Τετάρτη 1 Μαΐου 2013

Πολλά… υπόγεια αναπάντητα ερωτήματα

karfitsa.gr,30/04/2013

Του Χρήστου Μάτη*

Ένα κλίμα ευφορίας δημιουργήθηκε τις τελευταίες ημέρες σχετικά με το Μετρό της Θεσσαλονίκης, μετά από την εξαγορά του 80% της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική από την ΕΛΛΑΚΤΩΡ...
Όπως έγραφε χαρακτηριστικά το ΒΗΜΑ στην ηλεκτρονική του έκδοση: “Το πρώτο βήμα για την ανάταξη του Μετρό της Θεσσαλονίκης έγινε την Δευτέρα, καθώς η ΕΛΛΑΚΤΩΡ ανακοίνωσε στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών (ΧΑΑ) την υπογραφή μνημονίου με τις Alpha Bank και Τράπεζα Πειραιώς για την μεταβίβαση του 80% της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική” και “σύμφωνα με έμπειρα στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, η εξαγορά της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική από την θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΚΤΩΡ αποτελεί εχέγγυο για την σωτηρία του Μετρό της Θεσσαλονίκης.”

Όμως δυστυχώς αυτή η ευφορία γεννά μία εύλογη καχυποψία.

Αν για τις καθυστερήσεις στο έργο, το οποίο έχει ξεπεράσει κατά έξι μήνες το συμβατικό χρόνο παράδοσης και βρίσκεται στο 21%, έφταιγε η εταιρεία μόνο, γιατί δεν προκαλούσε την έκπτωση της η κυβέρνηση;

Ποιος έχει την πολιτική ευθύνη για τη χαριστική συμπεριφορά απέναντι στην ΑΕΓΕΚ;

Γιατί η κοινοπραξία, επικεφαλής της οποίας είναι η ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, διαμαρτυρόταν ότι δεν της είχαν παραδοθεί οι χώροι των σταθμών να δουλέψει; Δεν της παραδίνονταν για να διευκολυνθεί και ήταν προσχηματική η διαμαρτυρία;

Γιατί ο Δήμος Θεσσαλονίκης επί μήνες δεν παρέδιδε τον χώρο στο σταθμό μεταφόρτωσης στο Φοίνικα; Για να διευκολυνθεί η εταιρεία να μην ανοίγει επιπλέον μέτωπα;

Στα χέρια της ΕΛΛΑΚΤΩΡ

Την ίδια στιγμή,η ανάληψη της ευθύνης του έργου από το μεγαλύτερο ελληνικό κατασκευαστικό όμιλο,δεν αρκεί για να καθησυχάσει τις ανησυχίες για την πορεία του έργου,η κατασκευή του οποίου είχε ανατεθεί με τη μέθοδο της μελέτης- κατασκευής.

Ο ΑΚΤΩΡ, ο οποίος ανήκει στον όμιλο της ΕΛΛΑΚΤΩΡ είχε κάνει προσφορά, η οποία ήταν κατά 72 εκ. ευρώ υψηλότερη από την αντίστοιχη της ΑΕΓΕΚ, και συγκεκριμένα 870 εκ. ευρώ έναντι 798 εκ. ευρώ της ΑΕΓΕΚ.

Πώς εκτιμά σήμερα ότι θα καλυφθεί το ποσό των 72 εκ. Ευρώ, που κατά μία διαβολική σύμπτωση είναι ακριβώς το ίδιο με την αποζημίωση, που πήρε επειδή δεν κατασκευάστηκε το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης;

Ήταν υπερτιμολογημένη η προσφορά του σε σχέση με το έργο;

Η ΑΕΓΕΚ είχε ακολουθήσει μία λογική στη μελέτη-κατασκευή. Αυτή τη λογική τη συμμερίζεται η ΕΛΛΑΚΤΩΡ;

Σύμφωνα με τη σύμβαση ανάθεσης του έργου, η ευθύνη για τη διαχείριση των αρχαιοτήτων ανήκει στον ανάδοχο του έργου.

