Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2015

Κρίσιμη συνεδρίαση για το μετρό Θεσσαλονίκης

rthess.gr,15/09/2015

Το κεντρικό αρχαιολογικό συμβούλιο (ΚΑΣ) αναμένεται να αποφασίσει για ένα από τα αγκάθια του έργου, τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου, θέμα που έχει προκαλέσει τα τελευταία τρία χρόνια ισχυρές κόντρες μεταξύ των θεσμικών φορέων της πόλης.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης επιμένει στην άποψη ότι ο σταθμός θα πρέπει να κατασκευαστεί, χωρίς να απομακρυνθούν οι αρχαιότητες, κάτι που ακυρώνει προηγούμενη απόφαση του ΚΑΣ για απόσπαση και επανατοποθέτηση των ευρημάτων.

Κατάργηση του σταθμού πίσω από την πρόταση του δήμου βλέπει ο πρώην γραμματέας δημοσίων έργων Στράτος Σιμόπουλος.

Να μην συζητηθεί το θέμα σήμερα ζητούν φορείς της Θεσσαλονίκης καθώς και υποψήφιοι βουλευτές της ΝΔ, ώστε το θέμα να το χειριστεί η νέα κυβέρνηση.

Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση του ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης η πρόταση βασίζεται στις δύο βασικές προτεραιότητες της δημοτικής αρχής, την κατασκευή και λειτουργία του έργου, και την προστασία και ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων της Θεσσαλονίκης.


Στην ανακοίνωση, που εξέδωσε το Γραφείο Δημάρχου, υποστηρίζεται πως το θέμα του μετρό ήρθε στην επικαιρότητα «για ψηφοθηρικούς και μικροκομματικούς λόγους» κι ότι την Τρίτη, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συζητείται «η πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης προς το Υπουργείο Πολιτισμού και το Υπουργείο Υποδομών για δημιουργία υπόγειας διάβασης πεζών κάτω από το επίπεδο της επιφάνειας και του οδοστρώματος της οδού Εγνατίας στη γραμμή Βορράς - Νότος».

Στην ανακοίνωση χαρακτηρίζεται «προσχηματική» η συζήτηση κι ότι «αποπροσανατολίζει, για άλλη μια φορά από το πραγματικό πρόβλημα που είναι η αδυναμία ολοκλήρωσης του Μετρό Θεσσαλονίκης εξαιτίας της σωρείας λαθών και παραλείψεων όλων των προηγούμενων ετών με ευθύνη των κυβερνήσεων και των εντεταλμένων τους».

Διευκρινίζονται, επίσης, τρία σημεία:

Η πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης που τέθηκε προς γνωμοδότηση ενώπιον του ΚΑΣ κινείται στη γραμμή της ισχύουσας υπουργικής απόφασης και δεν την ακυρώνει με κανέναν τρόπο.
Αντιμετωπίζει με τον πιο ολοκληρωμένο και νόμιμο τρόπο και τις δύο βασικές προτεραιότητες της πόλης, δηλαδή πρώτον την κατασκευή και λειτουργία του έργου, και δεύτερον την προστασία και ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων της Θεσσαλονίκης.
Προσφέρει άμεση ανακούφιση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και στην εμπορική δραστηριότητα της περιοχής.

Το γραφείο του Δημάρχου Θεσσαλονίκης θεωρεί πως δεν έχει καμία απολύτως σημασία ο χρόνος συνεδρίασης του ΚΑΣ για το θέμα κι ότι η πρόταση που θα συζητηθεί «δεν μεταβάλλει σε τίποτα τη βασική του θέση(σ.σ. του δήμου Θεσσαλονίκης) "και μετρό και αρχαία". Όσοι προβάλλουν αντιρρήσεις, είτε επί της ουσίας είτε επί της διαδικασίας της πρότασης του Δήμου, είναι αυτοί που για κάποιο λόγο που αφορά τα οικονομικά ή κομματικά τους συμφέροντα είχαν αποφασίσει από καιρό να πετάξουν στο καλάθι των αχρήστων το πραγματικό συμφέρον της πόλης».

