Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2012

Υπάρχει σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη;

voria, 02/09/2012
Από οικονομικό κέντρο της Βόρειας Ελλάδας και Μητρόπολη των Βαλκανίων «πόλη λουκέτο» και «πρωτεύουσα της ανεργίας». Τα μέτωπα της Θεσσαλονίκης που μένουν ανοιχτά...

της Άννης Καρολίδου

Ημέρες Έκθεσης έρχονται και είναι μία καλή ευκαιρία, αφού τίποτε δεν ακούγεται για τη Θεσσαλονίκη - το οικονομικό κέντρο της βόρειας Ελλάδας που έχει καταντήσει «πόλη λουκέτο» και διεκδικεί το τίτλο της «συμπρωτεύουσας της ανεργίας»-  να θέσουμε ένα απλό αλλά απόλυτα καίριο ερώτημα στην κυβέρνηση και στα τρία κόμματα που τη στηρίζουν. Υπάρχει σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη και τη βόρεια Ελλάδα ή όχι;

Οι παραγωγικοί φορείς θα εκθέσουν τα  κλαδικά αιτήματά τους, με την ευκαιρία της ΔΕΘ, αν και οι περισσότεροι έχουν ήδη κατεβεί Αθήνα και συναντήσει τους επικεφαλής των παραγωγικών υπουργείων, αλλά με την πόλη τι γίνεται; Με τα σχέδια που θα έδιναν μία άλλη αναπτυξιακή προοπτική και έχουν βαλτώσει, τι γίνεται;

Να γίνουμε πιο σαφείς. Ας πάρουμε το πολύ πονεμένο θέμα της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας Α.Ε., που με την επανίδρυση του Υπουργείου Μακεδονίας – Θράκης ( ΠΔ 85/2012 άρθρο 5)  ξαναγύρισε στην εποπτεία του. Το εγχείρημα της Ζώνης, που  αποκαλείται «Ζώνη Φάντασμα», έχει πικρά απογοητεύσει όσους περίμεναν ότι θα λειτουργούσε σαν ένα εξαιρετικό εφαλτήριο για την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών και την προσέλκυση ξένων επενδυτών που πρωτοπορούν στις προηγμένες τεχνολογίες. Η Ζώνη, είχε κυριολεκτικώς γίνει μπαλάκι ανάμεσα στα δύο συναρμόδια υπουργεία, Οικονομικών και Ανάπτυξης. Δεν προχώρησε η θέσπιση κινήτρων, δεν  έχει προχωρήσει η χωροθέτηση θυλάκων επιχειρήσεων, δεν έχει ενταχθεί σε προγράμματα για να εξασφαλιστούν κονδύλια, δεν έχει το απαιτούμενο προσωπικό.

Και, τόσους μήνες μετά τον Απρίλιο του 2012 και την τροπολογία για την οριοθέτηση της περιοχής δραστηριότητας, ακόμη να οριστεί νέα διοίκηση, καθώς η απερχόμενη, μετά από τα όσα πολλά καυστικά έχει καταγγείλει, ακόμη περιμένει να έρθουν νέοι να αναλάβουν.

Άλλο πονεμένο θέμα. Το εκθεσιακό κέντρο της Διεθνούς Έκθεσης. Τι θα γίνει τελικά με τη ΔΕΘ, θα μείνει, θα φύγει, θα μετεγκατασταθεί; Έχουν γίνει μελέτες και προτάσεις για την Έκθεση, μέχρι και ο πολύ γνωστός αρχιτέκτονας Σαντιάγκο Καλατράβα έχει ασχοληθεί με την αναμόρφωση του νυν εκθεσιακού, ενώ μετά από πολλές διαφορετικές τοποθετήσεις, καταλήξανε πλέον όλοι στη μετεγκατάσταση στη Σίνδο. Μάλιστα βουλευτές Θεσσαλονίκης και από τη ΝΔ όπως και από τοΠΑΣΟΚ, έχουν καταθέσει σωρό επερωτήσεις υπέρ της μετεγκατάστασης. Τώρα, τι έχουν να πούνε; Ή μήπως σε καιρούς κρίσης, έχουν άτυπα αλλά αποφασιστικά, καταλήξει στο να «θάψουν» το σχέδιο της μετεγκατάστασης; Κι άντε να δούμε πως θα υλοποιήσει τις πολιτικές αποφάσεις ο νέος φορέας που θα σχηματιστεί από τη συνένωση ΔΕΘ με Helexpo.

