livelagadas.gr,17/12/2019
Μεγαλεπήβολα, αλλά ταυτόχρονα έωλα σχέδια παρουσίαζε η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό για την επέκταση του Μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη.
Σχέδια απολύτως οραματικά, αφού όχι μόνον δεν υπήρχε χρηματοδότηση για την υλοποίηση τους, αλλά ούτε καν οι απαραίτητες μελέτες!
Χρησιμοποιώντας επικοινωνιακά τρικ, καλλιεργούσε προσδοκίες στους κατοίκους της δυτικής Θεσσαλονίκης, ότι θα δουν τα επόμενα χρόνια το Μετρό στην περιοχή τους, χωρίς, όμως, να γίνει ποτέ καμία απολύτως προεργασία! Και το παράδοξο είναι, πως εμφανίζονται σήμερα ως τιμητές ενός έργου για το οποίο αδιαφόρησαν πλήρως.
Ήταν τον Μάρτιο του 2018, όταν όχι μόνο παρουσιάστηκε κυκλική γραμμή Μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη, με μήκος 11 χιλ. και με εννέα σταθμούς, αλλά και η… έναρξη πρόδρομων εργασιών! Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν από το βήμα του Περιφερειακού Αναπτυξιακού Συνεδρίου Κεντρικής Μακεδονίας από τον τότε υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, μαζί βεβαίως με τον τότε πρόεδρο της Αττικό Μετρό Γιάννη Μυλόπουλο.
Ακολούθησαν διαβουλεύσεις και συναντήσεις των κυβερνητικών στελεχών με τους δημάρχους των δυτικών συνοικιών, χωρίς ωστόσο να «τρέχουν» μελέτες για την κατασκευή του έργου.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας /Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ) -ο επίσημος φορέας γνωμοδότησης του κράτους- με έγγραφό του ήδη από τον Μάιο του 2018 ζητούσε από τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Γιάννη Μυλόπουλο διευκρινίσεις για μία σειρά ζητημάτων που προέκυπταν για την περιβόητη επέκταση, θέτοντας ερωτήματα για τα οποία δεν πήρε ποτέ απάντηση!
Τα ερωτήματα
Συγκεκριμένα το ΤΤΕ/ΤΚΜ ρωτούσε μεταξύ άλλων:
-Υπάρχει πρόβλεψη εκπόνησης συνολικής συγκοινωνιακής μελέτης σχεδιασμού ανάπτυξης του μετρό, από την οποία θα τεκμηριωθούν οι διάφορες επιλογές χάραξης και θα δοθούν προτεραιότητες στην εκτέλεση έργων;
Υπενθυμίζεται ότι η διοίκηση της «Αττικό Μετρό» στο περιθώριο αναπτυξιακού συνεδρίου που οργάνωσε το ΤΕΕ/ΤΚΜ το 2016 είχε προαναγγείλει συνολική συγκοινωνιακή μελέτη για τη Θεσσαλονίκη, βήμα απαραίτητο για ορθολογικό σχεδιασμό.
-Ποια είναι η πηγή χρηματοδότησης από την οποία θα προέλθουν τα 30 εκ. ευρώ; Τι προβλέπεται για την εξασφάλιση του 1 δισ. στο εγγύς μέλλον;
-Ποιες οι ενέργειες της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για αντιμετώπιση δεδομένων αναγκών του έργου, όπως είναι οι σταθμοί μετεπιβίβασης, καθώς και το πρόγραμμα ανάπτυξης χώρων στάθμευσης (3.700 θέσεων) που προβλέπονται επίσημα από την εταιρεία;
-Οι πρόδρομες εργασίες (μεταφορά δικτύων Ο.Κ.Ω., αρχαιολογικές ανασκαφές) μπορούν να ξεκινήσουν χωρίς ουσιαστικές και ώριμες μελέτες; Πότε προβλέπεται να ολοκληρωθούν οι μελέτες, με τι προϋπολογισμό και πηγή χρηματοδότησης;
-Για ποιους λόγους αποφασίστηκε να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες δίχως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για το σύνολο του έργου; Γιατί δεν ακολουθείται η ίδια πολιτική με την κατασκευή της γραμμής 4 στην Αθήνα;
-Ποια είναι η πρόβλεψη και τι θα γίνει στην περίπτωση καθυστέρησης των αρχαιολογικών εργασιών λόγω ευρημάτων πέραν των δύο ετών που προβλέπονται
σήμερα; Ποιες είναι οι δεσμεύσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας ως προς τα ευρήματα και κυρίως ως προς τους σχετικούς χρόνους;
«Σχεδίαζαν» Μετρό στα δυτικά χωρίς επικαιροποιημένη συγκοινωνιακή μελέτη.
