thessnews.gr,19/12/2019
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΥΡΜΑΤΣΗΣ || sirmatsis@gmail.com
Υπερψηφίστηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο η πρόταση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων από τον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Στην μαραθώνια συνεδρίαση που κράτησε σχεδόν 14 ώρες, με την απόφαση να βγαίνει στις 08:30 το πρωί η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κατέθεσε υπόμνημα 200 σελίδων με όλο το ιστορικό της υπόθεσης αλλά κυρίως με την σύγκριση των δύο λύσεων, της απόσπασης και της ανάδειξης κατά χώραν των αρχαιοτήτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει πουθενά μελέτη για την απόσπαση (αυτή όπως είπε ο Ν. Ταχιάος στο Ράδιο Θεσσαλονίκη θα κατατεθεί μεταγενέστερα για έγκριση στο ΚΑΣ) καθώς και για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων κατά 92% όπως είναι στο σχετικό σχέδιο.
Συγκρίνοντας τις δύο μελέτες
Χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση της Αττικό Μετρό αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα του έργου στην κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων ο σταθμός θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2026 αντί του Απριλίου του 2023 που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί με την απόσπαση και επανατοποθέτηση.
Κόστος κατασκευής
Συγκρίνοντας τις δύο λύσεις η Αττικό Μετρό επισημαίνει ότι από τον Απρίλιο του 2023 μέχρι τον Νοέμβριο του 2026 θα υπάρχει απώλεια εσόδων 200 εκ. ευρώ για το δημόσιο από τη μη λειτουργία του Μετρό. Επίσης τονίζεται ότι με την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων δεν είναι εφικτή η ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης εντός της χρηματοδοτικής περιόδου (Δεκεμβρίος 2023). Παράλληλα επισημαίνει ότι είναι ορατός ο κίνδυνος της ανάκτησης από την ΕΕ το σύνολο της κοινοτικής συνδρομής (712 εκ ευρώ) ενώ επίσης θα υπάρξει και πρόβλημα με την χρηματοδότηση και υλοποίηση της επέκτασης προς Καλαμαριά.
Αναφορικά με το κόστος κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ εκτιμά ότι με την λύση της «κατά χώραν» ανάδειξης των αρχαιοτήτων το κόστος θα ανέλθει συνολικά σε 124,5 εκ ευρώ ενώ με την λύση της απόσπασης η εκτίμηση μιλά για 70,7 εκ ευρώ.
Υγείας και Ασφάλεια
Στα ζητήματα ασφαλείας γίνεται αναφορά για μεταλλικό υδράργυρο που εμφανίστηκε στο σκάμμα και πως η εκτέλεση εργασιών για την παραμονή των αρχαιοτήτων «σε αυτά τα πιθανόν μολυσμένα εδαφικά στρώματα σε συνθήκες περιορισμένου χώρου και πτωχού εξαερισμού επιφέρει μεγάλο κίνδυνο για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων».
Παράλληλα η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ υποστηρίζει ότι κατά τις εργασίες για την παραμονή των αρχαιοτήτων τίθενται σοβαρά ζητήματα σε σχέση με την Υγεία και Ασφάλεια όπως η ποιότητα του αέρα, το επίπεδο θορύβου και δονήσεων, η δυσκολία μετακίνησης ανθρώπων και εξοπλισμού, τα σχέδια έκτακτης ανάγκης και διαφυγής κλπ.
Επίσης στην κατασκευή του σταθμού με την παραμονή των αρχαιοτήτων θα υπήρχε μόνο μια είσοδος/έξοδος (νότια πρόσβαση) και μόνο μια έξοδος έκτακτης ανάγκης (ανατολική πρόσβαση). Αντιθέτως με την λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης θα υπάρξουν δύο είσοδοι/έξοδοι (μια σε κάθε πλευρά της Εγνατίας Οδού) και δύο εξόδους έκτακτης ανάγκης (μία σε κάθε άκρο του σταθμού). Τέλος, όσον αφορά τα ζητήματα ασφαλείας γίνεται λόγος για την κατάργηση ενός εκ των υποσυστημάτων Αερισμού του Σταθμού στην λύση της παραμονής των αρχαιοτήτων προκαλώντας ζήτημα Ενεργητικής Πυροπροστασίας.
