rizospastis.gr,03/04/2015
Σε συνέντευξη Τύπου παρουσιάστηκαν χτες οι θέσεις του Κόμματος
Να δώσει άμεσα πολιτική λύση για τη συνέχιση και την ταχεία ολοκλήρωση του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης, χωρίς να επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός του και χωρίς να θιγούν τα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτό, απαιτεί από την κυβέρνηση η Κομματική Οργάνωση Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.
Αχαλίνωτο κυνήγι του κέρδους
Ο Σ. Ζαριανόπουλος, αναφερόμενος στο ζήτημα του σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου, θύμισε ότι το ΚΚΕ είχε ζητήσει να κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου με κρατική επίβλεψη, μέριμνα και δαπάνη. Η τότε κυβέρνηση, όμως, επέλεξε το συγκεκριμένο τρόπο κατασκευής, με τις οδυνηρές συνέπειες που ακολούθησαν.
Κατήγγειλε τις απαιτήσεις των κατασκευαστών, καθώς, όπως είπε, αφορούν «καθαρό αέρα» για ένα έργο που δεν κατασκευάστηκε, δηλαδή για «αποθετική ζημία» από καθυστέρηση. Είπε πως οι εκβιασμοί για επιπρόσθετα ποσά δε θα είναι οι τελευταίοι έως την ολοκλήρωση του έργου και ότι δικαιώνεται η αντίθεση του ΚΚΕ στον τρόπο ανάθεσης του έργου «μελέτη - κατασκευή», δηλαδή στη μη ύπαρξη οριστικής μελέτης που θα υποχρεούνταν να εφαρμόσει η ανάδοχος Κοινοπραξία. Αυτό εξυπηρετεί την τακτική αναθεωρήσεων του χρόνου και του κόστους των έργων, καθώς εκεί βγαίνουν τα μεγάλα κέρδη.
Τέλος, ανέφερε ότι το μετρό είναι ένα έργο που έχουν χρυσοπληρώσει οι εργαζόμενοι και συνολικά ο λαός μέσω της φορολογίας και θα το χρυσοπληρώνουν οι κάτοικοι της πόλης που θα κληθούν με υψηλή τιμή εισιτηρίου, με φόρους τοπικούς ή γενικούς να πλουτίσουν ακόμα περισσότερο τους κατασκευαστικούς ομίλους.
Σε συνέντευξη Τύπου παρουσιάστηκαν χτες οι θέσεις του Κόμματος
Να δώσει άμεσα πολιτική λύση για τη συνέχιση και την ταχεία ολοκλήρωση του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης, χωρίς να επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός του και χωρίς να θιγούν τα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτό, απαιτεί από την κυβέρνηση η Κομματική Οργάνωση Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.
Οι εργασίες στο μετρό έχουν ουσιαστικά σταματήσει από το Δεκέμβρη του 2014. Την Τετάρτη 1η Απρίλη προστέθηκαν ακόμα 63 απολύσεις στις 49 που είχαν γίνει το Γενάρη στο κατασκευαστικό κομμάτι του έργου, ενώ για τους υπόλοιπους τα χαρτιά της απόλυσης θα επιδοθούν τις επόμενες μέρες. Την ίδια ώρα, η «AIASA», κατασκευάστρια κοινοπραξία του έργου, έχει καταθέσει αίτηση διάλυσης της σύμβασης και με προσφυγές στα διαιτητικά δικαστήρια διεκδικεί επιπλέον 560 εκ. ευρώ.
Να δοθεί λύση τώρα
Με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις, η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ έδωσε χτες συνέντευξη Τύπου, προκειμένου να παρουσιάσει την πρότασή της για το έργο. Τη συνέντευξη παραχώρησαν ο Σάκης Βαρδαλής, βουλευτής του ΚΚΕ, ο Σωτήρης Ζαριανόπουλος, ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, ο Γιάννης Ζιώγας,περιφερειακός σύμβουλος Κεντρικής Μακεδονίας της «Λαϊκής Συσπείρωσης», και ο Γιάννης Δελής, δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης της «Λαϊκής Συσπείρωσης».
Τα στελέχη του ΚΚΕ απαίτησαν να επαναπροσληφθούν όλοι οι απολυμένοι, να μη γίνει καμία απόλυση, να διασφαλιστούν όλες οι θέσεις εργασίας, να μην υπάρχει κανένας διαχωρισμός των εργαζομένων, καμία αλλαγή στις υπάρχουσες συμβάσεις εργασίας, να διατηρηθούν όλα τα μισθολογικά ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα. Να σταματήσουν οι εκβιασμοί της εργοδοσίας. Να υπάρξει άμεση επανεκκίνηση και απρόσκοπτη πλέον συνέχιση των εργασιών, σε κάθε τμήμα του έργου (ΤΒΜ, αρχαιολογικές ανασκαφές, τεχνικές εργασίες).
Επίσης, κάλεσαν τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα να μη δεχτούν να μπουν προμετωπίδα για την πάση θυσία και με κάθε κόστος εκτέλεση του έργου. Ηδη το έχει χρυσοπληρώσει ο λαός με την επιμήκυνση του χρόνου κατασκευής σε όφελος των κατασκευαστών, με την εκτίναξη του κόστους στα ύψη, με το σμπαράλιασμα των δικαιωμάτων των εργαζομένων στο έργο κ.ά.
