Σάββατο 17 Απριλίου 2010

Τρικλοποδιά Άνθιμου στο μετρό

Μακεδονία, 17/04/2010

  • Ενώ οι μετροπόντικες πιάνουν πάλι δουλειά σε ένα μήνα.
  • Με προσφυγή του στο ΣτΕ ζητά να ακυρωθεί η παραχώρηση της έκτασης στο Παπάφειο.
  • Με κατάργηση της στάσης του μετρό απειλεί η “Αττικό Μετρό Α.Ε.”

Με την ιδιότητα του προέδρου του δ.σ. του Παπαφείου, ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης  Άνθιμος κατέθεσε προ ημερών προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας να ακυρωθεί τόσο η κοινή υπουργική απόφαση περί αναγκαστικής απαλλοτρίωσης του χώρου που απαιτείται για την κατασκευή του σταθμού, όσο και η απόφαση του Γιώργου Σουφλιά για προσωρινή κατάληψη μέρους του οικοπέδου για την εγκατάσταση του εργοταξίου...

Του Νίκου Ηλιάδη
Τρικλοποδιές στο έργο του μετρό θέτει ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης. Με την ιδιότητα του προέδρου του δ.σ. του “Παπάφειου”, ο κ. Άνθιμος κατέθεσε προ ημερών προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας να ακυρωθεί τόσο η κοινή υπουργική απόφαση περί αναγκαστικής απαλλοτριώσεως του χώρου που απαιτείται για την κατασκευή του σταθμού όσο και η απόφαση του Γιώργου Σουφλιά για προσωρινή κατάληψη μέρους του οικοπέδου για την εγκατάσταση του εργοταξίου. Παράλληλα, το δ.σ. του “Παπάφειου” δηλώνει πως θεωρεί άκυρο το πρωτόκολλο που είχε συνυπογράψει με την “Αττικό Μετρό Α.Ε.”, το οποίο επέτρεπε την εγκατάσταση του αναδόχου στο χώρο του ιδρύματος.
Οι ενέργειες αυτές, πέρα από τις προφανείς δυσχέρειες που προκαλούν στην πρόοδο του έργου, έχουν εξοργίσει την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Ερωτηθείσα για τη στάση του κ. Άνθιμου, κυβερνητική πηγή εκτίμησε ότι “ο μητροπολίτης έπεσε θύμα κακών συμβούλων και πιέσεων που ασκούνται από νυν και πρώην στελέχη του ιδρύματος”.
Η υπόθεση εξετάστηκε στο πλαίσιο χθεσινής σύσκεψης, η οποία έγινε στην Αθήνα και αφορούσε την από δω και πέρα πορεία των έργων κατασκευής του μετρό. Αμέσως μετά ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Γιάννης Οικονομίδης δήλωσε στη “Μ” πως “είναι αδιανόητο ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης να συμπεριφέρεται ως μάνατζερ εταιρείας real estate και να αγνοεί το συμφέρον της πόλης και των πολιτών της”. Στη χθεσινή σύσκεψη στην οποία μετείχε και η διοίκηση της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” αποφασίστηκε να ζητηθεί επίσπευση εκδίκασης της υπόθεσης στο ΣτΕ. Στο υπουργείο πιστεύουν ακράδαντα ότι θα δικαιωθούν από τα δικαστήρια. Ήδη δόθηκε εντολή για χάραξη ισχυρών νομικών επιχειρημάτων, στα οποία θα περιλαμβάνεται έως και η αμφισβήτηση της ιδιοκτησιακής δικαιοδοσίας του “Παπάφειου” επί του συνόλου της έκτασης που καταλαμβάνει σήμερα.

Κατάργηση του σταθμού Σε περίπτωση που επισπευσθεί η εκδίκαση της υπόθεσης στο ΣτΕ, τότε το υπουργείο θα αναμένει την ετυμηγορία της δικαιοσύνης και ακολούθως θα πράξει. Εάν καθυστερήσει, τότε οι μετροπόντικες θα διανοίξουν τις σήραγγες και ο σταθμός στο “Παπάφειο” θα γίνει εκ των υστέρων, σενάριο που συνεπάγεται αύξηση του κόστους. Στην περίπτωση που χαθεί η υπόθεση στο ΣτΕ, τότε δηλώνεται με νόημα, τόσο από το υπουργείο όσο και από την “Αττικό Μετρό Α.Ε.” ότι “το μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να λειτουργήσει και με δώδεκα στάσεις”, υπονοώντας ότι σε περίπτωση που το “Παπάφειο” επιμείνει να τηρεί αυτήν τη στάση, τότε δεν αποκλείεται να μη γίνει ο προβλεπόμενος για εκεί σταθμός του μετρό. “Ας αναλάβει τότε ο κ. Άνθιμος να εξηγήσει στους κατοίκους αυτής της πυκνοκατοικημένης περιοχής γιατί δεν θα έχουν σταθμό του μετρό στη γειτονιά τους”, δηλώνει εμφανώς ενοχλημένος ο κ. Οικονομίδης.
 
