Κυριακή 22 Αυγούστου 2010

Νέα περίοδος για το μετρό Θεσσαλονίκης

Μακεδονία, 22/08/2010

Σε νέα τροχιά υλοποίησης εισέρχεται το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς εντός της εβδομάδας ξαναπαίρνει μπροστά ο δεύτερος μετροπόντικας, ο οποίος βρισκόταν σε αδράνεια για περισσότερο από έξι μήνες στο ανοιχτό φρεάτιο του ΑΠΘ. Παράλληλα, αρχίζουν να αναπτύσσονται τα σχέδια επέκτασης του μέσου σε τέσσερις διαφορετικές κατευθύνσεις του πολεοδομικού συγκροτήματος...




Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr


Ο “Γιωρίκας”, όπως βαφτίστηκε από τον πρώην υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά, θα συνεχίσει τη διάνοιξη της δεύτερης σήραγγας, ακολουθώντας σε απόσταση 300 μέτρων τον “Κωστίκα”, που, μετά την επανεκκίνησή του στην αρχή του τρέχοντος μήνα, πλησιάζει στον σταθμό Πανεπιστήμιο, δίπλα ακριβώς από τη φοιτητική λέσχη.
Η ακινητοποίηση των μηχανημάτων για την ολομέτωπη διάνοιξη των σηράγγων -θα παρέμεναν στο φρεάτιο του ΑΠΘ μόνο για έναν μήνα συντήρησης- παρατάθηκε λόγω των προβλημάτων που ανέκυψαν κατά την κατασκευή του σταθμού στο Παπάφειο, μετά την προσφυγή της διοίκησης του ιδρύματος στο ΣτΕ (τέλη Μαρτίου 2010) για την ακύρωση των αποφάσεων απαλλοτρίωσης έκτασης του οικοπέδου του. Η Αττικό Μετρό αποφάσισε να προχωρήσει το έργο, έστω κι αν δεν έγιναν οι υποδομές του σταθμού στο Παπάφειο, προκειμένου να μην υπάρξουν επιπλέον καθυστερήσεις. Η διοίκηση του Παπαφείου, από την άλλη, διά του προέδρου της, μητροπολίτη Άνθιμου, δήλωσε πρόθυμη να συμβιβαστεί και να ανακαλέσει τις δικαστικές προσφυγές της υπό προϋποθέσεις.

Κάτω από το Παπάφειο

Είτε επέλθει συμφωνία μεταξύ Παπαφείου - Αττικό Μετρό για την απαλλοτρίωση της έκτασης είτε δεν συμβεί αυτό, οι μετροπόντικες θα περάσουν κάτω από το οικόπεδο του ιδρύματος, χωρίς να γίνουν εργασίες για τον σταθμό, οι οποίες μετατίθενται στο μέλλον. “Εάν σταματήσουμε τους μετροπόντικες για να γίνουν υποδομές στο Παπάφειο, εκτός από την πρόσθετη καθυστέρηση θα υπάρξει κίνδυνος να υποστούν βλάβη οι μετροπόντικες”, περιέγραψε στη “ΜτΚ” στέλεχος της Αττικό Μετρό. Τα μηχανήματα διάνοιξης, εφόσον βρίσκονται σε πορεία, δεν είναι δυνατόν να ακινητοποιηθούν στο χώμα, διότι τα χωμάτινα τοιχώματα σφίγγουν και καταστρέφουν τα σκαπτικά εργαλεία.

Εντατικοποίηση εργασιών

Η επανεκκίνηση των μετροπόντικων είχε σαν συνέπεια την εντατικοποίηση των εργασιών στα εργοτάξια Ευκλείδη και Φλέμινγκ. “Δουλεύουμε δύο βάρδιες στον Ευκλείδη και καταβάλλουμε προσπάθειες προκειμένου να κατασκευάσουμε τον σταθμό όταν φτάσει εκεί ο μετροπόντικας”, αναφέρει ο διευθυντής της Μετρό Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης.
Στην περιοχή της Ανάληψης, σε εξέλιξη είναι οι μετατοπίσεις των δικτύων κοινής ωφελείας, ενώ τις επόμενες μέρες αναμένεται η παράδοση του αύλειου χώρου του νοσοκομείου Αφροδίσιων και Δερματικών Νόσων Θεσσαλονίκης, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του σταθμού. Ο σταθμός στην Ανάληψη θα γίνει μικρότερος από το αρχικό σχέδιο, διότι, λόγω της στενότητας της οδού, δεν μπορούν να αναπτυχθούν σε πλάτος τα γερανοφόρα οχήματα. Εάν τηρούνταν το πρώτο σχέδιο, θα έπρεπε να γκρεμιστούν τα μπαλκόνια των γύρω οικοδομών. Ο περιορισμός του σταθμού θα έχει ως επίπτωση κατά τη διάρκεια της κατασκευής να αποκλειστεί στην περιοχή ο δρόμος της Δελφών, με όλα τα κυκλοφοριακά επακόλουθα. Στον επόμενο σταθμό, Πατρικίου, γίνονται πρόδρομες εργασίες, ενώ στους σταθμούς Βούλγαρη και Νέας Ελβετίας δεν ξεκίνησαν εργασίες διότι πρέπει να ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις.