Λειτουργία
Στην λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης το Μετρό θα λειτουργήσει, σύμφωνα με την έκθεση, κατευθείαν και πλήρες. Αντίθετα με την άλλη λύση θα χρειαστούν τρεις φάσεις. Η πρώτη θα έχει λειτουργία μέχρι το ΝΣΣ, χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου. Στην συνέχεια η γραμμή θα φτάνει μόνο μέχρι το Συντριβάνι, γιατί θα διακοπεί η κυκλοφορία στο υπόλοιπο κομμάτι και στην τρίτη φάση θα λειτουργήσει πλήρης το μετρό μαζί με τη Βενιζέλου.
Πρόσβαση
Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ τονίζει και τον κίνδυνο με την πρόσβαση στο σταθμό μόνο από μια είσοδο στην λύση της παραμονής των αρχαιοτήτων. Όπως επισημαίνει θα υπάρξει συνωστισμός και διασταύρωση κινήσεων επιβατών 8 κυλιόμενων και 2 σταθερών κλιμάκων σε περιορισμένο χώρο.
Αδειοδοτικά προβλήματα
Στην έκθεση γίνεται αναφορά και στα αδειοδοτικά προβλήματα καθώς αν παραμείνουν οι αρχαιότητες απαιτείται αναθεώρησης της ισχύουσας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου η οποία δεν είχε δρομολογηθεί μέχρι σήμερα και θα χρειαστεί δύο χρόνια για να βγει. Παράλληλα τίθενται ζητήματα παθητικής πυροπροστασίας και ασφάλειας, όπως περιγράφησαν παραπάνω με κίνδυνο ο σταθμός να μην πάρει άδεια λειτουργίας.
Μάλιστα στα επιχειρήματα μπαίνει και η αντιτρομοκρατική υπηρεσία καθώς όπως υποστηρίζει η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ η μία κύρια είσοδος/έξοδος και η μία έξοδος έκτακτης ανάγκης περιορίζουν σημαντικά τις δυνατότητες παρέμβαση της Αστυνομίας/ΕΚΑΜ σε περίπτωση έκτακτου συμβάντος όπου απαιτείται να επέμβουν ενώ θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολη και η εκκένωση του σταθμού.
Τεχνική εφικτότητα
Όσον αφορά τα τεχνικά ζητήματα του έργου η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ δίνει ακόμη μια σειρά επιχειρημάτων κατά πόσο είναι καλύτερη η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης, είτε για λόγους σύνθετης, δυσχερής, χρονοβόρας και πολυδάπανης κατασκευής, είτε ακόμη και για επιπτώσεις στις αρχαιότητες και τις σήραγγες του μετρό, είτε στην κατασκευή των οριζόντιων σωλήνων, είτε στην κατασκευή δύο σειρών πασσάλων οπλισμένου σκυροδέματος, είτε στην εκσκαφή/αντιστήριξη είτε στην πρόσβαση υλικών και εξοπλισμού και αποκομιδή προϊόντων εκσκαφής.
Προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων
Τέλος, ακόμα και για τα ζητήματα των αρχαιοτήτων η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ υποστηρίζει ότι είναι καλύτερη η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης καθώς «λόγω της σπουδαιότητας και της πυκνότητας των ευρημάτων, τα οποία συνθέτουν μια καταπληκτική εικόνα της Βυζαντινής Πόλης, η μετακίνηση θα γίνει με τους ελάχιστους τεμαχισμούς. Θα εκπονηθεί ειδική Μελέτη Απόσπασης και Επανατοποθέτησης (σύμφωνα και με τις οδηγίες του Υπουργείου Πολιτισμού) η οποία θα εγκριθεί από το ΚΑΣ πριν την εφαρμογή της»
Αντιθέτως στην λύση της παραμονή των αρχαιοτήτων η έκθεση υποστηρίζει ότι οι αρχαιότητες κινδυνεύουν από τους κραδασμούς και τις πρόσθετες καθιζήσεις .
Υπερψηφίστηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο η πρόταση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων από τον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Στην μαραθώνια συνεδρίαση που κράτησε σχεδόν 14 ώρες, με την απόφαση να βγαίνει στις 08:30 το πρωί η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κατέθεσε υπόμνημα 200 σελίδων με όλο το ιστορικό της υπόθεσης αλλά κυρίως με την σύγκριση των δύο λύσεων, της απόσπασης και της ανάδειξης κατά χώραν των αρχαιοτήτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει πουθενά μελέτη για την απόσπαση (αυτή όπως είπε ο Ν. Ταχιάος στο Ράδιο Θεσσαλονίκη θα κατατεθεί μεταγενέστερα για έγκριση στο ΚΑΣ) καθώς και για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων κατά 92% όπως είναι στο σχετικό σχέδιο.
Συγκρίνοντας τις δύο μελέτες
Χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση της Αττικό Μετρό αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα του έργου στην κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων ο σταθμός θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2026 αντί του Απριλίου του 2023 που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί με την απόσπαση και επανατοποθέτηση.
Κόστος κατασκευής
Συγκρίνοντας τις δύο λύσεις η Αττικό Μετρό επισημαίνει ότι από τον Απρίλιο του 2023 μέχρι τον Νοέμβριο του 2026 θα υπάρχει απώλεια εσόδων 200 εκ. ευρώ για το δημόσιο από τη μη λειτουργία του Μετρό. Επίσης τονίζεται ότι με την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων δεν είναι εφικτή η ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης εντός της χρηματοδοτικής περιόδου (Δεκεμβρίος 2023). Παράλληλα επισημαίνει ότι είναι ορατός ο κίνδυνος της ανάκτησης από την ΕΕ το σύνολο της κοινοτικής συνδρομής (712 εκ ευρώ) ενώ επίσης θα υπάρξει και πρόβλημα με την χρηματοδότηση και υλοποίηση της επέκτασης προς Καλαμαριά.
Αναφορικά με το κόστος κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ εκτιμά ότι με την λύση της «κατά χώραν» ανάδειξης των αρχαιοτήτων το κόστος θα ανέλθει συνολικά σε 124,5 εκ ευρώ ενώ με την λύση της απόσπασης η εκτίμηση μιλά για 70,7 εκ ευρώ.
Υγείας και Ασφάλεια
Στα ζητήματα ασφαλείας γίνεται αναφορά για μεταλλικό υδράργυρο που εμφανίστηκε στο σκάμμα και πως η εκτέλεση εργασιών για την παραμονή των αρχαιοτήτων «σε αυτά τα πιθανόν μολυσμένα εδαφικά στρώματα σε συνθήκες περιορισμένου χώρου και πτωχού εξαερισμού επιφέρει μεγάλο κίνδυνο για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων».
Παράλληλα η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ υποστηρίζει ότι κατά τις εργασίες για την παραμονή των αρχαιοτήτων τίθενται σοβαρά ζητήματα σε σχέση με την Υγεία και Ασφάλεια όπως η ποιότητα του αέρα, το επίπεδο θορύβου και δονήσεων, η δυσκολία μετακίνησης ανθρώπων και εξοπλισμού, τα σχέδια έκτακτης ανάγκης και διαφυγής κλπ.
Επίσης στην κατασκευή του σταθμού με την παραμονή των αρχαιοτήτων θα υπήρχε μόνο μια είσοδος/έξοδος (νότια πρόσβαση) και μόνο μια έξοδος έκτακτης ανάγκης (ανατολική πρόσβαση). Αντιθέτως με την λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης θα υπάρξουν δύο είσοδοι/έξοδοι (μια σε κάθε πλευρά της Εγνατίας Οδού) και δύο εξόδους έκτακτης ανάγκης (μία σε κάθε άκρο του σταθμού). Τέλος, όσον αφορά τα ζητήματα ασφαλείας γίνεται λόγος για την κατάργηση ενός εκ των υποσυστημάτων Αερισμού του Σταθμού στην λύση της παραμονής των αρχαιοτήτων προκαλώντας ζήτημα Ενεργητικής Πυροπροστασίας.
