alterthess.gr,08/11/2014
Σε νέες περιπέτειες μπαίνουν οι εργαζόμενοι του Μετρό Θεσσαλονίκης οδηγούμενοι σε σταδιακή απόλυση με την τύχη του έργου για ακόμη μια φορά να αγνοείται στα πλαίσια των συνεχιζόμενων εκβιασμών μεταξύ κοινοπραξίας και Αττικό Μετρό!
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να σταματήσουν οι εργασίες τόσο της αρχαιολογικής εκσκαφής στο κέντρο της πόλης, στην Πυλαία, στην Βενιζέλου, στην Αγία Σοφία όσο και στους υπόλοιπος σταθμούς του Μετρό.
Να σημειωθεί ότι η εξέλιξη αυτή θα συμβεί άμεσα μιας και οι συμβάσεις των 112 λήγουν στις 25 Νοεμβρίου ενώ οι 42 έληξαν πριν ένα 15νθημερο.
Την ίδια στιγμή η Αττικό Μετρό στον εκβιασμό της κοινοπραξίας παντά πως η χρηματοδότηση (25 εκ. ευρώ που εγκρίθηκαν σε πρώτη φάση) βρίσκεται σε καλό δρόμο χωρίς όμως να προχωρά σε ανανέωση των συμβάσεων και χωρίς τα κονδύλια να είναι διαθέσιμα.
Το σωματείο εδώ και ένα μήνα έθετε ερωτήματα σχετικά με την κατάντια του έργου με τις εξελίξεις να το επιβεβαιώνουν. Όπως αναφέρει στην σχετική ανακοίνωση« Με δεδομένο το γεγονός πως δε διαφαίνεται πρόθεση της Κ/Ξ να προχωρήσει σε ανανέωση των συμβάσεων των εργαζομένων ορισμένου χρόνου, οι οποίες λήγουν το προσεχές χρονικό διάστημα, με δεδομένο την εξάντληση των πιστώσεων για τη διενέργεια των σωστικών ανασκαφών του έργου, γεγονός που τελματώνει την κατασκευή του, με δεδομένο τις προθέσεις του αναδόχου, να προβεί σε άμεση έναρξη της διαδικασίας ομαδικών απολύσεων, σε περίπτωση που δεν υπάρχει σαφές πλάνο συμπληρωματικής χρηματοδότησης κσι με ασαφείς τις προθέσεις του Κυρίου του έργου, ως προς την έγκαιρη εξεύρεση των σχετικών κονδυλίων, μέσω συμπληρωματικής σύμβασης» προκηρύσσει προειδοποιητική στάση εργασίας, τη Δευτέρα, 10/11/2014, από τις 12:30 και έως τη λήξη του ωραρίου, με παράλληλη συγκέντρωση στις 13:00, στο «εργοτάξιο» της Αγίας Σοφίας, ζητώντας ην ανανέωση των συμβάσεων όλων των εργαζομένων, την άμεση εκταμίευση συμπληρωματικής χρηματοδότησης, την διατύπωση της αλήθειας και των σκοπιμοτήτων των παραπάνω καταστάσεων.
Παράλληλα κάνει έκκληση στους φορείς της πόλης, «πέρα από κάθε κομματική, παραταξιακή ή επαγγελματική προέλευση, να καθίσουν επιτέλους σε ένα τραπέζι, για μια φορά τουλάχιστον με ειλικρίνεια, χωρίς ιδιοτέλεια προσωπικής προβολής και σκοπιμότητες και να λύσουν τον γόρδιο δεσμό του έργου» ενώ εκφράζουν την ελπίδα ο υπουργός Υποδομών και η διοίκηση της Αττικό Μετρό να έρθουν στη Θεσσαλονίκη, «προκειμένου να δουν από κοντά την κατάντια του έργου, το οποίο από πνοή έχει γίνει πληγή».
Άγνωστο είναι εν μέσω των συγκρούσεων το πότε θα ολοκληρωθεί το έργο δεδομένου ότι πάντα ως πρόσχημα χρησιμοποιούνται είτε η χρηματοδότηση είτε παλαιότερα οι αρχαιότητες στην Βενιζέλου με αποτέλεσμα να υπάρχουν ήδη τεράστιες καθυστερήσεις. Παρ`όλα αυτά το θέμα επανέφερε ο γ.γ. Δημοσίων Έργων Στ. Σιμόπουλος σε εκδήλωση στην Αθήνα φαίνεται εφικτή η λειτουργία του έργου χωρίς τους σταθμούς Βενιζέλου και Βούλγαρη σενάριο που φαίνεται να εξετάζεται ως το πιθανότερο (Διαβάστε περισσότερο εδώ)
Διευκρινίσεις από τον Δήμο Θεσσαλονίκης
Παράλληλα διευκρινίσεις για τα όσα έχουν συμβεί με τις αρχαιότητες στο μετρό της Βενιζέλου δίνει με εκτενή της ανακοίνωση η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης .
Στην ανακοίνωσή της αναφέρει μεταξύ άλλων ότι η προσφυγή της στο ΣΤΕ σχετικά με την μη απόσπαση των αρχαιοτήτων από το σταθμό δεν εμποδίζει με κανέναν τρόπο την εκτέλεση εργασιών του Μετρό Θεσσαλονίκης . «Το μόνο που εμποδίζει η εν λόγω αίτηση ακύρωσης είναι η άκριτη και βεβιασμένη απόσπαση των αρχαιοτήτων χωρίς να έχει προηγουμένως εξασφαλισθεί η επανατοποθέτησή τους και, κυρίως, χωρίς προηγουμένως να έχει διερευνηθεί το ενδεχόμενο μη απόσπασής τους κατά τη διάρκεια κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου» τονίζει συγκεκριμένα.
«Η προσπάθεια για συναίνεση και συνεννόηση προκειμένου να επιτευχθεί ο διπλός στόχος «και μετρό και αρχαία» στο Σταθμό Βενιζέλου ανήκει κατεξοχήν και εξολοκλήρου στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Αντιθέτως, η Αττικό Μετρό με παρελκυστικές τακτικές, λασπολογία και μετάθεση ευθυνών επιδιώκει εδώ και σχεδόν δύο χρόνια να «πνίξει» την υπόθεση, μαζί με τα Αρχαία και με το μέλλον της πόλης» δηλώνει η διοίκηση του Δήμου αναφέροντας ως αλήθεια τα εξής: Σχετικά με την απόσπαση η μη των αρχαιοτήτων, «ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει απευθυνθεί σε τρίτο ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα προκειμένου εκείνος να γνωμοδοτήσει. Η Αττικό Μετρό, ωστόσο, δεν συνεργάζεται (και δεν είναι η πρώτη φορά), αρνούμενη να παραχωρήσει στο Δήμο τα στοιχεία είναι τεχνικώς απαραίτητα για τον ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα, προκειμένου αυτός να παράσχει μια κατ’ αρχήν – και δωρεάν – γνωμοδότηση για το εφικτό της μη απόσπασης των αρχαιοτήτων κατά την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου. Κατόπιν της αρνήσεως αυτής, ο Δήμος Θεσσαλονίκης απέστειλε εξώδικη δήλωση στην Αττικό Μετρό, ζητώντας τη χορήγηση των σχετικών στοιχείων. Η αποστροφή του Δημάρχου κατά την τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (3 και 4 Νοεμβρίου 2014) σχετικά με το ενδεχόμενο να αποδειχτεί πολύ ακριβή η μη απόσπαση των αρχαιοτήτων κατά την κατασκευή του Σταθμού, αναφερόταν ελλειπτικά, κατά τις ανάγκες του προφορικού λόγου, σε μια μόνο από τις περισσότερες ενδεχόμενες καταλήξεις της ζητούμενης γνωμοδότησης και δήλωνε απλώς ότι εφόσον από τη γνωμοδότηση του ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα προκύψει ότι η μη απόσπαση των αρχαιοτήτων κατά την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου δεν είναι εφικτή, μεταξύ άλλων και εξαιτίας κόστους και χρόνου των σχετικών εργασιών, ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν θα επιμείνει σ’ αυτό το ενδεχόμενο, θα εξακολουθήσει όμως να μοχθεί για τη διάσωση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων και για την ενότητα του αρχαιολογικού χώρου της πόλης, μέσα από τις νόμιμες και επιβεβλημένες τεχνικά διαδικασίες (μελέτης και εκτέλεσης) της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων μνημείων. Άλλωστε, ακριβώς για την ασφαλή και αδιάβλητη διαπίστωση όλων των πιθανών ενδεχομένων, ο Δήμος Θεσσαλονίκης επιμένει στην ανάγκη παρόμοιας ανεξάρτητης εμπειρογνωμοσύνης».
Παράλληλα σύμφωνα με την ανακοίνωση , εκκρεμεί και άλλη υποχρέωση της Αττικό Μετρό, όπως αυτή προβλέπεται στην ισχύουσα Υπουργική Απόφαση («Παναγιωτόπουλου»): «Να συνεργαστεί, δηλαδή, με τη μελετητική ομάδα του ΑΠΘ Αλεξοπούλου-Παπακώστα (συντακτών της λύσης 4), προκειμένου να προκύψει ο επιβεβλημένος συνδυασμός των λύσεων 4 και 6, ώστε να διασφαλιστεί η προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων καθώς και η αίσθηση του συνόλου και της ενότητας του αρχαιολογικού χώρου στο Σταθμό Βενιζέλου. Η επικείμενη συνάντηση με τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό κ. Τσίτουρα, που ανακοίνωσε ο Δήμαρχος στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο (3 και 4 Νοεμβρίου 2014), εντάσσεται στη διαρκή προσπάθεια του Δήμου και του Δημάρχου ειδικότερα να παραμείνουν ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα εξεύρεσης και κατάθεσης στο ΚΑΣ κοινής λύσης για τον ανασχεδιασμό του Σταθμού, μέσα στο παραπάνω πλαίσιο».
