makthes.gr,02/04/2015
Έντονες αντιδράσεις από εργαζόμενους και εκπροσώπους φορέων προκάλεσε η χθεσινή πρωτοσέλιδη αποκάλυψη της «Μ» ότι ένα σημαντικό ποσό, δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, αφαιρέθηκε από το αποθεματικό της Αττικό Μετρό Α.Ε. για να χρησιμοποιηθεί στην εξόφληση υποχρεώσεων προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αλλά και για να καλυφθούν εσωτερικές ανάγκες, όπως η εξόφληση μισθών και συντάξεων.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Το δημοσίευμα ήταν το κύριο θέμα συζήτησης στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που έκαναν οι εργαζόμενοι στο μετρό έξω από τα γραφεία της κατασκευάστριας κοινοπραξίας στο νέο σιδηροδρομικό σταθμό, με αφορμή τις 68 απολύσεις των συναδέλφων τους. Οι εργαζόμενοι εξοργίστηκαν από την είδηση ότι ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης ενέκρινε τη μεταφορά του αποθεματικού της Αττικό Μετρό στην Τράπεζα της Ελλάδος την ώρα που απολύονται εργαζόμενοι και είναι βέβαιο ότι για την επανεκκίνηση του έργου θα απαιτηθούν κονδύλια.
«Σήμερα απολύθηκαν από την ΑΕΓΕΚ 68 εργαζόμενοι από τους 190 του κατασκευαστικού τομέα και, όπως μας ενημέρωσαν, μέχρι τη Μεγάλη Τρίτη θα απολυθούν άλλοι 62 και οι 60 που θα απομείνουν θα μετακινηθούν στην ανάδοχο κοινοπραξία, για να ολοκληρώσουν κάποιες εργασίες ασφαλείας. Τον Ιανουάριο είχαν απολυθεί άλλοι 50 εργαζόμενοι και την επόμενη εβδομάδα δεν θα έχουν κανέναν στην κατασκευή του έργου», αναφέρει στη «Μ» ο κ. Σταύρος Στέτσικας, πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα του μετρό. «Είναι λυπηρό που μεταφέρθηκαν τα κονδύλια της Αττικό Μετρό. Πιστεύουμε ότι για τη λύση που θα δώσει η νέα κυβέρνηση θα χρειαστούν κάποια κονδύλια. Θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν χρήματα από τα αποθεματικά. Η κατάσταση πλέον είναι απελπιστική», τονίζει ο ίδιος.
Το χθεσινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Μ» ανέφερε ότι σύμφωνα με πληροφορίες το αποθεματικό της Αττικό Μετρό Α.Ε. ανερχόταν σε 400 με 450 εκατ. ευρώ. Η πλειονότητα αυτών των χρημάτων κατέληξε στην ΤτΕ και στο ταμείο της εταιρείας απέμειναν λίγες δεκάδες εκατομμύρια για την κάλυψη ανελαστικών λειτουργικών αναγκών, μεταξύ των οποίων η μισθοδοσία των περίπου διακοσίων υπαλλήλων της. Τα χρήματα της Αττικό Μετρό προέρχονται σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα από ευρωπαϊκούς πόρους, είτε από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων είτε από το ΕΣΠΑ. Για το λόγο αυτό χρειάστηκε και η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ενήμεροι για τη μεταφορά των αποθεματικών της Αττικό Μετρό είναι και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης, όπως αναφερόταν στο δημοσίευμα. Η κ. Δέσποινα Χαραλαμπίδου, πάντως, βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, δήλωσε άγνοια για το θέμα και επιφυλάχτηκε να το διερευνήσει.
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ
Οι εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό τομέα του μετρό προχώρησαν χθες σε 24ωρη απεργία και συγκεντρώθηκαν διαμαρτυρόμενοι στο σιδηροδρομικό σταθμό μαζί με τους εργαζόμενους στο αρχαιολογικό τμήμα, που έκαναν στάση εργασίας για συμπαράσταση. «Οι απολύσεις είναι παράνομες. Δεν δόθηκε έγκριση από το υπουργείο Εργασίας ούτε εστάλη σχετικός φάκελος από την κοινοπραξία. Θα προσφύγουμε στη δικαιοσύνη», τονίζει ο κ. Στέτσικας.
