Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013

ΤΕΕ/ΤΚΜ Ποιο 2023, ούτε το 2030 θα έχουμε μετρό

makthes.gr,20/12/2013

Δημόσια παρέμβαση για τις καθυστερήσεις στο μετρό Θεσσαλονίκης κάνει η Διοικούσα Επιτροπή του τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ μετά την αποκάλυψη της εφημερίδας «Μακεδονία» ότι υπάρχει κίνδυνος να μην ολοκληρωθεί νωρίτερα από το 2023.


Επιμέλεια: Φώτης Κουτσαμπάρης

Η διοίκηση του Επιμελητηρίου σε χθεσινή ανακοίνωσή της εκφράζει φόβους ότι το έργο δεν θα παραδοθεί στο σύνολό του ούτε το 2030, «εάν συνεχιστούν οι απαράδεκτες καθυστερήσεις, που σημειώνονται με αφορμή την ανακάλυψη των σημαντικών αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου».
Το ΤΕΕ/ΤΚΜ, που δηλώνει ανοιχτά ότι «θα καλέσει άμεσα όλους τους έχοντες λόγο σε έναν ανοιχτό και έντιμο διάλογο με ανοιχτά χαρτιά, γιατί το έργο μπορεί και πρέπει να προχωρήσει», αφήνει αιχμές για τη στάση του δημάρχου Θεσσαλονίκης, της διοίκησης της «Αττικό Μετρό Α.Ε.» και του γ.γ. Δημοσίων Έργων Στράτου Σιμόπουλου. «Οι παλινωδίες των τελευταίων μηνών εγείρουν εύλογα ερωτήματα σε σχέση πρώτον με το εάν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης ενδιαφέρεται πραγματικά για την προώθηση του έργου, δεύτερον με το πόσο ψηλά βρίσκεται το μετρό στη λίστα προτεραιοτήτων της ‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’ και το κατά πόσον μπορεί να εξακολουθήσει να τηλεδιοικείται το έργο και τρίτον μήπως κάποιοι βρήκαν ευκαιρία να τορπιλίσουν το μετρό, για να προωθήσουν άλλα μέσα μεταφοράς», τονίζει η Διοικούσα του ΤΕΕ/ΤΚΜ, στην οποία συνεχίζει να προεδρεύει ο απερχόμενος πρόεδρος Τάσος Κονακλίδης. Μετά τις εκλογές της 25ης Νοεμβρίου την προεδρία διεκδικεί και πάλι η παράταξη της Δημοκρατικής Κίνησης Μηχανικών, στην οποία ανήκει και ο κ. Κονακλίδης, με τον Παρίση Μπίλλια να προορίζεται για πρόεδρος. Η παράταξη εξέλεξε 20 μέλη στην 60μελή αντιπροσωπεία και αναμένονται οι διαδικασίες εκλογής προεδρείου.
Στην παρέμβασή του για το μετρό το ΤΕΕ/ΤΚΜ υποστηρίζει ότι υπάρχουν λύσεις για τις αρχαιότητες και πως το Επιμελητήριο στις 3 Απριλίου είχε καταθέσει τεκμηριωμένη πρόταση, που προβλέπει προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου και επανατοποθέτηση και ανάδειξη σχεδόν του συνόλου τους (ποσοστό τουλάχιστον 85% έως και 95%) στο φυσικό χώρο τους, αφότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του σταθμού. Η προτεινόμενη λύση, που μελέτησε διεπιστημονική ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ, έχει χαμηλό κόστος (μόλις 0,6%-0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου), σχεδόν μηδενική χρονική καθυστέρηση και έτυχε καταρχήν θετικής αποδοχής -σε πρώτη φάση- και από την «Αττικό Μετρό». Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν παρεμφερείς προτάσεις -με μικρές διαφοροποιήσεις- από ομάδες εργασίας της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ.
Αναφερόμενη στη στάση του δημάρχου Θεσσαλονίκης η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ αναφέρει: «Στις 29 Αυγούστου ο κ. Μπουτάρης είχε δηλώσει σε δημοσιογράφους -στο περιθώριο σύσκεψης για το μετρό- ότι είναι έτοιμος να αποσύρει την προσφυγή που είχε καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), ζητώντας να ακυρωθεί η μεταφορά -στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά ή αλλού- των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου υπό τις τρεις προϋποθέσεις: α) Να ολοκληρωθεί η μελέτη που εκπονεί η ‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’ για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό. β) Να ληφθεί