Έτσι όπως σημειώνει η διοίκηση του Δήμου στην ανακοίνωσή της «Την ίδια στιγμή, έχουν χυθεί τόνοι μελανιού για τα πραγματικά προβλήματα του έργου που έχουν επιφέρει και την αχαρακτήριστη καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή του. Πρόκειται για τον κάκιστο και λάθος σχεδιασμό του, που σήμερα έχει ως αποτέλεσμα η ανάδοχος κοινοπραξία να θέτει σε διαιτησία απαιτήσεις 550 εκ. Ευρώ και να απειλεί με αποχώρηση (που θα σημάνει την επαναπροκήρυξη του έργου), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κόστος και το χρόνο περαίωσης του έργου που βασανίζει και τυραννάει αλύπητα τη Θεσσαλονίκη και τους Θεσσαλονικείς».
«Προκαλεί, λοιπόν, τουλάχιστον απορία η υιοθέτηση από πλευράς του έως πρότινος αναπληρωτή υπουργού ΠΕΚΑ και σημερινού επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης της συκοφαντικής άποψης ότι η προσπάθεια του Δήμου Θεσσαλονίκης, που εκφράζει το κοινό αίσθημα των Θεσσαλονικέων, να περισώσει τον πλούτο του Σταθμού Βενιζέλου προς όφελος της πόλης και του μέλλοντός της είναι η αιτία της απαράδεκτης καθυστέρησης του έργου. Θα έπρεπε να ξέρει καλύτερα. Άλλωστε, η έως σήμερα σιωπή του περί του θέματος, παρά τη θέση ευθύνης που είχε στο ΥΠΕΚΑ, λέει πολλά».
Όσον αφορά την θέση του για τις αρχαιότητες η θέση του Δήμου σύμφωνα με την ανακοίνωση είναι η συνύπαρξη των αρχαιοτήτων και του Μετρό, η ανάδειξη των αρχαιοτήτων και η διασφάλιση της ενότητας του αρχαιολογικού χώρου, η κατασκευή και λειτουργία του Σταθμού Βενιζέλου και φυσικά η ολοκλήρωση επιτέλους του Μετρό Θεσσαλονίκης
Τέλος ο Δήμος Θεσσαλονίκης σχετικά με τις προσφυγές του στο ΣΤΕ δίνει τις παρακάτω διευκρινίσεις «ότι η δεύτερη και πιο πρόσφατη (Ιούνιος 2014) προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης στο ΣτΕ αφορά αίτηση ακύρωσης της Υπουργικής Απόφασης Παναγιωτόπουλου, ενώ συνειδητά και κατ’ επιλογή της Διοίκησης του Δήμου δεν κατατέθηκε και αίτηση αναστολής της, η οποία πιθανό να οδηγούσε σε προσωρινή διαταγή αναστολής από το ΣτΕ, την οποία θα προέβαλαν στη συνέχεια το Υπουργείο και η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ για να δικαιολογήσουν την απροθυμία τους να προχωρήσουν στην ορθή και νόμιμη εκτέλεση της «απόφασης Παναγιωτόπουλου», όπως είχαν κάνει στο παρελθόν με την προσωρινή διαταγή αναστολής της «απόφασης Τζαβάρα».
Όπως προκύπτει από την απόφαση του ΣτΕ 528/10.12.2013, με την οποία ανεστάλη η εκτέλεση της «απόφασης Τζαβάρα» κατά το μέρος που ενέκρινε την απόσπαση των αρχαιοτήτων με σκοπό τη μεταφορά τους σε άλλη θέση, η αναστολή δεν εμποδίζει την εκπόνηση και την έγκριση μελετών για την προστασία των αρχαιοτήτων. Αυτό επιβεβαίωσε με δηλώσεις του (26 Ιουνίου 2014) και ο αρμόδιος υπουργός κ. Χρυσοχοϊδης, τονίζοντας ότι «Το μέτωπο της σήραγγας είναι πεντακάθαρο από τη νέα Ελβετία έως το σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης. Θα διεξάγονται εργασίες και στη Βενιζέλου και στη Βούλγαρη και ότι οι δικαστικές προσφυγές δεν επηρεάζουν τις εργασίες».
