Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

«Είναι μύθος ότι τα αρχαία καθυστερούν το μετρό»

typosthes.gr,04/04/2013

Εκτενής συνέντευξη του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Τάσου Κουράκη στον «Τ.Θ.»...
Συνέντευξη στον ΒΑΣΙΛΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης για θέματα της Θεσσαλονίκης, αλλά και γενικότερα της χώρας, παραχώρησε στον «Τ.Θ.», ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Tάσος Kουράκης. Το μετρό και οι καθυστερήσεις που υπάρχουν για την ολοκλήρωση του, το σχέδιο «Αθηνά» και ο πρόχειρος σχεδιασμός του, ο Καλλικράτης και τα προβλήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και το έργο της διοίκησης Μπουτάρη, είναι κάποια τα θέματα στα οποία αναφέρεται ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

Πως κρίνετε τη διοίκηση Μπουτάρη και ποιο είναι σύμφωνα με τη δική σας άποψη το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο δήμος;

Θα έλεγα ότι παρόλο που οι Θεσσαλονικείς εξέλεξαν τον κ. Μπουτάρη για δήμαρχο και επένδυσαν πάρα πολλά σε αυτή τη δημαρχεία, στην πραγματικότητα είδαν ότι οι παρεμβάσεις που έκανε στην πόλη για να γίνει καλύτερη και με λιγότερα προβλήματα, έχει μείνει «γράμμα κενό». Στο κυκλοφοριακό δεν υπήρξε καμία βελτίωση. Στο θέμα των σκουπιδιών και η καθαρή πόλη έχει χειροτερέψει ακόμα και από την προηγούμενη περίοδο. Δεν έχουμε δει γενικά μείζονες παρεμβάσεις για να αλλάξει εικόνα η πόλη.

Πιστεύω όμως πως το οξύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Θεσσαλονίκη είναι το κλείσιμο των καταστημάτων και το θέμα της ανεργίας. Επίσης σοβαρό πρόβλημα είναι το θέμα των σχολείων, τα οποία είναι σε πολύ κακή κατάσταση. Βέβαια γι’ όλα αυτά τα προβλήματα, για να είμαστε δίκαιοι, δεν έχει αποκλειστική ευθύνη ο δήμος, σε μερικά μάλιστα δεν έχει και καθόλου, πλην όμως θα μπορούσε να κάνει παρεμβάσεις, κινητοποιήσεις απέναντι στην κεντρική εξουσία, ώστε να πιέσει για να υπάρξει λύση στα προβλήματα αυτά. Έχω την εντύπωση πως το σύνολο σχεδόν των Θεσσαλονικέων δεν είναι ικανοποιημένο από την δημαρχία του Γιάννη Μπουτάρη.

Σχετικά με το κλείσιμο των καταστημάτων, στην Εγνατία θεωρείτε πως σημαντικό ρόλο παίζει και η καθυστέρηση που υπάρχει στην κατασκευή του μετρό;

Θεωρώ πως το ίδιο το έργο του μετρό με τις λαμαρίνες κ.λ.π. θίγει πάρα πολύ τους ίδιους τους καταστηματάρχες. Νομίζω όμως πως η πολύ άσχημη κατάσταση των καταστηματαρχών, δεν οφείλεται μόνο στο μετρό, αλλά οφείλεται στην κακή οικονομική κατάσταση της χώρας. Απλώς το μετρό, γι’ αυτούς που έχουν την ατυχία να είναι μπροστά τους οι λαμαρίνες, τους προκαλεί μεγαλύτερη ζημιά. Επομένως η καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου είναι ένας πρόσθετος λόγος για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι καταστηματάρχες στην περιοχή.

Ποιος πιστεύετε πως έχει την ευθύνη για την καθυστέρηση του μετρό;

Πιστεύω πως η ίδια η εταιρία έχει ευθύνη. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δεν έγινε σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και το πρόγραμμα που είχε αρχικά δοθεί και άρα φέρει ακέραια την ευθύνη. Από την άλλη δεν έκανε καλά τη δουλειά της και η εποπτεύουσα αρχή που είναι η ίδια πολιτεία.

Θα έπρεπε να παρακολουθεί συνεχώς τα διάφορα στάδια του μετρό, να επεμβαίνει όπου μπορούσε να επέμβει, παρόλο που η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ είναι μία κοινοτική εταιρία.

Εξηγείστε μας πιο συγκεκριμένα τι θα έπρεπε να κάνει η πολιτεία;

Το υπουργείο ως εποπτεύουσα αρχή, θα έπρεπε να παρέμβει. Δεν χρειαζόταν να επιβάλει κυρώσεις, αλλά να πιέσει και να απαιτήσει να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, γιατί έτσι πως προχωράει το έργο, θα καθυστερήσει υπερβολικά και αυτό θα έχει μαζί με τη γενικότερη άσχημη οικονομική κατάσταση, τραγικές συνέπειες, στην οικονομική ζωή της πόλης.

