Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

Μετρό Θεσσαλονίκης επί τάπητος

kathimerini.gr,02/04/2015

Τον πλήρη επανασχεδιασμό της στρατηγικής της Πολιτείας, με σκοπό την ολοκλήρωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης, προανήγγειλε ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γιώργος Σταθάκης. Το έργο όμως παραμένει «παγωμένο», με τον εργολάβο να έχει ζητήσει τη διάλυση της σύμβασης και τις κοινοτικές υπηρεσίες να πιέζουν για τη λήψη μιας απόφασης. Λίγες ημέρες νωρίτερα, εκδόθηκε η τρίτη απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου, στο οποίο έχουν παραπεμφθεί οι διαφορές της Αττικό Μετρό με την κοινοπραξία, επιδικάζοντας τουλάχιστον 5 εκατ. ευρώ στους ιδιώτες.

Απαντώντας σε επερώτηση του βουλευτή Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ, Σάκη Βαρδαλή, ο κ. Σταθάκης αναφέρθηκε στα πολλαπλά προβλήματα του έργου, λόγω του κακού σχεδιασμού και της βεβιασμένης δημοπράτησής του. Αναφέρθηκε, δε, στα μέτρα που πήρε το υπουργείο Υποδομών για να αντιμετωπίσει ο ανάδοχος τα προβλήματα ρευστότητάς του. «Κληρονομούμε μια κατάσταση δυσεπίλυτη. Παρ’ όλα αυτά, σε συνεργασία με την εταιρεία Αττικό Μετρό, θα αναλάβουμε όλες τις σχετικές πρωτοβουλίες προς κάθε κατεύθυνση για τη ριζική αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων του έργου, για την ανεμπόδιστη συνέχιση των εργασιών, την ολοκλήρωσή του το συντομότερο δυνατόν και την πλήρη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων». Επομένως, «μιλάμε για έναν πλήρη επανασχεδιασμό, που θα επιτρέψει και την εκτέλεση του έργου και τη μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών και τη διασφάλιση, φυσικά και χωρίς δεύτερη κουβέντα, των θέσεων εργασίας».

Εμπόδια

Τα προβλήματα, όμως, παραμένουν. Πριν από λίγες ημέρες εκδόθηκε νέα απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου, που αφορά στο τρίτο από τα έξι «πακέτα» διαφωνιών ανάμεσα στην Αττικό Μετρό και την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ- Impregilo - Ansaldo - Seli - Ansaldobreda που έχουν παραπεμφθεί σε διαιτησία. Σύμφωνα με την κοινοπραξία, στην αρχική σύμβαση οριζόταν ότι τα υλικά εκσκαφής θα κατέληγαν στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή της 6ης προβλήτας. Ομως, το έργο δεν προχώρησε και, απουσία άλλου αδειοδοτημένου χώρου στον νομό Θεσσαλονίκης, η κοινοπραξία αναγκάστηκε να μεταφέρει τα υλικά σε ιδιωτικούς χώρους (Λιμάνι, Καισίδης, Πλαγιάρι, Καβαλάρι). Η Αττικό Μετρό αντέτεινε ότι η σύμβαση πρόκρινε μεν τον ΟΛΘ, προέβλεπε δε τη δυνατότητα διερεύνησης εναλλακτικών θέσεων, επιχείρημα που δέχθηκε το διαιτητικό δικαστήριο.

Η κοινοπραξία διεκδικούσε αρχικά 19,5 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια επαναπροσδιόρισε το ποσό στα 11,9 εκατ. ευρώ για το κόστος της μεταφοράς και απόθεσης των υλικών από τον Απρίλιο του 2007 ώς τον Οκτώβριο του 2010. Τελικά, με την πρόσφατη απόφαση, το δικαστήριο επιδίκασε 5 εκατ. ευρώ ως αμοιβή του εργολάβου για τη μεταφορά των υλικών. Στο ποσό αυτό θα πρέπει να προστεθούν και η δαπάνη απόθεσης - διαχείρισης των υλικών, καθώς και τόκοι για το διάστημα από τον Ιανουάριο του 2012, οπότε και κατατέθηκε η προσφυγή της κοινοπραξίας (τα επιπλέον ποσά δεν διευκρινίζονται). Υπενθυμίζεται ότι, με προηγούμενη απόφασή του, το διαιτητικό δικαστήριο επιδίκασε 607.000 ευρώ στον ανάδοχο (για 13 αιτήματα που αφορούσαν την περίοδο 2006 -2009 διεκδικούσε 1,95 εκατ. ευρώ), ενώ απέρριψε αίτημα για επιπλέον αποζημίωση ύψους 215 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι οι εργασίες κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης έχουν εδώ και καιρό σταματήσει, με τον εργολάβο και την Αττικό Μετρό να αλληλοκατηγορούνται για το αδιέξοδο. Επισήμως, ο εργολάβος έχει ζητήσει τη διάλυση της σύμβασης, ωστόσο το αίτημά του δεν έχει γίνει δεκτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.