«Είναι το τελευταίο χτύπημα που δίνεται με την απόλυση των εργαζόμενων στον κατασκευαστικό τομέα. Απομακρύνονται εργαζόμενοι με τεράστια εμπειρία 8,5 ετών. Πρέπει να δοθεί αμέσως νέο χρονοδιάγραμμα, να επιστρέψουν όλοι στην εργασία και να προσληφθούν όσοι απαιτούνται», σύμφωνα με τον κ. Χάρη Κυπριανίδη, πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων στο αρχαιολογικό τμήμα του μετρό. «Ακούγεται έντονα το σενάριο της επαναδημοπράτησης του έργου, για την οποία η Αττικό Μετρό διατείνεται ότι είναι έτοιμη. Μπορεί να ακούγεται εύκολη υπόθεση, αλλά δεν είναι. Απαιτούνται δύο χρόνια και υπάρχει κίνδυνος να χαθούν κονδύλια», τονίζει ο κ. Δημήτρης Παππάς, γ.γ. του σωματείου. Στο αρχαιολογικό τμήμα, μαζί με λογιστές και αρχιτέκτονες, απέμειναν 105 άτομα, υπό τον κίνδυνο της απόλυσης καθώς εξαντλούνται τα εγκεκριμένα κονδύλια της ανασκαφής και ο εργολάβος αρνείται να υπογράψει τη συμπληρωματική σύμβαση που προβλέπει εκταμίευση 23 εκατ. ευρώ για συνέχιση των εργασιών.
Στο πλευρό των διαμαρτυρόμενων εργαζόμενων, χθες το πρωί, βρέθηκε ο πρόεδρος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΘ) Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, ο οποίος κατήγγειλε το γεγονός ότι «η Αθήνα παίρνει χρήματα από τα αποθεματικά, για να καλύψει ταμειακές ανάγκες». «Ένα έργο πνοής για την πόλη έχει καταντήσει να είναι πρόβλημα για την πόλη και για τους εργαζόμενους που δέχονται τις απολύσεις τη μία πίσω από την άλλη, ενώ έπρεπε σε αυτό το έργο να εργάζονται τουλάχιστον 2.000 άτομα. Δεν μπορούν να ανεχτούν άλλο οι εργαζόμενοι ένα έργο με τεράστιες δυνατότητες να κινδυνεύει να καθυστερήσει κι άλλο».
Το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο (ΠΑΜΕ) σε ανακοίνωσή του τονίζει πως «όλα τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι η εταιρεία σταματά το έργο στη μέση, ενώ ζητά να πληρωθεί (κυρίως) όχι για κατασκευασμένο έργο αλλά για καθυστερήσεις και εργασίες που δεν προβλέπονταν στη σύμβαση. Βέβαια, η ίδια η εταιρεία ανέλαβε το έργο με γνώση ότι θα προέκυπταν τέτοιες καταστάσεις και συμφώνησε στηριζόμενη στην πάγια τακτική των αναθεωρήσεων χρόνου και κόστους, από όπου οι τεχνικές εταιρείες βγάζουν τα μεγάλα κέρδη. Γι’ αυτά πληρώνουν οι εργαζόμενοι με τις απολύσεις και τη μείωση μισθών, και ο λαός με ένα τεράστιο κόστος». Το ΠΑΜΕ θεωρεί «ότι η υπόθεση του μετρό και των εργαζόμενων σ’ αυτό αφορά όχι μόνο τους ίδιους αλλά ολόκληρη την εργατική τάξη και το λαό της πόλης. Είναι υπόθεση όλων μας. Η συνέχιση του έργου με εκατοντάδες νέες προσλήψεις, που είναι απαραίτητες για την όσο το δυνατόν συντομότερη αποπεράτωση του, με διασφάλιση των εργαζόμενων και των δικαιωμάτων τους χωρίς αύξηση του προϋπολογισμένου κόστους, πρέπει να κινητοποιήσει όλο το λαό της πόλης».
