makthes.gr,20/01/2014
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Στο βωμό της κατασκευής των μεγάλων αυτοκινητόδρομων κινδυνεύει να θυσιαστεί το ζωτικό έργο της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά.
Τα χρήματα (περίπου 400 εκατ. ευρώ) που είχαν εξασφαλιστεί μεταφέρθηκαν, για να καλυφθούν χρηματοδοτικά οι αναθεωρημένες συμβάσεις για τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για τα επόμενα ένα με δύο χρόνια δεν θα υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια για την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά.
Ωστόσο τα δεδομένα της χρηματοδότησης του έργου άλλαξαν ξαφνικά τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν ψηφίστηκαν στη Βουλή οι αναθεωρημένες συμβάσεις για τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Η κυβέρνηση, προκειμένου να επανεκκινήσει τα σταματημένα από το 2011 έργα, αποφάσισε να «τα δώσει όλα» στους εργολάβους, με την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων να καλύπτεται στο μεγαλύτερο μέρος με δημόσιο χρήμα. Μάλιστα απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ σειρά περιφερειακών κοινωφελών έργων, τα οποία είναι αμφίβολο εάν θα γίνουν στην επόμενη προγραμματική περίοδο. Έτσι «άδειασε» από χρήματα και το κονδύλι που είχε εγγραφεί στο ΠΕΠ Μακεδονίας-Θράκης για την επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά. Κατόπιν αυτών υπάρχει ο κίνδυνος η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που θα διαχειριστεί τα κονδύλια και της νέας προγραμματικής περιόδου, να μην έχει τη δυνατότητα να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του έργου, στην περίπτωση που δεν ενταχθεί στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών. Κυβερνητικοί κύκλοι ανέφεραν χθες στη «Θ» ότι «δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος χρηματοδοτικού κενού στο έργο. Η μεταφορά των κονδυλίων είναι καθαρά διαχειριστική, καθώς αυτή τη στιγμή τα έργα των αυτοκινητόδρομων είναι πιο ώριμα για την απορρόφηση κονδυλίων».
Το έργο
Η σύμβαση με τον ανάδοχο του έργου, που είναι η εταιρεία Άκτωρ, υπογράφηκε στις 26 Ιουνίου 2013. Ο προϋπολογισμός ήταν 518 εκατ. ευρώ και ο ανάδοχος προσέφερε έκπτωση που μείωσε το κόστος στα 315 εκατ. ευρώ για τα έργα πολιτικού μηχανικού.
Το τμήμα της επέκτασης ξεκινά από το σταθμό Πατρικίου της κεντρικής γραμμής και φτάνει μέχρι το σταθμό Μίκρας. Έχει μήκος 4,78 χλμ. και κατά τις εκτιμήσεις θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος του 2018. Η ολοκλήρωσή του πιθανόν να συμπέσει με την περαίωση του έργου της κεντρικής γραμμής από το σιδηροδρομικό σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία. Εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 1.040 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής του έργου, καθώς και 100 μόνιμες θέσεις κατά τη φάση λειτουργίας.
Η επέκταση θα έχει πέντε σταθμούς: σταθμός Νομαρχίας στη συμβολή της Μητροπολίτου Κυδωνιών με τη λεωφόρο Βασ. Όλγας, σταθμός Καλαμαριάς στη συμβολή των οδών Πόντου και Αιγαίου, σταθμός Αρετσούς στη συμβολή των οδών Πόντου και Αγ. Νικολάου, σταθμός Νέας Κρήνης στην προέκταση της οδού Πόντου και σταθμός Μίκρας, ο οποίος θα είναι ο τερματικός.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Στο βωμό της κατασκευής των μεγάλων αυτοκινητόδρομων κινδυνεύει να θυσιαστεί το ζωτικό έργο της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά.
Τα χρήματα (περίπου 400 εκατ. ευρώ) που είχαν εξασφαλιστεί μεταφέρθηκαν, για να καλυφθούν χρηματοδοτικά οι αναθεωρημένες συμβάσεις για τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για τα επόμενα ένα με δύο χρόνια δεν θα υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια για την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά.
Και όλα αυτά ενώ υποτίθεται ότι ο ανάδοχος έχει εγκατασταθεί από τον περασμένο Ιούλιο και ήδη έχει εισπράξει προκαταβολή 30 εκατ. ευρώ.
