alterthess.gr, 15/05/2015
Αρνητικές
είναι οι εξελίξεις στην υπόθεση του Μετρό της Θεσσαλονίκης καθώς στον
"πάγο" μπαίνουν και οι αρχαιολογικές εργασίες στη κεντρική γραμμή του
έργου...
Αυτό προκύπτει μετά την συνάντηση που είχε το σωματείο εργαζομένων με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας το πρωί της Παρασκευής στη Θεσσαλονίκη. Η κοινοπραξία ανακοίνωσε πως αποφάσισε μονομερώς οι εργαζόμενοι να μπουν σε καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας, με μία εργάσιμη ημέρα την εβδομάδα. Από τη πλευρά τους οι εργαζομένοι ζήτησαν από την κοινοπραξία να μη προχωρήσει σε απολύσεις ή στην εκ περιτροπής εργασία και να χρησιμοποιήσει τα λεφτά που έχουν απομείνει και ισούνται με το ποσό των αποζημιώσεών τους για τη συνέχιση των εργασιών, αίτημα όμως που δεν έγινε δεκτό.
Η κοινοπραξία επανέλαβε σύμφωνα με πληροφορίες την πρόθεση της να απολύσει τους 106 εργαζόμενους στο αρχαιολογικό κομμάτι αν εντός των επόμενων τριών εβδομάδων δεν διαφανεί μία λύση καθώς έχουν εξαντληθει οι πόροι της αρχικής και της πρώτης συμπληρωματικής σύμβασης για αρχαιολογικές εργασίες, ύψους 110,4 εκατ. ευρώ, ενώ εξαντλήθηκαν και τα 42,8 εκατ. ευρώ επιπλέον που διατέθηκαν για την ολοκλήρωση του αρχαιολογικού έργου.
Μάλιστα την ίδια στιγμή η κοινοπραξία αρνείται να υπογράψει τη δεύτερη συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 25 εκατ. ευρώ, η οποία έχει εγκριθεί και θα μπορούσε να εγγυηθεί τη συνέχιση των εργασιών και τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας. Η κοινοπραξία φαίνεται να ακολουθεί την ίδια τακτική όπως και στο κατασκευαστικό κομμάτι του έργου προκειμένου να έχει ένα ακόμα χαρτί στη διαπραγμάτευση με τη κυβέρνηση και την Αττικό Μετρό σχετικά με τις εξωσυμβατικές οικονομικές της απαιτήσεις.
Οι εξελίξεις σηματοδοτούν μία νέα πραγματικότητα καθώς από τη Δευτέρα οπότε και θα ισχύσει η εκ περιτροπής εργασία σχεδόν καμία εργασία δεν θα γίνεται μέχρι την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων μεταξύ κυβέρνησης – Αττικό Μετρό και αναδόχου κοινοπραξίας και στα εργοτάξια θα παραμένουν κατά βάση μόνο όσοι εργαζόμενοι είναι υπεύθυνοι για θέματα ασφάλειας.
"Μετά το κλείσιμο των κατασκευαστικών εργοταξίων και το τελευταίο ζωντανό τμήμα του έργου, το αρχαιολογικό τμήμα, πλέον μπαίνει σε μηχανική υποστήριξη καθώς έχουν εξαντληθεί το σύνολο των πιστώσεων για τις απολογιστικές εργασίες, την ίδια στιγμή που καμία ουσιαστική και γνωστή πρόοδο δεν έχει σημειωθεί στις συζητήσεις μεταξύ Α.Μ., εργολάβου και Υπουργού Υποδομών. Είναι φανερό πως κανείς δε θέλει να αναλάβει την ευθύνη κάποιας απόφασης αναφορικά με την τύχη του έργου και απλά όλοι οι φορείς καλύπτονται πίσω από νομικές αποφάσεις, διαιτησίες και δικαστήρια", αναφέρει σε ανακοίνωσή του μετά την συνάντηση το σωματείο εργαζομένων.
"Έχουμε πλέον φτάσει σε σημείο χωρίς επιστροφή. Θα πρέπει να παραδεχθούμε πως το έργο είναι κλινικά νεκρό, η πόλη να το πάρει απόφαση πως δεν πρόκειται να έχει Μετρό, να αρχίσει ο καταλογισμός των ευθυνών και φυσικά να δούμε με τι δημοσιονομικό μέτρο θα εξοικονομήσουμε τα 500 εκατ. ευρώ που θα πρέπει να επιστρέψουμε στην Ε.Ε. Μετά λοιπόν το Κτηματολόγιο και την Υποθαλάσσια, άλλο ένα έργο μπαίνει στη συλλογή των ματαιωθέντων έργων, για τα οποία θα κληθούμε προφανώς να αποδώσουμε λογαριασμό" προσθέτει.