Υπενθυμίζεται ότι της αίτησης ακυρώσεως της υπουργικής «απόφασης Παναγιωτόπουλου» που κατέθεσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης στο ΣτΕ (Ιούνιος 2014), είχε προηγηθεί αίτηση θεραπείας προς το ΥΠ.ΠΟ. της εν λόγω απόφασης (Απρίλιος 2014), που, όμως, για άλλη μια φορά, έπεσε στο κενό και δεν βρήκε καμία ανταπόκριση.
Ορισμένοι από τους λόγους αυτών των ενεργειών του Δήμου Θεσσαλονίκης (αίτηση θεραπείας και αίτηση ακυρώσεως στο ΣτΕ) είναι ότι η «απόφαση Παναγιωτόπουλου» δεν κατοχυρώνει την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, ούτε προβλέπει συνολική μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης, αλλά μόνο μελέτη απόσπασης. Κυρίως, όμως, δεν προβλέπει τη διερεύνηση της δυνατότητας μη απόσπασης των αρχαιοτήτων κατά την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου.
Επιπλέον, η απόφαση του ΣτΕ για κατάργηση της πρώτης δίκης (επί της πρώτης αίτησης ακύρωσης της «απόφασης Τζαβάρα» που είχε καταθέσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης τον Ιούλιο 2013) με το σκεπτικό ότι η «απόφαση Παναγιωτόπουλου» αντικατέστησε πλήρως την «απόφαση Τζαβάρα», συνεπάγεται την παύση ισχύος της απόφασης αναστολής (Δεκέμβριος 2013): Δηλαδή και πάλι τα Μνημεία και το ιστορικό σταυροδρόμι της πόλης βρίσκονται σε κίνδυνο.
Επομένως, η αίτηση ακύρωσης της «απόφασης Παναγιωτόπουλου» εκ μέρους του Δήμου Θεσσαλονίκης ενώπιον του ΣτΕ (Ιούνιος 2014) αποτελούσε μονόδρομο για τον Δήμο και την πόλη, προκειμένου να μην βρεθούν προ τετελεσμένων γεγονότων, με τα Μνημεία να έχουν αποσπασθεί (και με τη ζημία που αυτό που θα συνεπαγόταν), χωρίς αυτό να είναι αναγκαίο για να κατασκευαστεί ο σταθμός Βενιζέλου.
Με την απόφαση αναστολής που εκδόθηκε από το ΣτΕ το Δεκέμβριο του 2013, αποδείχθηκε ότι το ΥΠ.ΠΟ. τηρούσε παρελκυστική στάση και αναληθώς διέδιδε ότι δεν επιτρέπεται από το νόμο να προχωρήσει σε ακύρωση της «απόφασης Τζαβάρα» και στην έκδοση νέας υπουργικής απόφασης, προτού ο Δήμος Θεσσαλονίκης αποσύρει την προσφυγή του στο ΣτΕ.»
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης κατηγορεί έτσι τόσο το Υπουργείο Πολιτισμού όσο και την Αττικό Μετρό ότι αντί να ενεργήσουν όπως όφειλαν «λασπολογούσαν» το Δήμο Θεσσαλονίκης, τους αρχαιολόγους και τα αρχαιολογικά ευρήματα, επιρρίπτοντάς τους τις καθυστερήσεις στο έργο του Μετρό αποκρύποτνας παράλληλα τις πραγματικές αιτίες της καθυστέρησης.
Τέλος ο Δήμος επιρρίπτει ευθύνες στην Αττικό Μετρό ΑΕ, ότι παρά το γεγονός ότι προσκλήθηκε από το Δήμο και πήρε μέρος στις εργασίες της Επιτροπής Εργασίας Φορέων και Επιστημόνων της πόλης με σκοπό να διερευνηθούν και άλλες τεχνικές λύσεις, πέραν δηλαδή της απόσπασης των αρχαιοτήτων και της έκθεσής τους ως συνόλου σε άλλη θέση, δεν συνέπραξε ουσιαστικά και αντέδρασε με έμφαση στο αποτέλεσμα που προκρίθηκε ομόφωνα (λύση 4, της μελετητικής ομάδας του ΑΠΘ Αλεξοπούλου-Παπακώστα). Το ίδιο έκανε σύμφωνα με τον Δήμο και το ΥΠ.ΠΟ.το οποίο «αρνήθηκε κάθε ενέργεια». «Μόνο μετά την αναστολή εκτέλεσης της «απόφασης Τζαβάρα» από το ΣτΕ, αποφάσισαν να «συμμορφωθούν», βεβιασμένα όμως και με αμφίβολα αποτελέσματα» τονίζεται ακόμη.
Σε νέες περιπέτειες μπαίνουν οι εργαζόμενοι του Μετρό Θεσσαλονίκης οδηγούμενοι σε σταδιακή απόλυση με την τύχη του έργου για ακόμη μια φορά να αγνοείται στα πλαίσια των συνεχιζόμενων εκβιασμών μεταξύ κοινοπραξίας και Αττικό Μετρό!