Με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις, η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ έδωσε χτες συνέντευξη Τύπου, προκειμένου να παρουσιάσει την πρότασή της για το έργο. Τη συνέντευξη παραχώρησαν ο Σάκης Βαρδαλής, βουλευτής του ΚΚΕ, ο Σωτήρης Ζαριανόπουλος, ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, ο Γιάννης Ζιώγας,περιφερειακός σύμβουλος Κεντρικής Μακεδονίας της «Λαϊκής Συσπείρωσης», και ο Γιάννης Δελής, δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης της «Λαϊκής Συσπείρωσης».
Τα στελέχη του ΚΚΕ απαίτησαν να επαναπροσληφθούν όλοι οι απολυμένοι, να μη γίνει καμία απόλυση, να διασφαλιστούν όλες οι θέσεις εργασίας, να μην υπάρχει κανένας διαχωρισμός των εργαζομένων, καμία αλλαγή στις υπάρχουσες συμβάσεις εργασίας, να διατηρηθούν όλα τα μισθολογικά ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα. Να σταματήσουν οι εκβιασμοί της εργοδοσίας. Να υπάρξει άμεση επανεκκίνηση και απρόσκοπτη πλέον συνέχιση των εργασιών, σε κάθε τμήμα του έργου (ΤΒΜ, αρχαιολογικές ανασκαφές, τεχνικές εργασίες).
Επίσης, κάλεσαν τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα να μη δεχτούν να μπουν προμετωπίδα για την πάση θυσία και με κάθε κόστος εκτέλεση του έργου. Ηδη το έχει χρυσοπληρώσει ο λαός με την επιμήκυνση του χρόνου κατασκευής σε όφελος των κατασκευαστών, με την εκτίναξη του κόστους στα ύψη, με το σμπαράλιασμα των δικαιωμάτων των εργαζομένων στο έργο κ.ά.
Κρύβονται οι πραγματικοί υπαίτιοι
Εισηγητικά, ο Σάκης Βαρδαλής ανέφερε ότι η κύρια αιτία για τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί βρίσκεται στη δράση των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων και στην προσπάθειά τους να διασφαλίσουν τη μέγιστη κερδοφορία. Πρόσθεσε πως ακόμη και η διαμάχη που εξελίσσεται μεταξύ της «Αττικό Μετρό» και του Δήμου Θεσσαλονίκης, για το ποιος ευθύνεται για τις καθυστερήσεις, συσκοτίζει αυτήν τη βασική αιτία.
Σημείωσε ότι οι τελευταίες εξελίξεις στο έργο θέτουν την κυβέρνηση προ των ευθυνών της. Ομως, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ μεταθέτει τη λύση των προβλημάτων των εργαζομένων και του λαού, με πρόσχημα ότι ακόμη «ενημερώνεται». Δε δίνει λύση γιατί κινείται στην ίδια λογική της διασφάλισης της κερδοφορίας των κατασκευαστικών ομίλων. Και την ώρα που η «αξιοπρέπεια» και η «ελπίδα» έχουν ως μοναδικό όρο την πληρωμή των δανειστών, οι πρώτες απολύσεις της κυβέρνησης «κοινωνικής σωτηρίας» γίνονται πραγματικότητα.
Ξεκαθάρισε ότι όποιο από τα εναλλακτικά σενάρια και αν προωθείται για τη συνέχιση του έργου, σε κάθε περίπτωση θα εκτιναχθεί το κόστος πολύ πάνω από τον προϋπολογισμό, που είναι ένα δισ., θα υπάρξει νέα παράταση του χρόνου ολοκλήρωσης και θα παραμείνουν τα προβλήματα για εργαζόμενους και ΕΒΕ. Αυτό θα συμβεί είτε ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις της Κοινοπραξίας και δώσουν τα 560 εκ. ευρώ που διεκδικεί, είτε έρθουν σε συμβιβασμό και μειώσουν τα επιπλέον ποσά που θα της καταβάλουν για να συνεχίσει η ίδια την κατασκευή, είτε κάνουν νέο διαγωνισμό για να αναλάβει το έργο κάποια άλλη κατασκευαστική.
Εισηγητικά, ο Σάκης Βαρδαλής ανέφερε ότι η κύρια αιτία για τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί βρίσκεται στη δράση των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων και στην προσπάθειά τους να διασφαλίσουν τη μέγιστη κερδοφορία. Πρόσθεσε πως ακόμη και η διαμάχη που εξελίσσεται μεταξύ της «Αττικό Μετρό» και του Δήμου Θεσσαλονίκης, για το ποιος ευθύνεται για τις καθυστερήσεις, συσκοτίζει αυτήν τη βασική αιτία.