Η διοίκηση της Αττικό Μετρό «σχεδίαζε» επεκτάσεις, στα συρτάρια της όμως δεν είχε, όπως φαίνεται, καμία μελέτη με τα απαραίτητα στοιχεία για τη δυτική γραμμή του Μετρό που θα εξασφάλιζε και τη χρηματοδότηση του έργου.
Αν και ήδη από το 2016 ο τότε πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος είχε ανακοινώσει, στο περιθώριο αναπτυξιακού συνεδρίου του ΤΕΕ/ΤΚΜ την προκήρυξη μίας συνολικής συγκοινωνιακής μελέτης για τη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία προκήρυξε διαγωνισμό για τη «Μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης» μόλις δύο μήνες πριν από τις εθνικές εκλογές της 7ης Ιουλίου!
Η μειοδότρια εταιρεία που θα αναλάβει την εκπόνηση της μελέτης αναδείχθηκε τον προηγούμενο μήνα.
Η σχετική μελέτη θα έπρεπε να είχε ανατεθεί και εκπονηθεί πολύ πριν το 2019, αν λάβει κανείς υπόψη πως ο σχεδιασμός των υπό κατασκευή έργων του Μετρό Θεσσαλονίκης -βασικό έργο, επέκταση Καλαμαριάς- είχε βασιστεί στην τελευταία Γενική Μελέτη Μεταφορών και Κυκλοφορίας που είχε ολοκληρωθεί το μακρινό 2000.
Σύμφωνα με σχετικά έγγραφα της Αττικό Μετρό «από το 2000 και μετά δεν έχει εκπονηθεί τέτοιας εμβέλειας και έκτασης μελέτη για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ για τις ανάγκες του έργου της επέκτασης του Μετρό στην Καλαμαριά σε συνεργασία με το ΣΑΣΘ εκπόνησε τις αναγκαίες μελέτες (μελέτη σκοπιμότητας, 2011) με έτος σχεδιασμού το 2016.
Στόχος της έρευνας είναι να διερευνηθούν οι ανάγκες σε νέα έργα Μετρό μετά την υλοποίηση της Βασικής Γραμμής Μετρό και της επέκτασης στην Καλαμαριά και να διαμορφωθεί ένα σχέδιο ανάπτυξης δικτύου στην Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο ενός επικαιροποιημένου Σχεδίου Μεταφορών για την πόλη, με χρονικό ορίζοντα 20ετίας, το 2040, η οποία θα προσδιορίσει τις ανάγκες ζήτησης μετακινήσεων και αντίστοιχων έργων υποδομής στη Θεσσαλονίκη».
Η περιοχή μελέτης περιλαμβάνει το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης και την γύρω Περιαστική Ζώνη, με συνολικό πληθυσμό περίπου 991,847 κατοίκους, που αντιστοιχεί στο περίπου 89% του πληθυσμού του Νομού Θεσσαλονίκης (1,110,551 κατ.).
Η περιοχή της μελέτης εκτείνεται από βόρεια μέχρι το δήμο του Ωραιοκάστρου και το δήμο Λαγκαδά, δυτικά μέχρι το δήμο Δέλτα, ανατολικά περιλαμβάνει το δήμο Πυλαίας Χορτιάτη και νότια τους δήμους Θερμαϊκού και Θέρμης.
Να σημειωθεί πως τον περασμένο Νοέμβριο αναδείχτηκε, ύστερα από δύο παρατάσεις, και μειοδότης για τον διαγωνισμό που αφορά τις πρόδρομες εργασίες.
Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, αφορά την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών, την εκτέλεση των αρχαιολογικών εργασιών, των διερευνητικών εργασιών των δικτύων κοινής ωφελείας, των εργασιών κυκλοφοριακών παρακάμψεων και λοιπών απαιτούμενων εργασιών, στους χώρους του έργου της βορειοδυτικής επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς και στον χώρο επέκτασης του αμαξοστασίου Πυλαίας.