ΑΠΟΨΗ Λύση από την κυβέρνηση και τη Βουλή
Του Στράτου Σιμόπουλου, πρώην γ.γ. Δημοσίων Έργων
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης πρέπει να αποτελέσει την πρώτη προτεραιότητα του νέου υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Άμεσα πρέπει να συγκαλέσει σύσκεψη με την Αττικό Μετρό και τον ανάδοχο, και να δρομολογήσει λύση, η οποία μέσω διαπραγμάτευσης θα οδηγήσει σε νέα σύμβαση που θα κυρωθεί από τη Βουλή.
Για να υλοποιηθεί, βέβαια, η παραπάνω λύση θα πρέπει η Αττικό Μετρό να έχει στη διάθεσή της τους απαραίτητους πόρους, κάτι που καθιστά επιτακτική την ανάγκη να της επιστραφούν άμεσα όσα διαθέσιμα της έχουν αφαιρεθεί, για να πληρωθούν οι δόσεις στους δανειστές.
Τον ενημερώνω επίσης ότι το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν έχει παραχωρησιούχους αλλά ανάδοχο και εκτελείται σύμφωνα με το νόμο περί Δημοσίων Έργων.
Αύριο, τέλος, οι φορείς της πόλης πρέπει, ενωμένοι, να διατρανώσουν την απαίτηση των Θεσσαλονικέων, το έργο να επανεκκινήσει άμεσα και να μην επαναδημοπρατήθει το υπόλοιπο προς εκτέλεση τμήμα του.
Τη λύση στο μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να τη δώσει η κυβέρνηση και η Βουλή.
ΑΠΟΨΗ Νέο χρονοδιάγραμμα
Του Γιάννη Μαγκριώτη, πρώην υφυπουργού Υποδομών
Η κυβέρνηση πρέπει να απαιτήσει από τον κατασκευαστή να παρουσιάσει άμεσα, όπως οφείλει, χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης εργασιών βασικής γραμμής μετρό Θεσσαλονίκης, με αντίστοιχη εκτίμηση για το κόστος.
Η Αττικό Μετρό και η κυβέρνηση με τη σειρά τους πρέπει άμεσα να αξιολογήσουν την πρόταση για την επανεκκίνηση του έργου και την ταχύτατη ολοκλήρωσή του.
Οι κατασκευαστές συνηθίζουν κάθε φορά, παραμονές εκλογών, να επιβραδύνουν ή να σταματούν τις εργασίες, κάτι που γίνεται για ευνόητους λόγους. Τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα όταν χρησιμοποιούνται οι πόροι για την κατασκευή του μετρό, οι οποίοι είναι ευρωπαϊκοί, για άλλες ανάγκες του δημοσίου.
Ελπίζω η κυβέρνηση τα επόμενα 24ωρα να κλείσει την καλύτερη συμφωνία για τη χώρα με τους εταίρους και τους δανειστές. Με τον τρόπο αυτό θα μπορέσει, με τη χρηματοδότηση των δανειστών, να επιστρέψει και τους πόρους στο ταμείο της Αττικό Μετρό.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ Αύριο η συζήτηση παρουσία βουλευτών και φορέων
Στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης μεταφέρεται αύριο η συζήτηση για το πολύπαθο έργο του μετρό μετά την πρωτοβουλία που ανέλαβε ο Γιάννης Μπουτάρης να καλέσει στο ίδιο τραπέζι τους βουλευτές όλων των κομμάτων αλλά και τους εκπροσώπους των φορέων της πόλης.
Στόχος είναι ο δήμος, οι τοπικοί βουλευτές και οι φορείς της Θεσσαλονίκης να ενωθούν σαν μία γροθιά για την υπόθεση του μετρό, διεκδικώντας την άμεση παρέμβαση της κυβέρνησης, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχιση του έργου. Το υπόμνημα που θα συνταχθεί στο πλαίσιο της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης θα κατατεθεί στον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη σε συνάντηση που θα έχει μαζί του ο Γιάννης Μπουτάρης στις αρχές της επόμενης εβδομάδας και πιθανώς τη Μεγάλη Δευτέρα.