Η κοινοπραξία ανακοίνωσε προχθές στους εργαζόμενους ότι δεν θα ανανεωθούν τόσο οι συμβάσεις που έληξαν (42 εργατών) όσο και άλλες 112 που λήγουν άμεσα επικαλούμενη εξάντληση των πιστώσεων. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες μέχρι το τέλος του έργου θα δοθεί εντολή απόλυσης του συνόλου του επιστημονικού προσωπικού με συμβάσεις αορίστου χρόνου.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να σταματήσουν οι εργασίες τόσο της αρχαιολογικής εκσκαφής στο κέντρο της πόλης, στην Πυλαία, στην Βενιζέλου, στην Αγία Σοφία όσο και στους υπόλοιπος σταθμούς του Μετρό.
Να σημειωθεί ότι η εξέλιξη αυτή θα συμβεί άμεσα μιας και οι συμβάσεις των 112 λήγουν στις 25 Νοεμβρίου ενώ οι 42 έληξαν πριν ένα 15νθημερο.
Την ίδια στιγμή η Αττικό Μετρό στον εκβιασμό της κοινοπραξίας παντά πως η χρηματοδότηση (25 εκ. ευρώ που εγκρίθηκαν σε πρώτη φάση) βρίσκεται σε καλό δρόμο χωρίς όμως να προχωρά σε ανανέωση των συμβάσεων και χωρίς τα κονδύλια να είναι διαθέσιμα.
Το σωματείο εδώ και ένα μήνα έθετε ερωτήματα σχετικά με την κατάντια του έργου με τις εξελίξεις να το επιβεβαιώνουν. Όπως αναφέρει στην σχετική ανακοίνωση« Με δεδομένο το γεγονός πως δε διαφαίνεται πρόθεση της Κ/Ξ να προχωρήσει σε ανανέωση των συμβάσεων των εργαζομένων ορισμένου χρόνου, οι οποίες λήγουν το προσεχές χρονικό διάστημα, με δεδομένο την εξάντληση των πιστώσεων για τη διενέργεια των σωστικών ανασκαφών του έργου, γεγονός που τελματώνει την κατασκευή του, με δεδομένο τις προθέσεις του αναδόχου, να προβεί σε άμεση έναρξη της διαδικασίας ομαδικών απολύσεων, σε περίπτωση που δεν υπάρχει σαφές πλάνο συμπληρωματικής χρηματοδότησης κσι με ασαφείς τις προθέσεις του Κυρίου του έργου, ως προς την έγκαιρη εξεύρεση των σχετικών κονδυλίων, μέσω συμπληρωματικής σύμβασης» προκηρύσσει προειδοποιητική στάση εργασίας, τη Δευτέρα, 10/11/2014, από τις 12:30 και έως τη λήξη του ωραρίου, με παράλληλη συγκέντρωση στις 13:00, στο «εργοτάξιο» της Αγίας Σοφίας, ζητώντας ην ανανέωση των συμβάσεων όλων των εργαζομένων, την άμεση εκταμίευση συμπληρωματικής χρηματοδότησης, την διατύπωση της αλήθειας και των σκοπιμοτήτων των παραπάνω καταστάσεων.
Παράλληλα κάνει έκκληση στους φορείς της πόλης, «πέρα από κάθε κομματική, παραταξιακή ή επαγγελματική προέλευση, να καθίσουν επιτέλους σε ένα τραπέζι, για μια φορά τουλάχιστον με ειλικρίνεια, χωρίς ιδιοτέλεια προσωπικής προβολής και σκοπιμότητες και να λύσουν τον γόρδιο δεσμό του έργου» ενώ εκφράζουν την ελπίδα ο υπουργός Υποδομών και η διοίκηση της Αττικό Μετρό να έρθουν στη Θεσσαλονίκη, «προκειμένου να δουν από κοντά την κατάντια του έργου, το οποίο από πνοή έχει γίνει πληγή».
Άγνωστο είναι εν μέσω των συγκρούσεων το πότε θα ολοκληρωθεί το έργο δεδομένου ότι πάντα ως πρόσχημα χρησιμοποιούνται είτε η χρηματοδότηση είτε παλαιότερα οι αρχαιότητες στην Βενιζέλου με αποτέλεσμα να υπάρχουν ήδη τεράστιες καθυστερήσεις. Παρ`όλα αυτά το θέμα επανέφερε ο γ.γ. Δημοσίων Έργων Στ. Σιμόπουλος σε εκδήλωση στην Αθήνα φαίνεται εφικτή η λειτουργία του έργου χωρίς τους σταθμούς Βενιζέλου και Βούλγαρη σενάριο που φαίνεται να εξετάζεται ως το πιθανότερο (Διαβάστε περισσότερο εδώ)
Διευκρινίσεις από τον Δήμο Θεσσαλονίκης
Παράλληλα διευκρινίσεις για τα όσα έχουν συμβεί με τις αρχαιότητες στο μετρό της Βενιζέλου δίνει με εκτενή της ανακοίνωση η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης .
Στην ανακοίνωσή της αναφέρει μεταξύ άλλων ότι η προσφυγή της στο ΣΤΕ σχετικά με την μη απόσπαση των αρχαιοτήτων από το σταθμό δεν εμποδίζει με κανέναν τρόπο την εκτέλεση εργασιών του Μετρό Θεσσαλονίκης . «Το μόνο που εμποδίζει η εν λόγω αίτηση ακύρωσης είναι η άκριτη και βεβιασμένη απόσπαση των αρχαιοτήτων χωρίς να έχει προηγουμένως εξασφαλισθεί η επανατοποθέτησή τους και, κυρίως, χωρίς προηγουμένως να έχει διερευνηθεί το ενδεχόμενο μη απόσπασής τους κατά τη διάρκεια κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου» τονίζει συγκεκριμένα.
«Η προσπάθεια για συναίνεση και συνεννόηση προκειμένου να επιτευχθεί ο διπλός στόχος «και μετρό και αρχαία» στο Σταθμό Βενιζέλου ανήκει κατεξοχήν και εξολοκλήρου στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Αντιθέτως, η Αττικό Μετρό με παρελκυστικές τακτικές, λασπολογία και μετάθεση ευθυνών επιδιώκει εδώ και σχεδόν δύο χρόνια να «πνίξει» την υπόθεση, μαζί με τα Αρχαία και με το μέλλον της πόλης» δηλώνει η διοίκηση του Δήμου αναφέροντας ως αλήθεια τα εξής: Σχετικά με την απόσπαση η μη των αρχαιοτήτων, «ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει απευθυνθεί σε τρίτο ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα προκειμένου εκείνος να γνωμοδοτήσει. Η Αττικό Μετρό, ωστόσο, δεν συνεργάζεται (και δεν είναι η πρώτη φορά), αρνούμενη να παραχωρήσει στο Δήμο τα στοιχεία είναι τεχνικώς απαραίτητα για τον ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα, προκειμένου αυτός να παράσχει μια κατ’ αρχήν – και δωρεάν – γνωμοδότηση για το εφικτό της μη απόσπασης των αρχαιοτήτων κατά την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου. Κατόπιν της αρνήσεως αυτής, ο Δήμος Θεσσαλονίκης απέστειλε εξώδικη δήλωση στην Αττικό Μετρό, ζητώντας τη χορήγηση των σχετικών στοιχείων. Η αποστροφή του Δημάρχου κατά την τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (3 και 4 Νοεμβρίου 2014) σχετικά με το ενδεχόμενο να αποδειχτεί πολύ ακριβή η μη απόσπαση των αρχαιοτήτων κατά την κατασκευή του Σταθμού, αναφερόταν ελλειπτικά, κατά τις ανάγκες του προφορικού λόγου, σε μια μόνο από τις περισσότερες ενδεχόμενες καταλήξεις της ζητούμενης γνωμοδότησης και δήλωνε απλώς ότι εφόσον από τη γνωμοδότηση του ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα προκύψει ότι η μη απόσπαση των αρχαιοτήτων κατά την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου δεν είναι εφικτή, μεταξύ άλλων και εξαιτίας κόστους και χρόνου των σχετικών εργασιών, ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν θα επιμείνει σ’ αυτό το ενδεχόμενο, θα εξακολουθήσει όμως να μοχθεί για τη διάσωση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων και για την ενότητα του αρχαιολογικού χώρου της πόλης, μέσα από τις νόμιμες και επιβεβλημένες τεχνικά διαδικασίες (μελέτης και εκτέλεσης) της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων μνημείων. Άλλωστε, ακριβώς για την ασφαλή και αδιάβλητη διαπίστωση όλων των πιθανών ενδεχομένων, ο Δήμος Θεσσαλονίκης επιμένει στην ανάγκη παρόμοιας ανεξάρτητης εμπειρογνωμοσύνης».
