Αλλάζει πρόσωπο η Θεσσαλονίκη και σε 10 χρόνια από τώρα φαίνεται πως θα έχουν ολοκληρωθεί σημαντικά έργα για την πόλη...
Αυτά εξήγγειλε τη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, κατά την αναλυτική παρουσίαση του «Προκαταρκτικού Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών Μεταφορών 2010-2020 της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής της».
Ο κ. Ρέππας στην ομιλία του τη Δευτέρα μίλησε για ένα «master plan» το οποίο προβλέπει την υλοποίηση σημαντικών έργων σε βάθος δέκα ετών. Κύριοι στόχοι του είναι η βελτίωση των υφιστάμενων δομών, η ανάπλαση υποβαθμισμένων περιοχών, η δημιουργία μεγάλων εκτάσεων πρασίνου και η υποκατάσταση των ΙΧ με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όπως είπε ο υπουργός.
Δημόσιες Συγκοινωνίες
Το σύστημα των Δημοσίων Συγκοινωνιών πρέπει να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του όλου συστήματος υποδομών. Η φιλοσοφία πάνω στη οποία βασίζεται η όλη διαμόρφωση ενός Στρατηγικού Σχεδίου οφείλει να είναι αυτή που προωθεί και η ΕΕ για την παροχή «βιώσιμης κινητικότητας», δηλαδή η παροχή πλήρους και περιβαλλοντικά συμβατής αυξημένης κινητικότητας στους μετακινουμένους με όλα τα μεταφορικά μέσα, είπε ο κ. Ρέππας κατά την ομιλία του και συνέχισε:
Για το σύστημα των Δημοσίων Συγκοινωνιών της περιοχής επιβάλλεται να στοχεύουμε σε ένα δίκτυο υποδομών που θα αποτελείται από: μέσα σε σταθερή τροχιά (Μετρό, προαστιακός, τραμ), λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα διαρθρωμένες γύρω από αυτά ή και αυτοδύναμες και άλλες γραμμές μαζικής μεταφοράς (π.χ. θαλάσσια συγκοινωνία). Επιβάλλεται επίσης η δημιουργία εκτεταμένου και αυστηρά αστυνομευόμενου δικτύου λεωφορειολωρίδων.
Σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των υποδομών είναι αναγκαία και η δημιουργία φορέα σχεδιασμού, συντονισμού, και ανάπτυξης των υποδομών και ελέγχου του όλου συστήματος των Δημοσίων Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Επίσης, επιβάλλεται η δημιουργία υποδομών στάθμευσης εκτός οδού, με προτεραιότητα στις παρυφές των κεντρικών περιοχών της πόλης, γιατί ενθαρρύνει τη μετεπιβίβαση και χρήση των Δημοσίων Συγκοινωνιών και γενικά την ισορροπημένη χρήση των οδικών υποδομών. Απαραίτητο συμπλήρωμα των υποδομών στάθμευσης πρέπει να είναι η άμεση ολοκλήρωση - υλοποίηση ενός Ενιαίου Σχεδίου Στάθμευσης για το Δήμο Θεσσαλονίκης και τους άλλους Δήμους, καθώς και η δημιουργία ενός σύγχρονου και αποδοτικού συστήματος παρακολούθησης και επιβολής των απαγορεύσεων στάθμευσης στο πλευρό του δρόμου.
Οι βασικοί άξονες δράσεων για την υλοποίηση του σχεδίου είναι τρεις:
Πρώτος άξονας: Η Εκπόνηση του Συναινετικού Σχεδίου Αναφοράς Έργων Υποδομών Μεταφορών του μητροπολιτικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής, με εξειδίκευση των επιλογών και με αλληλοσυσχέτιση και ιεράρχηση των δράσεων που απαιτούνται για την εφαρμογή του. Σε κάθε περίπτωση αυτή η ιεράρχηση θα γίνεται με την ενσωμάτωση των έργων άμεσου προγραμματισμού ώστε να μην καθυστερούν τουλάχιστον εκείνα για τα οποία υπάρχει η αναγκαία ωριμότητα.
Δεύτερος άξονας: Η συγκρότηση κατάλληλων οργανωτικών δομών που θα εξειδικεύσουν το Στρατηγικό Σχέδιο με την εκπόνηση των αναγκαίων εξειδικευμένων μελετών και στη συνέχεια θα προγραμματίζουν, συντονίζουν και θα διαχειρίζονται την εκτέλεση των έργων.
