Πέμπτη 15 Ιουλίου 2010

Το Μετρό της πόλης και τι πρέπει να γίνει

Αγγελιοφόρος, 15/07/2010

Οι εργασίες στο μετρό της Θεσσαλονίκης σταμάτησαν εξαιτίας του ότι η ανάδοχος εταιρία αξιώνει την καταβολή 120.000.000 ευρώ πέραν της υπογραφείσης συμβάσεως, διότι προέκυψαν, κατά την εταιρία, συμπληρωματικές εργασίες κατά την εκτέλεση του έργου, που δεν μπορούσαν να προβλεφθούν, όπως εμπόδια που αφορούν αρχαιολογικά και χωροταξικά προβλήματα, επίσης στο σταθμό Αναλήψεως θα πρέπει να ξεβιδωθεί ο μετροπόντικας, διότι διαφορετικά θα ακουμπήσει στα μπαλκόνια των σπιτιών κ.λπ...


Το υπουργείο αρνείται την καταβολή του ποσού και αντιτείνει ότι, σύμφωνα με την υπογραφείσα σύμβαση, ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να εκτελέσει τις εργασίες και απειλεί ότι θα τον κηρύξει έκπτωτο. Συνέπεια της εμπλοκής αυτής είναι ότι η ταλαιπωρία μιας ολόκληρης πόλης και ιδιαίτερα της οδού Εγνατία, της οποίας ο εμπορικός κόσμος έχει υποστεί μεγάλη ζημία. Τι λένε τα νομικά και τι πρέπει να γίνει:

«Το έργο εκτελείται σύμφωνα με τη σύμβαση και τα τεύχη και σχέδια που την συνοδεύουν… Αν προκύψει ανάγκη εκτελέσεως συμπληρωματικών εργασιών, που δεν περιλαμβάνονται στο αρχικό ανατεθέν έργο ούτε στην πρώτη συναφθείσα σύμβαση και οι οποίες κατέστησαν κατά την εκτέλεση του έργου αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων… συνάπτεται σύμβαση με τον ανάδοχο του έργου… Το συνολικό ποσό των συμβάσεων αυτών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% του ποσού της αρχικής σύμβασης…».

Προκύπτει ότι συμπληρωματική σύμβαση για τις επιπλέον εργασίες δεν υπογράφει το Δημόσιο για να λυθεί η διαφορά, διότι υποστηρίζει ότι οι εργασίες αυτές αποτελούν συμβατική υποχρέωση της αναδόχου εταιρίας. Επομένως, ο μόνος δρόμος είναι τα δικαστήρια, τα οποία δεν μπορούν να δώσουν σύντομα λύση.

Κατά συνέπεια αυτό που επιβάλλεται να γίνει τώρα για να βγει η πόλη από τα ασφυκτικά αδιέξοδα είναι μία διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο πλευρών. Οι επιβλέποντες μηχανικοί του Δημοσίου και της αναδόχου εταιρίας είναι δυνατόν να καταλήξουν σε μία δίκαιη λύση. Γιατί γνωρίζουν ότι τις αρρυθμίες και τις υπερβάσεις στα δημόσια έργα τις τροφοδοτούν οι μεγάλες εκπτώσεις στους διαγωνισμούς κατά το στάδιο των προσφορών, οι ελλιπείς μελέτες, που θα μπορούσαν να εντοπίσουν τα αρχαιολογικά και λοιπά προβλήματα, και οι ανεπαρκείς επιβλέψεις. Η άποψή μου είναι ότι το δίκιο δεν είναι ούτε στην πλευρά του Δημοσίου, ούτε της αντίστοιχης πλευράς, της αναδόχου εταιρίας. Κάπου στη μέση βρίσκεται η αλήθεια, γιατί το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί το γρηγορότερο δυνατό και τα χρήματα που θα προκύψουν από τη λειτουργία του θα καλύψουν τις όποιες επιπλέον δαπάνες του Δημοσίου.

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ Θ. ΙΓΝΑΤΙΑΔΗ*
*Ο ΓΙΩΡΓΟΣ Θ. ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ είναι πρώην πρόεδρος του ΔΣΘ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.