ΠΗΓΗ
Σχέδια απολύτως οραματικά, αφού όχι μόνον δεν υπήρχε χρηματοδότηση για την υλοποίηση τους, αλλά ούτε καν οι απαραίτητες μελέτες!
Χρησιμοποιώντας επικοινωνιακά τρικ, καλλιεργούσε προσδοκίες στους κατοίκους της δυτικής Θεσσαλονίκης, ότι θα δουν τα επόμενα χρόνια το Μετρό στην περιοχή τους, χωρίς, όμως, να γίνει ποτέ καμία απολύτως προεργασία! Και το παράδοξο είναι, πως εμφανίζονται σήμερα ως τιμητές ενός έργου για το οποίο αδιαφόρησαν πλήρως.
Ήταν τον Μάρτιο του 2018, όταν όχι μόνο παρουσιάστηκε κυκλική γραμμή Μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη, με μήκος 11 χιλ. και με εννέα σταθμούς, αλλά και η… έναρξη πρόδρομων εργασιών! Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν από το βήμα του Περιφερειακού Αναπτυξιακού Συνεδρίου Κεντρικής Μακεδονίας από τον τότε υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, μαζί βεβαίως με τον τότε πρόεδρο της Αττικό Μετρό Γιάννη Μυλόπουλο.
Ακολούθησαν διαβουλεύσεις και συναντήσεις των κυβερνητικών στελεχών με τους δημάρχους των δυτικών συνοικιών, χωρίς ωστόσο να «τρέχουν» μελέτες για την κατασκευή του έργου.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας /Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ) -ο επίσημος φορέας γνωμοδότησης του κράτους- με έγγραφό του ήδη από τον Μάιο του 2018 ζητούσε από τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Γιάννη Μυλόπουλο διευκρινίσεις για μία σειρά ζητημάτων που προέκυπταν για την περιβόητη επέκταση, θέτοντας ερωτήματα για τα οποία δεν πήρε ποτέ απάντηση!
Τα ερωτήματα
Συγκεκριμένα το ΤΤΕ/ΤΚΜ ρωτούσε μεταξύ άλλων:
-Υπάρχει πρόβλεψη εκπόνησης συνολικής συγκοινωνιακής μελέτης σχεδιασμού ανάπτυξης του μετρό, από την οποία θα τεκμηριωθούν οι διάφορες επιλογές χάραξης και θα δοθούν προτεραιότητες στην εκτέλεση έργων;
Υπενθυμίζεται ότι η διοίκηση της «Αττικό Μετρό» στο περιθώριο αναπτυξιακού συνεδρίου που οργάνωσε το ΤΕΕ/ΤΚΜ το 2016 είχε προαναγγείλει συνολική συγκοινωνιακή μελέτη για τη Θεσσαλονίκη, βήμα απαραίτητο για ορθολογικό σχεδιασμό.
-Ποια είναι η πηγή χρηματοδότησης από την οποία θα προέλθουν τα 30 εκ. ευρώ; Τι προβλέπεται για την εξασφάλιση του 1 δισ. στο εγγύς μέλλον;
-Ποιες οι ενέργειες της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για αντιμετώπιση δεδομένων αναγκών του έργου, όπως είναι οι σταθμοί μετεπιβίβασης, καθώς και το πρόγραμμα ανάπτυξης χώρων στάθμευσης (3.700 θέσεων) που προβλέπονται επίσημα από την εταιρεία;
-Οι πρόδρομες εργασίες (μεταφορά δικτύων Ο.Κ.Ω., αρχαιολογικές ανασκαφές) μπορούν να ξεκινήσουν χωρίς ουσιαστικές και ώριμες μελέτες; Πότε προβλέπεται να ολοκληρωθούν οι μελέτες, με τι προϋπολογισμό και πηγή χρηματοδότησης;
-Για ποιους λόγους αποφασίστηκε να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες δίχως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για το σύνολο του έργου; Γιατί δεν ακολουθείται η ίδια πολιτική με την κατασκευή της γραμμής 4 στην Αθήνα;
-Ποια είναι η πρόβλεψη και τι θα γίνει στην περίπτωση καθυστέρησης των αρχαιολογικών εργασιών λόγω ευρημάτων πέραν των δύο ετών που προβλέπονται
σήμερα; Ποιες είναι οι δεσμεύσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας ως προς τα ευρήματα και κυρίως ως προς τους σχετικούς χρόνους;
«Σχεδίαζαν» Μετρό στα δυτικά χωρίς επικαιροποιημένη συγκοινωνιακή μελέτη.