Ήδη υφιστάμενοι φορείς με εξειδικευμένη εμπειρία και γνώση θα αναλάβουν τους ακόλουθους ρόλους σε συμφωνία με τα αντίστοιχα Υπουργεία:
- Ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘ) το στρατηγικό χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, τόσο της Θεσσαλονίκης, όσο και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
- Το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) την υποστήριξη του ΟΡΘ με επικαιροποιημένα συγκοινωνιακά δεδομένα.
-Η Εγνατία Οδός ΑΕ τον Προγραμματισμό, συντονισμό και διαχείριση των έργων.
- Το Αττικό Μετρό το σχεδιασμό και κατασκευή των μέσων σταθερής τροχιάς.
- Επίσης σημαντικό ρόλο θα έχουν οι αναβαθμισμένες τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Στην Επιτροπή Μεγάλων Έργων της περασμένης εβδομάδας αποφασίσθηκε τα συναρμόδια Υπουργεία ΥΜΕΔΙ, ΥΠΕΚΑ και ΥΠΟΙΑΝ και οι Φορείς που αυτά εποπτεύουν να υπογράψουν Μνημόνιο Συνεργασίας για την υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου σύμφωνα με το οποίο ο καθένας τους θα αναλαμβάνει συγκεκριμένο ρόλο και αντικείμενο εργασίας. Το Μνημόνιο αυτό θα υπογραφεί τις επόμενες μέρες.
Τρίτος άξονας: Η εξασφάλιση των κατάλληλων χρηματοδοτικών πηγών. Η χρηματοδότηση των μελετών και έργων θα βασίζεται σε ένα αξιόπιστο μίγμα δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης. Θα αξιοποιηθούν οι διατιθέμενοι πόροι, τόσο των Τομεακών Προγραμμάτων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, όσο και του ΠΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας.
Δανεισμός από την ΕΤΕ είναι μέσα στις βασικές επιλογές των χρηματοδοτικών μας πηγών, όχι μόνο για τα έργα της Θεσσαλονίκης αλλά και για άλλα μεγάλα έργα, επισήμανε ο κ. Ρέππας και πρόσθεσε: Σε συνεννόηση με το ΥΠΟΙΑΝ, διερευνούμε τη δυνατότητα ενίσχυσης του προγράμματος δράσεων και έργων από το ΠΔΕ χωρίς ωστόσο να είμαστε σε θέση σήμερα να το διασφαλίσουμε. Χρηματοδοτικές πρωτοβουλίες όπως το Jessica θα αξιοποιηθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό και όπου αυτές μπορεί να εφαρμοσθούν.
Τέλος, ο κ. Ρέππας αναφέρθηκε στα Έργα που μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα και σε ορίζοντα τετραετίας με πλήρως διασφαλισμένους πόρους:
1. Αναβάθμιση των Κόμβων της Δυτικής Εσωτερικής Περιφερειακής από Κ16 (Κόμβος Λαχαναγοράς) έως Κ5.
Ο Κόμβος Κ16 ήδη έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ και θα δημοπρατηθεί εντός του 2011. Οι υπόλοιπες επεμβάσεις συνίστανται στην ανάγκη ανισοπεδοποίησης των κύριων κινήσεων των έξι βασικών Κόμβων του Δυτικού Τμήματος της Εσωτερικής
Περιφερειακής με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ.
2. Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής από Κ5 έως Κ12 (Κόμβος με την ΕΟ Θεσσαλονίκης-Μουδανιών) και της σύνδεσής της με το αεροδρόμιο.
Εξετάζεται η διαπλάτυνση, κατά μία επιπλέον λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, του τμήματος από τον κόμβο Κ5 (Παπαγεωργίου) έως και τον κόμβο Κ12 (ΕΟ Θεσσαλονίκης-Μουδανιών) καθώς και η διαπλάτυνση-αναβάθμιση της ΕΟ Θεσσαλονίκης Μουδανιών έως τον Κόμβο Αεροδρομίου. Διερευνάται η κατασκευή υπερυψωμένης οδικής αρτηρίας, κατά μήκος της Εσωτερικής Περιφερειακής, από τον Κόμβο Ευκαρπίας μέχρι Κωνσταντινοπολίτικα.
