capital.gr,06/04/2015
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Η Αττικό Μετρό, η εταιρεία που υλοποιεί την ανάπτυξη του δικτύου του μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί από τις κρατικές επιχειρήσεις στις οποίες το υπουργείο Οικονομικών καταφεύγει για να αντλήσει ρευστότητα όσο εξελίσσονται οι διάρκειας 70 ημερών αλυσιτελείς διαπραγματεύσεις.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Η Αττικό Μετρό, η εταιρεία που υλοποιεί την ανάπτυξη του δικτύου του μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί από τις κρατικές επιχειρήσεις στις οποίες το υπουργείο Οικονομικών καταφεύγει για να αντλήσει ρευστότητα όσο εξελίσσονται οι διάρκειας 70 ημερών αλυσιτελείς διαπραγματεύσεις.
Έτσι, τα αποθεματικά της εταιρείας της τάξης των 400 εκατ. ευρώ έχουν καταλήξει, ήδη, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, στην Τράπεζα της Ελλάδος η οποία μπορεί να τα διαθέσει, εφόσον κατατεθεί σχετικό αίτημα, για την αποπληρωμή μισθών και συντάξεων.
Ουσιαστικά, πρόκειται για κονδύλια του ΕΣΠΑ, δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και πόρους του ελληνικού Δημοσίου στα οποία «βάζει χέρι» η κυβέρνηση για να πληρώσει μισθούς και συντάξεις. Ενδεικτικά, τον Ιούνιο του 2013 η ΕΤΕπ είχε εκταμιεύσει δάνειο ύψους 250 εκατ. ευρώ (30ετούς διάρκειας με 7ετή περίοδο χάριτος) για την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό προς Πειραιά που αποτελούσε τμήμα εγκεκριμένης πίστωσης 450 εκατ.
Η κίνηση αυτή ενδέχεται να δημιουργήσει (επιπρόσθετες) επιπλοκές στις σχέσεις της Ελλάδας με την ΕΤΕπ της οποίας οι χορηγήσεις κατευθύνονται καταχρηστικά στη χρηματοδότηση των αναγκών του ελληνικού Δημοσίου, όπως αναφέρουν τραπεζικές πηγές. Με την ΕΤΕπ να διενεργεί περιοδικούς ελέγχους για την πρόοδο των έργων ώστε να διαπιστώνει αν τα χρήματα έχουν χρησιμοποιηθεί για τους συμφωνηθέντες σκοπούς, είναι κεφαλαιώδους σημασίας το Δημόσιο να είναι σε θέση να επιστρέψει έγκαιρα τα συγκεκριμένα κεφάλαια. Σε αντίθετη περίπτωση, η κυβέρνηση θα δημιουργούσε ένα ακόμη πεδίο αντιπαράθεσης με τους εταίρους, σε μία συγκυρία που η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση είναι προαπαιτούμενο για τη συνέχιση υλοποίησης των υφιστάμενων έργων.
Πηγές της Αττικό Μετρό αναφέρουν ότι οι τοποθετήσεις σε συστημικές τράπεζες, ύστερα από αίτημα του μεγαλομετόχου της εταιρείας, του υπουργείου Οικονομικών, μεταφέρθηκαν στην ΤτΕ με καλύτερους όρους. Διευκρινίζουν ακόμη ότι η Αττικό Μετρό διατηρεί τη δυνατότητα με χρονική προειδοποίηση διημέρου να ανακτήσει τα κεφάλαια της.
Παρ’ όλ’ αυτά, όπως σημειώνουν τραπεζικοί κύκλοι, όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοιχτά, καθώς, για παράδειγμα, τον Μάρτιο του 2012 τα ομόλογα, που «κουρεύτηκαν» (PSI), βρίσκονταν στην ΤτΕ.
