Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2011

"Haircut" στο Μετρό Θεσσαλονίκης

capital, 25/01/2011


Με δύο σταθμούς λιγότερους αναμένεται να εγκαινιαστεί η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης τέλος 2014-αρχές 2015, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Υποδομών. Χθες ο υφυπουργός Υποδομών Γ. Μαγκριώτης είχε συνάντηση με φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, όπου αποφασίστηκε η μετεγκατάσταση των καταστημάτων που πλήττονται από τις κατασκευαστικές εργασίες...


Όσον αφορά το Μετρό στην Αθήνα, το ογκώδες πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής για την υπόθεση Siemens μπορεί να κατατέθηκε χθες βράδυ στη Βουλή, όμως οι επεκτάσεις του μέσου σταθερής τροχιάς φαίνεται ότι θα εξακολουθήσουν επί μακρόν να παραμένουν «σε ομηρία».

Μείον δύο σταθμοί
Με στόχο τη μείωση του κόστους κατασκευής, το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει να περικόψει τους σταθμούς του Μετρό Βούλγαρη και Νέας Ελβετίας στο ανατολικό άκρο του δικτύου. Με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, η βασική γραμμή είναι μήκους 13 χιλιομέτρων, θα ξεκινάει από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα καταλήγει στη Νέα Ελβετία. Πλέον, σύμφωνα με την πρόταση του Υποδομών για «κούρεμα» των δύο σταθμών, ώστε να μην κατασκευαστούν δύο αμαξοστάσια -με απόσταση 500 μέτρων το ένα από το άλλο- θα δημιουργηθούν συνολικά 11 νέοι σταθμοί (από τους 13 που σχεδιάζονταν αρχικά).

Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου, εάν δεν ανακύψουν προβλήματα λόγω των αρχαιολογικών ευρημάτων ή πιθανών ενστάσεων μεταξύ των διαγωνιζομένων, η υπό κατασκευή γραμμή στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης θα έχει ολοκληρωθεί τέλος 2014-αρχές 2015.

Έως το τέλος του έτους, εκτιμάται ότι θα υπάρξει ανάδοχος για την επέκταση των πέντε χιλιομέτρων προς Καλαμαριά έως τη Μίκρα, με την εν λόγω γραμμή να υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 2015.

Η επέκταση της βασικής γραμμής δυτικά επί της οδού Λαγκαδά μέχρι την Ευκαρπία αναμένεται να δημοπρατηθεί το 2013. Στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπως ανέφερε ο κ. Μαγκριώτης, μέσα στο 2011, θα δημοπρατηθεί η αναβάθμιση της εσωτερικής δυτική περιφερειακής, προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ με τις απαλλοτριώσεις.

Πρόκειται για το τμήμα της περιφερειακής από τον κόμβο Κ16 της Λαχαναγοράς μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο της οδού Λαγκαδά και το πρώτο τμήμα της εξωτερικής περιφερειακής από το γηροκομεία Άγιος Παντελεήμων στην Ευκαρπία και στα Πεύκα που είναι προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, εντός των προσεχών ημερών υπολογίζεται ότι θα δημοπρατηθεί και ο κόμβος Κ16 από την περιφέρεια προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ με τις απαλλοτριώσεις.

Σε ομηρία
Όσον αφορά το Μετρό της Αθήνας, νέος σταθμός φαίνεται ότι θα αργήσει να εγκαινιαστεί, καθώς αναζητείται ακόμη «φόρμουλα» για το πώς θα ξεπεραστεί ο σκόπελος της Siemens. Ωστόσο, με δεδομένο ότι η τεχνολογία της γερμανικής εταιρείας είναι μονόδρομος –η εγκατάσταση διαφορετικών συστημάτων είναι ιδιαίτερα δαπανηρή– η καθυστέρηση του Υποδομών να θέσει σε λειτουργία τους επτά νέους σταθμούς (Αργυρούπολη, Άλιμος, Ελληνικό, Ηλιούπολη, Περιστέρι, Ανθούπολη και Χαϊδάρι) ερμηνεύεται από την αγορά ως κωλυσιεργία.

Αλλά και η επέκταση της γραμμής από Χαϊδάρι προς Πειραιά, η οποία έχει σχεδιαστεί να λειτουργεί με συστήματα Siemens παραμένει σε «ομηρία». 

Με άλλα λόγια, οι νέοι σταθμοί του Μετρό -που αναμένεται να εξυπηρετήσουν εκατομμύρια επιβατών- σε μία περίοδο που η τιμή της βενζίνης έχει εκτοξευθεί, δεν δίνονται στην κυκλοφορία, για αμιγώς πολιτικούς λόγους. Επειδή δηλαδή το ζήτημα δεν έχει τεθεί στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, προκειμένου να αποφασιστεί σε πολιτικό επίπεδο ότι οι νέοι σταθμοί «μπορούν» να λειτουργήσουν με τα υφιστάμενα τεχνολογικά συστήματα.

Του Δημήτρη Δελεβέγκου


dimitris.delevegos@capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.