liberal.gr,19/12/2019
Της Αγγελικής Κώττη
Ο δρόμος για την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλος» με ταυτόχρονη προστασία των αρχαιοτήτων ανοίγει, όπως είπε η Αττικό Μετρό. Ο σταθμός θα παραδοθεί στο κοινό τον Απρίλιο του 2023.
Στις 8:30 το πρωί της Πέμπτης τελείωσε η Συνεδρίαση, με έγκριση της μελέτης που επέβαλε η Αττικό Μετρό με ισχυρή πλειοψηφία. Ο Μανώλης Κορρές και η κ. Αμαλία Ανδρουλιδάκη απείχαν ενώ η Τζένη Βελένη και ο Βλάσσης Κουμούσης ψήφισαν κατά, οι υπόλοιπα 13 υπέρ.
Το χρονικό της συνεδρίασης
Νωρίτερα κατά τη διάρκεια της πολύωρης συνεδρίασης, αποκαλύφθηκε πως η μελέτη για τη δυνατότητα παραμονής των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης κατά χώραν, είναι κατ’ ουσίαν άκυρη. Τα αρχιτεκτονικά σχέδια που συνόδευαν την πρόταση της παραμονής, δεν ήταν υπογεγραμμένα. Και δεν φέρουν υπογραφή ακόμα και μέχρι σήμερα. Ετσι, σύμφωνα και με την εκπρόσωπο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, υπάρχει πρόβλημα εγκυρότητας με τη σχετική υπουργική απόφαση, που φέρει υπογραφή της Λυδίας Κονιόρδου.
Εν ολίγοις, ο ΣΥΡΙΖΑ που κοπτόταν για το θέμα, δεν είχε διασφαλίσει τη νομιμότητα. Γιατί δεν υπήρχαν υπογραφές μελετητών; Διότι όπως αναφέρθηκε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ουδείς μηχανικός δεχόταν να αναλάβει την ευθύνη, καθώς ουδείς είχε πεισθεί για την ασφάλεια του μνημείου και των εργαζομένων ή, αργότερα, των επιβατών. Επομένως είναι ψέμα η κατηγορία προς το ΥΠΠΟΑ ότι καθυστερεί να υλοποιήσει την εγκεκριμένη μελέτη για τις αρχαιότητες. Τέτοια μελέτη δεν υπάρχει!
Το επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νικος Ταχιάος, λέγοντας πως μελέτη που δεν φέρει υπογραφές, δεν είναι μελέτη. Διότι μελέτη σημαίνει ότι υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές, λύσεις και προβλέψεις που στη συγκεκριμένη δεν υπάρχουν. Ταυτοχρόνως, ο νομικός εκπρόσωπος της εταρείας είπε πως η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ισχύει γιατί δεν έχει προσβληθεί από κανέναν. Η απόφαση του ΣτΕ έλεγε πως δεν είναι εφικτή η διατήρηση των αρχαιοτήτων εκεί όπου βρέθηκαν και δεχόταν την υπουργική απόφαση του 2014 για μεταφορά.
Μιλώντας στο ΚΑΣ ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νικος Ταχιάος δήλωσε: «ερχόμαστε με διαφορετικό ύφος από αυτό που είχε η εταιρεία το 2016. Η προηγούμενη προσέγγιση που οδήγησε στην απόφαση του 2014, περί μετακίνησης και επαναφοράς των αρχαιοτήτων, μετά το 15 εργαλειοποιήθηκε. Δυστυχώς, πάρα πολλοί έχτισαν καριέρες λόγω του μετρό και ακόμα και σήμερα χτίζουν. Ο τρόπος με τον οποίο καθοδηγήθηκαν αποφάσεις είναι πρωτοφανής. Η λογική μας δεν χωρά το ότι εμείς οι τεχνικοί έχουμε μικρότερη ευαισθησία έναντι των αρχαιολόγων. Για τους Θεσσαλονικείς, όποια άποψη και αν πρεσβεύουν επί του θέματος Βενιζέλου, τα αρχαία είναι πάνω απ’ όλα. Επίσης είναι λάθος το ή αρχαία ή μετρό.»
