Πέμπτη 31 Ιουλίου 2014

Γόρδιος δεσμός ο σταθμός Βενιζέλου του μετρό

 agelioforos.gr,31/07/2014

ΤΗΣ ΓΙΩΤΑΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ

Την αναβολή ζήτησε με επιστολή προς το υπουργείο Πολιτισμού ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, προκειμένου να υπάρξει περισσότερος χρόνος για να μελετηθεί επαρκώς η πρόταση, να συμπληρωθούν ατέλειες- ασάφειες και να υπάρξει και η γνωμοδότηση επί του θέματος ή όχι της μεταφοράς των αρχαίων από εξειδικευμένη εταιρία συμβούλων του μετρό του Λονδίνου.
Ως εκ τούτου, το θέμα μετατέθηκε προς συζήτηση για μια από τις επόμενες συνεδριάσεις του Σεπτεμβρίου. Γεγονός που προκαλεί την αντίδραση της «Αττικό Μετρό», ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της οποίας Χρήστος Τσίτουρας, κάνει λόγο για παγκόσμια πρωτοτυπία και παραλογισμό, διευκρινίζοντας ότι αφενός δε γίνεται δημοτικοί υπάλληλοι και αρχαιολόγοι να διοικούν τεχνικά ένα έργο υποδομής, αλλά και ότι η εταιρία δεν κάνει αρχαιολογικές ανασκαφές, αλλά ένα έργο για την εξυπηρέτηση του κοινού και τον εκσυγχρονισμό της πόλης. Ο ίδιος, πάντως, διαβεβαιώνει ότι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί τέλη του 2017- αρχές του 2018.

Η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΤ και πρόεδρος του ΚΑΣ, Λίνα Μενδώνη, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες του «Α» δεν προέβη τελικά σε κάποια διευκρινιστική δήλωση σχετικά με την απόφαση της αναβολής εξέτασης του θέματος. Υπενθυμίζεται ότι στην ανακοίνωσή της ανέφερε ότι «οι συναρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Πολιτισμού έχοντας λάβει από το ''Αττικό Μετρό'' τη μελέτη και αφού την έστειλαν στις συναρμόδιες εφορείες για να εκφράσουν την άποψή τους, είχαν απόλυτη ετοιμότητα ώστε να εισαχθεί το θέμα. Παρ’ όλα αυτά, με επιστολή του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ζήτησε την αναβολή γιατί δεν είχε χρόνο να μελετήσει την πρόταση και εξέφρασε κάποιες επιφυλάξεις κατά πόσο οι εφορείες είχαν σχηματίσει σαφή άποψη καθώς υπήρχαν δύο εκδοχές της μελέτης, μία πρωιμότερη και μία υστερότερη. Δεχτήκαμε την αιτούμενη αναβολή παρά το γεγονός ότι υπάρχει η βούληση το μετρό να μην καθυστερήσει».

Οι λόγοι της αναβολής

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης μιλώντας στον «Α» εξήγησε ότι ουσιαστικά δυο ήταν οι λόγοι που τον οδήγησαν να αιτηθεί αναβολή της συνεδρίασης του ΚΑΣ: «Ο λόγος που ζητήσαμε την αναβολή είναι διττός. Αρχικά η μελέτη μάς παραδόθηκε μόλις την Παρασκευή το μεσημέρι και την ίδια μέρα ανακοινώθηκε η διάταξη των θεμάτων του ΚΑΣ, όπου φαινόταν ότι θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση. Πρόκειται, όμως, για μια μελέτη-πακέτο σχεδίων μόνο από το ''Αττικό Μετρό'' και όχι κατόπιν συνεργασίας των Παπακώστα- Αλεξόπουλου, όπως είχε συμφωνηθεί σ' ένα πλαίσιο συνεργασίας. Ο δεύτερος και πιο ουσιαστικός λόγος είναι ότι στείλαμε ένα γράμμα στην ''Αττικό Μετρό'' όπου εξηγούμε ότι ζητάμε και μια τρίτη άποψη, ενός εμπειρογνώμονα από το εξωτερικό για το αν μπορεί να γίνει όλη η δουλειά χωρίς να μετακινηθούν τα αρχαία. Πρόκειται για ένα γραφείο που είναι σύμβουλοι στο μετρό του Λονδίνου. Δεν ζητάμε κάτι παραπάνω. Αν εξαρχής είχε αντιμετωπιστεί το θέμα με μια διάθεση συνεργασίας δε θα υπήρχαν ούτε καθυστερήσεις ούτε αναβολές. Δε γίνεται, όμως, να μεταχειρίζονται τις ενστάσεις του δήμου Θεσσαλονίκης και να ρίχνουν το βάρος των καθυστερήσεων για τις εργασίες σ' εμάς. Οσον αφορά την Αθήνα, χωρίς να ξέρω λεπτομέρειες και να μπορώ να προβώ σε κρίσεις, μπορώ να πω ότι το μετρό λειτουργούσε δυο χρόνια χωρίς να έχει παραδοθεί ο σταθμός στο Μοναστηράκι. Θα ήταν επίσης σκόπιμο τα μέλη του ΚΑΣ να έρθουν in situ. Οι φωτογραφίες δε λένε τίποτα».