Tρίτο ακανθώδες θέμα. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Πρόσφατα ο υπερυπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών κ. Χατζηδάκης, στις εξαγγελίες των δέκα σημείων που έκανε, ανέφερε ότι θα προχωρήσει το Μετρό Θεσσαλονίκης με τη «διευθέτηση» των ζητημάτων που υπάρχουν. Μήπως να μαθαίναμε κάτι πιο συγκεκριμένο, γιατί η πόλη περιμένει πώς και πώς αυτό το έργο και αποτελεί κοινή γνώση, ότι από το Πάσχα και μετά ο ανάδοχος εργολάβος έχει «δέσει τα χέρια». Για παράδειγμα, θα διοριστεί τελικά εντεταλμένος σύμβουλος για το έργο, κάτι που θα σηματοδοτήσει τη μεγαλύτερη εμπλοκή της κυβέρνησης με στόχο την ταχύτερη ολοκλήρωση του έργου;

Ένα ακόμη θέμα που μας το θύμισαν οι ανακοινώσεις για αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφορά. Με τον ΣΑΣΘ τι θα γίνει, υπάρχει κάποιο σχέδιο; Ο Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης κ. Τζιτζικώστας, είχε ζητήσει την κατάργηση του ΣΑΣΘ και την ενσωμάτωση της λειτουργίας του στη Μητροπολιτική Διοίκηση της Αντιπεριφέρειας. Η διοίκηση του ΣΑΣΘ υποστηρίζει τη διατήρησή του και αναβάθμισή του, ενώ σταδιακά μπορεί ο έλεγχός του από την κεντρική διοίκηση να περάσει στην τοπική και περιφερειακή. Σε αυτή την όλη συζήτηση να βάλουμε και μία πολύ κρίσιμη παράμετρο, την απελευθέρωση των αστικών συγκοινωνιών μετά το 2018.

Άλλο ένα θέμα. Τι γίνεται με την επανασύσταση της ΕΜΑ, της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης του υπουργείου Ανάπτυξης , που λειτουργούσε στους χώρους της πρώην ΓΓ Μακεδονίας- Θράκης, δηλαδή στο νυν ΥΜΑ-Θ; Από την ΕΜΑ ως γνωστόν περνούσαν επενδυτικά σχέδια στον ιδιωτικό τομέα. Τώρα απ' ότι δημοσιοποιήθηκε, θα περάσει από τη Βουλή τροπολογία, που οι περισσότερες αρμοδιότητες της πρώην ΕΜΑ θα πάνε στη Διεύθυνση Οικονομίας & Τουριστικής Ανάπτυξης των ΥΜΑΘ. Άντε να δούμε το πότε θα ψηφιστεί, γιατί υπάρχουν μερικές δεκάδες επενδυτικών σχεδίων, στο πλαίσιο του ν.3908/2011, που περιμένουν να αξιολογηθούν.

Αλήθεια, έχουν βάση οι πληροφορίες που θέλουν τη δημιουργία στο ΥΜΑ-Θ, μίας Γραμματείας για τις Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις, σαν εκείνη που υπήρχε ως την κατάργηση του Υπουργείου;

Ελπίζουμε ότι εν όψει της ΔΕΘ, όλα αυτά τα ζητήματα που αφορούν την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της βόρειας Ελλάδας, τα αιτήματα, οι απόψεις των φορέων, θα συγκεντρωθούν ( ίσως από τον Υπουργό Μακεδονίας – Θράκης κ. Καράογλου)  και θα σταλούν προς τον πρωθυπουργό και προς τον υπουργό Ανάπτυξης, για να υπάρξει η δυνατότητα να δοθούν και απαντήσεις , να μη περιμένει η πόλη στο διηνεκές.

1 σχόλιο:

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.