Σύμφωνα με το δήμαρχο Θεσσαλονίκης το θέμα του μετρό πλέον είναι μόνον πολιτικό και πρέπει να αναζητηθούν τρόποι, ώστε να υπάρξει παρέμβαση προς την κεντρική εξουσία. «Πρέπει να αντιληφθεί η κυβέρνηση ότι το θέμα δεν πάει άλλο. Δεν έχει νόημα να συζητάμε για το ποιος φταίει και τι έπρεπε να γίνει. Πρέπει να αντιληφθεί η κυβέρνηση ότι, αν δεν λυθεί το πρόβλημα των χρημάτων και δεν οριστικοποιηθεί η κατάσταση, το έργο θα κοστίσει περισσότερα λεφτά από αυτά που έχουν προβλεφθεί. Πρέπει να δοθεί μία σαφής απάντηση από την κυβέρνηση εάν θα πάει σε επαναδιαπραγμάτευση ή σε συμβιβασμό», έχει επισημάνει χαρακτηριστικά ο κ. Μπουτάρης.
Στην αυριανή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου έχουν προσκληθεί μεταξύ άλλων ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, οι βουλευτές όλων των κομμάτων της πρώτης και της δεύτερης εκλογικής περιφέρειας της Θεσσαλονίκης και ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) Κεντρικής Μακεδονίας, δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου. Ακόμη έχουν προσκληθεί οι πρυτάνεις του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Περικλής Μήτκας και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Αχιλλέας Ζαπράνης και ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Νίκος Βαλεργάκης.
Η πρόσκληση του δημάρχου Θεσσαλονίκης απευθύνεται επίσης στους προέδρους του Επαγγελματικού, του Τεχνικού, του Γεωτεχνικού, του Βιοτεχνικού, του Εμπορικού-Βιομηχανικού και του Οικονομικού Επιμελητηρίου, όπως και στους προέδρους του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κεντρικής-Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Θεσσαλονίκης, του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βόρειας Ελλάδας, της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης και της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΖΟΥΚΑ
Έντονες αντιδράσεις από εργαζόμενους και εκπροσώπους φορέων προκάλεσε η χθεσινή πρωτοσέλιδη αποκάλυψη της «Μ» ότι ένα σημαντικό ποσό, δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, αφαιρέθηκε από το αποθεματικό της Αττικό Μετρό Α.Ε. για να χρησιμοποιηθεί στην εξόφληση υποχρεώσεων προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αλλά και για να καλυφθούν εσωτερικές ανάγκες, όπως η εξόφληση μισθών και συντάξεων.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Το δημοσίευμα ήταν το κύριο θέμα συζήτησης στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που έκαναν οι εργαζόμενοι στο μετρό έξω από τα γραφεία της κατασκευάστριας κοινοπραξίας στο νέο σιδηροδρομικό σταθμό, με αφορμή τις 68 απολύσεις των συναδέλφων τους. Οι εργαζόμενοι εξοργίστηκαν από την είδηση ότι ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης ενέκρινε τη μεταφορά του αποθεματικού της Αττικό Μετρό στην Τράπεζα της Ελλάδος την ώρα που απολύονται εργαζόμενοι και είναι βέβαιο ότι για την επανεκκίνηση του έργου θα απαιτηθούν κονδύλια.
«Σήμερα απολύθηκαν από την ΑΕΓΕΚ 68 εργαζόμενοι από τους 190 του κατασκευαστικού τομέα και, όπως μας ενημέρωσαν, μέχρι τη Μεγάλη Τρίτη θα απολυθούν άλλοι 62 και οι 60 που θα απομείνουν θα μετακινηθούν στην ανάδοχο κοινοπραξία, για να ολοκληρώσουν κάποιες εργασίες ασφαλείας. Τον Ιανουάριο είχαν απολυθεί άλλοι 50 εργαζόμενοι και την επόμενη εβδομάδα δεν θα έχουν κανέναν στην κατασκευή του έργου», αναφέρει στη «Μ» ο κ. Σταύρος Στέτσικας, πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα του μετρό. «Είναι λυπηρό που μεταφέρθηκαν τα κονδύλια της Αττικό Μετρό. Πιστεύουμε ότι για τη λύση που θα δώσει η νέα κυβέρνηση θα χρειαστούν κάποια κονδύλια. Θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν χρήματα από τα αποθεματικά. Η κατάσταση πλέον είναι απελπιστική», τονίζει ο ίδιος.
