Τετάρτη 2 Μαρτίου 2011

24η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ Περιορισμένη «σοδειά» ανασκαφών

Μακεδονία, 02/03/2011
Τα 24 της χρόνια συμπληρώνει φέτος η συνάντηση για το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και στη Θράκη (ΑΕΜΘ). Καθώς όμως το περασμένο καλοκαίρι ήταν από τα πιο «άνυδρα» από άποψη επιχορήγησης, με αποτέλεσμα οι ανασκαφές να είναι περιορισμένες, οι ανακοινώσεις των επιστημόνων, που θα παρουσιαστούν κατά το τριήμερο 10-12 Μαρτίου στο παλιό κτίριο της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, αναμένεται να είναι λιτές…






Τα ποσά που διατέθηκαν την περασμένη χρονιά για ανασκαφές ήταν πενιχρά θα λέγαμε. Έτσι οι περισσότεροι αρχαιολόγοι επικεντρώθηκαν στις μελέτες. Απαραίτητο κομμάτι βεβαίως του επιστημονικού έργου, αλλά αναμφίβολα λιγότερο ελκυστικό προς το ευρύ κοινό απ’ ό,τι μια ανακάλυψη! Όπως και να ’χει, η συνάντηση που οργανώνουν οι Εφορείες Αρχαιοτήτων της Μακεδονίας και της Θράκης με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μπαίνει στα 24 χρόνια της και στόχος της παραμένει πάντα η παρουσίαση των αποτελεσμάτων του ανασκαφικού και ερευνητικού έργου της χρονιάς.


Βρήκε την… κεφαλή του!
Από τις ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις στο ΑΕΜΘ θα είναι αυτή που αφορά τα Καλίνδοια (Καλαμωτό). Εκεί τον περασμένο Ιούλιο ο αρχαιολόγος Κώστας Σισμανίδης κατά τη διάρκεια των ανασκαφών που πραγματοποιεί εδώ και χρόνια στην περιοχή (τα εντυπωσιακά ευρήματα που έχει βρει κατά καιρούς φανερώνουν ότι το Συγκρότημα Σεβαστείου, από τα πρώτα στον ελλαδικό χώρο, αποτελούσε μια «Εξέδρα αγαλμάτων») ανακάλυψε δύο κεφαλές. Η μία μαρμάρινη και η άλλη χάλκινη, ολόκληρες και καλοδιατηρημένες και οι δύο. Η μία μάλιστα, η μαρμάρινη, αποτελεί την κεφαλή του θωρακοφόρου ανδριάντα του Οκταβιανού Αυγούστου, του σημαντικού αγάλματος που είχε παραδοθεί το ’61-’62, ενώ το χάλκινο κεφάλι -όπως μας έλεγε ο κ. Σισμανίδης- «είναι ένα εξαιρετικό πορτρέτο που αποδίδει μάλλον κάποιον τοπικό άρχοντα, δεν μοιάζει να είναι αυτοκράτορας, γιατί είναι κουρασμένη, ταλαιπωρημένη μορφή».
Η ανασκαφή βέβαια έχει πολύ δρόμο ακόμη, καθώς απομένει να ερευνηθεί ολόκληρος ο χώρος της αγοράς και τριγύρω όλη η πόλη. Την ίδια ώρα τα έργα στα Στάγειρα της Χαλκιδικής θα ενταχθούν στο ΕΣΠΑ για να γίνουν διάφορες εργασίες, οι οποίες αναμένεται να αρχίσουν τον Απρίλιο, όπως ανέφερε ο αρχαιολόγος. Στο χώρο όπου έχει αποκαλυφθεί η αρχαία πόλη με οικοδομήματα, ναούς, ιερά, σπίτια, δρόμους και τα τείχη της σε πολύ μεγάλο βαθμό, εκκρεμεί να γίνει η ανάδειξη του.


Συνεχίζεται η αναζήτηση της Ρωξάνης
Στην Αμφίπολη Σερρών, πάλι, συνεχίζονται οι έρευνες για την τελευταία κατοικία της πρώτης συζύγου του Μεγάλου Αλεξάνδρου Ρωξάνης και του γιου τους Αλέξανδρου Δ’. Η ΚΗ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων (ΕΠΚΑ) με επικεφαλής την προϊσταμένη της Κατερίνα Περιστέρη ξεκίνησε ανασκαφή τον περασμένο Σεπτέμβρη στο λόφο Καστά στην Αμφίπολη. Με οδηγό την πεποίθηση του πρώτου ερευνητή του χώρου Δημήτρη Λαζαρίδη (είχε πραγματοποιήσει ανασκαφή στο λόφο από το 1965 έως το θάνατό του το 1985) ότι στο χώρο βρίσκεται ο τάφος της Ρωξάνης και του Αλέξανδρου Δ’ (βρέθηκαν εξόριστοι στην περιοχή κυνηγημένοι από τον Κάσσανδρο ο οποίος τους δολοφόνησε), η κ. Περιστέρη και η ομάδα της συνεχίζουν ανασκαφές στον τύμβο με την ελπίδα ότι μπορεί όντως να ανήκει σε αυτούς ή «σε κάποιον αξιωματούχο, διότι είναι μεγάλος, αξιόλογος, που σημαίνει ότι κάποιο σημαντικό πρόσωπο ενταφιάστηκε εκεί», όπως αναφέρει η ίδια. Προς το παρόν πάντως δεν υπάρχουν ανασκαφικές ενδείξεις. Η κ. Περιστέρη θα παρουσιάσει ωστόσο την πορεία των εργασιών στο ΑΕΜΘ, οι οποίες, όπως μας είπε, «προχωρούν σταθερά και επιπλέον θα γίνει και μια δεύτερη παρουσίαση για την έρευνα της επισκόπησης στην περιοχή, του υπεδάφους που πραγματοποιούμε σε συνεργασία με το τμήμα Τοπογραφίας του ΤΕΙ Σερρών».
Εν αναμονή της χρηματοδότησης για το 2011«από τον Απρίλη και μετά φαντάζομαι θα έχουμε νεότερα για να προχωρήσουμε και τις εργασίες», ανέφερε η αρχαιολόγος. Την ίδια ώρα στο αρχαίο θέατρο της Αμφίπολης «έχουμε ένα θέμα απαλλοτρίωσης με έναν ελαιώνα, το οποίο προχωράει καλά, αλλά θέλει το χρόνο του και αυτό, οπότε μέχρι στιγμής δεν μπορούμε να σκάψουμε εκεί», συμπλήρωσε.


Της Έλσας Σπυριδοπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.