Παράλληλα σύμφωνα με την ανακοίνωση , εκκρεμεί και άλλη υποχρέωση της Αττικό Μετρό, όπως αυτή προβλέπεται στην ισχύουσα Υπουργική Απόφαση («Παναγιωτόπουλου»): «Να συνεργαστεί, δηλαδή, με τη μελετητική ομάδα του ΑΠΘ Αλεξοπούλου-Παπακώστα (συντακτών της λύσης 4), προκειμένου να προκύψει ο επιβεβλημένος συνδυασμός των λύσεων 4 και 6, ώστε να διασφαλιστεί η προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων καθώς και η αίσθηση του συνόλου και της ενότητας του αρχαιολογικού χώρου στο Σταθμό Βενιζέλου. Η επικείμενη συνάντηση με τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό κ. Τσίτουρα, που ανακοίνωσε ο Δήμαρχος στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο (3 και 4 Νοεμβρίου 2014), εντάσσεται στη διαρκή προσπάθεια του Δήμου και του Δημάρχου ειδικότερα να παραμείνουν ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα εξεύρεσης και κατάθεσης στο ΚΑΣ κοινής λύσης για τον ανασχεδιασμό του Σταθμού, μέσα στο παραπάνω πλαίσιο».
Έτσι όπως σημειώνει η διοίκηση του Δήμου στην ανακοίνωσή της «Την ίδια στιγμή, έχουν χυθεί τόνοι μελανιού για τα πραγματικά προβλήματα του έργου που έχουν επιφέρει και την αχαρακτήριστη καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή του. Πρόκειται για τον κάκιστο και λάθος σχεδιασμό του, που σήμερα έχει ως αποτέλεσμα η ανάδοχος κοινοπραξία να θέτει σε διαιτησία απαιτήσεις 550 εκ. Ευρώ και να απειλεί με αποχώρηση (που θα σημάνει την επαναπροκήρυξη του έργου), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κόστος και το χρόνο περαίωσης του έργου που βασανίζει και τυραννάει αλύπητα τη Θεσσαλονίκη και τους Θεσσαλονικείς».
«Προκαλεί, λοιπόν, τουλάχιστον απορία η υιοθέτηση από πλευράς του έως πρότινος αναπληρωτή υπουργού ΠΕΚΑ και σημερινού επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης της συκοφαντικής άποψης ότι η προσπάθεια του Δήμου Θεσσαλονίκης, που εκφράζει το κοινό αίσθημα των Θεσσαλονικέων, να περισώσει τον πλούτο του Σταθμού Βενιζέλου προς όφελος της πόλης και του μέλλοντός της είναι η αιτία της απαράδεκτης καθυστέρησης του έργου. Θα έπρεπε να ξέρει καλύτερα. Άλλωστε, η έως σήμερα σιωπή του περί του θέματος, παρά τη θέση ευθύνης που είχε στο ΥΠΕΚΑ, λέει πολλά».
Όσον αφορά την θέση του για τις αρχαιότητες η θέση του Δήμου σύμφωνα με την ανακοίνωση είναι η συνύπαρξη των αρχαιοτήτων και του Μετρό, η ανάδειξη των αρχαιοτήτων και η διασφάλιση της ενότητας του αρχαιολογικού χώρου, η κατασκευή και λειτουργία του Σταθμού Βενιζέλου και φυσικά η ολοκλήρωση επιτέλους του Μετρό Θεσσαλονίκης
Τέλος ο Δήμος Θεσσαλονίκης σχετικά με τις προσφυγές του στο ΣΤΕ δίνει τις παρακάτω διευκρινίσεις «ότι η δεύτερη και πιο πρόσφατη (Ιούνιος 2014) προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης στο ΣτΕ αφορά αίτηση ακύρωσης της Υπουργικής Απόφασης Παναγιωτόπουλου, ενώ συνειδητά και κατ’ επιλογή της Διοίκησης του Δήμου δεν κατατέθηκε και αίτηση αναστολής της, η οποία πιθανό να οδηγούσε σε προσωρινή διαταγή αναστολής από το ΣτΕ, την οποία θα προέβαλαν στη συνέχεια το Υπουργείο και η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ για να δικαιολογήσουν την απροθυμία τους να προχωρήσουν στην ορθή και νόμιμη εκτέλεση της «απόφασης Παναγιωτόπουλου», όπως είχαν κάνει στο παρελθόν με την προσωρινή διαταγή αναστολής της «απόφασης Τζαβάρα».
Όπως προκύπτει από την απόφαση του ΣτΕ 528/10.12.2013, με την οποία ανεστάλη η εκτέλεση της «απόφασης Τζαβάρα» κατά το μέρος που ενέκρινε την απόσπαση των αρχαιοτήτων με σκοπό τη μεταφορά τους σε άλλη θέση, η αναστολή δεν εμποδίζει την εκπόνηση και την έγκριση μελετών για την προστασία των αρχαιοτήτων. Αυτό επιβεβαίωσε με δηλώσεις του (26 Ιουνίου 2014) και ο αρμόδιος υπουργός κ. Χρυσοχοϊδης, τονίζοντας ότι «Το μέτωπο της σήραγγας είναι πεντακάθαρο από τη νέα Ελβετία έως το σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης. Θα διεξάγονται εργασίες και στη Βενιζέλου και στη Βούλγαρη και ότι οι δικαστικές προσφυγές δεν επηρεάζουν τις εργασίες».