Αρχικώς δωρεάν Τις ενέργειες του κ. Άνθιμου πληροφορήθηκε η πολιτική ηγεσία μέσω της επιστολής που απέστειλε ο μητροπολίτης προς την “Αττικό Μετρό Α.Ε.” στις 6 Απριλίου. Σ’ αυτήν σημειώνεται με περισσή υποκρισία ότι “είμεθα σύμφωνοι όλα τα μέλη του δ.σ. να μην εμποδιστούν οι εργασίες της ‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’ για ένα τόσο σημαντικό και χρήσιμο έργο για την Θεσσαλονίκη και τον λαό της”. Και η επιστολή κλείνει με τη σαφέστατη και συγχρόνως υπαινικτική επισήμανση “είμεθα πρόθυμοι για επαναδιαπραγμάτευση”. Εδώ ακριβώς υποκρύπτεται και η πραγματική αιτία της μεταστροφής της στάσης που τηρούσε η διοίκηση του “Παπάφειου”. Η απόφαση την οποία είχε λάβει αρχικά η διοίκηση του ιδρύματος τον Δεκέμβριο του 2004 ενέκρινε τη “δωρεάν διάθεση της αιτούμενης έκτασης, εκτιμώντας το μέγεθος της ωφέλειας για το κοινωνικό σύνολο της πόλης”. Ως μόνη προϋπόθεση έθετε “τη μετεγκατάσταση και την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολικών μονάδων”, οι οποίες βρίσκονταν στην υπό παραχώρηση έκταση. Σημειώνεται ότι η μετεγκατάσταση έχει ήδη γίνει και κόστισε στην “Αττικό Μετρό Α.Ε.” περί το 1,5 εκατ. ευρώ.

Η μεταστροφή Ωστόσο ενάμιση χρόνο μετά, τον Φεβρουάριο του 2008, η διοίκηση του “Παπάφειου” επανήλθε και με νέα απόφαση έθετε ζήτημα “αντισταθμιστικών ωφελημάτων”, τα οποία για προφανείς λόγους απέφευγε να τα περιγράψει. Από τότε ξεκίνησε μια διαπραγμάτευση για το ύψος της αποζημίωσης που θα έπρεπε να καταβληθεί. Αυτή θα αφορούσε το ποσόν της αποζημίωσης για την οριστική παραχώρηση της έκτασης των 907 τετρ. μ., στην οποία θα κατασκευαστεί ο σταθμός, καθώς και αποζημίωση για έκταση περίπου 2,5 στρεμμάτων, η οποία τίθεται υπό καθεστώς δουλείας. Παράλληλα, η “Αττικό Μετρό Α.Ε.” υποχρεούται να καταβάλει ποσόν ενοικίου για την προσωρινή κατάληψη άλλων περίπου τριών στρεμμάτων για τη λειτουργία του εργοταξίου. Πηγή του “Παπάφειου” διατείνεται ότι “σε συνάντηση που έγινε το φθινόπωρο του 2008 με την τότε ηγεσία της ‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’ είχε συμφωνηθεί καταβολή αποζημίωσης 8,5 εκατομμυρίων ευρώ, πέραν του ενοικίου”. Είχε ζητηθεί μάλιστα εκ μέρους του “Παπάφειου” η συμφωνία αυτή να διατυπωθεί και εγγράφως μέσω ιδιωτικού συμφωνητικού. Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορούσε να γίνει, αφού οι αποζημιώσεις καθορίζονται με δικαστικές αποφάσεις. Έτσι, τον Απρίλιο του 2009 με επιστολή του προς τον τότε πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή, ο κ. Άνθιμος του ζητούσε να παρέμβει, προκειμένου να καταβληθεί η αποζημίωση. Ανταπόκριση όμως δεν υπήρξε.

Ο εκβιασμός Έτσι, έξι μήνες μετά την κυβερνητική αλλαγή, η διοίκηση του “Παπάφειου” πέρασε στην αντεπίθεση με τις προαναφερόμενες ενέργειες, τις οποίες κυβερνητική πηγή τις χαρακτήρισε “εκβιαστικές”. Η ίδια πηγή σημείωσε στη “Μ” ότι “παρόμοιες περιπτώσεις με αυτήν του ‘Παπάφειου’ υπήρξαν και με άλλους φορείς όπως ο δήμος, το Άσυλο του Παιδιού, το πανεπιστήμιο, αλλά ουδείς διανοήθηκε να μας παρεμποδίσει”. Στέλεχος της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” δήλωσε στη “Μ” ότι “το ύψος των αποζημιώσεων καθορίζονται από τα δικαστήρια. Δεν μπορούμε να προβούμε σε εξωδικαστική συμφωνία. Ό,τι αποφασιστεί από τα δικαστήρια θα καταβληθεί μέχρι σεντς”. Το ίδιο στέλεχος χαρακτήρισε “ακατανόητη” και “βεβιασμένη” την ενέργεια της διοίκησης του “Παπάφειου”, λέγοντας πως “η πρώτη συνεδρίαση του νέου δ.σ. της ‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’ έγινε μόλις προχθές”. Επίσης θεωρεί εξωφρενική την απαίτηση καταβολής 8,5 εκατ. ευρώ “όταν για την ίδια πάνω κάτω έκταση που παραχωρήθηκε από το Άσυλο του Παιδιού στην περιοχή του Σιντριβανίου το δικαστήριο καθόρισε αποζημίωση 4,5 εκατ.”. Απαντώντας στα ανωτέρω πηγή του “Παπάφειου”, σημείωσε ότι “οι ενέργειες που έγιναν ήταν επιβεβλημένες καθώς, εκτός των άλλων, υπαγορεύθηκαν και από τους επιθεωρητές δημόσιας υγείας”.