Σημείωσε ότι οι τελευταίες εξελίξεις στο έργο θέτουν την κυβέρνηση προ των ευθυνών της. Ομως, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ μεταθέτει τη λύση των προβλημάτων των εργαζομένων και του λαού, με πρόσχημα ότι ακόμη «ενημερώνεται». Δε δίνει λύση γιατί κινείται στην ίδια λογική της διασφάλισης της κερδοφορίας των κατασκευαστικών ομίλων. Και την ώρα που η «αξιοπρέπεια» και η «ελπίδα» έχουν ως μοναδικό όρο την πληρωμή των δανειστών, οι πρώτες απολύσεις της κυβέρνησης «κοινωνικής σωτηρίας» γίνονται πραγματικότητα.
Ξεκαθάρισε ότι όποιο από τα εναλλακτικά σενάρια και αν προωθείται για τη συνέχιση του έργου, σε κάθε περίπτωση θα εκτιναχθεί το κόστος πολύ πάνω από τον προϋπολογισμό, που είναι ένα δισ., θα υπάρξει νέα παράταση του χρόνου ολοκλήρωσης και θα παραμείνουν τα προβλήματα για εργαζόμενους και ΕΒΕ. Αυτό θα συμβεί είτε ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις της Κοινοπραξίας και δώσουν τα 560 εκ. ευρώ που διεκδικεί, είτε έρθουν σε συμβιβασμό και μειώσουν τα επιπλέον ποσά που θα της καταβάλουν για να συνεχίσει η ίδια την κατασκευή, είτε κάνουν νέο διαγωνισμό για να αναλάβει το έργο κάποια άλλη κατασκευαστική.
Αχαλίνωτο κυνήγι του κέρδους
Ο Σ. Ζαριανόπουλος, αναφερόμενος στο ζήτημα του σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου, θύμισε ότι το ΚΚΕ είχε ζητήσει να κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου με κρατική επίβλεψη, μέριμνα και δαπάνη. Η τότε κυβέρνηση, όμως, επέλεξε το συγκεκριμένο τρόπο κατασκευής, με τις οδυνηρές συνέπειες που ακολούθησαν.
Κατήγγειλε τις απαιτήσεις των κατασκευαστών, καθώς, όπως είπε, αφορούν «καθαρό αέρα» για ένα έργο που δεν κατασκευάστηκε, δηλαδή για «αποθετική ζημία» από καθυστέρηση. Είπε πως οι εκβιασμοί για επιπρόσθετα ποσά δε θα είναι οι τελευταίοι έως την ολοκλήρωση του έργου και ότι δικαιώνεται η αντίθεση του ΚΚΕ στον τρόπο ανάθεσης του έργου «μελέτη - κατασκευή», δηλαδή στη μη ύπαρξη οριστικής μελέτης που θα υποχρεούνταν να εφαρμόσει η ανάδοχος Κοινοπραξία. Αυτό εξυπηρετεί την τακτική αναθεωρήσεων του χρόνου και του κόστους των έργων, καθώς εκεί βγαίνουν τα μεγάλα κέρδη.
Τέλος, ανέφερε ότι το μετρό είναι ένα έργο που έχουν χρυσοπληρώσει οι εργαζόμενοι και συνολικά ο λαός μέσω της φορολογίας και θα το χρυσοπληρώνουν οι κάτοικοι της πόλης που θα κληθούν με υψηλή τιμή εισιτηρίου, με φόρους τοπικούς ή γενικούς να πλουτίσουν ακόμα περισσότερο τους κατασκευαστικούς ομίλους.
Ο ενιαίος κρατικός φορέας
Οπως επισημάνθηκε, ανεξάρτητα από το πώς θα συνεχιστεί το πολύπαθο έργο, από τη μέχρι τώρα πορεία του επιβεβαιώνεται ότι το κυνήγι του κέρδους από τα κατασκευαστικά μεγαθήρια είναι παράγοντας που υπονομεύει τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες.
Με δεδομένα τα παραπάνω, τα στελέχη του Κόμματος παρουσίασαν την πρόταση του ΚΚΕ για τον Ενιαίο Κρατικό Κοινωνικοποιημένο Φορέα Κατασκευών στο πλαίσιο ενός άλλου δρόμου ανάπτυξης και με την εξουσία στα χέρια των παραγωγών του πλούτου. Ο φορέας αυτός θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί την κατασκευή τέτοιων έργων έχοντας στον προσανατολισμό του την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και όχι την κερδοφορία των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων.
Οπως επισημάνθηκε, ανεξάρτητα από το πώς θα συνεχιστεί το πολύπαθο έργο, από τη μέχρι τώρα πορεία του επιβεβαιώνεται ότι το κυνήγι του κέρδους από τα κατασκευαστικά μεγαθήρια είναι παράγοντας που υπονομεύει τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες.
Με δεδομένα τα παραπάνω, τα στελέχη του Κόμματος παρουσίασαν την πρόταση του ΚΚΕ για τον Ενιαίο Κρατικό Κοινωνικοποιημένο Φορέα Κατασκευών στο πλαίσιο ενός άλλου δρόμου ανάπτυξης και με την εξουσία στα χέρια των παραγωγών του πλούτου. Ο φορέας αυτός θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί την κατασκευή τέτοιων έργων έχοντας στον προσανατολισμό του την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και όχι την κερδοφορία των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.