Υπενθυμίζεται ότι της αίτησης ακυρώσεως της υπουργικής «απόφασης Παναγιωτόπουλου» που κατέθεσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης στο ΣτΕ (Ιούνιος 2014), είχε προηγηθεί αίτηση θεραπείας προς το ΥΠ.ΠΟ. της εν λόγω απόφασης (Απρίλιος 2014), που, όμως, για άλλη μια φορά, έπεσε στο κενό και δεν βρήκε καμία ανταπόκριση.
Ορισμένοι από τους λόγους αυτών των ενεργειών του Δήμου Θεσσαλονίκης (αίτηση θεραπείας και αίτηση ακυρώσεως στο ΣτΕ) είναι ότι η «απόφαση Παναγιωτόπουλου» δεν κατοχυρώνει την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, ούτε προβλέπει συνολική μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης, αλλά μόνο μελέτη απόσπασης. Κυρίως, όμως, δεν προβλέπει τη διερεύνηση της δυνατότητας μη απόσπασης των αρχαιοτήτων κατά την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου.
Επιπλέον, η απόφαση του ΣτΕ για κατάργηση της πρώτης δίκης (επί της πρώτης αίτησης ακύρωσης της «απόφασης Τζαβάρα» που είχε καταθέσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης τον Ιούλιο 2013) με το σκεπτικό ότι η «απόφαση Παναγιωτόπουλου» αντικατέστησε πλήρως την «απόφαση Τζαβάρα», συνεπάγεται την παύση ισχύος της απόφασης αναστολής (Δεκέμβριος 2013): Δηλαδή και πάλι τα Μνημεία και το ιστορικό σταυροδρόμι της πόλης βρίσκονται σε κίνδυνο.
Επομένως, η αίτηση ακύρωσης της «απόφασης Παναγιωτόπουλου» εκ μέρους του Δήμου Θεσσαλονίκης ενώπιον του ΣτΕ (Ιούνιος 2014) αποτελούσε μονόδρομο για τον Δήμο και την πόλη, προκειμένου να μην βρεθούν προ τετελεσμένων γεγονότων, με τα Μνημεία να έχουν αποσπασθεί (και με τη ζημία που αυτό που θα συνεπαγόταν), χωρίς αυτό να είναι αναγκαίο για να κατασκευαστεί ο σταθμός Βενιζέλου.
Με την απόφαση αναστολής που εκδόθηκε από το ΣτΕ το Δεκέμβριο του 2013, αποδείχθηκε ότι το ΥΠ.ΠΟ. τηρούσε παρελκυστική στάση και αναληθώς διέδιδε ότι δεν επιτρέπεται από το νόμο να προχωρήσει σε ακύρωση της «απόφασης Τζαβάρα» και στην έκδοση νέας υπουργικής απόφασης, προτού ο Δήμος Θεσσαλονίκης αποσύρει την προσφυγή του στο ΣτΕ.»
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης κατηγορεί έτσι τόσο το Υπουργείο Πολιτισμού όσο και την Αττικό Μετρό ότι αντί να ενεργήσουν όπως όφειλαν «λασπολογούσαν» το Δήμο Θεσσαλονίκης, τους αρχαιολόγους και τα αρχαιολογικά ευρήματα, επιρρίπτοντάς τους τις καθυστερήσεις στο έργο του Μετρό αποκρύποτνας παράλληλα τις πραγματικές αιτίες της καθυστέρησης.
Τέλος ο Δήμος επιρρίπτει ευθύνες στην Αττικό Μετρό ΑΕ, ότι παρά το γεγονός ότι προσκλήθηκε από το Δήμο και πήρε μέρος στις εργασίες της Επιτροπής Εργασίας Φορέων και Επιστημόνων της πόλης με σκοπό να διερευνηθούν και άλλες τεχνικές λύσεις, πέραν δηλαδή της απόσπασης των αρχαιοτήτων και της έκθεσής τους ως συνόλου σε άλλη θέση, δεν συνέπραξε ουσιαστικά και αντέδρασε με έμφαση στο αποτέλεσμα που προκρίθηκε ομόφωνα (λύση 4, της μελετητικής ομάδας του ΑΠΘ Αλεξοπούλου-Παπακώστα). Το ίδιο έκανε σύμφωνα με τον Δήμο και το ΥΠ.ΠΟ.το οποίο «αρνήθηκε κάθε ενέργεια». «Μόνο μετά την αναστολή εκτέλεσης της «απόφασης Τζαβάρα» από το ΣτΕ, αποφάσισαν να «συμμορφωθούν», βεβιασμένα όμως και με αμφίβολα αποτελέσματα» τονίζεται ακόμη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.