tovima.gr,05/10/2015
Μελέτη θα δείξει αν θα ακριβύνουν κάρτες και εισιτήρια
Στη διενέργεια οικονομικού ελέγχου στη σύμβαση της Αττικής Οδού προχωρεί ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος μιλώντας προς «Το Βήμα της Κυριακής» επιτίθεται στο ΤΑΙΠΕΔ για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε τον διαγωνισμό για τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Παράλληλα ο κ. Σπίρτζης ανοίγει τα χαρτιά του και ομολογεί ότι το νέο ΕΣΠΑ δεν έχει παρά ελάχιστα χρήματα για νέες υποδομές και υπογραμμίζει ότι διερευνάται να ενταχθούν βιώσιμα έργα στο «πακέτο Γιούνκερ». Επίσης περιγράφει τους άξονες της αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και ξεκαθαρίζει ότι οι τιμές των εισιτηρίων και καρτών θα καθοριστούν από εν εξελίξει μελέτη του υπουργείου Υποδομών.
Εν όψει της ψήφισης των μέτρων του νέου Μνημονίου, ο κ. Σπίρτζης σημειώνει ότι «θα υπάρξει ο απαιτούμενος αριθμός βουλευτών τόσο από τον κυβερνητικό συνασπισμό όσο και ευρύτερα». Και αυτό διότι, όπως λέει, «όλοι έχουν συνειδητοποιήσει την κρισιμότητα στην οποία βρίσκεται η χώρα».
Ο υπουργός Υποδομών επισημαίνει ότι έχει μια «καλή και έντιμη συνεργασία» με τους ΑΝΕΛ, όμως κρατά κλειστά τα χαρτιά του για τις αρμοδιότητες που θα αναλάβει ο υφυπουργός κ. Παναγιώτης Σγουρίδης. «Θα το συζητήσω μαζί του. Μας συνδέει παλιά φιλία. Εχουμε συνεργαστεί σε διάφορους κοινωνικούς αγώνες» λέει - άλλωστε και οι δύο ήταν μέλη του ΠαΣοΚ.
Θεωρεί ότι στο άμεσο μέλλον θα προκύψουν «πρόσθετες δυνάμεις στήριξης» της κυβέρνησης, καθώς «οι αντιθέσεις που υπάρχουν στα κόμματα της αντιπολίτευσης είναι πιθανόν να τους οδηγήσουν σε άλλες διεργασίες» προσθέτει.
Αναφερόμενος στην προηγούμενη θητεία του παραδέχεται ότι «φάγαμε ένα τρίμηνο μέχρι να ορκιστούν οι αναπληρωτές υπουργοί» και ότι η ελευθερία κινήσεων ήταν περιορισμένη, καθώς όλα τα αποθεματικά μεταφέρονταν στο Γενικό Λογιστήριο για να πληρώνονται μισθοί και συντάξεις. «Τα νέα έργα δεν μπορούσαν να τρέξουν όπως θα ήθελα» σημειώνει και εξηγεί ότι η συμφωνία με τους δανειστές οδηγεί τη χώρα σε ομαλοποίηση.
«Οχι» στα αεροδρόμια
Ο κ. Σπίρτζης υπογραμμίζει ότι ετοιμάστηκαν νομοσχέδια που «προβλέπουν μεγάλες μεταρρυθμίσεις», η εφαρμογή των οποίων γίνεται δύσκολη «όπου έχουμε "βολεμένες" και "τακτοποιημένες" καταστάσεις, εντός και εκτός Δημοσίου». Αποκαλύπτει ότι θα προχωρήσει στη διενέργεια οικονομικού ελέγχου στην Αττική Οδό, στην οποία «πρέπει να γίνει ένας πολύ διεξοδικός έλεγχος για το πού βρίσκεται μέχρι σήμερα η επένδυση» λέει. «Μπορεί να είναι τρεις διαφορετικές εταιρείες, αλλά έχουν κοινούς μετόχους. Τα κέρδη της μιας εταιρείας κατά τη γνώμη μου δεν πρέπει να είναι κόστος που παρουσιάζει η Αττική Οδός απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο» σχολιάζει.