Το χθεσινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Μ» ανέφερε ότι σύμφωνα με πληροφορίες το αποθεματικό της Αττικό Μετρό Α.Ε. ανερχόταν σε 400 με 450 εκατ. ευρώ. Η πλειονότητα αυτών των χρημάτων κατέληξε στην ΤτΕ και στο ταμείο της εταιρείας απέμειναν λίγες δεκάδες εκατομμύρια για την κάλυψη ανελαστικών λειτουργικών αναγκών, μεταξύ των οποίων η μισθοδοσία των περίπου διακοσίων υπαλλήλων της. Τα χρήματα της Αττικό Μετρό προέρχονται σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα από ευρωπαϊκούς πόρους, είτε από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων είτε από το ΕΣΠΑ. Για το λόγο αυτό χρειάστηκε και η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ενήμεροι για τη μεταφορά των αποθεματικών της Αττικό Μετρό είναι και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης, όπως αναφερόταν στο δημοσίευμα. Η κ. Δέσποινα Χαραλαμπίδου, πάντως, βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, δήλωσε άγνοια για το θέμα και επιφυλάχτηκε να το διερευνήσει.
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ
Οι εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό τομέα του μετρό προχώρησαν χθες σε 24ωρη απεργία και συγκεντρώθηκαν διαμαρτυρόμενοι στο σιδηροδρομικό σταθμό μαζί με τους εργαζόμενους στο αρχαιολογικό τμήμα, που έκαναν στάση εργασίας για συμπαράσταση. «Οι απολύσεις είναι παράνομες. Δεν δόθηκε έγκριση από το υπουργείο Εργασίας ούτε εστάλη σχετικός φάκελος από την κοινοπραξία. Θα προσφύγουμε στη δικαιοσύνη», τονίζει ο κ. Στέτσικας.
«Είναι το τελευταίο χτύπημα που δίνεται με την απόλυση των εργαζόμενων στον κατασκευαστικό τομέα. Απομακρύνονται εργαζόμενοι με τεράστια εμπειρία 8,5 ετών. Πρέπει να δοθεί αμέσως νέο χρονοδιάγραμμα, να επιστρέψουν όλοι στην εργασία και να προσληφθούν όσοι απαιτούνται», σύμφωνα με τον κ. Χάρη Κυπριανίδη, πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων στο αρχαιολογικό τμήμα του μετρό. «Ακούγεται έντονα το σενάριο της επαναδημοπράτησης του έργου, για την οποία η Αττικό Μετρό διατείνεται ότι είναι έτοιμη. Μπορεί να ακούγεται εύκολη υπόθεση, αλλά δεν είναι. Απαιτούνται δύο χρόνια και υπάρχει κίνδυνος να χαθούν κονδύλια», τονίζει ο κ. Δημήτρης Παππάς, γ.γ. του σωματείου. Στο αρχαιολογικό τμήμα, μαζί με λογιστές και αρχιτέκτονες, απέμειναν 105 άτομα, υπό τον κίνδυνο της απόλυσης καθώς εξαντλούνται τα εγκεκριμένα κονδύλια της ανασκαφής και ο εργολάβος αρνείται να υπογράψει τη συμπληρωματική σύμβαση που προβλέπει εκταμίευση 23 εκατ. ευρώ για συνέχιση των εργασιών.