Το θέμα ανέδειξε ο πρώην υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης στη διάρκεια της σύσκεψης που έγινε την περασμένη εβδομάδα για την παρουσίαση του νέου ρυθμιστικού σχεδίου Θεσσαλονίκης. «Το έργο αυτή τη στιγμή είναι μετέωρο, καθώς τα χρήματα που υπολογίστηκαν στο ΠΕΠ δόθηκαν για την αναθεώρηση των συμβάσεων με τους αναδόχους των αυτοκινητόδρομων. Πρέπει όλοι μαζί να πιέσουμε, για να ξαναενταχθεί το έργο στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος, όπως είχαμε κάνει το 2011», ανέφερε ο κ. Μαγκριώτης, απευθυνόμενος στους εκπροσώπους των φορέων που συμμετείχαν στη σύσκεψη, καθώς και στον παρόντα υπουργό Περιβάλλοντος Γιάννη Μανιάτη.
Έτσι από το ποσό των περίπου 400 εκατ. ευρώ που είχε δεσμευτεί για τις ανάγκες του έργου έγινε η εκταμίευση των πρώτων 30 εκατ. τον περασμένο Ιούλιο, γεγονός το οποίο είχε σχολιαστεί ιδιαιτέρως, αφού δόθηκε περίπου το 6% του συνολικού προϋπολογισμού στον ανάδοχο, προτού καν στηθεί το πρώτο εργοτάξιο. Η απόφαση για την εκταμίευση του ποσού υπογράφηκε από τον υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη. Η δυνατότητα προκαταβολής στους αναδόχους δημοσίων έργων ίσης με το ποσό της εγγυητικής επιταγής που υποβάλλουν για την καλή εκτέλεση του έργου προβλέπεται σε νόμο που ψηφίστηκε προ μηνών στη Βουλή, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν ακόμη και μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι.
Πριν από την εκταμίευση των πρώτων 30 εκατ. προς τον ανάδοχο προηγήθηκε, την 1η Ιουλίου, απόφαση του γενικού γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Σωκράτη Αλεξιάδη, με την οποία μεταφέρθηκαν 400 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ του ΥΠΕΚΑ στο ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας. Τα 400 εκατ. είναι το ποσό το οποίο είχε δεσμευτεί επί υφυπουργίας Γιάννη Μαγκριώτη για τη χρηματοδότηση της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά. Ακολούθως ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σταύρος Καλαφάτης ενέταξε τη χρηματοδότηση στο ειδικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για το περιβάλλον, το λεγόμενο ΕΠΠΕΡΑΑ, με 382 εκατ. ευρώ για τις εργασίες και 18 εκατ. ευρώ για τις αναγκαίες απαλλοτριώσεις. Το ποσό αυτό πέρασε τότε απευθείας στην περιφέρεια, όμως η διαχείρισή του θα γίνεται από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Προσπελασιμότητα» του υπουργείου Υποδομών.
Πήγαν αλλού
Το θέμα ανέδειξε ο πρώην υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης στη διάρκεια της σύσκεψης που έγινε την περασμένη εβδομάδα για την παρουσίαση του νέου ρυθμιστικού σχεδίου Θεσσαλονίκης. «Το έργο αυτή τη στιγμή είναι μετέωρο, καθώς τα χρήματα που υπολογίστηκαν στο ΠΕΠ δόθηκαν για την αναθεώρηση των συμβάσεων με τους αναδόχους των αυτοκινητόδρομων. Πρέπει όλοι μαζί να πιέσουμε, για να ξαναενταχθεί το έργο στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος, όπως είχαμε κάνει το 2011», ανέφερε ο κ. Μαγκριώτης, απευθυνόμενος στους εκπροσώπους των φορέων που συμμετείχαν στη σύσκεψη, καθώς και στον παρόντα υπουργό Περιβάλλοντος Γιάννη Μανιάτη.
Έτσι από το ποσό των περίπου 400 εκατ. ευρώ που είχε δεσμευτεί για τις ανάγκες του έργου έγινε η εκταμίευση των πρώτων 30 εκατ. τον περασμένο Ιούλιο, γεγονός το οποίο είχε σχολιαστεί ιδιαιτέρως, αφού δόθηκε περίπου το 6% του συνολικού προϋπολογισμού στον ανάδοχο, προτού καν στηθεί το πρώτο εργοτάξιο. Η απόφαση για την εκταμίευση του ποσού υπογράφηκε από τον υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη. Η δυνατότητα προκαταβολής στους αναδόχους δημοσίων έργων ίσης με το ποσό της εγγυητικής επιταγής που υποβάλλουν για την καλή εκτέλεση του έργου προβλέπεται σε νόμο που ψηφίστηκε προ μηνών στη Βουλή, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν ακόμη και μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι.
