Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2015

Καταργούν τον κεντρικό σταθμό του Μετρό Θεσσαλονίκης λένε Αττικό Μετρό - ΤΕΕ/ΚΜ για ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ

ypodomes.com,17/09/2015


Με ένα επιθετικό δελτίο τύπου προς το ΚΑΣ και τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης το ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας εξέφρασε την αντίθεση του στην νέα απόφαση του ΚΑΣ για παραμονή των αρχαιοτήτων του σταθμού ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Συγκεκριμένα η επιστολή μιλά για νέα σοβαρά προβλήματα στην ομαλή προώθηση του Μετρό Θεσσαλονίκης δημιουργεί το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), καθώς με την απόφαση που ελήφθη χτες Τρίτη ουσιαστικά “καταργεί” τον σταθμό Βενιζέλου, χωρίς τον οποίο το έργο δεν μπορεί να λειτουργήσει.


Όπως αναφέρεται στην επιστολή «Η απόφαση του ΚΑΣ υπέρ της διατήρησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου (αντί της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησής τους, που έχει τεκμηριωθεί ως ιδανική λύση από το ΤΕΕ/ΤΚΜ και έχει γίνει δεκτή από τη συντριπτική πλειοψηφία των φορέων της Θεσσαλονίκης) είναι άστοχη και θα έχει σοβαρές συνέπειες για την πόλη.

Δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά που το ΚΑΣ παίρνει αποφάσεις σε βάρος της πόλης, υπερβαίνοντας μάλιστα το πεδίο των αρμοδιοτήτων του, καθώς πλέον τείνει να αποφαίνεται όχι μόνο για τις αρχαιότητες αλλά και για τη χρησιμότητα ή όχι των έργων υποδομής, όπως ο σταθμός του Μετρό. Αντίστοιχες αποφάσεις είχαν άλλωστε ληφθεί για την υποθαλάσσια αρτηρία και για τα έργα στην πλατεία Διοικητηρίου. Eντύπωση προκαλούν και οι επανειλημμένες αλλαγές στις αποφάσεις του, χωρίς μάλιστα να έχουν προκύψει σημαντικά νέα δεδομένα, που ανατρέπουν το σκηνικό.

Σε γρίφο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται και η στάση του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος με τις ενέργειές του σε ό,τι αφορά τον σταθμό Βενιζέλου αφενός 'έπιασε στον ύπνο” τους φορείς της πόλης, των οποίων τη συνεργασία υποτίθεται ότι είχε ζητήσει, και αφετέρου οδηγεί το έργο του μετρό στον κίνδυνο να “εξοκείλει”.

Ενώ ο δήμαρχος ζήτησε χρόνο και δεσμεύτηκε ότι θα φέρει ξένο εμπειρογνώμονα, χρησιμοποίησε τη χρονική αυτή πίστωση όχι για τον λόγο που τού δόθηκε αλλά για να φέρει στο 'τραπέζι” νέα πρόταση του μελετητή εκείνου, του οποίου προηγούμενη μελέτη είχε προκρίνει. Για ποιο λόγο ο δήμαρχος δεν έφερε τον εμπειρογνώμονα που είχε δεσμευθεί ότι θα φέρει στην επιτροπή παρακολούθησης του έργου; Γιατί δεν περίμενε την γνωμάτευση και λειτούργησε εν κρυπτώ;

Φυσικά, οι ευθύνες για την κατάντια του έργου, που ξεκίνησε ως αναπτυξιακή υπόσχεση και μεταμορφώθηκε σε μόνιμο βραχνά, δεν ανήκουν μόνο στον κ. Μπουτάρη αλλά και στις κυβερνήσεις που όλο αυτό το διάστημα εναλλάσσονται στην εξουσία.

Στην παρούσα φάση, το ΤΕΕ/ΤΚΜ δεν θα ήθελε να δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στο θέμα, καθώς αποφάσεις όπως αυτή που ελήφθη χτες αποδεικνύονται επί του πρακτέου αναστρέψιμες. Το πρόβλημα είναι ότι για ακόμη μια φορά θα προκληθούν καθυστερήσεις στο πολύπαθο έργο και οχλήσεις για την πόλη, που δεν αντέχει άλλες ανοιχτές “τρύπες” εν είδει εργοταξίων τα οποία φαίνεται σαν να μην κλείνουν ποτέ.

Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού δεν πρέπει να δεσμευτεί με μία άκαιρη απόφαση και μάλιστα χωρίς να λάβει υπόψη την άποψη του αρμόδιου για το έργο Υπουργείου.»

ΕΚΠΛΗΚΤΗ Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ

Την έκπληξη της διατυπώνει η Αττικό Μετρό σε επιστολή που απέστειλε προς τον Υπουργό Οικονομίας κο Χριστοδουλάκη αλλά και στο Γενικό Γραμματέα Υποδομών κο Δέδε.

Πρότεινε δε την αναβολή της συνάντησης του ΚΑΣ, πράγμα που δεν έγινε αποδεκτό. Όπως αναφέρει στην επιστολή της, το αίτημα του Γιάννη Μπουτάρη το έλαβε μόλις στις 8 Σεπτεμβρίου αφήνοντας παράλληλα αιχμές για το Υπουργείο Υποδομών μιας και όπως αναφέρεται το αίτημα εκεί είχε κατατεθεί εδώ και 2,5 μήνες χωρίς να έχει γνώση η Αττικό Μετρό.