Στο πλευρό των διαμαρτυρόμενων εργαζόμενων, χθες το πρωί, βρέθηκε ο πρόεδρος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΘ) Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, ο οποίος κατήγγειλε το γεγονός ότι «η Αθήνα παίρνει χρήματα από τα αποθεματικά, για να καλύψει ταμειακές ανάγκες». «Ένα έργο πνοής για την πόλη έχει καταντήσει να είναι πρόβλημα για την πόλη και για τους εργαζόμενους που δέχονται τις απολύσεις τη μία πίσω από την άλλη, ενώ έπρεπε σε αυτό το έργο να εργάζονται τουλάχιστον 2.000 άτομα. Δεν μπορούν να ανεχτούν άλλο οι εργαζόμενοι ένα έργο με τεράστιες δυνατότητες να κινδυνεύει να καθυστερήσει κι άλλο».
Το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο (ΠΑΜΕ) σε ανακοίνωσή του τονίζει πως «όλα τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι η εταιρεία σταματά το έργο στη μέση, ενώ ζητά να πληρωθεί (κυρίως) όχι για κατασκευασμένο έργο αλλά για καθυστερήσεις και εργασίες που δεν προβλέπονταν στη σύμβαση. Βέβαια, η ίδια η εταιρεία ανέλαβε το έργο με γνώση ότι θα προέκυπταν τέτοιες καταστάσεις και συμφώνησε στηριζόμενη στην πάγια τακτική των αναθεωρήσεων χρόνου και κόστους, από όπου οι τεχνικές εταιρείες βγάζουν τα μεγάλα κέρδη. Γι’ αυτά πληρώνουν οι εργαζόμενοι με τις απολύσεις και τη μείωση μισθών, και ο λαός με ένα τεράστιο κόστος». Το ΠΑΜΕ θεωρεί «ότι η υπόθεση του μετρό και των εργαζόμενων σ’ αυτό αφορά όχι μόνο τους ίδιους αλλά ολόκληρη την εργατική τάξη και το λαό της πόλης. Είναι υπόθεση όλων μας. Η συνέχιση του έργου με εκατοντάδες νέες προσλήψεις, που είναι απαραίτητες για την όσο το δυνατόν συντομότερη αποπεράτωση του, με διασφάλιση των εργαζόμενων και των δικαιωμάτων τους χωρίς αύξηση του προϋπολογισμένου κόστους, πρέπει να κινητοποιήσει όλο το λαό της πόλης».
ΑΠΟΨΗ Λύση από την κυβέρνηση και τη Βουλή
Του Στράτου Σιμόπουλου, πρώην γ.γ. Δημοσίων Έργων
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης πρέπει να αποτελέσει την πρώτη προτεραιότητα του νέου υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Άμεσα πρέπει να συγκαλέσει σύσκεψη με την Αττικό Μετρό και τον ανάδοχο, και να δρομολογήσει λύση, η οποία μέσω διαπραγμάτευσης θα οδηγήσει σε νέα σύμβαση που θα κυρωθεί από τη Βουλή.
Για να υλοποιηθεί, βέβαια, η παραπάνω λύση θα πρέπει η Αττικό Μετρό να έχει στη διάθεσή της τους απαραίτητους πόρους, κάτι που καθιστά επιτακτική την ανάγκη να της επιστραφούν άμεσα όσα διαθέσιμα της έχουν αφαιρεθεί, για να πληρωθούν οι δόσεις στους δανειστές.
Τον ενημερώνω επίσης ότι το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν έχει παραχωρησιούχους αλλά ανάδοχο και εκτελείται σύμφωνα με το νόμο περί Δημοσίων Έργων.
Αύριο, τέλος, οι φορείς της πόλης πρέπει, ενωμένοι, να διατρανώσουν την απαίτηση των Θεσσαλονικέων, το έργο να επανεκκινήσει άμεσα και να μην επαναδημοπρατήθει το υπόλοιπο προς εκτέλεση τμήμα του.
Τη λύση στο μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να τη δώσει η κυβέρνηση και η Βουλή.
ΑΠΟΨΗ Νέο χρονοδιάγραμμα
Του Γιάννη Μαγκριώτη, πρώην υφυπουργού Υποδομών
Η κυβέρνηση πρέπει να απαιτήσει από τον κατασκευαστή να παρουσιάσει άμεσα, όπως οφείλει, χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης εργασιών βασικής γραμμής μετρό Θεσσαλονίκης, με αντίστοιχη εκτίμηση για το κόστος.