Ειδικά για τον Γιάννη Μπουτάρη υπογραμμίζεται πως «δεν εξαρτά κανένα απολύτως παρόμοιο συμφέρον, είτε από την κατάργηση είτε από την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου« κι ότι «κριτήριο και γι? αυτήν του την πρόταση αποτελεί το μέλλον και το συμφέρον της πόλης».

Υπάρχουν, δε, αιχμές, για τη ανακοίνωση του πρώην γ.γ. Δημοσίων Έργων, Στρ. Σιμόπουλου, καθώς αναφέρεται: «Εκείνοι που εκφράζουν αυτού του τύπου την κριτική προφανώς θέλουν να αποποιηθούν τις δικές τους ευθύνες για το έως σήμερα φιάσκο του Μετρό Θεσσαλονίκης. Οι κατά καιρούς καθ? ύλην αρμόδιοι ποιούσαν την νήσσαν όταν έπρεπε να σπεύδουν να δίνουν λύσεις, και έριχναν στάχτη στα μάτια των πολιτών μετακυλύοντας τις ευθύνες τους σε αποδιοπομπαίους τράγους. Το ίδιο κάνουν και τώρα, προσπαθώντας να εξασφαλίσουν την πολιτική τους επιβίωση».

Ειδικά για όσα είπε ο κ. Σιμόπουλος, ότι θα απομείνουν στην πόλη οι "τρύπες του Μπουτάρη", χωρίς να αναφέρεται το όνομά του, υπογραμμίζεται: "Οι όψιμες και υποκριτικές «εκκλήσεις» των διαφόρων «ανευθυνοϋπεύθυνων» προς το Υπουργείο δεν μπορούν να πείσουν κανέναν. Τρύπες ανοίγουν όσοι σκορπίζουν δημόσιο χρήμα και όσοι αδιαφορούν για την πολιτιστική κληρονομιά και για το μέλλον της πόλης".

η ανακοίνωση του Σίμου Σιμόπουλου

Οι μάσκες έπεσαν για τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Η άποψη του Δήμου που συνοψιζόταν στη φράση "και Μετρό και Αρχαία" ήταν ένα προπέτασμα καπνού, για να καταργηθεί ο σταθμός.
Κατόπιν ενεργειών του Δήμου και της απελθούσης Κυβέρνησης, εισάγεται την επομένη Τρίτη, από την Υπουργό κυρία Μαρίνα Λαμπράκη- Πλάκα, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το θέμα των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, με σκοπό να ακυρωθεί η προηγούμενη απόφαση που προέβλεπε "απόσπαση και επανατοποθέτηση" και τελικά συγκεκριμένος χώρος να ορισθεί ως αρχαιολογικός.
Η άποψη ότι μπορούμε να συζητήσουμε αργότερα για τον σταθμό είναι "καθρεφτάκι σε ιθαγενείς", διότι μια τέτοια απόφαση θα αποτελέσει ταφόπλακα για τον σταθμό και πιθανότατα για όλο το έργο.
Πιστεύω ότι η κυρία Υπουργός δεν έχει πλήρως ενημερωθεί για το θέμα και δεν το γνωρίζει σε όλη του την έκταση, διαφορετικά δεν θα επέτρεπε να εισαχθεί στο ΚΑΣ, ένα τόσο σημαντικό για την πόλη θέμα, εν μέσω της προεκλογικής περιόδου, από μια Υπηρεσιακή Κυβέρνηση, βασιζόμενη μάλιστα σε προμελέτη που ετοίμασε ο Δήμος Θεσσαλονίκης και όχι ο αρμόδιος φορέας.
Πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία σε έργα Μετρό.
Θυμίζω ότι η μη απόσπαση των αρχαίων σημαίνει κατάργηση του σταθμού, ελλειμματικό λειτουργικά έργο, σίγουρη επαναδημοπράτησή του και ολοκλήρωση πέραν του 2020.
Όλα αυτά, βεβαίως, με την προϋπόθεση ότι δεν θα απενταχθεί το έργο από τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα, λόγω διατάραξης της σχέσης κόστους- οφέλους.
Με απλά λόγια, κινδυνεύουμε να έχουμε όχι μόνο "τρύπα Μπουτάρη", αλλά "τρύπες Μπουτάρη" σε όλη την πόλη.
Παρακαλώ δημόσια την κυρία Υπουργό να αναβάλλει την προγραμματισμένη συζήτηση της επόμενης Τρίτης, ώστε με ηρεμία να χειρισθεί το θέμα η επόμενη Κυβέρνηση.
Καλώ τέλος όλους τους φορείς της πόλης, οι οποίοι επιθυμούν το έργο να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί, έχοντας ως κύριο σταθμό τη Βενιζέλου, με ταυτόχρονη ανάδειξη των αρχαιοτήτων, να ενώσουν τις δυνάμεις τους απέναντι στις μεθοδεύσεις της Δημοτικής Αρχής, η οποία με τις ενέργειές της οδηγεί το έργο σε αδιέξοδο. Κυρίως όμως καλώ την Περιφέρεια, τους υπόλοιπους Δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος, τους παραγωγικούς και τους επιστημονικούς φορείς, το ΤΕΕ και το Α.Π.Θ.
Μόνη λύση αποτελεί η προσωρινή απόσπαση και η επανατοποθέτηση των αρχαίων με τρόπο που θα καθιστά το σταθμό, πραγματικό μουσείο. Δηλαδή "και Μετρό και Αρχαία".
Με κοινή ανακοίνωσή τους οι υποψήφιοι βουλευτές της ΝΔ στην Α” Θεσσαλονίκης κρούουν το καμπανάκι για δραματικές εξελίξεις στο μείζον θέμα του μετρό.