«Στη συνέχεια θα γίνει μια διαπραγμάτευση με καλή διάθεση από όλους για να δούμε τη συνέχιση της λειτουργίας», τη μείωση των διοδίων και τις επεκτάσεις του οδικού άξονα, συνεχίζει.
Παράλληλα, ο υπουργός Υποδομών έχει εναντιωθεί στην παραχώρηση των 14 αερολιμένων στη Fraport, όμως δεν παραιτείται. «Οι παλιοί όταν έλεγαν ότι δεν συμφωνούν είχαν ήδη λάβει την απόφαση να φύγουν για άλλους λόγους και το χρησιμοποιούσαν ως πρόσχημα. Σπάνια έλεγαν "δεν συμφωνώ και μένω για να το παλέψω"» δικαιολογείται.
Οπως σημειώνει, σε περίπτωση που αποδειχθεί ότι χρειάζονται νέα έργα στα αεροδρόμια για την πιστοποίησή τους, τότε θα προκύψει τεράστιο ζήτημα. Και αυτό διότι δεν υπάρχει στη σύμβαση παραχώρησης όρος ότι το Δημόσιο δεν θα βάλει χρήματα, προκειμένου να παραδοθούν στους ιδιώτες τα αεροδρόμια πιστοποιημένα.
Μάλιστα, προειδοποιεί πως δεν θα υπογράψει τη σύμβαση, ενώ εντυπωσιάζει η δήλωσή του ότι «ο έλεγχος της σύμβασης θα γίνεται από αυτόν που θα την υπογράψει, δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ» και όχι από την ΥΠΑ, όπως σχεδιάστηκε αρχικά.
Η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Για τους σιδηροδρομικούς φορείς, που είναι προς πώληση από το ΤΑΙΠΕΔ, σημειώνει ότι προτεραιότητα είναι να τελειώσουν τα έργα και να προωθηθεί η ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού δικτύου.
Το θέμα της συντήρησης του δικτύου θα αντιμετωπιστεί μέσα από την πιστοποίησή του και τις αναβαθμίσεις, λέει. «Μια άλλη σκέψη είναι το ΣΔΙΤ, αλλά είναι πολύ νωρίς για να το συζητήσουμε» παρατηρεί.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, σε περίπτωση που η διαδικασία για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταστεί άγονη, θα πρέπει να ετοιμαστεί ένας πιο ελκυστικός διαγωνισμός, που θα συνδυαστεί με αναβάθμιση ή κατασκευή νέων δικτύων, «εφόσον συμφωνήσουν οι δανειστές», παρατηρεί. Σημειωτέον ότι, κατά τις Βρυξέλλες, οι παράνομες κρατικές ενισχύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ φτάνουν τα 800 εκατ. ευρώ και αν η εταιρεία δεν πωληθεί, θα οδηγηθεί σε λύση και εκκαθάριση.
ΕΣΠΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
«Εγκλημα η λάθος κατανομή των κονδυλίων»
Ενα άλλο πρόβλημα του υπουργού Υποδομών είναι η απουσία χρημάτων. Η «δύναμη πυρός» του νέου ΕΣΠΑ θα είναι μόλις 4,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα περισσότερα θα διοχετευθούν σε ανολοκλήρωτα έργα. Ο κ. Σπίρτζης μιλάει για «έγκλημα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις». «Το δεύτερο μεγάλο έγκλημα ήταν ότι δεν έγινε ειδική διαπραγμάτευση ώστε να υπάρξει μια άλλη κατανομή του ΕΣΠΑ για τις υποδομές. Ακολουθούμε τον σχεδιασμό χωρών που έχουν ολοκληρώσει τις υποδομές τους» σχολιάζει, ερχόμενος σε πλήρη διαφοροποίηση με τον υπουργό Οικονομίας κ. Γιώργο Σταθάκη, ο οποίος έχει ταχθεί υπέρ του σχεδιασμού του ΣΕΣ, διότι δεν περιέχει «φαραωνικά έργα».
