Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Βρέθηκε για μακρά περίοδο σε "κινούμενη άμμο", με τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε να δημιουργούν τότε έντονα ερωτήματα για το εάν η σύμβαση του μετρό Θεσσαλονίκης που έχει αναλάβει θα εκτελεσθεί ομαλά. Όμως τα χειρότερα δείχνουν να έχουν περάσει για την ιστορική κατασκευαστική εταιρεία ΑΕΓΕΚ, η οποία ανασυντάσσει τις δυνάμεις της και ετοιμάζεται να διεκδικήσει νέα έργα.
Η ιδρυθείσα το 1949 κατασκευαστική έχει “χτίσει” την μεταπολεμική Ελλάδα, αφού συμμετείχε από το 1950 έως το 1992, στο Πρόγραμμα Ανασυγκρότησης της για την επανόρθωση των επιπτώσεων του πολέμου και την ανανέωση των υποδομών της χώρας. Κατά την τριακονταετία αυτή, η ΑΕΓΕΚ δημιουργεί ισχυρά θεμέλια ανάπτυξης, υλοποιώντας αντιπλημμυρικά ή αρδευτικά έργα στη Θεσσαλία, αλλά και τη σήραγγα της Κάρλας. Τις δεκαετίες ΄80 και ΄90 η κατασκευαστική συγκαταλέγεται στο “κλάμπ” των μεγάλων εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, ενώ το 1993 οι μετοχές της εισάγονται στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Η εισηγμένη θα προχωρήσει σε ίδρυση θυγατρικών εταιρειών και εξαγορές, με σημαντικότερη αυτήν το 2000 του ομίλου Μέτων – ΕΤΕΠ, θέτοντας έτσι τις βάσεις για τη δημιουργία ομίλου εταιρειών. Την ίδια περίπου περίοδο η ΑΕΓΕΚ, εξαγοράζει και απορροφά μικρότερες εταιρείες στο πλαίσιο της απόκτησης εργοληπτικού πτυχίου 7ης τάξης, ενώ, αποτελούσε τον μοναδικό ελληνικό όμιλο που κατείχε δύο εργοληπτικά πτυχία 7ης, ήτοι της μητρικής και της θυγατρικής Ευκλείδης.
Δύσκολες εποχές
Η απόκτηση δύο εργοληπτικών πτυχίων ανώτερης εργοληπτικής κατηγορίας και οι εξαγορές εταιρειών προς απορρόφηση θα φέρουν τον όμιλο αντιμέτωπο με σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Τον Μάρτιο του ΄08 οι μετοχές της ΑΕΓΕΚ τίθενται στην κατηγορία Ειδικών Χρηματιστηριακών Χαρακτηριστικών και μερικούς μήνες αργότερα σε καθεστώς επιτήρησης.
Τα ηνία της κατασκευαστικής αναλαμβάνουν οι τράπεζες (σύμφωνα με το ενημερωτικό του Χ.Α. μέχρι τις 28/03/08 Alpha Bank και Τράπεζα Πειραιώς συμμετέχουν με 9,7% και 7,6%, αντιστοίχως) και τοποθετούν ως επικεφαλής της εταιρείας τον πρώην αναπληρωτή γενικό διευθυντή της Εμπορικής Τράπεζας Σωτήρη Γαβριήλ.
Την ίδια στιγμή, η εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή αναδεικνύεται δύσκολη υπόθεση, με τη συμφωνία που είχε υπογραφεί τον Οκτώβριο του 2007 μεταξύ της ΑΕΓΕΚ και του ινδικού ομίλου DSC να οδηγείται σε ναυάγιο. Έτσι, τίθενται σοβαρά ερωτήματα για τη συνέχιση των δραστηριοτήτων της εταιρείας, στις οποίες περιλαμβάνονται το μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ πυκνώνουν τα σενάρια που φέρουν τις πιστώτριες τράπεζες να εξετάζουν το ενδεχόμενο ένταξης του ομίλου στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα.
Από την πλευρά της, η εισηγμένη θα απαντήσει με ανακοίνωσή της ότι “δεν υφίσταται κανένας λόγος υπαγωγής σε διαδικασία συνδιαλλαγής δεδομένου ότι η λειτουργία της και η εκτέλεση των έργων συνεχίζεται ομαλά και απρόσκοπτα”.
Σε τροχιά εξυγίανσης
Τα ηνία της ΑΕΓΕΚ που οδηγείται στην καταστροφή θα... τραβήξει ο ιδιοκτήτης της τεχνικής εταιρείας Πρόμαχος, κ. Ιωάννης Μαρούλης, ο οποίος τον Ιούνιο του ΄08 υπογράφει κατ΄ αρχήν συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες και ξεκινά επίσημα να διοικεί την εταιρεία από το περασμένο φθινόπωρο. Επιδίωξη του νέου επικεφαλής του ομίλου είναι να οδηγήσει σε τροχιά εξυγίανσης την εισηγμένη και να την φέρει ξανά στο προσκήνιο των κατασκευών.
Μάλιστα, κατά το διάστημα που έχει αναλάβει ο κ. Μαρούλης, η ΑΕΓΕΚ έχει καταφέρει να αναλάβει σημαντικά δημόσια έργα, μεταξύ των οποίων, ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία, συνολικού προϋπολογισμού 245 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), συμβάσεις για την Εγνατία Οδό.
Είναι ενδεικτικό ότι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της εισηγμένης είναι της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ, ενώ το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρήσης υπήρξε κερδοφόρο σε επίπεδο τόσο ομίλου όσο και εταιρείας.
Τέλος, στα άμεσα σχέδια της διοίκησης είναι η δημιουργία θυγατρικών στους τομείς των παραχωρήσεων και του real estate και γι΄ αυτό η ΑΕΓΕΚ θα προχωρήσει σε τροποποίηση του καταστατικού της, ώστε να μπορεί να δραστηριοποιηθεί στα ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.