Η διοίκηση της Αττικό Μετρό «σχεδίαζε» επεκτάσεις, στα συρτάρια της όμως δεν είχε, όπως φαίνεται, καμία μελέτη με τα απαραίτητα στοιχεία για τη δυτική γραμμή του Μετρό που θα εξασφάλιζε και τη χρηματοδότηση του έργου.
Αν και ήδη από το 2016 ο τότε πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος είχε ανακοινώσει, στο περιθώριο αναπτυξιακού συνεδρίου του ΤΕΕ/ΤΚΜ την προκήρυξη μίας συνολικής συγκοινωνιακής μελέτης για τη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία προκήρυξε διαγωνισμό για τη «Μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης» μόλις δύο μήνες πριν από τις εθνικές εκλογές της 7ης Ιουλίου!
Η μειοδότρια εταιρεία που θα αναλάβει την εκπόνηση της μελέτης αναδείχθηκε τον προηγούμενο μήνα.
Η σχετική μελέτη θα έπρεπε να είχε ανατεθεί και εκπονηθεί πολύ πριν το 2019, αν λάβει κανείς υπόψη πως ο σχεδιασμός των υπό κατασκευή έργων του Μετρό Θεσσαλονίκης -βασικό έργο, επέκταση Καλαμαριάς- είχε βασιστεί στην τελευταία Γενική Μελέτη Μεταφορών και Κυκλοφορίας που είχε ολοκληρωθεί το μακρινό 2000.
Σύμφωνα με σχετικά έγγραφα της Αττικό Μετρό «από το 2000 και μετά δεν έχει εκπονηθεί τέτοιας εμβέλειας και έκτασης μελέτη για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ για τις ανάγκες του έργου της επέκτασης του Μετρό στην Καλαμαριά σε συνεργασία με το ΣΑΣΘ εκπόνησε τις αναγκαίες μελέτες (μελέτη σκοπιμότητας, 2011) με έτος σχεδιασμού το 2016.
Στόχος της έρευνας είναι να διερευνηθούν οι ανάγκες σε νέα έργα Μετρό μετά την υλοποίηση της Βασικής Γραμμής Μετρό και της επέκτασης στην Καλαμαριά και να διαμορφωθεί ένα σχέδιο ανάπτυξης δικτύου στην Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο ενός επικαιροποιημένου Σχεδίου Μεταφορών για την πόλη, με χρονικό ορίζοντα 20ετίας, το 2040, η οποία θα προσδιορίσει τις ανάγκες ζήτησης μετακινήσεων και αντίστοιχων έργων υποδομής στη Θεσσαλονίκη».
Η περιοχή μελέτης περιλαμβάνει το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης και την γύρω Περιαστική Ζώνη, με συνολικό πληθυσμό περίπου 991,847 κατοίκους, που αντιστοιχεί στο περίπου 89% του πληθυσμού του Νομού Θεσσαλονίκης (1,110,551 κατ.).
Η περιοχή της μελέτης εκτείνεται από βόρεια μέχρι το δήμο του Ωραιοκάστρου και το δήμο Λαγκαδά, δυτικά μέχρι το δήμο Δέλτα, ανατολικά περιλαμβάνει το δήμο Πυλαίας Χορτιάτη και νότια τους δήμους Θερμαϊκού και Θέρμης.
Να σημειωθεί πως τον περασμένο Νοέμβριο αναδείχτηκε, ύστερα από δύο παρατάσεις, και μειοδότης για τον διαγωνισμό που αφορά τις πρόδρομες εργασίες.
Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, αφορά την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών, την εκτέλεση των αρχαιολογικών εργασιών, των διερευνητικών εργασιών των δικτύων κοινής ωφελείας, των εργασιών κυκλοφοριακών παρακάμψεων και λοιπών απαιτούμενων εργασιών, στους χώρους του έργου της βορειοδυτικής επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς και στον χώρο επέκτασης του αμαξοστασίου Πυλαίας.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.