Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015

Πολλά νέα μεγάλα έργα υποδομής οδεύουν στα ..συρτάρια, τα σενάρια για να υλοποιηθούν

ypodomes.com,11/03/2015


                      Ολοταχώς ..στα συρτάρια

Πολλά από τα μεγάλα έργα για υποδομές που ελπίζαμε ότι θα δούμε μέσω του νέου ΕΣΠΑ, οδεύουν ολοταχώς για τα ..συρτάρια του Υπουργείου. Η μεγάλη μείωση του ποσού για βασικές υποδομές στο ΣΕΣ 2014-2020 αλλά και η μεγάλη «αφαίμαξη» ποσών για έργα-γέφυρες προκειμένου να ολοκληρωθούν οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε αδράνεια πολλά projects που ενώ πέρασαν το αρχικό στάδιο, έφτασαν σε μελέτες αλλά ως φαίνεται περιμένουν είτε κάποια ανακατανομή κονδυλίων είτε …ένα θαύμα για να τα δούμε τελικά να υλοποιούνται.


ΣΕΣ 2014-2020 ΛΙΓΑ ΕΡΓΑ

Ο όρος λίγα έργα, ίσως ακούγεται υπερβολικός, όμως αν γίνει μία σύγκριση με το προηγούμενο ΕΣΠΑ θα δούμε πως το ποσό είναι μείον 50%. Αυτό, αν το υπολογίσουμε με τις ανάγκες που έχει η χώρα για νέα έργα υποδομής που θα συμπληρώσουν παλαιότερα τότε θα δούμε πως απλά η αριθμητική ..δεν βγαίνει.

ΠΟΙΑ ΕΡΓΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΟΝΤΑΙ

Είναι κοινό μυστικό πως το περασμένο Φθινόπωρο το Υπουργείο Υποδομών έστειλε λίστα έργα για το νέο ΣΕΣ 2014-2020 με τελικό κόστος 140% του συνολικού προϋπολογισμού για έργα υποδομής. Αυτό μπορεί να μεταφραστεί με πολλούς τρόπους. Ο απλούστερος είναι να διασφαλιστεί η ένταξη των δυνατότερων έργων και να μείνει η ελπίδα πως σε μία ανακατανομή πόρων το υπόλοιπο 40% (ή μέρος του) θα καταφέρει να βρει μια θέση χρηματοδότησης.

Με τη σημερινή κατάσταση τα πρώτα έργα που είδαμε ήδη να απομακρύνονται από το πεδίο υλοποίησης είναι οι αναπλάσεις σε Πανεπιστημίου και Φάληρο στην Αθήνα. Τα έργα αυτά συνολικά έχουν κόστος 300εκ.ευρώ και θεωρήθηκαν «πολυτέλεια» για τις ανάγκες της Αθήνας, καθώς προτιμήθηκε η υλοποίηση της νέας γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.

Μια που μιλάμε για Μετρό, θύματα μετράμε και εδώ. Απόντες από τα έργα του ΣΕΣ 2014-2020 είναι η επέκταση μετρό της γραμμής 2 Ανθούπολη-Ίλιον με 3 σταθμούς και η υπογειοποίηση της γραμμής 1 Φάληρο-Πειραιάς. Φυσικά ούτε λόγος για τις επεκτάσεις προς Γλυφάδα (γραμμή 2) και Νέα Ερυθραία (γραμμή 1). Άγνωστο παραμένει τι θα γίνει με τις επεκτάσεις της γραμμής 4 προς Μαρούσι, Περισσό, Άνω Ηλιούπολη.

Στη Θεσσαλονίκη επίσης για το μέλλον μεταφέρεται η επέκταση Δημοκρατίας-Ευκαρπία που θα είναι (κάποια στιγμή στο μέλλον) το τρίτο έργο μετρό για την πόλης. Στα συρτάρια θα παραμείνουν οι επεκτάσεις προς Αεροδρόμιο, Εύοσμο καθώς, «λεφτά δεν υπάρχουν».