Συνεχίζοντας ο κ. Ταχιάος τόνισε: «Μπορώ να καταλάβω το θυμικό, την υπερβολή, ακόμα και την αδικία. Όμως να μιλάνε κάποιοι για σύγχρονους Ελγιν που θέλουν να καταστρέψουν τα αρχαία της Θεσσαλονίκης, δεν το δέχομαι. Και λέω ότι αυτό γίνεται ώστε κάποιοι να κρύψουν σε αυτές τις γελοιότητες τις ευθύνες τους που είναι βαρύτατες, για τις καθυστερήσεις στο μετρό». Τόνισε πως αυτοί θα λογοδοτήσουν στη δικαιοσύνη για τις παραλείψεις τους, επειδή δεν μπορεί ο ίδιος να δεχτεί τη συκοφαντία και την χρησιμοποίηση των αρχαίων. «Δεν δέχομαι τον εκβιασμό προς το ΚΑΣ, υπογράμμισε, ότι αν αλλάξει τη μελέτη του 2017 παίζει τα παιχνίδια των εργολάβων. Από πολιτικό, κάποιοι κάνουν το ζήτημα ηθικό. Πρέπει να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπειά μας και την αξιοπιστία του συμβουλίου και αυτοί που έχουν την ευθύνη με τις ολογωρίες τους για τα παραπάνω χρήματα που ζητάν οι εργολάβοι, να λογοδοτήσουν». Ο διευθύνων σύμβουλος Νίκος Κουρέτας, παρουσίασε τους κινδύνους που διατρέχουν οι αρχαιότητες με τις υφιστάμενες μελέτες και είπε ότι η επιβάρυνση από την διατήρηση της λύσης θα είναι 25 εκατομμύρια. Αν δεν έχουν όλα ολοκληρωθεί το 2023, το έργο θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί μόνο από εθνικούς πόρους, ενώ στις αρχές του 2025 θα απενταχθεί και θα πρέπει να επιστρέψουμε όλα τα χρήματα στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Η πρόταση της Αττικό Μετρό, συνυπογράφεται από όλους τους μηχανικούς και μία μελέτη ακόμα, είναι του καθηγητή Π. Καρύδη. Θα κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο 55,7 εκατ λιγότερο από την επιλογή του να μείνουν κατά χώραν οι αρχαιότητες.
Η συζήτηση ξεκίνησε με αίτημα εξαίρεσης δυο ακαδημαϊκών που είναι μέλη του ΚΑΣ, του αρχιτέκτονα Μανώλη Κορρέ και του αρχαιολόγου Μιχάλη Τιβέριου. Το αίτημα προερχόταν από φορείς αντίθετους με τη μετακίνηση των αρχαιοτήτων και προξένησε οξείς διαλόγους, όπως και σκληρή τοποθέτηση του γενικού γραμματέα Γ. Διδασκάλου, ο οποίος εξέφρασε τη λύπη του για αυτό που ζητήθηκε, τονίζοντας πως πρόκειται για διακεκριμένα μέλη του συμβουλίου. Η απόρριψη ήταν ομόφωνη.
Στη συνεδρίαση υπήρξαν στιγμές έντασης, καθώς η γενική διευθύντρια αρχαιοτήτων Τζ Βελένη έκανε διαρκώς ερωτήσεις και παρεμβάσεις.
Της Αγγελικής Κώττη
Ο δρόμος για την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλος» με ταυτόχρονη προστασία των αρχαιοτήτων ανοίγει, όπως είπε η Αττικό Μετρό. Ο σταθμός θα παραδοθεί στο κοινό τον Απρίλιο του 2023.
Στις 8:30 το πρωί της Πέμπτης τελείωσε η Συνεδρίαση, με έγκριση της μελέτης που επέβαλε η Αττικό Μετρό με ισχυρή πλειοψηφία. Ο Μανώλης Κορρές και η κ. Αμαλία Ανδρουλιδάκη απείχαν ενώ η Τζένη Βελένη και ο Βλάσσης Κουμούσης ψήφισαν κατά, οι υπόλοιπα 13 υπέρ.
Το χρονικό της συνεδρίασης
Νωρίτερα κατά τη διάρκεια της πολύωρης συνεδρίασης, αποκαλύφθηκε πως η μελέτη για τη δυνατότητα παραμονής των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης κατά χώραν, είναι κατ’ ουσίαν άκυρη. Τα αρχιτεκτονικά σχέδια που συνόδευαν την πρόταση της παραμονής, δεν ήταν υπογεγραμμένα. Και δεν φέρουν υπογραφή ακόμα και μέχρι σήμερα. Ετσι, σύμφωνα και με την εκπρόσωπο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, υπάρχει πρόβλημα εγκυρότητας με τη σχετική υπουργική απόφαση, που φέρει υπογραφή της Λυδίας Κονιόρδου.
Εν ολίγοις, ο ΣΥΡΙΖΑ που κοπτόταν για το θέμα, δεν είχε διασφαλίσει τη νομιμότητα. Γιατί δεν υπήρχαν υπογραφές μελετητών; Διότι όπως αναφέρθηκε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ουδείς μηχανικός δεχόταν να αναλάβει την ευθύνη, καθώς ουδείς είχε πεισθεί για την ασφάλεια του μνημείου και των εργαζομένων ή, αργότερα, των επιβατών. Επομένως είναι ψέμα η κατηγορία προς το ΥΠΠΟΑ ότι καθυστερεί να υλοποιήσει την εγκεκριμένη μελέτη για τις αρχαιότητες. Τέτοια μελέτη δεν υπάρχει!