Σε έναν μήνα πιάνουν δουλειά οι μετροπόντικες
Στη χθεσινή σύσκεψη, η οποία διεξήχθη στο υπουργείο υπό την προεδρία του κ. Οικονομίδη, εξετάσθηκε το σύνολο των προβλημάτων που συνδέονται με την πορεία κατασκευής του μετρό. Προβλήματα τεχνικής φύσεως που αφορούν στην από δω και πέρα διάνοιξη των σηράγγων αλλά και οικονομικής φύσεως, τα οποία αφορούν κυρίως διαφορές που υπάρχουν μεταξύ “Αττικό Μετρό Α.Ε.” και αναδόχου κοινοπραξίας. Οι περισσότερες από αυτές τις διαφορές αναμένεται να διευθετηθούν μέσω της διαιτησίας. Όσον αφορά τα ζητήματα τεχνικής φύσεως, αυτά συνδέονται με το γεγονός ότι στο εξής οι μετροπόντικες θα διανοίγουν τις δύο σήραγγες, διερχόμενοι και κάτω από κτίρια. Αυτό υποχρεώνει τους κατασκευαστές αλλά και την “Αττικό Μετρό Α.Ε.” να εκπονήσουν λεπτομερέστατες μελέτες αλλά και κάθε αναγκαία πρόδρομη εργασία, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η διέλευση του μετροπόντικα δεν θα προκαλέσει την παραμικρή επίπτωση σε κανένα από τα υφιστάμενα κτίρια. Μάλιστα, το πρώτο κτίριο το οποίο θα συναντήσουν οι μετροπόντικες θα είναι αυτό της πολυτεχνικής σχολής, για την οποία έχει γίνει πολλή συζήτηση. Σύμφωνα με πληροφορίες της “Μ”, τις προηγούμενες εβδομάδες υπήρξαν δεκάδες δειγματοληψίες από το υπέδαφος της περιοχής, το οποίο θεωρείται από τα πλέον ασταθή, καθώς διέρχονταν παλιότερα από εκεί ρέματα.
Ανάλογης φύσεως προβλήματα θα συναντήσουν οι μετροπόντικες και στην περιοχή της Ανάληψης, όπου ο σταθμός είναι στενότερος των υπολοίπων, με αποτέλεσμα να μη “χωρούν” οι σήραγγες. Αυτό υποχρεώνει την “Αττικό Μετρό Α.Ε.” να αναζητήσει λύσεις για στενότερες σήραγγες, περιορίζοντας το κενό ασφαλείας.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που διατυπώθηκαν στη χθεσινή σύσκεψη, οι μετροπόντικες θα είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν εκ νέου το ταξίδι τους σε περίπου έναν μήνα. Υπενθυμίζεται ότι οι δύο μετροπόντικες βρίσκονται εδώ και μήνες (ο πρώτος από τον περασμένο Νοέμβριο και ο δεύτερος από τον Γενάρη) σταθμευμένοι στο φρεάτιο, το οποίο βρίσκεται μπροστά από το κτίριο της βιβλιοθήκης του πανεπιστημίου. Η συντήρησή τους έχει ολοκληρωθεί και πλέον αναμένεται η οριστική διευθέτηση όλων των προβλημάτων, για να μπορούν να ξεκινήσουν εκ νέου το έργο τους. Αυτό επιθυμούν πρώτοι απ’ όλους οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στα δύο μηχανήματα, οι οποίοι υποαπασχολούνται εδώ και περίπου τρεις μήνες. Μάλιστα μόλις προχθές ο διευθυντής έργου Νίκος Κουταβάς τους ανακοίνωσε ότι ο ανάδοχος δεν μπορεί να συνεχίσει πλέον να τους πληρώνει και πως από τις 26 Απριλίου οι 125 εργαζόμενοι στους δύο μετροπόντικες θα τεθούν σε διαθεσιμότητα. Στη χθεσινή σύσκεψη στο υπουργείο εκλήθη και εκπρόσωπος του αναδόχου προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξει καμία απομάκρυνση εργαζομένου αφού, όπως ειπώθηκε, η διάνοιξη των σηράγγων θα ξεκινήσει εκ νέου το πολύ σε έναν μήνα. Έπειτα από μαραθώνια διαβούλευση υπήρξε αργά το βράδυ εκ μέρους του αναδόχου, διαβεβαίωση ότι δεν πρόκειται να απολυθεί κανείς από τους 125 εργαζόμενους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.