Σε κάθε περίπτωση, στην πράξη θα φανεί κατά πόσο αυτού του είδους η μόχλευση θα επηρεάσει τη δραστηριότητα της Αττικό Μετρό που αναπτύσσει σήμερα την επέκταση του δικτύου προς τον Πειραιά (ύψους 660 εκατ. ευρώ) και τη βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης (800 εκατ. ευρώ) που προχωρά μετ’ εμποδίων.
Αντίστοιχο σκηνικό συναντάται και στις Κτηριακές Υποδομές Α.Ε. (πρώην Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων) όπου το αίτημα του Δημοσίου για μεταφορά του ποσού στην ΤτΕ θα εξεταστεί αύριο στο πλαίσιο διοικητικού συμβουλίου.
dimitris.delevegos@capital.gr
Ουσιαστικά, πρόκειται για κονδύλια του ΕΣΠΑ, δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και πόρους του ελληνικού Δημοσίου στα οποία «βάζει χέρι» η κυβέρνηση για να πληρώσει μισθούς και συντάξεις. Ενδεικτικά, τον Ιούνιο του 2013 η ΕΤΕπ είχε εκταμιεύσει δάνειο ύψους 250 εκατ. ευρώ (30ετούς διάρκειας με 7ετή περίοδο χάριτος) για την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό προς Πειραιά που αποτελούσε τμήμα εγκεκριμένης πίστωσης 450 εκατ.
Η κίνηση αυτή ενδέχεται να δημιουργήσει (επιπρόσθετες) επιπλοκές στις σχέσεις της Ελλάδας με την ΕΤΕπ της οποίας οι χορηγήσεις κατευθύνονται καταχρηστικά στη χρηματοδότηση των αναγκών του ελληνικού Δημοσίου, όπως αναφέρουν τραπεζικές πηγές. Με την ΕΤΕπ να διενεργεί περιοδικούς ελέγχους για την πρόοδο των έργων ώστε να διαπιστώνει αν τα χρήματα έχουν χρησιμοποιηθεί για τους συμφωνηθέντες σκοπούς, είναι κεφαλαιώδους σημασίας το Δημόσιο να είναι σε θέση να επιστρέψει έγκαιρα τα συγκεκριμένα κεφάλαια. Σε αντίθετη περίπτωση, η κυβέρνηση θα δημιουργούσε ένα ακόμη πεδίο αντιπαράθεσης με τους εταίρους, σε μία συγκυρία που η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση είναι προαπαιτούμενο για τη συνέχιση υλοποίησης των υφιστάμενων έργων.
Πηγές της Αττικό Μετρό αναφέρουν ότι οι τοποθετήσεις σε συστημικές τράπεζες, ύστερα από αίτημα του μεγαλομετόχου της εταιρείας, του υπουργείου Οικονομικών, μεταφέρθηκαν στην ΤτΕ με καλύτερους όρους. Διευκρινίζουν ακόμη ότι η Αττικό Μετρό διατηρεί τη δυνατότητα με χρονική προειδοποίηση διημέρου να ανακτήσει τα κεφάλαια της.
Παρ’ όλ’ αυτά, όπως σημειώνουν τραπεζικοί κύκλοι, όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοιχτά, καθώς, για παράδειγμα, τον Μάρτιο του 2012 τα ομόλογα, που «κουρεύτηκαν» (PSI), βρίσκονταν στην ΤτΕ.
Σε κάθε περίπτωση, στην πράξη θα φανεί κατά πόσο αυτού του είδους η μόχλευση θα επηρεάσει τη δραστηριότητα της Αττικό Μετρό που αναπτύσσει σήμερα την επέκταση του δικτύου προς τον Πειραιά (ύψους 660 εκατ. ευρώ) και τη βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης (800 εκατ. ευρώ) που προχωρά μετ’ εμποδίων.
Αντίστοιχο σκηνικό συναντάται και στις Κτηριακές Υποδομές Α.Ε. (πρώην Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων) όπου το αίτημα του Δημοσίου για μεταφορά του ποσού στην ΤτΕ θα εξεταστεί αύριο στο πλαίσιο διοικητικού συμβουλίου.
dimitris.delevegos@capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.