Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2015

Ένα debate Τσίπρα-Μεϊμαράκη για το Μετρό Θεσσαλονίκης, δίχως όμως απαντήσεις

neapolitika.wordpress.com,14/09/2015


Ένα ιδιότυπο… debate μεταξύ του Αλέξη Τσίπρα και του Βαγγέλη Μεϊμαράκη αναφορικά με το μέλλον του Μετρό Θεσσαλονίκης εκτυλίχθηκε στο ΠΛΑΙΣΙΟ των συνεντεύξεων Τύπου που παραχώρησαν στη ΔΕΘ.

Ρώτησα και τους δύο πολιτικούς αρχηγούς για το έργο, δίχως να δώσουν συγκεκριμένες απαντήσεις ενώ εμφανίστηκαν γενικόλογοι και μάλλον όχι καλά ενημερωμένοι για το Νο1 έργο υποδομής της πόλης που φυσικά αποτελεί και ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα καθώς συνδέεται με χιλιάδες θέσεις εργασίες, τις επιπτώσεις στην οικονομία και τη λειτουργία της πόλης από τις τρύπες, τα εργοτάξια και τις λαμαρίνες.

Αν προσπαθήσω να αναζητήσω «ειδήσεις» είναι η αναφορά του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ πως η κυβέρνησή του ήταν κοντά σε συμφωνία με τον ανάδοχο που εγείρει διεκδικήσεις αποζημιώσεων ώστε να συνεχίσει το έργο και του προέδρου της ΝΔ που σημείωσε πόσο δύσκολο είναι να ξεκινήσουν από την αρχή έργα υποδομής, κάτι που ερμηνεύτηκε ως αντίθεσή του με το ενδεχόμενο επαναδημοπράτησης.

Επίσης, ο κ. Μεϊμαράκης στην ομιλία του στη ΔΕΘ, μια ημέρα νωρίτερα, είχε μιλήσει για συνέχιση του έργου σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, κάτι που με τη σειρά του ερμηνεύτηκε πως η θέση του είναι η κανονική κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου.

Παραθέτω τις ερωτήσεις που κατέθεσα στους κυρίους Τσίπρα και Μεϊμαράκη και τις ερωτήσεις που (δεν) έλαβα.


• Προς τον πρώην πρωθυπουργό και πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα

B. ΠΛΑΚΑΣ («ΤV 100»): Κύριε Πρόεδρε πριν από λίγη ώρα σε δηλώσεις σας από το Δημαρχείο της πόλης αναφερθήκατε στα της Θεσσαλονίκης και είπατε μάλιστα πως πρέπει να γίνουν όλα αυτά ώστε η Θεσσαλονίκη να μην είναι απλώς ένα κέντρο της βόρειας Ελλάδας, αλλά της ευρύτερης περιοχής.

Αυτό βεβαίως όπως πολύ καλά ξέρετε, ακούγεται είτε ως πρόθεση είτε ως υπόσχεση, είτε ως στόχος να πω εγώ, εδώ και πολλά χρόνια πάνω από 15, από τότε που συζητούσαμε για το Μετρό. Θέλω να έρθουμε στο θέμα του Μετρό Θεσσαλονίκης, όχι μόνο στο γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί όλα αυτά τα χρόνια, αλλά κυρίως ότι επτά μήνες τώρα, δεν υπάρχει καν εργολάβος όπως ξέρετε και εκατοντάδες εργαζόμενοι από το αρχαιολογικό και κατασκευαστικό κομμάτι, έχουν απομακρυνθεί από τις εργασίες τους.

Ο κ. Σπίρτζης είχε πει πως μέχρι τώρα ΑΝ είχε υλοποιηθεί η δέσμευσή του, θα είχε βρεθεί λύση με το θέμα του αναδόχου του Μετρό Θεσσαλονίκης. Θέλω να μου πείτε επομένως ποια είναι η θέση σας, τι θα κάνετε με το θέμα του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Και δεν το βάζω μόνο ως ένα μεγάλο έργο υποδομής, αλλά και για το γεγονός ότι είναι ανοιχτές οι τρύπες στην Εγνατία και τη Μοναστηρίου που έτσι δεν λειτουργεί η πόλη, αλλά και οι λαμαρίνες που έχουν επιφέρει πολύ μεγάλη ζημιά στην οικονομική λειτουργία της πόλης. Ευχαριστώ.