Καθυστερήσεις στις διαπραγματεύσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες δεν έχει υπάρξει πρόοδος στο πεδίο των διαπραγματεύσεων οι οποίες πλέον έχουν ανατεθεί, με απόφαση του αρμόδιου υπουργού του Χρήστου Σπίρτζη, στη τριμερή επιτροπή υπό την ευθύνη του γενικού γραμματέα υποδομών Γιώργου Δέδε και με τη συμμετοχή της Αττικό Μετρό και της Κοινοπραξίας.
Το προηγούμενο διάστημα είχε πραγματοποιηθεί σειρά συναντήσεων της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη ενώ τη περασμένη Παρασκευή ανατέθηκε στον γενικό γραμματέα υποδομών Γιώργο Δέδε η συγκρότηση της τριμερούς επιτροπής στην οποία θα συμμετέχουν συνολικά εφτά ατομα, τρεις εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό και τρεις εκπρόσωποι της κοινοπραξίας. Στόχος της επιτροπής η σύνταξη ενός υπομνήματος με τις θέσεις και τις διεκδικήσεις της κάθε πλευράς έτσι ώστε να προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις και να υπάρξει συμφωνία.
Ο Μ. Τιβέριος εμπειρογνώμονας για τα αρχαία
Την ώρα που το έργο βρίσκεται στον αέρα την τοποθέτηση του ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ Μιχάλη Τιβέριου ως εμπειρογνώμονα για τις αρχαιολογικές ανασκαφές με διετή σύμβαση αποφάσισε η Αττικό Μετρό.
Συγκεκριμένα ο Μ. Τιβέριος θα έχει καθήκον να συντονίζει το προσωπικό που εργάζεται στις ανασκαφές, να συντάσσει γνωματεύσεις και εκθέσεις για την πορεία και την εκτέλεσή τους και τέλος να διενεργεί αυτοψίες, αν υπάρξει ανάγκη.
Εντύπωση προκαλεί βέβαια η επιλογή του κ. Τιβέριου καθώς η άποψη του για το μεγάλο θέμα των αρχαίων στο σταθμό της Βενιζέλου απέχει πολύ τόσο από εκείνη των φορέων της πόλης, όσο και από αυτή του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και του Δήμου Θεσσαλονίκης με τον οποίο έχει έρθει σε σκληρή κόντρα τα προηγούμενα χρόνια. Ο κ. Τιβέριος ως σύμβουλος της Αττικό Μετρό στο παρελθόν έχει προτείνει να διατηρηθούν τα αρχαία διά της κατάχωσης, δηλαδή να καλυφθούν με χώμα, ώστε να τα βρουν και να τα αναδείξουν οι αρχαιολόγοι του μέλλοντος αλλά και την απόσπασή τους, τη μεταφορά τους σε άλλο μέρος και την επανατοποθέτησή τους.
Κα. Μπα.
Αυτό προκύπτει μετά την συνάντηση που είχε το σωματείο εργαζομένων με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας το πρωί της Παρασκευής στη Θεσσαλονίκη. Η κοινοπραξία ανακοίνωσε πως αποφάσισε μονομερώς οι εργαζόμενοι να μπουν σε καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας, με μία εργάσιμη ημέρα την εβδομάδα. Από τη πλευρά τους οι εργαζομένοι ζήτησαν από την κοινοπραξία να μη προχωρήσει σε απολύσεις ή στην εκ περιτροπής εργασία και να χρησιμοποιήσει τα λεφτά που έχουν απομείνει και ισούνται με το ποσό των αποζημιώσεών τους για τη συνέχιση των εργασιών, αίτημα όμως που δεν έγινε δεκτό.
Η κοινοπραξία επανέλαβε σύμφωνα με πληροφορίες την πρόθεση της να απολύσει τους 106 εργαζόμενους στο αρχαιολογικό κομμάτι αν εντός των επόμενων τριών εβδομάδων δεν διαφανεί μία λύση καθώς έχουν εξαντληθει οι πόροι της αρχικής και της πρώτης συμπληρωματικής σύμβασης για αρχαιολογικές εργασίες, ύψους 110,4 εκατ. ευρώ, ενώ εξαντλήθηκαν και τα 42,8 εκατ. ευρώ επιπλέον που διατέθηκαν για την ολοκλήρωση του αρχαιολογικού έργου.
Μάλιστα την ίδια στιγμή η κοινοπραξία αρνείται να υπογράψει τη δεύτερη συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 25 εκατ. ευρώ, η οποία έχει εγκριθεί και θα μπορούσε να εγγυηθεί τη συνέχιση των εργασιών και τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας. Η κοινοπραξία φαίνεται να ακολουθεί την ίδια τακτική όπως και στο κατασκευαστικό κομμάτι του έργου προκειμένου να έχει ένα ακόμα χαρτί στη διαπραγμάτευση με τη κυβέρνηση και την Αττικό Μετρό σχετικά με τις εξωσυμβατικές οικονομικές της απαιτήσεις.