H ανακοίνωση των υποψηφίων της ΝΔ

Eπισημαίνουν ότι μία θετική απόφαση του ΚΑΣ, στην πρόταση του δήμου για τον σταθμό Βενιζέλου, θα είναι καταδικαστική για το έργο.

Μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση αναφέρεται:

«Θα καταρριφθεί, έτσι, λίγο πριν την εκλογή νέας κυβέρνησης, η ισχύουσα απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού, για την απόσπαση των αρχαίων, την κατασκευή του σταθμού και, στη συνέχεια, την επανατοποθέτηση των ευρημάτων στο σημείο όπου βρέθηκαν, έτσι ώστε να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη ένα πραγματικό μουσείο, το οποίο θα επισκέπτονται, καθημερινά, 65.000 άνθρωποι (αυτός είναι ο αριθμός των ανθρώπων που θα εξυπηρετείται, καθημερινά, από το συγκεκριμένο σταθμό)”, τονίζουν οι βουλευτές και επισημαίνουν τα πέντε ακόλουθα σημεία:

1. Την εισήγηση υπέβαλε ομάδα μελετητών του δήμου Θεσσαλονίκης, παρά το ότι υπάρχει απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να εξετάσει το θέμα ουδέτερος εμπειρογνώμονας από το εξωτερικό. Η πρόταση, για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων αποδεικνύεται στάχτη στα μάτια και η διαβεβαίωση του δημάρχου, Γιάννη Μπουτάρη, ότι τάσσεται υπέρ της λύσης «και μετρό και αρχαία», αποδεικνύεται άλλο ένα λεκτικό πυροτέχνημα της διοίκησής του.

2. Η κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου, είναι αντίστοιχη της κατάργησης του σταθμού Σύνταγμα, του μετρό της Αθήνας. Ο σταθμός στη συμβολή των οδών Βενιζέλου και Εγνατίας είναι κομβικής σημασίας για τη λειτουργία του έργου και, σύμφωνα με τους σχεδιαστές και κατασκευαστές του έργου, από το σημείο εκείνο θα εξυπηρετούνται καθημερινά, 65.000 άνθρωποι.

3. Στο επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται στη Θεσσαλονίκη η Επιτροπή Ελέγχου Προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και ομάδα ευρωβουλευτών, για να ελέγξουν την πρόοδο του έργου. Στην περίπτωση που το ΚΑΣ λάβει απόφαση κατά της κατασκευής του σταθμού, ή, ακόμη και της κατασκευής του με άλλον τρόπο από αυτόν που προβλέπει η μελέτη,...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.