Α.ΤΣΙΠΡΑΣ: Κύριε Πλάκα, αναφέρεστε σε ένα θέμα που είναι ένα ξεχωριστό παράδειγμα του τι ακριβώς συνέβαινε όλο το προηγούμενο διάστημα στη σχέση του κράτους με τους εργολάβους.

 Την κατασπατάληση πόρων, τις συμφωνίες εκείνες τις συμβάσεις εκείνες που οδηγούσαν σε δυσβάστακτες ρήτρες εις βάρος του ελληνικού δημοσίου και μια τέτοια περίπτωση, είναι η περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου όλα αυτά τα οποία εσείς περιγράφατε, είναι αυτά που βρήκαμε μόλις αναλάβαμε τις ανοιχτές τρύπες, τις ρήτρες, τους απλήρωτους εργαζόμενους, τους εργολάβους οι οποίοι διεκδικούσαν και απειλούσαν ότι θα σταματήσουν τα πάντα αν δεν πάρουν περισσότερα.

Εμείς διαπραγματευτήκαμε. Και βάλαμε τον όρο ότι ή σταματάτε να έχετε υπέρογκες απαιτήσεις, ή επαναδημοπρατείται το έργο. Και τώρα είμαστε σε ένα καλό δρόμο. Πολλές από τις αξιώσεις τους η κοινοπραξία τις πήρε πίσω, πολλές από τις αξιώσεις της, τις υπερβολικές αξιώσεις. Η διαπραγμάτευση μέχρι –που βεβαίως είχαμε τις πολιτικές εξελίξεις και αναγκαστήκαμε να πάμε σε εκλογές- ήταν σε καλό δρόμο και το πιθανότερο ήταν ότι θα κατέληγε σε συμφωνία με την ίδια κοινοπραξία.

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα έργο πνοής για τη Θεσσαλονίκη. Ένα έργο πνοής, που θα έπρεπε να είχε γίνει πολλά χρόνια πριν και βεβαίως πρέπει να είναι στις προτεραιότητές μας το επόμενο διάστημα, αλλά με όρους που θα είναι προς ωφέλεια του δημοσίου συμφέροντος.

Διότι βρισκόμαστε σε μια εξαιρετικά δύσκολη στιγμή για την οικονομία και οποιαδήποτε σπατάλη μπορεί να είναι εξαιρετικά σημαντική και κρίσιμη. Κάναμε προσπάθεια να περισώσουμε όσα περισσότερα, είμαστε σε καλό δρόμο, είμαι βέβαιος ότι πολύ σύντομα μετά τις εκλογές η νέα Κυβέρνηση θα καταφέρει να επισφραγίσει αυτή τη διαπραγμάτευση που βρίσκεται σε καλό δρόμο προς ωφέλεια του δημοσίου συμφέροντος και να ξαναξεκινήσουν οι εργασίες.

Και βεβαίως προτεραιότητά μας είναι όχι μόνο να ολοκληρωθεί αλλά και να επεκταθεί το Μετρό και προς τις δυτικές συνοικίες και προς το αεροδρόμιο. Υπάρχουν και μια σειρά από άλλα σημαντικά έργα πνοής για τη Θεσσαλονίκη, σημαντικά έργα: η αξιοποίηση του λιμανιού, η δυνατότητα σύνδεσής του με το σιδηροδρομικό Δίκτυο. Το μεγάλο αυτό έργο το οποίο κι αυτό έχει μείνει δυστυχώς η υποθαλάσσια ΣΥΝΔΕΣΗ.