Στην λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης το Μετρό θα λειτουργήσει, σύμφωνα με την έκθεση, κατευθείαν και πλήρες. Αντίθετα με την άλλη λύση θα χρειαστούν τρεις φάσεις. Η πρώτη θα έχει λειτουργία μέχρι το ΝΣΣ, χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου. Στην συνέχεια η γραμμή θα φτάνει μόνο μέχρι το Συντριβάνι, γιατί θα διακοπεί η κυκλοφορία στο υπόλοιπο κομμάτι και στην τρίτη φάση θα λειτουργήσει πλήρης το μετρό μαζί με τη Βενιζέλου.
Πρόσβαση
Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ τονίζει και τον κίνδυνο με την πρόσβαση στο σταθμό μόνο από μια είσοδο στην λύση της παραμονής των αρχαιοτήτων. Όπως επισημαίνει θα υπάρξει συνωστισμός και διασταύρωση κινήσεων επιβατών 8 κυλιόμενων και 2 σταθερών κλιμάκων σε περιορισμένο χώρο.
Αδειοδοτικά προβλήματα
Στην έκθεση γίνεται αναφορά και στα αδειοδοτικά προβλήματα καθώς αν παραμείνουν οι αρχαιότητες απαιτείται αναθεώρησης της ισχύουσας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου η οποία δεν είχε δρομολογηθεί μέχρι σήμερα και θα χρειαστεί δύο χρόνια για να βγει. Παράλληλα τίθενται ζητήματα παθητικής πυροπροστασίας και ασφάλειας, όπως περιγράφησαν παραπάνω με κίνδυνο ο σταθμός να μην πάρει άδεια λειτουργίας.
Μάλιστα στα επιχειρήματα μπαίνει και η αντιτρομοκρατική υπηρεσία καθώς όπως υποστηρίζει η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ η μία κύρια είσοδος/έξοδος και η μία έξοδος έκτακτης ανάγκης περιορίζουν σημαντικά τις δυνατότητες παρέμβαση της Αστυνομίας/ΕΚΑΜ σε περίπτωση έκτακτου συμβάντος όπου απαιτείται να επέμβουν ενώ θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολη και η εκκένωση του σταθμού.
Τεχνική εφικτότητα
Όσον αφορά τα τεχνικά ζητήματα του έργου η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ δίνει ακόμη μια σειρά επιχειρημάτων κατά πόσο είναι καλύτερη η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης, είτε για λόγους σύνθετης, δυσχερής, χρονοβόρας και πολυδάπανης κατασκευής, είτε ακόμη και για επιπτώσεις στις αρχαιότητες και τις σήραγγες του μετρό, είτε στην κατασκευή των οριζόντιων σωλήνων, είτε στην κατασκευή δύο σειρών πασσάλων οπλισμένου σκυροδέματος, είτε στην εκσκαφή/αντιστήριξη είτε στην πρόσβαση υλικών και εξοπλισμού και αποκομιδή προϊόντων εκσκαφής.
Τέλος, ακόμα και για τα ζητήματα των αρχαιοτήτων η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ υποστηρίζει ότι είναι καλύτερη η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης καθώς «λόγω της σπουδαιότητας και της πυκνότητας των ευρημάτων, τα οποία συνθέτουν μια καταπληκτική εικόνα της Βυζαντινής Πόλης, η μετακίνηση θα γίνει με τους ελάχιστους τεμαχισμούς. Θα εκπονηθεί ειδική Μελέτη Απόσπασης και Επανατοποθέτησης (σύμφωνα και με τις οδηγίες του Υπουργείου Πολιτισμού) η οποία θα εγκριθεί από το ΚΑΣ πριν την εφαρμογή της»
Αντιθέτως στην λύση της παραμονή των αρχαιοτήτων η έκθεση υποστηρίζει ότι οι αρχαιότητες κινδυνεύουν από τους κραδασμούς και τις πρόσθετες καθιζήσεις .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.