Ο υπουργός Υποδομών δηλώνει ότι τα νέα έργα θα μπορούσαν να προχωρήσουν με ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις που θα έχουν κοινωνικό πρόσημο, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Παράλληλα σημειώνει ότι εξετάζεται βιώσιμα έργα να ενταχθούν στο «πακέτο Γιούνκερ», όπως η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, οι επεκτάσεις του προαστιακού και του μετρό Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή ιδιωτών.
Επίσης ο υπουργός Υποδομών αποκαλύπτει ότι εκπονείται νέο επιχειρησιακό σχέδιο για τον ΟΑΣΑ με άξονα την επιτάχυνση της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, την εισαγωγή ενός συστήματος ζωνικής χρέωσης και την είσοδο των δήμων στις συγκοινωνίες.
Το τελευταίο θα γίνει, όπως λέει, μέσα από την επισκευή περίπου 1.000 λεωφορείων του ΟΑΣΑ που σήμερα είναι εκτός λειτουργίας, κάτι για το οποίο, όπως παραδέχεται, ναι μεν«θέλει λεφτά, όμως είναι και βιώσιμο». Ωστόσο, όπως ομολογεί, θα είναι προσωρινό μέτρο, διότι τα οχήματα είναι παρωχημένης περιβαλλοντικής τεχνολογίας και θα πρέπει να αποσυρθούν.
Τα λεωφορεία, όπως εξηγεί, θα δοθούν στους δήμους με στόχο την επέκταση των διαδημοτικών συγκοινωνιών και τη διασύνδεση των γειτονιών με τα μέσα σταθερής τροχιάς. Παράλληλα θα ενταχθούν στο σύστημα πιο ενεργά και τα ΚΤΕΛ.
Στόχος του υπουργείου, τονίζει, είναι η οικονομική πριμοδότηση της κάρτας απεριορίστων διαδρομών προκειμένου να μην αυξηθεί η τιμή της. Αντίθετα, το εισιτήριο θα επιβαρυνθεί με την αύξηση του ΦΠΑ. Ωστόσο όλα αυτά θα καθοριστούν από μελέτη που εκπονεί το ίδιο το υπουργείο, καταλήγει.
«Η διοίκηση του ΟΑΣΑ έχει συνηθίσει να κάνει εισηγήσεις στην Τρόικα»
«Δεν ξέρω πώς ελέγχεται η πλαστότητα των εισιτηρίων και από ποιον» αποκαλύπτει ο κ. Σπίρτζης και διαβεβαιώνει ότι η ΟΣΥ, η οποία αντιμετωπίζει τεράστια οικονομικά προβλήματα, «θα βγάλει το φθινόπωρο». Αυτό θα γίνει με χρήματα που θα έρθουν τόσο από το Γενικό Λογιστήριο, όσο και από την εξοικονόμηση «από σπατάλες στην επιδότηση άλλων φορέων αστικών συγκοινωνιών».
Ο υπουργός Υποδομών υποστηρίζει ότι «υπάρχουν κάποια χρήματα που θα καλύψουν ορισμένα κενά», όπως τα χρήματα για την μετακίνηση των ΑΜΕΑ, όμως σημειώνει ότι η αξίωση του ΟΑΣΑ από τα συναρμόδια υπουργεία που φτάνει τα 185 εκατ. ευρώ, είναι υπερβολική.
Μάλιστα, αναφερόμενος στις εισηγήσεις του ΟΑΣΑ για αλλαγές στον ποινικό κώδικα σε σχέση με τα εισιτήρια, σημειώνει ότι «τις εισηγήσεις αυτές δεν τις κάνει σε εμάς». «Η διοίκηση του ΟΑΣΑ έχει συνηθίσει να κάνει εισηγήσεις στην Τρόικα. Αυτό έκανε στην τελευταία διαπραγμάτευση. Αυτά τα πράγματα δεν τα λύνεις με διάλογο, αλλά αλλάζοντας τη διοίκηση του ΟΑΣΑ. Έπρεπε να έχει γίνει. Να είναι καλά οι λειτουργίες του προεδρείου της Βουλής» σχολιάζει.
Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης ανακοινώνει ότι θα καταβληθούν χρήματα στους συγκοινωνιακούς φορείς για την δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ, σύμφωνα με απόφαση της κυβέρνησης. «Είναι η ελάχιστη συμβολή μας στους ανθρώπους που δεν έχουν δουλειά» παρατηρεί.
Βέβαια, η αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών παραμένει μνημονιακός στόχος. «Η τρόικα μας ζήτησε να αλλάξουμε την δομή. Πρέπει να γίνει αναδιάρθρωση» σημειώνει, όμως διαψεύδει ότι οι δανειστές ζήτησαν «κεφάλια».
Ανοιχτά όλα για τον σταθμό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη
Για το Μετρό Θεσσαλονίκης, εξηγεί ότι θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι αρχαιολογικές εργασίες και στη συνέχεια να εξεταστεί τι σταθμός μπορεί να κατασκευαστεί στη Βενιζέλου και με τι τεχνικές λύσεις και εάν χρειάζεται να αλλάξει ο σχεδιασμός. Όπως υπογραμμίζει, μπορεί να μεταφερθεί και να επανατοποθετηθεί ένα μικρό κομμάτι των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν. «Ο σταθμός θα γίνει» επιμένει.
«Όταν δεν υπάρχουν σοβαρές μελέτες και όταν τα έργα γίνονταν όπως γίνονταν επί του κ. Σουφλιά, τα οποία στη συνέχεια όλα κόλλησαν και όλα καθυστέρησαν, είναι λογικό να υπάρχουν τέτοιου είδους προβλήματα» παρατηρεί.
«Είναι απόλυτα λογικό όταν υπάρχουν καθυστερήσεις, ο εργολάβος να δικαιούται αυτά που πρέπει να πάρει. Είναι επίσης απόλυτα λογικό το Ελληνικό Δημόσιο να μη δίνει αυτά που διεκδικεί ο εργολάβος όταν ξεφεύγουν από την σύμβαση, τη νομοθεσία και την κοινή λογική. Πιστεύω ότι και ο εργολάβος έχει καταλάβει ότι οι διεκδικήσεις του είναι παράλογες. Εμείς δεν έχουμε διάθεση να αδικήσουμε κανέναν» δηλώνει.
Ο ΟΑΣΘ δεν τηρεί τη σύμβαση
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης απέστειλε πόρισμα στο υπουργείο, που, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, δείχνει ότι ο ΟΑΣΘ δεν τηρεί τη σύμβαση παραχώρησης της Θεσσαλονίκης.
«Επειδή είναι το μόνο μέσο μαζικής μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη, να μην διανοηθεί κανείς ότι μπορεί να εκβιάσει την κυβέρνηση. Υπάρχουν πάρα πολλοί που θα επιθυμούσαν να έχουν ένα πολύ μικρό μέρος των ευνοϊκών διατάξεων αυτής της σύμβασης» εξηγεί και αποκαλύπτει ότι ο ΟΑΣΘ λαμβάνει αναλογικά πέντε φορές μεγαλύτερη επιδότηση σε σχέση με τον ΟΑΣΑ.
Επίσης, ο κ. Σπίρτζης κάνει γνωστό ότι υπέγραψε τη σύμβαση αναβάθμισης του Συστήματος Επεξεργασίας Σχεδίων Πτήσεων και Δεδομένων Radar (Palas) και το υπουργείο αναμένει απάντηση από την ανάδοχο εταιρία Thales για το εάν ισχύει ακόμη η οικονομική της προσφορά (είχε δοθεί το 2010).