Κάναμε μια προσπάθεια και κάνουμε μια προσπάθεια να εξορθολογήσουμε τη διαδικασία των συμβάσεων ούτως ώστε να κερδίσουμε όσα περισσότερα για το ελληνικό δημόσιο. Αυτή η προσπάθεια θα ολοκληρωθεί και με την ψήφιση του νόμου για τις δημοπρασίες και τις συμβάσεις που κατέθεσε ο κ. Σπίρτζης ο αρμόδιος Υπουργός στη βουλή και είναι επίσης σε διαβούλευση και θα είναι ένας από τους νόμους που κατά προτεραιότητα θα ψηφιστούν στην επόμενη κοινοβουλευτική περίοδο

• Προς τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, Βαγγέλη Μεϊμαράκη

Κος ΠΛΑΚΑΣ («Mακεδονία») Κύριε Πρόεδρε, δεν θα το έβαζα το θέμα, γιατί όπως είπατε και εισαγωγικά, κουράστηκε ο λαός να σας ακούει να δίνετε κάθε χρόνο τις υποσχέσεις για το θέμα του Μετρό Θεσσαλονίκης. Αντιστοίχως, κουραστήκαμε και εμείς να ρωτάμε κάθε φορά τους πολιτικούς αρχηγούς από αυτό το ΒΗΜΑ, για την εξέλιξη του έργου.

Αναφερθήκατε όμως εσείς και χθες στην ομιλία σας και σήμερα σε προηγούμενη απάντηση που δώσατε και μάλιστα είπατε, πως το θέμα του Μετρό μπορεί να είναι και ένα θέμα, σαν παράδειγμα, πολιτικών συναινέσεων.

Θέλω να σας ρωτήσω το εξής. Μπορεί η Νέα Δημοκρατία, πιστεύετε να δίνει νέες υποσχέσεις για την ολοκλήρωση και τη συνέχιση του έργου, αφού το διαχειρίστηκε για τόσα χρόνια; ’04 με ’09 και ’12 με ’14;

Και δύο πολύ συγκεκριμένα. Είπατε θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί το έργο. Με ποιον τρόπο; Με επαναδημοπράτηση γιατί δεν έχουμε εργολάβο τους τελευταίους 8 μήνες ή με ικανοποίηση των αιτημάτων του εργολάβου και ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ο ίδιος το έργο;

Και όλοι οι βουλευτές οι υποψήφιοι της Νέας Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη κατέθεσαν, έβγαλαν μια ανακοίνωση στην οποία διαφωνούν με τη σύγκλιση, τη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου την Τρίτη για να αποφασίσει για το θέμα του σταθμού στη Βενιζέλου. Ποια είναι η θέση σας;

Κος ΜΕΪΜΑΡΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, καταρχήν ΑΝ τώρα σας πω με πολύ εξειδικευμένο τρόπο απαντήσεις σε πολύ εξειδικευμένη ερώτηση καταλαβαίνετε ότι και προεκλογικά μάλιστα θα είναι μια απάντηση η οποία θα πείτε πάλι λόγω εκλογών μας δίνει αυτή την απάντηση.

Εγώ αναφέρθηκα στο ΜΕΤΡΟ ως ένα έργο το οποίο είναι πολύπαθο έργο και έχουμε ευθύνη διαχείρισης του θέματος όλοι. Αλλά ταυτόχρονα είναι ένα έργο αναγκαίο. Και είναι ένα έργο οποίο δείχνει ότι η διοίκηση εν πάση περιπτώσει, η εκτελεστική εξουσία θα πρέπει να το χειριστεί με έναν καλύτερο δυνατό τρόπο. Και αν έχουμε συμφωνήσει είναι δεδομένο ότι δεν θα αλλάζουν οι αποφάσεις κάθε φορά που θα αλλάζει ο Υπουργό.

Γιατί αλλάξανε οι αποφάσεις, αλλάξανε οι κινήσεις όλες και οι σχεδιασμοί κάθε φορά που είχαμε αλλαγή υπουργού και μάλιστα όταν είχαμε και Υπουργό εκ Θεσσαλονίκης ή Υφυπουργό νομίζω που είχε έρθει εδώ και πομπωδώς πάλι είχε εξαγγείλει έναν διαφορετικό τρόπο διοίκησης, να παίρνονται οι αποφάσεις από τη Θεσσαλονίκη και όχι από την Αθήνα και δεν μπορεί η Αθήνα να γνωρίζει, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, πως θα κινηθεί η Θεσσαλονίκη.