Στελέχη της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ισχυρίζονται, ότι κάθε φορά που η ΑΕΓΕΚ είχε προβλήματα ρευστότητας, “επηρέαζε” τους αρχαιολόγους να εντείνουν τις έρευνες για να κερδίζει χρόνο.

Στη διαχείριση της Βενιζέλου μάλιστα άφηναν να εννοηθεί, ότι η πρόταση για διατήρηση των αρχαίων με ό,τι αυτό θα είχε ως συνέπεια για την παράδοση του έργου, εξυπηρετούσε τον εργολάβο και μόνο.

Η ΑΕΓΕΚ στο συγκεκριμένο θέμα τηρούσε αιδήμονα σιωπή, γεγονός που είναι εξαιρετικά εύλογο. Αφού διαπραγματευόταν την πώληση, γιατί να μπλέξει;

Όμως, οι εφημερίδες του ομίλου της ΕΛΛΑΚΤΩΡ είχαν αρνητική στάση απέναντι στο αίτημα.

Πως θα γίνει η διαχείριση των αρχαιοτήτων στο σταθμό της οδού Βενιζέλου, η οποία έχει διχάσει την πόλη; Θα πιέσει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ για εφαρμογή της απόφασης του ΚΑΣ; Και τι θέση θα έχει σε αυτό ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ο οποίος μέσα από τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου είχε προαναγγείλει την μεταβίβαση της εταιρείας;

Εμμένει ο κ.Μπουτάρης στην άποψη, ότι τα αρχαία πρέπει να μείνουν εκεί που βρέθηκαν ή δεν τον πειράζει πλέον να μεταφερθούν π.χ. στο παλιό στρατιωτικό νοσοκομείο, όπως έχει επίσης πει;

Τι θα γίνει σε ό,τι αφορά στις αποζημιώσεις αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων, τις οποίες διεκδικούσε η ΑΕΓΕΚ για τις καθυστερήσεις που χωρίς υπαιτιότητα της έγιναν; Θα συνεχίσει τη διεκδίκηση η ΕΛΛΑΚΤΩΡ;

Και πρακτικά τι χρονοδιάγραμμα τίθεται τώρα που ο ανάδοχος του έργου έχει αυξημένες πολιτικές επιρροής και πιέσεων, καθώς έχει πλέον την ευθύνη όλης της γραμμής μέχρι και την Καλαμαριά;

Η εύλογη αγωνία μιας πόλης

Το βασικό, όμως, ζήτημα που πρέπει να απαντηθεί αμέσως είναι το εξής:

Το κόστος της ολοκλήρωσης της κατασκευής του μετρό υπολογίζεται σήμερα περίπου στο 1,5 δισ. ευρώ.

Από αυτά είναι διαθέσιμα περίπου 650 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και 250 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ.

Σύνολο 900 εκ. ευρώ. Από αυτά έχουν χρησιμοποιηθεί περίπου 300.

Τι θα γίνει όταν τελειώσουν και τα υπόλοιπα 600;

Ποιος θα έχει την ευθύνη αν η Θεσσαλονίκη μείνει με τις στοές …στο χέρι και μια τεράστια τρύπα κάτω από τα πόδια;

Διότι η διαβεβαίωση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, ότι είναι μία εταιρεία με εύκολη πρόσβαση σε διεθνή τραπεζικό δανεισμό, δεν επαρκεί.

Η ολική επαναφορά του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ στη Θεσσαλονίκη, με την πλήρη ευθύνη της κατασκευής του μετρό και την επανεκκίνηση της συζήτησης για την υποθαλάσσια, τον μετατρέπει σε καθοριστικό παράγοντα της οικονομικής ζωής της πόλης.

Οι συνομιλητές του πρέπει να έχουν κύρος και αποφασιστικότητα να προασπίσουν τα συμφέροντα της πόλης. Διότι τα συμφέροντα του ομίλου είναι δεδομένα.

*Ο Χρήστος Μάτης είναι δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.