Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2019

Ταχιάος για Μετρό Θεσσαλονίκης και απόφαση ΚΑΣ: Ξεκινάμε τις μελέτες κατασκευής

sputniknews.gr,19/12/2019


Από Φανή Χαρίση

Πρόσω ολοταχώς για τις μελέτες κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου και αφαίρεσης της κατάχωσης των αρχαίων βάζει η «Αττικό Μετρό», όπως είπε στο Sputnik, ο πρόεδρος της, Νίκος Ταχιάος. Από την άλλη πλευρά, η Κίνηση Πολιτών που ζητά το έργο να συνεχισθεί με τα αρχαία in situ, ετοιμάζεται για προσφυγή στο ΣτΕ. Τι λέει ο πρώην δήμαρχος, Γ. Μπουτάρης.

Η νέα απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για την μέθοδο κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, στη Θεσσαλονίκη, άνοιξε ένα νέο κύκλο αντιπαράθεσης, ο οποίος δείχνει, ότι θα οδεύσει προς επίλυση στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

Από τα τέλη του 2012, η «Αττικό Μετρό», αλλά και το ΚΑΣ, υποστήριζαν τη λύση της απόσπασης, ενώ και η τότε ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε εγκρίνει τη λύση της απόσπασης. Μετέπειτα, με την προηγούμενη κυβέρνηση, το ΚΑΣ το 2017 ενέκρινε την παραμονή των αρχαιοτήτων (in situ). Χθες, το ΚΑΣ έδωσε έγκριση υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων.

Στη μαραθώνια συνεδρίαση, που ξεκίνησε χθες το απόγευμα και ολοκληρώθηκε μετά από 14 ώρες, παρουσιάστηκαν τα επιχειρήματα όλων των πλευρών. Της «Αττικό Μετρό», της κατασκευάστριας εταιρείας ενώ παρέστησαν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κ. Ζέρβας, ο Περιφερειάρχης, Απ. Τζιτζικώστας και φορείς της πόλης που θεωρούν μονόδρομο την απόσπαση. Παρέστηκαν και εκπρόσωποι της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, μεταξύ των οποίων, ο πρώην δήμαρχος, Γ. Μπουτάρης που αντιτίθεται στην απόσπαση των αρχαιοτήτων και ζητούν, το έργο να συνεχισθεί με τα αρχαία in situ.

Με ψήφους 13 υπέρ της απόσπασης και 2 κατά, το ΚΑΣ ενέκρινε την πρόταση της «Αττικό Μετρό», για απόσπαση των αρχαιοτήτων και επανατοθέτηση μετά το πέρας των εργασιών.


Τέσσερις - πέντε μήνες για να αφαιρεθεί η κατάχωση από τα αρχαία


Ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στο Sputnik, εξήγησε τα επόμενα βήματα που θα γίνουν, για ξεκινήσουν τα έργα στον σταθμό Βενιζέλου, επισημαίνοντας ότι προέχει να γίνει μελέτη, για την κατασκευή του σταθμού, τονίζοντας ότι είναι «μια τυπική μελέτη για εμάς και δεν είναι δύσκολη», ενώ, παράλληλα, η εταιρεία θα «υποβάλλει την οριστική μελέτη για την αφαίρεση της κατάχωσης», του υλικού δηλαδή που χρησιμοποιήθηκε, για να προστατευθούν οι αρχαιότητες από τις εργασίες κατασκευής.

«Θα χρειαστούμε 4-5 μήνες για να αφαιρέσουμε την κατάχωση, οπότε έχουμε χρόνο μπροστά μας να υποβάλλουμε τη μελέτη. Θα έρθουμε σε μια συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού, για να δούμε το σύνολο των μελετών, γιατί το ΚΑΣ θα μας βάλει όρους», είπε ο κ. Ταχιάος.

Σε ερώτηση εάν με τη μέθοδο της απόσπασης τηρείται το χρονοδιάγραμμα, προκειμένου το μετρό να έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί τον Απρίλιο του 2023, όπως έχει εξαγγείλει ο πρωθυπουργός, Κ. Μητσοτάκης, ο κ. Ταχιάος απάντησε, ότι με την προηγούμενη μέθοδο δεν υπήρχε χρονοδιάγραμμα και ότι «στην πραγματικότητα τώρα αποκτά χρονοδιάγραμμα».

Ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» ανέφερε, επίσης, ότι το κόστος κατασκευής με τη μέθοδο της απόσπασης είναι φθηνότερο, καθώς με τη μέθοδο in situ, ο σταθμός Βενιζέλου θα κόστιζε - όπως είπε - 125 εκατ. ευρώ, ενώ τώρα, θα κοστίσει περίπου 70 εκατ. ευρώ.


Μπουτάρης: Στον σταθμό η καρδιά της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης

Την προσφυγή στο ΣτΕ σκέπτεται η Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, μέλος της οποίας είναι ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης.

Μιλώντας στο Sputnik, ο πρώην δήμαρχος χαρακτήρισε «θλιβερή» την απόφαση του ΚΑΣ και «προαποφασισμένη», ενώ ανέφερε, ότι το κείμενο για την παραμονή των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου έχουν υπογράψει 20.000 άτομα.

«Μετά τη χθεσινή θλιβερή απόφαση του ΚΑΣ, εμείς, ως Κίνηση Πολιτών, θα μαζευτούμε να βγάλουμε μια απόφαση για τις επόμενες κινήσεις. Όλοι λένε, ότι πρέπει να προσφύγουμε στο Συμβούλιο Επικρατείας. Εμάς αυτό που μας ενδιαφέρει, πέρα από τη διάσωση της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης, που η καρδιά της είναι σε αυτό το σημείο, είναι, φυσικά, και να ξεθυμάνει όλη η αγανάκτηση και ο θυμός των συμπολιτών από όλες αυτές τις καθυστερήσεις», σημείωσε ο κ. Μπουτάρης.

Και πρόσθεσε:

«Για εμάς είναι απαράδεκτο όλο αυτό το σταμάτημα της εφαρμογής της μελέτης in situ. Τον περασμένο Μάιο, άρχισε να αργοπορεί και τον Σεπτέμβριο η Αττικό Μετρό δεν έστειλε τις παρατηρήσεις στον ανάδοχο. Και, επομένως, το έργο σταμάτησε. Αλλά, ήδη από τον Σεπτέμβριο, ξέραμε ότι το έργο δεν πρόκειται να προχωρήσει in situ και θα αποφασιστεί η απόσπαση. Το ΚΑΣ έγινε, για να καλύψουν το τυπικό μέρος της ιστορίας».


Ζέρβας: Κλείνει ένας κύκλος ταλαιπωρίας της πόλης


Υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων έχει ταχθεί ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, τονίζοντας ότι με την απόφαση του ΚΑΣ «κλείνει ένας κύκλος έξι ετών που η πόλη ταλαιπωρήθηκε, το έργο καθυστέρησε και η κυκλοφορία επιβαρύνθηκε».

«Σήμερα το πρωί, το ΚΑΣ, με ευρύτατη πλειοψηφία αποφάσισε να εγκρίνει την τεχνική μέθοδο ολοκλήρωσης του Σταθμού του Μετρό Θεσσαλονίκης στην οδό Βενιζέλου με απόσπαση, εκσκαφή και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Μέθοδος τεχνικά σίγουρη, με μικρότερο κόστος και συντομότερο χρόνο ολοκλήρωσης. Οι τόσο σημαντικές αρχαιότητες που βρέθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου, θα επανατοποθετηθούν σε ποσοστό 92% στο φυσικό τους χώρο, θα είναι επισκέψιμες και θα αναδειχθούν, όπως αρμόζει σε κάθε χώρα που σέβεται και τιμά την κληρονομιά της», δήλωσε ο κ. Ζέρβας, προσθέτοντας ότι «η πόλη πρέπει και θα προχωρήσει ενωμένη, χωρίς διχασμούς για να υλοποιήσει όλες τις υποδομές που είναι αναγκαίες για να εξελιχθεί σε αυτό που της αξίζει».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.