Το επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νικος Ταχιάος, λέγοντας πως μελέτη που δεν φέρει υπογραφές, δεν είναι μελέτη. Διότι μελέτη σημαίνει ότι υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές, λύσεις και προβλέψεις που στη συγκεκριμένη δεν υπάρχουν. Ταυτοχρόνως, ο νομικός εκπρόσωπος της εταρείας είπε πως η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ισχύει γιατί δεν έχει προσβληθεί από κανέναν. Η απόφαση του ΣτΕ έλεγε πως δεν είναι εφικτή η διατήρηση των αρχαιοτήτων εκεί όπου βρέθηκαν και δεχόταν την υπουργική απόφαση του 2014 για μεταφορά.
Μιλώντας στο ΚΑΣ ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νικος Ταχιάος δήλωσε: «ερχόμαστε με διαφορετικό ύφος από αυτό που είχε η εταιρεία το 2016. Η προηγούμενη προσέγγιση που οδήγησε στην απόφαση του 2014, περί μετακίνησης και επαναφοράς των αρχαιοτήτων, μετά το 15 εργαλειοποιήθηκε. Δυστυχώς, πάρα πολλοί έχτισαν καριέρες λόγω του μετρό και ακόμα και σήμερα χτίζουν. Ο τρόπος με τον οποίο καθοδηγήθηκαν αποφάσεις είναι πρωτοφανής. Η λογική μας δεν χωρά το ότι εμείς οι τεχνικοί έχουμε μικρότερη ευαισθησία έναντι των αρχαιολόγων. Για τους Θεσσαλονικείς, όποια άποψη και αν πρεσβεύουν επί του θέματος Βενιζέλου, τα αρχαία είναι πάνω απ’ όλα. Επίσης είναι λάθος το ή αρχαία ή μετρό.»
Συνεχίζοντας ο κ. Ταχιάος τόνισε: «Μπορώ να καταλάβω το θυμικό, την υπερβολή, ακόμα και την αδικία. Όμως να μιλάνε κάποιοι για σύγχρονους Ελγιν που θέλουν να καταστρέψουν τα αρχαία της Θεσσαλονίκης, δεν το δέχομαι. Και λέω ότι αυτό γίνεται ώστε κάποιοι να κρύψουν σε αυτές τις γελοιότητες τις ευθύνες τους που είναι βαρύτατες, για τις καθυστερήσεις στο μετρό». Τόνισε πως αυτοί θα λογοδοτήσουν στη δικαιοσύνη για τις παραλείψεις τους, επειδή δεν μπορεί ο ίδιος να δεχτεί τη συκοφαντία και την χρησιμοποίηση των αρχαίων. «Δεν δέχομαι τον εκβιασμό προς το ΚΑΣ, υπογράμμισε, ότι αν αλλάξει τη μελέτη του 2017 παίζει τα παιχνίδια των εργολάβων. Από πολιτικό, κάποιοι κάνουν το ζήτημα ηθικό. Πρέπει να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπειά μας και την αξιοπιστία του συμβουλίου και αυτοί που έχουν την ευθύνη με τις ολογωρίες τους για τα παραπάνω χρήματα που ζητάν οι εργολάβοι, να λογοδοτήσουν». Ο διευθύνων σύμβουλος Νίκος Κουρέτας, παρουσίασε τους κινδύνους που διατρέχουν οι αρχαιότητες με τις υφιστάμενες μελέτες και είπε ότι η επιβάρυνση από την διατήρηση της λύσης θα είναι 25 εκατομμύρια. Αν δεν έχουν όλα ολοκληρωθεί το 2023, το έργο θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί μόνο από εθνικούς πόρους, ενώ στις αρχές του 2025 θα απενταχθεί και θα πρέπει να επιστρέψουμε όλα τα χρήματα στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Η πρόταση της Αττικό Μετρό, συνυπογράφεται από όλους τους μηχανικούς και μία μελέτη ακόμα, είναι του καθηγητή Π. Καρύδη. Θα κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο 55,7 εκατ λιγότερο από την επιλογή του να μείνουν κατά χώραν οι αρχαιότητες.
Η συζήτηση ξεκίνησε με αίτημα εξαίρεσης δυο ακαδημαϊκών που είναι μέλη του ΚΑΣ, του αρχιτέκτονα Μανώλη Κορρέ και του αρχαιολόγου Μιχάλη Τιβέριου. Το αίτημα προερχόταν από φορείς αντίθετους με τη μετακίνηση των αρχαιοτήτων και προξένησε οξείς διαλόγους, όπως και σκληρή τοποθέτηση του γενικού γραμματέα Γ. Διδασκάλου, ο οποίος εξέφρασε τη λύπη του για αυτό που ζητήθηκε, τονίζοντας πως πρόκειται για διακεκριμένα μέλη του συμβουλίου. Η απόρριψη ήταν ομόφωνη.
Στη συνεδρίαση υπήρξαν στιγμές έντασης, καθώς η γενική διευθύντρια αρχαιοτήτων Τζ Βελένη έκανε διαρκώς ερωτήσεις και παρεμβάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.