Πριν από την εκταμίευση των πρώτων 30 εκατ. προς τον ανάδοχο προηγήθηκε, την 1η Ιουλίου, απόφαση του γενικού γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Σωκράτη Αλεξιάδη, με την οποία μεταφέρθηκαν 400 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ του ΥΠΕΚΑ στο ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας. Τα 400 εκατ. είναι το ποσό το οποίο είχε δεσμευτεί επί υφυπουργίας Γιάννη Μαγκριώτη για τη χρηματοδότηση της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά. Ακολούθως ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σταύρος Καλαφάτης ενέταξε τη χρηματοδότηση στο ειδικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για το περιβάλλον, το λεγόμενο ΕΠΠΕΡΑΑ, με 382 εκατ. ευρώ για τις εργασίες και 18 εκατ. ευρώ για τις αναγκαίες απαλλοτριώσεις. Το ποσό αυτό πέρασε τότε απευθείας στην περιφέρεια, όμως η διαχείρισή του θα γίνεται από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Προσπελασιμότητα» του υπουργείου Υποδομών.
Πήγαν αλλού
Ωστόσο τα δεδομένα της χρηματοδότησης του έργου άλλαξαν ξαφνικά τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν ψηφίστηκαν στη Βουλή οι αναθεωρημένες συμβάσεις για τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Η κυβέρνηση, προκειμένου να επανεκκινήσει τα σταματημένα από το 2011 έργα, αποφάσισε να «τα δώσει όλα» στους εργολάβους, με την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων να καλύπτεται στο μεγαλύτερο μέρος με δημόσιο χρήμα. Μάλιστα απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ σειρά περιφερειακών κοινωφελών έργων, τα οποία είναι αμφίβολο εάν θα γίνουν στην επόμενη προγραμματική περίοδο. Έτσι «άδειασε» από χρήματα και το κονδύλι που είχε εγγραφεί στο ΠΕΠ Μακεδονίας-Θράκης για την επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά. Κατόπιν αυτών υπάρχει ο κίνδυνος η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που θα διαχειριστεί τα κονδύλια και της νέας προγραμματικής περιόδου, να μην έχει τη δυνατότητα να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του έργου, στην περίπτωση που δεν ενταχθεί στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών. Κυβερνητικοί κύκλοι ανέφεραν χθες στη «Θ» ότι «δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος χρηματοδοτικού κενού στο έργο. Η μεταφορά των κονδυλίων είναι καθαρά διαχειριστική, καθώς αυτή τη στιγμή τα έργα των αυτοκινητόδρομων είναι πιο ώριμα για την απορρόφηση κονδυλίων».
Το έργο
Η σύμβαση με τον ανάδοχο του έργου, που είναι η εταιρεία Άκτωρ, υπογράφηκε στις 26 Ιουνίου 2013. Ο προϋπολογισμός ήταν 518 εκατ. ευρώ και ο ανάδοχος προσέφερε έκπτωση που μείωσε το κόστος στα 315 εκατ. ευρώ για τα έργα πολιτικού μηχανικού.
Το τμήμα της επέκτασης ξεκινά από το σταθμό Πατρικίου της κεντρικής γραμμής και φτάνει μέχρι το σταθμό Μίκρας. Έχει μήκος 4,78 χλμ. και κατά τις εκτιμήσεις θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος του 2018. Η ολοκλήρωσή του πιθανόν να συμπέσει με την περαίωση του έργου της κεντρικής γραμμής από το σιδηροδρομικό σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία. Εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 1.040 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής του έργου, καθώς και 100 μόνιμες θέσεις κατά τη φάση λειτουργίας.
Η επέκταση θα έχει πέντε σταθμούς: σταθμός Νομαρχίας στη συμβολή της Μητροπολίτου Κυδωνιών με τη λεωφόρο Βασ. Όλγας, σταθμός Καλαμαριάς στη συμβολή των οδών Πόντου και Αιγαίου, σταθμός Αρετσούς στη συμβολή των οδών Πόντου και Αγ. Νικολάου, σταθμός Νέας Κρήνης στην προέκταση της οδού Πόντου και σταθμός Μίκρας, ο οποίος θα είναι ο τερματικός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.