σχετική απόφαση στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης. γ) Να ακολουθήσει η οριστική απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για το θέμα των αρχαιοτήτων με βάση τα νέα δεδομένα. Έκτοτε το τοπίο παραμένει θολό, η προσφυγή δεν έχει αποσυρθεί, το ΚΑΣ δεν έχει εκδώσει νέα απόφαση και το έργο εξακολουθεί να καρκινοβατεί με σημαντικό κόστος σε χρόνο και χρήμα, δυσχεραίνοντας την καθημερινότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης και βλάπτοντας ακόμη πιο μεγάλο μέρος των ούτως ή άλλως χειμαζόμενων επαγγελματιών της».
Αναφορικά με την ευθύνη της «Αττικό Μετρό», το ΤΕΕ/ΤΚΜ υποστηρίζει: «Δεν έχει ακόμη παραδώσει στο ΤΕΕ/ΤΚΜ την πρότασή της για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, παρότι αυτή της έχει ζητηθεί μήνες πριν (υπενθυμίζεται ότι την περασμένη άνοιξη ο γενικός διευθυντής του μετρό Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης είχε χαρακτηρίσει ως ‘καταρχήν εφικτή τεχνικά’ τη λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης, διευκρινίζοντας πάντως ότι θα απαιτηθεί περαιτέρω αναλυτική μελέτη και επεξεργασία, προκειμένου να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις. Έκτοτε ουδέν νεώτερον). Η καθυστέρηση αυτή στην παράδοση της πρότασης της ‘Αττικό Μετρό’ εγείρει σοβαρές ανησυχίες για την πορεία του έργου και επιβεβαιώνει την ορθότητα του επανειλημμένου αιτήματος του ΤΕΕ/ΤΚΜ για το μάνατζμεντ του έργου απευθείας από τη Θεσσαλονίκη (και όχι μέσω τηλεδιοίκησης από την Αθήνα, καθώς το μοντέλο αυτό δοκιμάστηκε και προφανώς έχει αποτύχει)».
Όσον αφορά τις δηλώσεις του γ.γ. Δημοσίων Έργων Στράτου Σιμόπουλου ότι «είναι απολύτως εφικτή» η παράδοση του ανατολικού τμήματος του έργου, μετά τα πανεπιστήμια, ώς το 2017, το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί σκόπιμο να επισημάνει τα εξής: «Το έργο του μετρό πρέπει να είναι λειτουργικό, αποτελεσματικό και οικονομικά βιώσιμο. Τυχόν λειτουργία μόνον του ανατολικού τμήματος ούτε τους κυκλοφοριακούς δείκτες βελτιώνει ούτε την απαιτούμενη βιωσιμότητα εγγυάται, αφού ο κύριος φόρτος συγκεντρώνεται στις πιο κεντρικές περιοχές της πόλης. Ποιον θα εξυπηρετεί άραγε ένα μετρό που θα ξεκινά από το σταθμό της Νέας Ελβετίας και θα φτάνει μόνο μέχρι τα πανεπιστήμια; Πόσους επιβάτες θα μεταφέρει; Ποιο θα είναι το όφελος για το περιβάλλον, το κυκλοφοριακό και την οικονομία, όταν στο κέντρο της πόλης οι επιβάτες θα αναγκάζονται να μετεπιβιβάζονται σε λεωφορεία, κάνοντας δηλαδή στην πράξη ακριβώς ό,τι κάνουν και σήμερα, παρότι η πόλη θα διαθέτει... μετρό; Το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί ότι το έργο του μετρό πρέπει να αντιμετωπιστεί πλέον με τη δέουσα σοβαρότητα και συνολικά σε όλο το μήκος του, ώστε να μπει οριστικό φρένο στην κοροϊδία των τελευταίων μηνών».
Υπενθυμίζεται ότι τον κίνδυνο εκτροχιασμού του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου του μετρό και αύξησης του κόστους κατασκευής αποκάλυψε η εφημερίδα «Μακεδονία» σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της περασμένης Κυριακής με τίτλο «Κίνδυνος να ολοκληρωθεί το έργο το 2023! Τα δύο αγκάθια στις ράγες του μετρό - Όλο το παρασκήνιο των μυστικών συναντήσεων». Στο δημοσίευμα αποκαλύπτεται ότι η κυβέρνηση εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να θέσει σε τμηματική λειτουργία το μετρό, αρχικά από την ανατολική άκρη της πόλης έως το πανεπιστήμιο και σε μεταγενέστερο χρόνο να λειτουργήσει το τμήμα από το πανεπιστήμιο έως το σιδηροδρομικό σταθμό. Η αποκάλυψη αυτή προκάλεσε την παρέμβαση του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.