Τετάρτη, 17 Ιουνίου 2009

Φονικά σωματίδια στη Θεσσαλονίκη

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 17/06/2009

Τα αποτελέσματα μετρήσεων των σταθμών του Δήμου για τους αιωρούμενους ρύπους

Του Θαναση Tσιγγανα

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Μόνιμος ρύπος στο κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι πλέον τα PM 2,5, τα μικρά αιωρούμενα σωματίδια, από τα πλέον φονικά, όπως διαμηνύουν οι επιστήμονες. Στη διαπίστωση αυτή οδηγούν στοιχεία από μετρήσεις των σταθμών του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Οι εκπρόσωποι του δικτύου των πέντε σταθμών μέτρησης αέριας ρύπανσης έδωσαν χθες στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα των στατιστικών τους για το 2008, από τις οποίες προκύπτει ότι το κυκλοφοριακό και τα εκτελούμενα έργα στο κέντρο της πόλης για το μετρό είναι οι κυριότερες πηγές ρύπανσης που έχουν εκτινάξει τις τιμές αιωρούμενων σωματιδίων, βενζολίου και όζοντος.

Αναπνεύσιμα

Τα αποτελέσματα των μετρήσεων εστιάζονται φέτος στα μικρά αιωρούμενα σωματίδια (PM 2,5), τα οποία είναι άμεσα αναπνεύσιμα και αναδεικνύονται στον πιο επικίνδυνο ρύπο για το κέντρο της πόλης. Οι μετρήσεις τα τελευταία τέσσερα χρόνια δείχνουν ότι τα PM 2,5 είναι εκτός των ορίων (25 mg/m3) που έχει ορίσει πρόσφατα η Ε. Ε. Οι υψηλότερες τιμές έχουν καταγραφεί το 2007 στον σταθμό του δημαρχείου, ενώ στον αντίστοιχο σταθμό της Ανω Πόλης οι τιμές είναι κάτω από τα όρια.

Οσον αφορά τα αιωρούμενα σωματίδια PM 10, που είναι μεγαλύτερα, επίσης εξαιρετικά επικίνδυνα, αλλά όχι τόσο όσο τα PM 2,5, η Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να κατέχει το αρνητικό ρεκόρ των τελευταίων χρόνων. Οι μετρήσεις και στους πέντε σταθμούς δείχνουν ότι τα αιωρούμενα σωματίδια PM 10 πνίγουν τη Θεσσαλονίκη, καθώς παντού υπερβαίνουν το ετήσιο όριο των 35 ημερών που έχει θέσει η Ε. Ε. Υψηλότερες είναι στον σταθμό του Δημαρχείου (285 ημέρες) και χαμηλότερες σε αυτόν της Τούμπας (53 ημέρες).

Το βενζόλιο, που έχει επιπτώσεις στο αιμοποιητικό και σταανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου, εμφανίζεται αυξημένο σε σταθμούς που είναι κοντά στους δρόμους.

«Δεν ωραιοποιούμε ούτε κινδυνολογούμε για την κατάσταση. Οι μετρήσεις ορισμένων ρύπων δεν είναι καλές, θα θέλαμε να είναι καλύτερες», δήλωσε ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Πρασίνου κ. Νικ. Παπαγιανόπουλος. Μελετώντας τα στοιχεία των μετρήσεων, οι αρμόδιοι του δήμου επισημαίνουν ότι «εάν δεν ληφθούν προληπτικά μέτρα το φωτοχημικό νέφος με τη δυναμική που διαθέτει θα αποτελέσει το μεγάλο πρόβλημα για το ατμοσφαιρικό περιβάλλον της Θεσσαλονίκης του αύριο».

Ειδικοί επιστήμονες που έχουν ασχοληθεί κατά καιρούς με την ατμοσφαιρική ρύπανση της πόλης επισημαίνουν την ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας στις μετακινήσεις, που πραγματοποιούνται σήμερα στην πόλη σε μεγάλο ποσοστό με ατομικά μέσα.

Τα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες δείχνουν ότι το 44% των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη γίνεται με Ι. Χ., το 7% με ταξί, το 27% με λεωφορεία και το 12% πεζή. Το ποσοστό μετακίνησης με αστικά λεωφορεία είναι από τα χαμηλότερα στην Ε.Ε.

Για να βελτιωθεί η κατάσταση, ο δήμος προτείνει την προμήθεια λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, αυστηρούς ελέγχους κάρτας καυσαερίων, απόσυρση γηρασμένων οχημάτων, πάταξη της νοθείας καυσίμων, ενθάρρυνση της χρήσης φυσικού αερίου, θέσπιση μέτρων για τον περιορισμό της εργοταξιακής σκόνης κ. ά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.