Οι εξελίξεις σηματοδοτούν μία νέα πραγματικότητα καθώς από τη Δευτέρα οπότε και θα ισχύσει η εκ περιτροπής εργασία σχεδόν καμία εργασία δεν θα γίνεται μέχρι την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων μεταξύ κυβέρνησης – Αττικό Μετρό και αναδόχου κοινοπραξίας και στα εργοτάξια θα παραμένουν κατά βάση μόνο όσοι εργαζόμενοι είναι υπεύθυνοι για θέματα ασφάλειας.
"Μετά το κλείσιμο των κατασκευαστικών εργοταξίων και το τελευταίο ζωντανό τμήμα του έργου, το αρχαιολογικό τμήμα, πλέον μπαίνει σε μηχανική υποστήριξη καθώς έχουν εξαντληθεί το σύνολο των πιστώσεων για τις απολογιστικές εργασίες, την ίδια στιγμή που καμία ουσιαστική και γνωστή πρόοδο δεν έχει σημειωθεί στις συζητήσεις μεταξύ Α.Μ., εργολάβου και Υπουργού Υποδομών. Είναι φανερό πως κανείς δε θέλει να αναλάβει την ευθύνη κάποιας απόφασης αναφορικά με την τύχη του έργου και απλά όλοι οι φορείς καλύπτονται πίσω από νομικές αποφάσεις, διαιτησίες και δικαστήρια", αναφέρει σε ανακοίνωσή του μετά την συνάντηση το σωματείο εργαζομένων.
"Έχουμε πλέον φτάσει σε σημείο χωρίς επιστροφή. Θα πρέπει να παραδεχθούμε πως το έργο είναι κλινικά νεκρό, η πόλη να το πάρει απόφαση πως δεν πρόκειται να έχει Μετρό, να αρχίσει ο καταλογισμός των ευθυνών και φυσικά να δούμε με τι δημοσιονομικό μέτρο θα εξοικονομήσουμε τα 500 εκατ. ευρώ που θα πρέπει να επιστρέψουμε στην Ε.Ε. Μετά λοιπόν το Κτηματολόγιο και την Υποθαλάσσια, άλλο ένα έργο μπαίνει στη συλλογή των ματαιωθέντων έργων, για τα οποία θα κληθούμε προφανώς να αποδώσουμε λογαριασμό" προσθέτει.
Καθυστερήσεις στις διαπραγματεύσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες δεν έχει υπάρξει πρόοδος στο πεδίο των διαπραγματεύσεων οι οποίες πλέον έχουν ανατεθεί, με απόφαση του αρμόδιου υπουργού του Χρήστου Σπίρτζη, στη τριμερή επιτροπή υπό την ευθύνη του γενικού γραμματέα υποδομών Γιώργου Δέδε και με τη συμμετοχή της Αττικό Μετρό και της Κοινοπραξίας.
Το προηγούμενο διάστημα είχε πραγματοποιηθεί σειρά συναντήσεων της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη ενώ τη περασμένη Παρασκευή ανατέθηκε στον γενικό γραμματέα υποδομών Γιώργο Δέδε η συγκρότηση της τριμερούς επιτροπής στην οποία θα συμμετέχουν συνολικά εφτά ατομα, τρεις εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό και τρεις εκπρόσωποι της κοινοπραξίας. Στόχος της επιτροπής η σύνταξη ενός υπομνήματος με τις θέσεις και τις διεκδικήσεις της κάθε πλευράς έτσι ώστε να προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις και να υπάρξει συμφωνία.
Ο Μ. Τιβέριος εμπειρογνώμονας για τα αρχαία
Την ώρα που το έργο βρίσκεται στον αέρα την τοποθέτηση του ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ Μιχάλη Τιβέριου ως εμπειρογνώμονα για τις αρχαιολογικές ανασκαφές με διετή σύμβαση αποφάσισε η Αττικό Μετρό.
Συγκεκριμένα ο Μ. Τιβέριος θα έχει καθήκον να συντονίζει το προσωπικό που εργάζεται στις ανασκαφές, να συντάσσει γνωματεύσεις και εκθέσεις για την πορεία και την εκτέλεσή τους και τέλος να διενεργεί αυτοψίες, αν υπάρξει ανάγκη.
Εντύπωση προκαλεί βέβαια η επιλογή του κ. Τιβέριου καθώς η άποψη του για το μεγάλο θέμα των αρχαίων στο σταθμό της Βενιζέλου απέχει πολύ τόσο από εκείνη των φορέων της πόλης, όσο και από αυτή του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και του Δήμου Θεσσαλονίκης με τον οποίο έχει έρθει σε σκληρή κόντρα τα προηγούμενα χρόνια. Ο κ. Τιβέριος ως σύμβουλος της Αττικό Μετρό στο παρελθόν έχει προτείνει να διατηρηθούν τα αρχαία διά της κατάχωσης, δηλαδή να καλυφθούν με χώμα, ώστε να τα βρουν και να τα αναδείξουν οι αρχαιολόγοι του μέλλοντος αλλά και την απόσπασή τους, τη μεταφορά τους σε άλλο μέρος και την επανατοποθέτησή τους.
Κα. Μπα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.