Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014

Ο Μπουτάρης απαντά στον Τιβέριο: Δεν είμαι ο τρελός του χωριού

voria.gr, 10/07/2014


Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ζητεί από τρίτους, ανεξάρτητους ειδικούς να διερευνηθεί η δυνατότητα κατασκευής του σταθμού χωρίς απόσπαση των αρχαίων. «Δεν εμπιστευόμαστε το υπουργείο Υποδομών, δεν εμπιστευόμαστε την Αττικό Μετρό»...


Με αναφορά στο σημερινό δημοσίευμα της Voria.gr και στα όσα δήλωσε ο καθηγητής Αρχαιολογίας Μιχαήλ Τιβέριος άνοιξε η συνέντευξη Τύπου του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, για τις ενέργειες του δήμου, σχετικά με τα αρχαιολογικά ευρήματα του σταθμού Βενιζέλου και την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ο δήμαρχος άφησε κομψές πλην πολύ καθαρές αιχμές κατά του κ. Τιβέριου, ο οποίος είναι ειδικός σύμβουλος της Αττικό Μετρό ΑΕ, λέγοντας ότι «θα έπρεπε να σέβεται και αυτός τις ιδιότητές του, του ομότιμου καθηγητή και του μέλους της Ακαδημίας Αθηνών και να μην παρεμβαίνει στο ΚΑΣ για τα θέματα του Μετρό». Την τοποθέτηση Μπουτάρη χειροκρότησαν αρκετοί από τους παρισταμένους αρχαιολόγους, προϊσταμένους εφοριών αρχαιοτήτων και μουσείων.

Ο Γιάννης Μπουτάρης είπε χαρακτηριστικά ότι «δεν είμαι ο τρελός του χωριού, τα ευρήματα στο σταθμό Βενιζέλου, είναι ένα σπουδαίο μνημείο για τη Θεσσαλονίκη», ενώ πρόσθεσε ότι "έχουμε όραμα για τη δημιουργία τα επόμενα χρόνια, μέσω διεθνών διαγωνισμών, ενός μεγάλου πολιτιστικού περιπάτου στην πόλη".

Ο δήμαρχος αλλά και ο νομικός σύμβουλος του δήμου καθ. Απόστολος Σοφιαλίδης τόνισαν ότι η δεύτερη αίτηση αναίρεσης που κατατέθηκε στο ΣτΕ βρίσκεται ακριβώς στην λογική της πρώτης προσφυγής που είχε καταθέσει ο δήμος. 

Ο δήμος Θεσσαλονίκης απαιτεί να διερευνηθεί πρώτα η δυνατότητα κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου χωρίς να αποσπαστούν τα αρχαία. «Δεν εμπιστευόμαστε το υπουργείο Υποδομών, δεν εμπιστευομαστε την Αττικό Μετρό» είπε ο Γιάννης Μπουτάρης και ανέφερε ότι «θα δεχθούμε μόνο τις γνωμοδοτήσεις τρίτων, ανεξάρτητων ειδικών». «Αν αυτοί υποστηρίξουν ότι απαιτείται η απόσπαση θα το αποδεχτούμε το πόρισμα της πραγματογνωμοσύνης, ζητώντας την εφαρμογή της λύσης Παπακώστα – Αλεξοπούλου».
Υποψήφιοι εμπειρογνώμονες
Ο δήμος έχει απευθυνθεί για τη διερεύνηση των τεχνικών λύσεων, σε τρεις ανεξάρτητους εξειδικευμένους συμβούλους, τους ARUP tunnel design και Euro alliance TUNNELS όπως και την ελληνική OMIKRONKAPPA Consulting, οι οποίοι είναι πρόθυμοι, pro bono και σε διάστημα λίγων ημερών, αφού πάρουν τα αναγκαία στοιχεία, να κάνουν τις αρχικές προτάσεις τους.