Όλα αυτά είναι ξέρετε μέσα στον ευρύτερο σχεδιασμό συναινέσεων οι οποίοι πρέπει να προκύψουν, όχι μόνο μέσω των πολιτικών δυνάμεων μόνο. Πιστεύω και μέσω των φορέων μας. Δηλαδή το ΤΕΕ Θεσσαλονίκης έχει πρόταση την οποία οφείλουμε να τη λάβουμε σοβαρά υπόψη σε πάρα πολλά σημεία.

Θα θυμάστε ότι ήμουν Υπεύθυνος Υποδομών πριν το 2004 και είχα κάνει πάρα πολύ μεγάλη συζήτηση για το θέμα του ΜΕΤΡΟ εδώ στη Θεσσαλονίκη και είχαμε οργανώσει και πάρα πολλές εκδηλώσεις στις οποίες συμμετείχαν επιστημονικοί φορείς, το πανεπιστήμιο, το ΤΕΕ και είχαμε συζητήσει για το θέμα του ΜΕΤΡΟ το οποίο μας απασχολούσε πάρα πολύ. Και δικαιολογημένα μας απασχολούσε.

Τώρα, το θέμα του αναδόχου δεν είμαι σε θέση αυτή τη στιγμή να σας πω πως μπορεί να λυθεί και πρέπει να λυθεί, γιατί πρέπει να το εξετάσουμε. Και ξέρετε, δεν είναι και καλό να κάνεις τον ξερόλα σε όλα. Δεν είναι. Τότε θα είμαι ο πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Ε, δεν είμαι ο Πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.

Ο πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ καλείται να έρθει να μου κάνει την εισήγηση και με βάση αυτά που θα μας εισηγηθεί να δούμε και να κρίνουμε. Δεν είμαι ο διευθυντής του κάθε γραφείου ούτε ο Πρόεδρος της κάθε ανώνυμης κρατικής εταιρίας. Ούτε φιλοδοξώ να γίνω. Μην νομίζετε ότι θα γίνω Πρωθυπουργός και θα ασχολούμαι.., όχι.

Θα φωνάζω όμως τον πρόεδρο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ή θα λέω στον Υπουργό φώναξέ τον να δούμε τι γίνεται και να προχωρήσει. Είναι πολυεπίπεδη η διοίκηση. Και αλίμονο, ΑΝ ο καθένας κάνει τα πάντα. Δεν θα γίνεται τίποτα. Ίσως για αυτό σε αυτόν τον τόπο επειδή ασχολούμεθα πολλοί με πολλά και είμαστε υπεύθυνοι όλοι για τα πολλά, εδώ είναι πυραμίδα η διοίκηση.

Λοιπόν, για να το ξεκαθαρίσω θα σας πω ότι έχω εμπειρία από τις διαπραγματεύσεις για το πόσο δύσκολο είναι να υπάρχει επανεκκίνηση έργου. Είναι πάρα πολύ δύσκολο. Θα σας πω ότι το ’12-’13 παρακολούθησα την προσπάθεια που έγινε από την Κυβέρνηση τότε για να επανεκκινήσουν τα μεγάλα έργα, η Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός κλπ.

Πάνω από 40 τράπεζες, πάνω από 25 φορείς και όλοι αυτοί να συμφωνήσουν. Δεν είναι εύκολα αυτά, ούτε λύνονται σε μια μέρα, θέλουν το χρόνο τους, θέλουν τη συζήτησή τους. Γι’ αυτό είχα προτείνει από παλιά οι μεγάλες συμβάσεις των μεγάλων έργων να έχουν από το Ελεγκτικό Συνέδριο και από το Νομικό Συμβούλιο συγκεκριμένους συνεργάτες που ασχολούνται μόνο με αυτό το φάκελο. Χιλιάδες σελίδες αυτές οι συμβάσεις.

Και ερχόμαστε τώρα και λέμε θα το λύσω έτσι, θα το κάνω αλλιώς και βεβαίως σπάμε τα μούτρα μας διότι οι αστερίσκοι από κάτω είναι γραμμένοι διαφορετικά. Υπάρχουν δεσμεύσεις.

