοποιημένων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων και Επιχειρήσεων, Ένωση Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών και οι σύλλογοι Μελετητών Δημοσίων Έργων, Υπάλληλων ΥΠΕΧΩΔΕ, Υπαλλήλων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Πτυχιούχων Ανωτάτων Σχολών και Εργοδηγών TE της περιοχής.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, η μείωση του ΠΔΕ έχει ως τελικό αποτέλεσμα την υποαπασχόληση του τεχνικού κόσμου και την ανεργία των νέων μηχανικών και του προσωπικού κατασκευαστικών εταιριών, καθώς τα έργα καθυστερούν και γίνονται λιγότερες μελέτες. Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί η αυξανόμενη συγκέντρωση αρμοδιοτήτων από περιφερειακές υπηρεσίες σε υπουργεία.
Σε ό,τι αφορά το ΕΣΠΑ οι φορείς υπογραμμίζουν ότι "εκτός από τα έργα-γέφυρες, ουδεμία άλλη δραστηριότητα υποδηλώνει ότι βαδίζουμε στον τρίτο χρόνο της προγραμματικής περιόδου 2007-2013. Η χώρα ζει ένα παρατεταμένο 2006".
Την ίδια στιγμή, προσθέτουν, οι Συμβάσεις Παραχώρησης και οι Συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) αποτελούν πλέον την πρώτη επιλογή για τα μεγάλα έργα. "Οι ΣΔΙΤ, από δευτερεύων συμπληρωματικός μηχανισμός του ΠΔΕ, αναγορεύτηκαν σε κύριο πρωτεύοντα. Οι κανόνες του χρηματοπιστωτικού συστήματος επικράτησαν πλήρως της νομοθεσίας δημοσίων έργων. Οι εργοληπτικές και μελετητικές επιχειρήσεις αναγκάζονται -στην καλύτερη περίπτωση- να γίνουν υπεργολάβοι παραχωρησιούχων και τραπεζών», υπογραμμίζεται.
Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, οι φορείς διαπιστώνουν υστέρηση μελετών και έργων για: κυκλοφοριακό, στάθμευση, προαστιακό, σχολική στέγη, αντιπλημμυρικά και για έργα περιβάλλοντος, διαχείρισης υδάτινων πόρων, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συντήρησης υπαρχουσών υποδομών.
Οι ίδιοι τονίζουν ότι η επιτάχυνση των εργασιών του μετρό κρίνεται επιβεβλημένη, ώστε να καλυφθούν οι καθυστερήσεις και το έργο να ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος.
Σοβαρές ανησυχίες διατυπώνονται για την τύχη του έργου της υποθαλάσσιας αρτηρίας, που παρουσιάζει σημαντική υστέρηση, ενώ -σύμφωνα με την ανακοίνωση- ερωτήματα προκαλεί και η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να προτείνει αλλαγή της μεθόδου κατασκευής του έργου, παρότι εκπρόσωπος της Αρχαιολογίας συμμετείχε σε όλες τις διαδικασίες μέχρι και τη δημοπράτηση του έργου.
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ επαναλαμβάνει, τέλος, την πρότασή του για την ίδρυση Ειδικής Γραμματείας ΥΠΕΧΩΔΕ στη Θεσσαλονίκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.