Στην επιστολή της ΑΜ επισημαίνονται επίσης τα παρακάτω:



1.Το έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο, μετά από διεθνή διαγωνισμό και έχουν αναληφθεί δεσμεύσεις για τα τεχνικά δεδομένα του, στα οποία περιλαμβάνεται η κατασκευή βασικής γραμμής 9,6 χιλιομέτρων με δεκατρείς (13) σταθμούς, μεταξύ των οποίων και ο σταθμός «Βενιζέλου», που τεκμηριώθηκαν μετά από συγκοινωνιακές μελέτες. Τα στοιχεία αυτά υπήρξαν καθοριστικά για να ενταχθεί το έργο σε προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

2.Για την κατασκευή του έργου, με τα συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά, έχουν δοθεί όλες οι προβλεπόμενες από την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία αδειοδοτήσεις-εγκρίσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται και η έγκριση της μελέτης χάραξης και των λοιπών στοιχείων του έργου από το Υπουργείο σας με την σχετική απόφαση, όπου υπάρχει, μεταξύ άλλων και σαφής αναφορά στους δεκατρείς (13) σταθμούς που θα κατασκευαστούν.

3.Η σχετική Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε μετά από εισήγηση των υπηρεσιών του Υπουργείου σας και σχετική γνωμοδοτήση του ΚΑΣ, αναφέρεται με σαφήνεια στην προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό «Βενιζέλου», στο ΠΛΑΙΣΙΟ κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, με την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων εντός του σταθμού, αφού εξετάστηκαν και συνεκτιμήθηκαν πλήθος λόγων και εναλλακτικών λύσεων που περιελάμβανε η σχετική μελέτη της ΑΜ, δηλαδή έξι (6) σενάρια, περιλαμβανομένης και της διατήρησης των αρχαιοτήτων κατά χώραν (in situ) και έξι (6) εναλλακτικές προτάσεις για τον ανασχεδιασμό του σταθμού, με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων μετά την κατασκευή του.

4.Η σχετική Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε κατ΄ εφαρμογήν της προηγούμενης, επίσης μετά από ομόφωνη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, ενέκρινε, στο ίδιο πλαίσιο, τη μελέτη ανάδειξης των συγκεκριμένων αρχαιοτήτων, με επανατοποθέτησή τους μετά την κατασκευή του σταθμού, δηλαδή αφού προηγηθεί και εξασφαλιστεί η άρτια απόσπασή τους, με βάση εξειδικευμένες μελέτες που θα εγκριθούν επίσης από το ΚΑΣ. Επισημαίνεται ότι η ως άνω εγκεκριμένη μελέτη εκπονήθηκε με τη συνεργασία της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, επιστημόνων που υπέδειξε ο Δήμος Θεσσαλονίκης και των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου σας.

Τέλος όπως σημειώνεται η πρόταση του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, έρχεται μόλις λίγους μήνες μετά την εκφρασθείσα συναίνεσή του στη μελέτη ανασχεδιασμού του σταθμού, που εγκρίθηκε από το ΚΑΣ ομόφωνα, έρχεται να αμφισβητήσει εμπράκτως την άμεσα συνδεδεμένη με αυτήν προκριθείσα βέλτιστη λύση για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, την οποία υποστήριξε και όλη η επιστημονική κοινότητα της πόλης, μέσα από ομάδες ειδικών επιστημόνων όλων των ειδικοτήτων, που συγκρότησαν τόσο το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ΑΠΘ), όσο και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελάδος/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ). Κινείται δηλαδή απόλυτα εκτός του πλαισίου των (4), (5) και (6) σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων και των σχετικών γνωμοδοτήσεων του ΚΑΣ, παρά τα εκ του αντιθέτου αναφερόμενα στη σχετική επιστολή του Δημάρχου.

Είμαστε της άποψης ότι η κρισιμότητα του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και οι σημαντικές καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί μέχρι σήμερα για διάφορους λόγους, επιβάλλουν την εξέταση κάθε νέας πρότασης με υπευθυνότητα και σοβαρότητα για την αποφυγή προχειροτήτων στην αντιμετώπιση ενός θέματος, όπως αυτό του Σταθμού «Βενιζέλου» (ο κεντρικός σταθμός του Μετρό Θεσσαλονίκης), το οποίο θέμα ταλανίζει την πόλη και το έργο για πάνω από 2 χρόνια, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη την αδιαμφισβήτητη αξία και μοναδικότητα των αρχαιολογικών ευρημάτων.

Για το λόγο αυτό η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ προτίθεται να εξετάσει τα όσα περιλαμβάνει η συγκεκριμένη πρόταση και να διατυπώσει αναλυτικά τις απόψεις της, εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος.

Σε κάθε περίπτωση θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι τυχόν κατάργηση του Σταθμού «Βενιζέλου» από την τρέχουσα εργολαβία είναι δυνατόν να επιφέρει απρόβλεπτες αρνητικές συνέπειες στο έργο, στην ελληνική οικονομία, καθώς και στην τοπική κοινωνία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.