Ο δήμος κατήγγειλε την απροθυμία της Αττικό Μετρό για την υλοποίηση της απόφασης Παναγιωτόπουλου ( τέως υπουργού Πολιτισμού) που ορίζει συνδυασμό των λύσεων 4 και 6, δηλαδή της μελέτης της Αττικό Μετρό και των Παπακώστα- Αλεξοπούλου. Τόνισε, επιπλέον, ότι από το Μάρτιο η ομάδα Παπακώστα συνάντησε έναν τοίχο στην προσπάθεια συνεργασίας με την Αττικό Μετρό. "Η Αττικό Μετρό πρέπει να συνεργαστεί, να διαθέσει τα υπάρχονται στοιχεία των μελετών όπως και μία τρισδιάστατη αποτύπωση του χώρου, την οποία προθυμοποιήθηκαν να εκπονήσουν. Πέντε μήνες περιμένουμε, αλλά αυτά συμβαίνουν όταν ένα έργα του μεγέθους του Μετρό Θεσσαλονίκης απαξιώνεται με το να διοικείται τηλεφωνικά από την Αθήνα".
Καταπέλτες κατά του ΚΑΣ οι αρχαιολόγοι
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων ο δήμαρχος τόνισε επανειλημμένως πως η αρχαιολογική έρευνα και ο σταθμός Βενιζέλου δεν ευθύνονται για τις καθυστερήσεις του Μετρό. Την ευθύνη έχουν όσοι δε σχεδιάσαν, δε μελέτησαν και δεν διαχειρίζονται σωστά το έργο. Ακόμη είπε, στο πλαίσιο της γενικότερης κυκλοφοριακής μελέτης για τη Θεσσαλονίκη, ότι ο Δήμος βάζει σε πρώτη προτεραιότητα το τράμ, γιατί ειναι έργο που δε θα σκοντάψει στα προβλήματα του Μετρό, ενώ ίσως και η παράκτια συγκοινωνία γίνει πριν το Μετρό. 
Σε ότι αφορά στην υλοποίηση της πρότασης που αρχικά είχε κάνει ο εργολάβος και στη συνέχεια φαίνεται ΥΠΟΜΕΔΙ και Αττικό Μετρό να  υϊοθετούν, δηλαδή της κατασκευής της βασικής γραμμής με την προσωρινή κατάργηση του σταθμού "Βενιζέλου", ερωτήθηκαν και αρχαιολόγοι που παρευρέθηκαν στη συνέντευξη. Συγκεκριμένοι οι περισσότεροι τοποθετήθηκαν και είπαν ότι δεν θα υπάρχει πρόβλημα με τη διάνοιξη φρέατος ή και φρεάτων, ώστε να γίνουν οι απαιτούμενες τροποποιήσεις για την κυκλοφορία των συρμών στις σήραγγες, αφού "γνωρίζουμε ότι κάτω από τα βυζαντινά μνημεία, υπάρχει ότι συναντήσαμε και στο σταθμό "Αγίας Σοφίας",  δηλαδή ένας ελληνιστικό χωματόδρομος και τίποτε άλλο", ενώ ήδη σταόρια του σταθμού "υπάρχουν χαλασμένες τομές", όπως είπαν η δ/ντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης Πολυξένη Βελένη και η εκπρόσωπος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων Γεωργία Στρατούλη. 
Η επίτιμη έφορος Νεωτέρων Μνημείων και εκπρόσωπος της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ιωάννα Στεργιώτου, υποστήριξε ότι η απόφαση Παναγιωτόπουλου, δεν αντιμετωπίζει ορθά και ολοκληρωμένα μελετητικά το ζήτημα των αρχαιοτήτων, ενώ μάλιστα δήλωσε ότι αντί το ΚΑΣ να λειτουργεί στα γνωμοδοτικό συμβούλιο προς το υπουργείο Πολιτισμού, η Αττικό Μετρό κατέληξε να γνωμοδοτεί στο ΚΑΣ.
Το πιο εντυπωσιακό ίσως ήταν, ότι οι αρχαιολόγοι που έλαβαν το λόγο, μεταξύ αυτών και ο καθ. Γ. Βελένης ( μηχανικός και αρχαιολόγος) δήλωσαν απερίφραστα πως είναι κατά της απόσπασης και επανατοποθέτησης γιατί πιστεύουν ότι οι αρχαιότητες θα οδηγούν έτσι, σταδιακά, στην καταστροφή. "Γνωρίζουμε τα αμαρτήματα του ΚΑΣ, τι έγινε με την απόσπαση και επανατοποθέτηση της ρωμαϊκής οδού στη Βέροια. Τα κριτήρια που κυριαρχούν είναι τα οικονομικά δυστυχώς. Έπρεπε", συμπλήρωσε, " να είχαμε αντιδράσει και για τις αρχαιότητες στο σταθμό "Αγία Σοφία". Στο συγκεκριμένο σταθμό η βυζαντινή μέση οδός θα τοποθετηθεί μέτρα νοτιότερα από εκεί που βρέθηκε και σε άλλο επίπεδο, προκειμένου να μη μετακινηθεί ο αποχετευτικός αγωγός. Για τις ίδιες περιπτώσεις στο εξωτερικό, σε γειτονικές χώρες ( Τουρκία, Βουλγαρία) αλλάζουν θέσεις ακόμη και χαράξεις των μετρό". 
της Άννης Καρολίδου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.