  • Ούτε το 2014 η παράδοση του έργου! Η βασική γραμμή του μετρό, από τον σιδηροδρομικό σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, μήκους 9,6 χλμ., υπολογίζεται πως δεν θα έχει ολοκληρωθεί πριν τα μέσα του 2014, καθώς οι καθυστερήσεις του έργου ξεπερνούν τα 2,5 χρόνια. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις μηχανικών του έργου, το μετρό δεν θα κυκλοφορήσει πριν από το 2016. Τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής (7-4-2006), δηλαδή με αναλωμένο το 64% του συμβατικού χρόνου (6 χρόνια), έχει κατασκευαστεί μόνο το 14,5% του οικονομικού αντικειμένου του έργου. Έχει ολοκληρωθεί το 30% της συνολικής εκτιμώμενης αρχαιολογικής έρευνας, ενώ το ποσό που δαπανήθηκε υπερβαίνει το αρχικά προβλεπόμενο κατά 60%. Το κόστος των αρχαιολογικών ανασκαφών ξεπέρασε τα 1.000 ευρώ ανά κυβικό μέτρο εκσκαφής.


Οι επεκτάσεις του μετρό

Εκτός από τη βασική γραμμή, σιδηροδρομικός σταθμός - Νέα Ελβετία, μήκους 9,6 χλμ., το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει επεκτάσεις του μετρό σε τέσσερις επιπλέον κατευθύνσεις. Οι επεκτάσεις που προγραμματίστηκαν και ο βαθμός εξέλιξής τους έχουν ως εξής:

Σταθμός Πατρικίου - Μίκρα. Το μετρό θα συνεχιστεί προς την Καλαμαριά, με μία γραμμή μήκους 4,8 χλμ. και με πέντε σταθμούς (νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα). Αυτή την περίοδο γίνεται η προεπιλογή των συμμετεχόντων για την τελική φάση του διαγωνισμού, που αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του επόμενου έτους. Έχουν ολοκληρωθεί: η τοπογραφική έρευνα, οι γεωλογικές έρευνες, η γεωμετρική χάραξη της γραμμής και η επιλογή των θέσεων των πέντε σταθμών. Βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο η εκπόνηση προωθημένης προμελέτης των σταθμών, των σηράγγων και των φρεάτων, που καλύπτει συγκοινωνιακά, στατικά, αρχιτεκτονικά, ηλεκτρομηχανολογικά, σιδηροδρομικά και λειτουργικά θέματα. Με απόφαση της νέας διοίκησης της Αττικό Μετρό, η μελέτη εκπονείται από την εταιρεία με βοήθεια από συμβούλους σε ειδικά θέματα. Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2010. Στο πέρας της γραμμής, στην περιοχή της Μίκρας, μπορεί να χωροθετηθεί το αμαξοστάσιο, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης της βασικής γραμμής αλλά και των άλλων επεκτάσεων.

Μίκρα - Αεροδρόμιο. Αποτελεί στην ουσία συνέχεια της επέκτασης προς την Καλαμαριά σε μήκος 3 χλμ. Εξετάζεται η επέκταση της γραμμής όχι με μετρό αλλά με monorail, ένα υπέργειο μέσο το οποίο κινείται σε μονή ράγα. Δίκτυο monorail έχει αναπτύξει πρόσφατα το Ντουμπάι, ενώ υπάρχει σχέδιο ανάπτυξης και για το λιμάνι του Πειραιά.

Σταθμός Δημοκρατίας - Ευκαρπία- Νοσοκομείο Παπαγεωργίου. Έχουν ολοκληρωθεί: η τοπογραφική έρευνα έως τον σταθμό Ευκαρπίας, οι γεωλογικές έρευνες στο τμήμα αυτό, η γεωμετρική χάραξη της γραμμής και η επιλογή των θέσεων των πέντε σταθμών (Νεάπολη, Παύλου Μελά, Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία, νοσοκομείο Παπαγεωργίου). Στο τμήμα Ευκαρπία - νοσοκομείο Παπαγεωργίου οι μελέτες βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο και είναι πιθανό η γραμμή να γίνει σε μεταγενέστερη περίοδο. Για την επέκταση της γραμμής αναζητείται χρηματοδότηση.

Σιδηροδρομικός Σταθμός - Εύοσμος - Σχολές. Πρόκειται για την επέκταση που θα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της δυτικής Θεσσαλονίκης. Έχει γίνει μόνο η προκαταρτική επιλογή της χάραξης με αρκετές εναλλακτικές χαράξεις και έχουν επιλεγεί προκαταρκτικά οι θέσεις τεσσάρων σταθμών (Αμπελόκηποι, Μενεμένη, Εύοσμος, Σχολές). Η επέκταση αναμένεται να αρχίσει να υλοποιείται μετά το 2020.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.