Κυριακή 23 Μαρτίου 2014

Πιέσεις εργολάβων με «άσφαιρα πυρά» στο Μετρό Θεσσαλονίκης

kathimerini.gr,23/03/2014

Την επιχειρηματολογία, περί αδυναμίας εκτέλεσης περαιτέρω εργασιών στο Μετρό της Θεσσαλονίκης με ευθύνη του Δημοσίου αποδομεί η Αττικό Μετρό, στην απάντησή της προς τον εργολάβο. Το Δημόσιο θα απορρίψει το αίτημα περί διακοπής εργασιών, υποστηρίζοντας ότι το «προβληματικό» κομμάτι του έργου αντιστοιχεί μόλις στο 10% του προϋπολογισμού του. Το ζητούμενο βέβαια είναι πότε θα περάσει στην αντεπίθεση το Δημόσιο.

Ολα συντείνουν στο συμπέρασμα ότι η κίνηση της κοινοπραξίας ΑΕΓΕΚ- Impregilo - Ansaldo TSF - Seli - AnsaldoBreda, να ξεκινήσει τη διαδικασία καταγγελίας της σύμβασης (που αποκάλυψε πρώτη η «Κ») δεν είχε ως στόχο την εγκατάλειψη του έργου, αλλά την άσκηση πίεσης προς την πλευρά του Δημοσίου. Στο συμπέρασμα αυτό συντείνει και η σπουδή της ΑΚΤΩΡ (η οποία έχει αποκτήσει μετοχές της ΑΕΓΕΚ και είναι σύμβουλός της στην κατασκευή του έργου) να διαχωρίσει τη θέση της, υποστηρίζοντας ότι δεν βρίσκεται πίσω από τη λήψη αποφάσεων στην κοινοπραξία.

Χαρακτηριστικό, επίσης, είναι ότι ο εργολάβος δεν έχει σταματήσει, ακόμα και σήμερα, τη λειτουργία των εργοταξίων, ενώ μερικές ημέρες μετά την αποστολή της ειδικής δήλωσης διακοπής έργου κατέθεσε στην Αττικό Μετρό μελέτες προς έγκριση.

Για το τυπικό κομμάτι της υπόθεσης, πάντως, η απάντηση της Αττικό Μετρό αναμένεται να σταλεί στην κοινοπραξία αύριο. Οπως δήλωσε προ ημερών στην «Κ» ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Χρήστος Τσίτουρας, το Δημόσιο δεν θα κάνει αποδεκτό το αίτημα για διακοπή εργασιών και θα απαντήσει στα βασικά σημεία που θέτει ο εργολάβος.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η Αττικό Μετρό θα υποστηρίξει ότι η εκτίμηση του εργολάβου, περί ολοκλήρωσης μέχρι σήμερα μόλις του 26% του έργου είναι μεν αληθής, δεν δίνει την πραγματική εικόνα της προόδου του έργου. Κι αυτό γιατί:

• Το πρόβλημα δεν εντοπίζεται στο σύνολο του έργου, αλλά μόνο στα έργα πολιτικού μηχανικού. Επί του προϋπολογισμού του έργου (798 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ) η κατασκευή των σταθμών αντιστοιχεί σε 176 εκατ. ευρώ, των σηράγγων σε 152 εκατ. ευρώ και ενός τμήματος σήραγγας που θα κατασκευαστεί με ανοιχτό όρυγμα σε 30 εκατ. ευρώ. Από τα 358 εκατ. ευρώ των επίμαχων έργων έχει κατασκευαστεί έργο αξίας 205 εκατ. ευρώ. Με την ικανοποίηση του αιτήματος του εργολάβου για μεταφορά και επαναλειτουργία του μετροπόντικα από την αντίθετη κατεύθυνση, θα εκτελεστεί έργο 50 εκατ. ευρώ επιπλέον. Η μετακίνηση των μετροποντικών θα ανοίξει το πεδίο για να εκτελεστούν εργασίες ύψους 10 εκατ. ευρώ στους σταθμούς του δυτικού κομματιού (εμποδίζονται από τα καλώδια ηλεκτροδότησης των μετροποντικών, που είναι σήμερα ακινητοποιημένοι στην Ανάληψη). Αρα απομένουν περί τα 90 εκατ. ευρώ έργου, μέρος του οποίου αφορά σταθμούς για τους οποίους δεν υπάρχουν διαφωνίες (λ.χ. Παπάφη, Ανάληψη, Αμαξοστάσιο) και μπορεί να προχωρήσει. Συνεπώς το «προβληματικό» κομμάτι, καταλήγει ο συλλογισμός της εταιρείας, αφορά στην πραγματικότητα ένα πολύ μικρό σε οικονομικό μέγεθος τμήμα του έργου.

• Το μεγαλύτερο μέρος των επιμέρους διαφωνιών έχει παραπεμφθεί σε διαιτησία (συγκεκριμένα σε έξι θεματικές ομάδες). Πηγές του υπουργείου Υποδομών σημειώνουν ότι θα υπάρξει στο επόμενο διάστημα νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου να χειριστούν τη διαδικασία αρεοπαγίτες και όχι Σύμβουλοι Επικρατείας (λόγω φόρτου εργασίας).

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η Πολιτεία αποφεύγει συστηματικά τη μετωπική σύγκρουση με τον εργολάβο. Προ διετίας έγινε ειδική νομοθετική ρύθμιση για να αυξηθεί η προκαταβολή προς τον εργολάβο (που αντιμετώπιζε πρόβλημα ρευστότητας), αλλά και να λυθούν οι διαφορές με διαιτησία, χωρίς τη διάλυση της σύμβασης.

Προ εξαμήνου, ο σημερινός υπουργός κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδης έθεσε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα στον εργολάβο, προειδοποιώντας τον ότι θα λάβει δραστικά μέτρα αν δεν το τηρήσει. Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, ο κ. Χρυσοχοΐδης έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι θεωρεί προσχηματική τη στάση του κατασκευαστή, ταυτόχρονα όμως του έδωσε πίστωση χρόνου, αναφέροντας ότι είναι συνεπής στις υποχρεώσεις που ανέλαβε το προηγούμενο εξάμηνο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.