Ένας ακόμα λόγος καθυστέρησης είναι και τα αρχαία του μετρό, πως σχολιάζετε το συγκεκριμένο θέμα;

Αυτό δεν ισχύει και είμαι κατηγορηματικός, είναι λάθος. Είναι μύθος ότι τα αρχαία καθυστερούν το μετρό. Καταρχήν ήταν στον προγραμματισμό. Ήξεραν πριν ακόμα ξεκινήσουν το έργο, ότι η Εγνατία από κάτω έχει ένα σωρό αρχαία. Άρα όταν έκαναν ένα προγραμματισμό και ένα χρονοδιάγραμμα αυτό τον είχαν υπολογίσει.

Δηλαδή χρησιμοποιούν ως δικαιολογία τα αρχαία για την καθυστέρηση; Για το θέμα με τα αρχαία στο σταθμό Βενιζέλου ποια είναι η άποψή σας;

Είναι σίγουρα μία δικαιολογία. Καταρχήν η ιστορία με τα αρχαία της Βενιζέλου που έχει αρχίσει να συζητιέται τώρα, δεν έχει σχέση με τις προηγούμενες καθυστερήσεις. Μην ξεχνάτε ότι το έργο υποτίθεται πως θα παραδίδονταν στο σύνολό του το 2012. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μέχρι να μπορούμε να πούμε για το πότε περίπου θα περατωθεί.

Η ιστορία με τα αρχαία της Βενιζέλου άρχισε, επαναλαμβάνω, τώρα! Αυτό που ζητούμε και εμείς ως κόμμα, αλλά και η αντίστοιχη δημοτική μας κίνηση είναι να βρεθεί μία λύση ώστε τα αρχαία να μην απομακρυνθούν από το σημείο, στο οποίο βρέθηκαν και βεβαίως να συνυπάρξουν μαζί με το μετρό. Μπορεί να βρεθεί τεχνική λύση συνύπαρξης του μετρό μαζί με τα αρχαία ευρήματα, δεν είναι ανέφικτο. Έχει γίνει ήδη κάτι παρόμοιο στην Κωνσταντινούπολη, στη Σόφια, και σε πολλές πόλεις, γιατί να μη γίνει και στην πόλη μας. Μάλιστα θα είναι και πόλος έλξης των τουριστών.

Για να επιστρέψουμε τη συζήτηση, στην τοπική αυτοδιοίκηση. Ο Γιάννης Μπουτάρης είπε ότι ο δήμος για να επιβιώσει χρειάζεται να ακολουθηθεί μία πολιτική λιτότητας. Εσείς ενστερνίζεστε αυτή την άποψη; Γενικότερα αυτή η πολιτική της λιτότητας, δεν είναι πολιτική μνημονίου σε ένα μικρότερο επίπεδο;

Είναι όντως μία πολιτική μνημονίου, αλλά από την άλλη αυτή η πολιτική επιβάλλεται από την κεντρική εξουσία. Όταν οι πόροι που δίνονται από την κυβέρνηση στους δήμους, περικόπτονται διαρκώς και τους υποχρεώνει σε μία πολύ μεγάλη περικοπή κοινωνικών και άλλων δαπανών θα έλεγα ότι οι δήμοι φέρουν τη μικρότερη ευθύνη. Η μνημονιακή πολιτική επιβάλλεται και μάλιστα επιβάλλεται με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο που είναι η περικοπή κονδυλίων που δίνονται από την κεντρική εξουσία.

Ο «Καλλικράτης» έπαιξε ρόλο στη σημερινή κατάσταση των δήμων;

Όπως ξέρετε ήμασταν τελείως αντίθετοι στον τρόπο με τον οποίο έγινε ο Καλλικράτης, καθώς έγινε με έναν ανορθολογικό τρόπο και με πελατειακά κριτήρια. Να σημειώσω πως ο «Καλλικράτης» δεν επηρέασε σημαντικά το δήμο Θεσσαλονίκης, επηρέασε όμως τους υπόλοιπους δήμους γύρω από τον κεντρικό δήμο.