Χεκίμογλου Αχιλλέας
Μελέτη θα δείξει αν θα ακριβύνουν κάρτες και εισιτήρια
Στη διενέργεια οικονομικού ελέγχου στη σύμβαση της Αττικής Οδού προχωρεί ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος μιλώντας προς «Το Βήμα της Κυριακής» επιτίθεται στο ΤΑΙΠΕΔ για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε τον διαγωνισμό για τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Παράλληλα ο κ. Σπίρτζης ανοίγει τα χαρτιά του και ομολογεί ότι το νέο ΕΣΠΑ δεν έχει παρά ελάχιστα χρήματα για νέες υποδομές και υπογραμμίζει ότι διερευνάται να ενταχθούν βιώσιμα έργα στο «πακέτο Γιούνκερ». Επίσης περιγράφει τους άξονες της αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και ξεκαθαρίζει ότι οι τιμές των εισιτηρίων και καρτών θα καθοριστούν από εν εξελίξει μελέτη του υπουργείου Υποδομών.
Εν όψει της ψήφισης των μέτρων του νέου Μνημονίου, ο κ. Σπίρτζης σημειώνει ότι «θα υπάρξει ο απαιτούμενος αριθμός βουλευτών τόσο από τον κυβερνητικό συνασπισμό όσο και ευρύτερα». Και αυτό διότι, όπως λέει, «όλοι έχουν συνειδητοποιήσει την κρισιμότητα στην οποία βρίσκεται η χώρα».
Ο υπουργός Υποδομών επισημαίνει ότι έχει μια «καλή και έντιμη συνεργασία» με τους ΑΝΕΛ, όμως κρατά κλειστά τα χαρτιά του για τις αρμοδιότητες που θα αναλάβει ο υφυπουργός κ. Παναγιώτης Σγουρίδης. «Θα το συζητήσω μαζί του. Μας συνδέει παλιά φιλία. Εχουμε συνεργαστεί σε διάφορους κοινωνικούς αγώνες» λέει - άλλωστε και οι δύο ήταν μέλη του ΠαΣοΚ.
Θεωρεί ότι στο άμεσο μέλλον θα προκύψουν «πρόσθετες δυνάμεις στήριξης» της κυβέρνησης, καθώς «οι αντιθέσεις που υπάρχουν στα κόμματα της αντιπολίτευσης είναι πιθανόν να τους οδηγήσουν σε άλλες διεργασίες» προσθέτει.
Αναφερόμενος στην προηγούμενη θητεία του παραδέχεται ότι «φάγαμε ένα τρίμηνο μέχρι να ορκιστούν οι αναπληρωτές υπουργοί» και ότι η ελευθερία κινήσεων ήταν περιορισμένη, καθώς όλα τα αποθεματικά μεταφέρονταν στο Γενικό Λογιστήριο για να πληρώνονται μισθοί και συντάξεις. «Τα νέα έργα δεν μπορούσαν να τρέξουν όπως θα ήθελα» σημειώνει και εξηγεί ότι η συμφωνία με τους δανειστές οδηγεί τη χώρα σε ομαλοποίηση.
«Οχι» στα αεροδρόμια
Ο κ. Σπίρτζης υπογραμμίζει ότι ετοιμάστηκαν νομοσχέδια που «προβλέπουν μεγάλες μεταρρυθμίσεις», η εφαρμογή των οποίων γίνεται δύσκολη «όπου έχουμε "βολεμένες" και "τακτοποιημένες" καταστάσεις, εντός και εκτός Δημοσίου». Αποκαλύπτει ότι θα προχωρήσει στη διενέργεια οικονομικού ελέγχου στην Αττική Οδό, στην οποία «πρέπει να γίνει ένας πολύ διεξοδικός έλεγχος για το πού βρίσκεται μέχρι σήμερα η επένδυση» λέει. «Μπορεί να είναι τρεις διαφορετικές εταιρείες, αλλά έχουν κοινούς μετόχους. Τα κέρδη της μιας εταιρείας κατά τη γνώμη μου δεν πρέπει να είναι κόστος που παρουσιάζει η Αττική Οδός απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο» σχολιάζει.
«Στη συνέχεια θα γίνει μια διαπραγμάτευση με καλή διάθεση από όλους για να δούμε τη συνέχιση της λειτουργίας», τη μείωση των διοδίων και τις επεκτάσεις του οδικού άξονα, συνεχίζει.