Φυσικά, ούτε λόγος για έργα Τραμ σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη ή άλλες πόλεις. Αν εξαιρέσουμε την Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και αλλού ανοίγει διάπλατα η πόρτα συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ) για να υλοποιηθούν τα έργα. Προς το παρόν καμία κίνηση περαιτέρω.

Μάλλον δύσκολα θα δούμε και την υλοποίηση του τμήματος Τρίκαλα-Εγνατία του Ε65 που μετά το «κόψιμο» της χάραξης λόγω περιβαλλοντικών προβλημάτων παραμένει ασαφές πως θα οδεύσει στην Εγνατία.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ

Πολλά είναι ακόμα τα έργα που ουσιαστικά δεν θα τα δούμε να πραγματοποιούνται παρά τις εξαγγελίες ή τις πιέσεις βουλευτών και τοπικής κοινωνίας. Έργα τοπικής σημασίας δεν θα τα δούμε να προχωρούν εκτός και αν οι Περιφέρειες που θα παραλάβουν μεγάλα κονδύλια αποφασίσουν να «υιοθετήσουν» κάποιο μεγάλο ή μικρό έργο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα 2 έργα ηλεκτροκίνησης της ΕΡΓΟΣΕ στη Θεσσαλία (Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα) που όπως αποκάλυψε το ypodomes.com εντάχθηκαν στο ΠΕΠ Θεσσαλίας και εξασφάλισαν την κατασκευή τους στο ΣΕΣ 2014-2020.

Εδώ, μπορεί να δούμε ανατροπές και έργα που μέχρι σήμερα ήταν ενταγμένα σε Υπουργεία ή κρατικές εταιρείες να μετακομίζουν προς χάριν υλοποίησης και να τα δούμε τελικά να υλοποιούνται εισχωρώντας σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο.

ΠΑΚΕΤΟ ΓΙΟΥΝΚΕΡ

Ερωτηματικό παραμένει τι θα γίνει με το Πακέτο Γιουνκέρ. Παρουσιάστηκε ως ο μέγας σωτήρας για νέα μεγάλα έργα όμως για να μπορέσει να λειτουργήσει ανά χώρα πρέπει να δοθεί αρχικό κεφάλαιο από το Κράτος. Στην περίπτωση της Ελλάδας θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε αν θα μπορέσει τελικά να υπάρχει κινητικότητα με τους περισσότερους να προεξοφλούν αδυναμία…

ΣΔΙΤ

Προφανώς εδώ κρύβεται το μεγαλύτερο όπλο για να δούμε περισσότερα μεγάλα έργα να υλοποιούνται. Ο ιδιωτικός τομέας είναι πλέον πολύ πιο εξοικειωμένος και συμμετέχει σε projects που παλαιότερα αποτελούσαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Πλέον βλέπουμε έργα-ΣΔΙΤ σε σχολεία, συγκοινωνίες, κτίρια αλλά και πιο κλασσικά σε αυτοκινητόδρομους και μεγάλες υποδομές. Τα επόμενα χρόνια με αυτή τη μέθοδο θα δούμε περισσότερα από 10 νέα μεγάλα έργα. Για παράδειγμα να αναφέρουμε την Υποθαλάσσια Σαλαμίνας, τον άξονα Ελευσίνα-Υλίκη, το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης, ο ΒΟΑΚ και η λίστα όπως φαίνεται θα εμπλουτιστεί πολύ περισσότερο όσο περνά ο καιρός και δεν διαφαίνεται να υπάρχει «κρατικό χρήμα». Ωστόσο εδώ πρέπει να περιμένουμε τη στάση του νέου Υπερυπουργείου για τα θέματα των έργων ΣΔΙΤ και αν υπάρχει πρόθεση για να συνεχιστούν.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.