Αν το ΣΥΡΙΖΑ έρθει στην εξουσία, υπάρχει κάποιος σχεδιασμός όσον αφορά τη βελτίωση ή ακόμα και την αλλαγή του «Καλλικράτη»;

Στο ζήτημα της τοπικής αυτοδιοίκησης εμείς έχουμε μία πολύ συγκεκριμένη άποψη, για το πώς ένα πολύ σημαντικό κύτταρο δημοκρατίας θα είναι κοντά στον πολίτη. Πρέπει να υπάρξει μία αποκέντρωση, ώστε πάρα πολλές αποφάσεις να παίρνονται από τους κατοίκους, δεν χρειάζεται όλα τα πράγματα να παίρνονται από το συγκεντρωτικό κράτος που βρίσκεται στην Αθήνα και στην Αττική. Ο θεσμός της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι ένας θεσμός κατεξοχήν λαϊκός, ο οποίος θα έπρεπε να ενισχυθεί, δίνοντάς του περισσότερες αρμοδιότητες, αλλά και πόρους ώστε να μπορεί να υλοποιεί τις αποφάσεις του. Σε αντίθετη περίπτωση και χωρίς πόρους δεν έχει καμία ουσία να λαμβάνει αποφάσεις. Ο σχεδιασμός μας είναι να στηριχθεί απόλυτα η τοπική αυτοδιοίκηση.

Οι πόροι από πού μπορούν να προέλθουν για να στηριχθεί η τοπική αυτοδιοίκηση;

Ξέρουμε πως οι πόροι είναι αυτοί που χρειάζονται για τη βελτίωση της παιδείας, της υγείας, τη βελτίωση των κοινωνικών παροχών και γενικότερα για τα πάντα. Έχουμε μία πολύ συγκεκριμένη άποψη για την εξασφάλιση πόρων. Να γίνει περικοπή μεγάλου μέρος του χρέους μας, αλλιώς δεν μπορεί να στηριχθεί η οικονομία. Να υπάρξει πάταξη της φοροδιαφυγής, με το να γίνει περιουσιολόγιο, ώστε ο καθένας να ξέρουμε τι έχει και να συνεισφέρει ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα που έχει. Παράλληλα χρειάζεται μία παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας με αναπτυξιακά κριτήρια, να οποία θα σέβονται το περιβάλλον

Υπάρχουν δηλαδή πάρα πολλές πηγές από τις οποίες μπορούν να συγκεντρωθούν χρήματα, για να τροφοδοτηθούν και να ενισχυθούν όλες αυτές οι δομές που ανέφερα.

«Μη σοβαρή διαδικασία το σχέδιο Αθηνά, θα καταστρέψει την τριτοβάθμια εκπαίδευση»

Σε ό,τι έχει να κάνει με την παιδεία, το σχέδιο «Αθηνά», αλλά και το ρόλο που πρέπει να έχουν τα πανεπιστήμια, ο κ. Κουράκης τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ως κόμμα, δέχεται ότι «τα προηγούμενα χρόνια με ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, είχαν ιδρυθεί πάρα πολλά τμήματα σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, χωρίς σχεδιασμό και μόνο με πελατειακά κριτήρια». Όπως είπε, «υπήρχαν τμήματα και στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ που δεν είχαν κανένα νόημα. Εμείς λοιπόν λέμε ότι χρειάζεται ένας ορθολογισμός και μία αναβάθμιση. Αυτό το πράγμα όμως δεν μπορεί να γίνει από το υπουργείο στο οποίο κάθονται μερικοί εγκέφαλοι και αποφασίζουν. Πρέπει να γίνει από τις προτάσεις των ίδιων των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Να υποβάλουν τις προτάσεις τους, να έρθουν σε διάλογο με την τοπική κοινωνία, στο πλαίσιο ενός αναπτυξιακού προγράμματος περιφερειακής αποκέντρωσης και κατόπιν αυτό ο πράγμα να μπορέσει να υλοποιηθεί σταδιακά. Αυτό που έγινε με το ‘Αθηνά’ είχε ως σκοπό τη συρρίκνωση των πανεπιστημίων, τη μείωση του προσωπικού και την περιστολή δαπανών. Το κακό είναι πως έγινε με έναν τρόπο βίαιο χωρίς κανένα διάλογο μέσα σε 45 μέρες. Βέβαια άλλαξε δυο - τρεις φορές στην πορεία και αλλάζει ακόμα μέρα με τη μέρα, ανάλογα με τις πιέσεις των τοπικών παραγόντων».

Καταλήγοντας, ο κ. Κουράκης σημείωσε ότι «θεωρούμε πως είναι μία μη σοβαρή διαδικασία και γι’ αυτό έχουν αντιταχθεί όλα τα πανεπιστήμια και όλα τα ΤΕΙ της χώρας και βεβαίως πάρα πολλοί τοπικοί φορείς και δήμαρχοι. Πιστεύουμε πως είναι ένα σχέδιο το οποίο θα καταστρέψει την τριτοβάθμια εκπαίδευση, γι’ αυτό και επιμέναμε και επιμένουμε να μην εφαρμοστεί».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.