Το συνολικό κόστος των παρεμβάσεων στην ανατολική εσωτερική περιφερειακή εκτιμάται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή μπορεί να ξεκινήσει εντός του 2011 και να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2013.
3. Η κατασκευή της βασικής γραμμής του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης και η υλοποίηση της επέκτασής της αφενός προς Καλαμαριά και αεροδρόμιο και αφετέρου προς τις Δυτικές συνοικίες.
Όπως είπε ο υπουργός, οι συζητήσεις με την ανάδοχο κοινοπραξία κατασκευής έχουν προχωρήσει και πλέον υπάρχει αισιοδοξία για την πορεία του έργου. Το αίσιον τέλος των συζητήσεων αυτών σηματοδοτήθηκε με την επανεκκίνηση των Μετροπόντικων στις 2/8/2010.
Όσον αφορά στην επέκταση προς την Καλαμαριά, με απόφαση της νέας διοίκησης της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, η μελέτη εκπονείται από την εταιρία με βοήθεια από ειδικούς συμβούλους σε ειδικά θέματα. Βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο η εκπόνηση προωθημένης προμελέτης των σταθμών, των σηράγγων και των φρεάτων, που καλύπτει συγκοινωνιακά, στατικά, αρχιτεκτονικά, ηλεκτρομηχανολογικά, σιδηροδρομικά και λειτουργικά θέματα.
Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2010. Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία προεπιλογής Αναδόχου για τα έργα Πολιτικού Μηχανικού και τα βασικά ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα.
Στο πέρας της γραμμής στην περιοχή της Μίκρας μπορεί να χωροθετηθεί το αμαξοστάσιο, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα της εξυπηρέτησης της βασικής γραμμής, αλλά και των άλλων επεκτάσεων. Επίσης εξετάζονται σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης οι επεκτάσεις προς Σταυρούπολη (Δημοκρατίας - Ευκαρπία - Νοσοκομείο Παπαγεωργίου), προς Εύοσμο (Ν.Σ.Σ. - Εύοσμος) και προς Αεροδρόμιο (για την επέκταση αυτή, εξετάζεται η δυνατότητα κατασκευής της επέκτασης με υπέργειο μέσο σταθερής τροχιάς, τύπου Monorail).
4. Βελτίωση και εκσυγχρονισμός του αερολιμένα ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ"
Το έργο της επέκτασης του διαδρόμου του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης αποτελεί ακόμη μια κληρονομιά παγιδευμένου στα προβλήματα έργου. Ανώριμο κατά τη δημοπράτηση του ήταν βέβαιο ότι θα είχε προβλήματα εξεύρεσης υλικών και περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων.
Το έργο έχει συμβατικό προϋπολογισμό 137 εκ. ευρώ και ημερομηνία ολοκλήρωσης 27.7.2011. Το έργο εμφανίζει πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και μικρή οικονομική απορροφητικότητα (η απορρόφηση βρίσκεται στο 34% του συμβατικού αντικειμένου).
Ήδη εγκρίθηκε παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης των εργασιών έως 31.12.2012. Κάνουμε προσπάθειες να μειώσουμε το χαμένο χρόνο και να ολοκληρώσουμε το έργο που θα αναδείξει τη Θεσσαλονίκη σε μητροπολιτικό κέντρο, είπε ο κ. Ρέππας.
5. Εμπορευματικό Κέντρο ΘεσσαλονίκηςΉδη εγκρίθηκε παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης των εργασιών έως 31.12.2012. Κάνουμε προσπάθειες να μειώσουμε το χαμένο χρόνο και να ολοκληρώσουμε το έργο που θα αναδείξει τη Θεσσαλονίκη σε μητροπολιτικό κέντρο, είπε ο κ. Ρέππας.
Το στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη προσφέρεται για τη δημιουργία σύγχρονου και μεγάλου εμπορευματικού κέντρου που θα καταστήσει την πόλη διαμετακομιστικό κόμβο - πύλη στην Ευρώπη και στα Βαλκάνια. Ο χώρος που απαιτείται σύμφωνα με τις μελέτες και προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να ξεπερνά τα 600 στρέμματα, να έχει πρόσβαση στο λιμάνι και στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Στόχος μέχρι το τέλος του 2010 να έχει προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.