Η Αττικό Μετρό και η κυβέρνηση με τη σειρά τους πρέπει άμεσα να αξιολογήσουν την πρόταση για την επανεκκίνηση του έργου και την ταχύτατη ολοκλήρωσή του.
Οι κατασκευαστές συνηθίζουν κάθε φορά, παραμονές εκλογών, να επιβραδύνουν ή να σταματούν τις εργασίες, κάτι που γίνεται για ευνόητους λόγους. Τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα όταν χρησιμοποιούνται οι πόροι για την κατασκευή του μετρό, οι οποίοι είναι ευρωπαϊκοί, για άλλες ανάγκες του δημοσίου.
Ελπίζω η κυβέρνηση τα επόμενα 24ωρα να κλείσει την καλύτερη συμφωνία για τη χώρα με τους εταίρους και τους δανειστές. Με τον τρόπο αυτό θα μπορέσει, με τη χρηματοδότηση των δανειστών, να επιστρέψει και τους πόρους στο ταμείο της Αττικό Μετρό.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ Αύριο η συζήτηση παρουσία βουλευτών και φορέων
Στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης μεταφέρεται αύριο η συζήτηση για το πολύπαθο έργο του μετρό μετά την πρωτοβουλία που ανέλαβε ο Γιάννης Μπουτάρης να καλέσει στο ίδιο τραπέζι τους βουλευτές όλων των κομμάτων αλλά και τους εκπροσώπους των φορέων της πόλης.
Στόχος είναι ο δήμος, οι τοπικοί βουλευτές και οι φορείς της Θεσσαλονίκης να ενωθούν σαν μία γροθιά για την υπόθεση του μετρό, διεκδικώντας την άμεση παρέμβαση της κυβέρνησης, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχιση του έργου. Το υπόμνημα που θα συνταχθεί στο πλαίσιο της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης θα κατατεθεί στον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη σε συνάντηση που θα έχει μαζί του ο Γιάννης Μπουτάρης στις αρχές της επόμενης εβδομάδας και πιθανώς τη Μεγάλη Δευτέρα.
Σύμφωνα με το δήμαρχο Θεσσαλονίκης το θέμα του μετρό πλέον είναι μόνον πολιτικό και πρέπει να αναζητηθούν τρόποι, ώστε να υπάρξει παρέμβαση προς την κεντρική εξουσία. «Πρέπει να αντιληφθεί η κυβέρνηση ότι το θέμα δεν πάει άλλο. Δεν έχει νόημα να συζητάμε για το ποιος φταίει και τι έπρεπε να γίνει. Πρέπει να αντιληφθεί η κυβέρνηση ότι, αν δεν λυθεί το πρόβλημα των χρημάτων και δεν οριστικοποιηθεί η κατάσταση, το έργο θα κοστίσει περισσότερα λεφτά από αυτά που έχουν προβλεφθεί. Πρέπει να δοθεί μία σαφής απάντηση από την κυβέρνηση εάν θα πάει σε επαναδιαπραγμάτευση ή σε συμβιβασμό», έχει επισημάνει χαρακτηριστικά ο κ. Μπουτάρης.
Στην αυριανή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου έχουν προσκληθεί μεταξύ άλλων ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, οι βουλευτές όλων των κομμάτων της πρώτης και της δεύτερης εκλογικής περιφέρειας της Θεσσαλονίκης και ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) Κεντρικής Μακεδονίας, δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου. Ακόμη έχουν προσκληθεί οι πρυτάνεις του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Περικλής Μήτκας και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Αχιλλέας Ζαπράνης και ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Νίκος Βαλεργάκης.
Η πρόσκληση του δημάρχου Θεσσαλονίκης απευθύνεται επίσης στους προέδρους του Επαγγελματικού, του Τεχνικού, του Γεωτεχνικού, του Βιοτεχνικού, του Εμπορικού-Βιομηχανικού και του Οικονομικού Επιμελητηρίου, όπως και στους προέδρους του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κεντρικής-Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Θεσσαλονίκης, του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βόρειας Ελλάδας, της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης και της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΖΟΥΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.