Εγώ σας επαναλαμβάνω, δεν είμαι ο Πρόεδρος ούτε ο διαχειριστής του φακέλου. Και πρέπει να σας πω ότι αυτό επέμενα και τότε στο Υπουργείο Άμυνας. Οι συμβάσεις στο Υπουργείο Άμυνας, χιλιάδες φάκελοι, σελίδες, δεν μπορεί αλλάζει ο Υπουργός, φέρνει νέο δικηγόρο, φέρνει νέο οικονομολόγο, φέρνει νέο συντονιστή του φακέλου, δεν γίνονται αυτά.

Πρέπει το Ελεγκτικό Συνέδριο και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, εφόσον θεσμικά το εμπιστευόμαστε, να έχει συγκεκριμένη υποδομή πλέον, που θα τρέχει τους φακέλους των συμβάσεων. Διότι έτσι θα κινηθεί η χώρα από εδώ και μπρος.

Πρέπει αυτά να μπουν στην ψηφιοποίηση. Δεν μπορεί πια να είναι στους φακέλους με τα κορδονάκια μέσα σε φωριαμούς και ό,τι θέλουμε, βγάλε τον φάκελο 3, πάρε από μέσα τον υποφάκελο 5 και διάβασε τη σελίδα 3 που την έχει φάει η σκόνη. Δεν γίνεται να συνεχιστεί σε μια σύγχρονη δημοκρατία αυτός ο τρόπος.

Απαιτείται χρόνο για να γίνει ψηφιοποίηση. Απαιτούνται και χρήματα για να γίνει. Εγώ είμαι από αυτούς που θέλω να τα προχωρήσω. Ακριβώς για να φύγουμε από αυτές τις αγκυλώσεις της δημόσιας διοίκησης. Θέλω να στηρίξω με πλήρη υποδομή το Ελεγκτικό Συνέδριο και το Νομικό Συμβούλιο.

Όταν έγινα Υπουργός Αμύνης, έστειλα όλες τις συμβάσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο, γιατί δεν είχαν περάσει. Και οι άνθρωποι μόλις έφτανε το φορτηγό και κατέβαζε φακέλους ήταν φυσικό να δυσφορήσουν.

Λοιπόν. Μου μιλάτε τώρα για μια σύμβαση πολλών εκατομμυρίων ευρώ, η οποία έχει διακοπεί, έχει ξαναπροχωρήσει, έχει ξαναδιακοπεί, μέσα είναι Δήμος, μητροπολίτης, πανεπιστήμιο, αρχαιολογικό, μαγαζιά τα οποία έχουν υποστεί τεράστια ζημία, ξενοδοχεία που έχουν υποστεί ζημία, η πόλη πράγματι έχει πάθει έμφραγμα. Πρέπει να τελειώνει και πρέπει να βρούμε τον τρόπο, τον καλύτερο δυνατό, που θα τελειώσει.

Δεν υπόσχομαι ότι θα τα κάνω σε μια μέρα. Δεν σας υπόσχομαι ότι έχω τη λύση έτοιμη στο τσεπάκι. Δεσμεύομαι, όμως, ότι μπορούμε και πρέπει αυτό να το κοιτάξουμε συλλογικά, συνολικά, και να πάρουμε την πρέπουσα απόφαση σε ταχύ χρόνο. Πρέπει να πάρουμε λύση.

Και ταυτόχρονα, πρέπει μέσα από το νομοθετικό ΠΛΑΙΣΙΟ το οποίο ήδη υπάρχει όσοι έχουν πρόβλημα με το μετρό και έχουν εμπορικές επιχειρήσεις, ξενοδοχειακές, κ.λπ, να εφαρμοστεί το πλαίσιο για μειωμένα δημοτικά τέλη. Διότι κι αυτοί προσφέρουν και συνεισφέρουν στο να προχωρήσει το μετρό. Και πληρώνουν, αν θέλετε, τις ατέλειες που η κεντρική διοίκηση έχει, και η γραφειοκρατία.

Αυτό μπορώ να δεσμευτώ. Γιατί είναι ήδη δέσμευση, η οποία δεν εκτελείται. Από εκεί και πέρα, πρέπει να σας πω ότι θα προσπαθήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο να βρούμε λύση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.