Ενισχύοντας την άποψη του δημάρχου, ο νομικός σύμβουλος, ειδικός συνεργάτης στο δήμο Θεσσαλονίκης, Απόστολος Σοφιαλίδης υπογράμμισε ότι «είναι πολύ σημαντικό να καταδειχθούν λύσεις για την κατασκευή του σταθμού χωρίς μετακίνηση του μνημείου ή με την ελάχιστη δυνατή. Αυτές οι μελέτες που υποβλήθηκαν από την ''Αττικό Μετρό'' ήταν ατελείς. Αφενός δεν εκπονήθηκαν με τη συνεργασία των ομάδων, όπως προβλεπόταν -με τους μελετητές Παπακώστα - Αλεξόπουλο. Δεν έγινε συγκροτημένη και συνολική δουλειά. Πρόκειται για μια μελέτη που εμφανίζουν το σταθμό πώς θα είναι χωρίς όμως να φαίνεται πώς θα γίνουν οι αποσπάσεις και οι επανατοποθετήσεις των αρχαίων. Τα σχέδια που ήρθαν στην 9η Εφορεία την περασμένη Δευτέρα ήταν διαφορετικά από αυτά που επιδείχθηκαν σε μας την περασμένη Παρασκευή το μεσημέρι. Και ορθά ο υπουργός ζήτησε αναβολή. Αυτό που έχει σημασία είναι να μην ξεχνάμε ότι δεν έχουμε να κάνουμε με ένα μεμονωμένο έργο τέχνης ή άγαλμα, αλλά ένα σύνολο που μαρτυρά τη διαχρονία της πόλης και αυτό πρέπει να αναδειχθεί in situ όσο το δυνατόν καλύτερα».

«Κοροϊδεύουμε τον κόσμο»

Για παγκόσμια πρωτοτυπία, που συνίσταται στην ανάμειξη του δήμου σε τεχνικά- μηχανικά, θέματα κάνει λόγο ο πρόεδρος του δ.σ. και διευθύνων σύμβουλος της «Αττικό Μετρό», Χρήστος Τσίτουρας, ο οποίος ρίχνει το μπαλάκι των καθυστερήσεων, αλλά και της αγανάκτησης του κόσμου για τις καθυστερήσεις, στις ενστάσεις και τις αναβολές που προβάλλει ο δήμος: «Κοροϊδεύουμε τον κόσμο για θέματα που έχουν απαντηθεί και γυρίζουμε ένα χρόνο πίσω για να εξετάσουμε εκ νέου τη μελέτη που έχει στα χέρια του ο δήμαρχος. Μια μελέτη που είναι η ενδεδειγμένη σύμφωνα με το ΚΑΣ και ικανοποιεί πλήρως τις απαιτήσεις των ενστάσεων του δήμου. Από εκεί και πέρα οτιδήποτε άλλο είναι εις βάρος του κόσμου που περιμένει κάποτε να τελειώσει αυτό το έργο. Η αποπεράτωση του σταθμού της Βενιζέλου είναι καθαρά θέμα που το χρονοδιάγραμμά της το έχει στα χέρια του ο δήμος με τις προσφυγές του. Από εκεί και πέρα ο καθένας πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του. Θα ήθελα, όμως, να μας πει ο δήμος σε πιο μέρος του κόσμου οι υπηρεσίες του δήμου εκφράζουν τεχνικές απόψεις επί δύσκολων θεμάτων για τα οποία μόνο εξειδικευμένες εταιρίες μπορούν να ασχοληθούν. Πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία.

»Αν ο δήμος έχει άποψη, ας αναλάβει τα μετρό της Ελλάδος και της Αθήνας και ας τα ολοκληρώσει χωρίς να λαμβάνει υπόψη του εξειδικευμένους μηχανικούς που έχουν την ευθύνη, που έχουν περάσει εξετάσεις 20 χρόνια με άριστα. Πώς γίνεται δημόσιοι υπάλληλοι και αρχαιολόγοι να μιλάνε για τεχνικά θέματα; Για το μετρό της Αθήνας είναι περήφανοι όλοι -στο εσωτερικό και στο εξωτερικό-, ακόμη και οι αρχαιολόγοι. Εμείς περνάμε από τα συνταγματικά οριζόμενα όργανα, όπως είναι το ΚΑΣ. Από εκεί και πέρα οι αρχαιολόγοι πρέπει να σεβαστούν και τα 140 εκατ. ευρώ, που έχουν δοθεί για το μετρό και πρέπει να κατανοήσουν ότι η ''Αττικό Μετρό'' δεν κάνει αρχαιολογικές ανασκαφές».

Μετρό μέχρι αρχές του 2018
Ο ίδιος, όσον αφορά το θέμα της καθυστέρησης των χρονοδιαγραμμάτων αποπεράτωσης του έργου που τέθηκε σε προχτεσινή συνέντευξη Τύπου από εργαζομένους, συμπλήρωσε: «Το έργο θα ολοκληρωθεί τέλη 2017 αρχές 2018. Αν πουλάνε τρέλα τώρα όλοι με τα σκουπάκια και παίζουνε με τα χρόνια, η πόλη φταίει που τους ακούει. Δε γίνεται οι εργάτες του εργολάβου -και όχι της ''Αττικό Μετρό''- να κάνουν κρίσεις για το πότε θα τελειώσει το έργο. Και αυτή είναι άλλη μια παγκόσμια πρωτοτυπία. Για το πιο πολύπλοκο κατασκευαστικό έργο, όταν αγνοούν την ονοματολογία των συστημάτων πόσο μάλλον τη λειτουργία τους, οι εγκάθετοι συνδικαλιστές και εργάτες της αρχαιολογίας να προβαίνουν σε δηλώσεις για το πότε θα τελειώσει το μετρό. Εχουμε φτάσει στο σημείο ο δήμος να διοικεί τεχνικά και οι εργάτες χρονοδιαγραμματικά. Μήπως τελικά όλες αυτές οι δηλώσεις των εργαζομένων των εργολάβων δεν εξυπηρετούν παρά τους εργοδότες τους, αφού βοηθάνε και ρίχνουν νερό στον κουβά του εργολάβου;».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.