Παράλληλα, ο υπουργός Υποδομών έχει εναντιωθεί στην παραχώρηση των 14 αερολιμένων στη Fraport, όμως δεν παραιτείται. «Οι παλιοί όταν έλεγαν ότι δεν συμφωνούν είχαν ήδη λάβει την απόφαση να φύγουν για άλλους λόγους και το χρησιμοποιούσαν ως πρόσχημα. Σπάνια έλεγαν "δεν συμφωνώ και μένω για να το παλέψω"» δικαιολογείται.
Οπως σημειώνει, σε περίπτωση που αποδειχθεί ότι χρειάζονται νέα έργα στα αεροδρόμια για την πιστοποίησή τους, τότε θα προκύψει τεράστιο ζήτημα. Και αυτό διότι δεν υπάρχει στη σύμβαση παραχώρησης όρος ότι το Δημόσιο δεν θα βάλει χρήματα, προκειμένου να παραδοθούν στους ιδιώτες τα αεροδρόμια πιστοποιημένα.
Μάλιστα, προειδοποιεί πως δεν θα υπογράψει τη σύμβαση, ενώ εντυπωσιάζει η δήλωσή του ότι «ο έλεγχος της σύμβασης θα γίνεται από αυτόν που θα την υπογράψει, δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ» και όχι από την ΥΠΑ, όπως σχεδιάστηκε αρχικά.
Η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Για τους σιδηροδρομικούς φορείς, που είναι προς πώληση από το ΤΑΙΠΕΔ, σημειώνει ότι προτεραιότητα είναι να τελειώσουν τα έργα και να προωθηθεί η ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού δικτύου.
Το θέμα της συντήρησης του δικτύου θα αντιμετωπιστεί μέσα από την πιστοποίησή του και τις αναβαθμίσεις, λέει. «Μια άλλη σκέψη είναι το ΣΔΙΤ, αλλά είναι πολύ νωρίς για να το συζητήσουμε» παρατηρεί.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, σε περίπτωση που η διαδικασία για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταστεί άγονη, θα πρέπει να ετοιμαστεί ένας πιο ελκυστικός διαγωνισμός, που θα συνδυαστεί με αναβάθμιση ή κατασκευή νέων δικτύων, «εφόσον συμφωνήσουν οι δανειστές», παρατηρεί. Σημειωτέον ότι, κατά τις Βρυξέλλες, οι παράνομες κρατικές ενισχύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ φτάνουν τα 800 εκατ. ευρώ και αν η εταιρεία δεν πωληθεί, θα οδηγηθεί σε λύση και εκκαθάριση.
ΕΣΠΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
«Εγκλημα η λάθος κατανομή των κονδυλίων»
Ενα άλλο πρόβλημα του υπουργού Υποδομών είναι η απουσία χρημάτων. Η «δύναμη πυρός» του νέου ΕΣΠΑ θα είναι μόλις 4,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα περισσότερα θα διοχετευθούν σε ανολοκλήρωτα έργα. Ο κ. Σπίρτζης μιλάει για «έγκλημα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις». «Το δεύτερο μεγάλο έγκλημα ήταν ότι δεν έγινε ειδική διαπραγμάτευση ώστε να υπάρξει μια άλλη κατανομή του ΕΣΠΑ για τις υποδομές. Ακολουθούμε τον σχεδιασμό χωρών που έχουν ολοκληρώσει τις υποδομές τους» σχολιάζει, ερχόμενος σε πλήρη διαφοροποίηση με τον υπουργό Οικονομίας κ. Γιώργο Σταθάκη, ο οποίος έχει ταχθεί υπέρ του σχεδιασμού του ΣΕΣ, διότι δεν περιέχει «φαραωνικά έργα».
Ο υπουργός Υποδομών δηλώνει ότι τα νέα έργα θα μπορούσαν να προχωρήσουν με ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις που θα έχουν κοινωνικό πρόσημο, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Παράλληλα σημειώνει ότι εξετάζεται βιώσιμα έργα να ενταχθούν στο «πακέτο Γιούνκερ», όπως η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, οι επεκτάσεις του προαστιακού και του μετρό Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή ιδιωτών.
Επίσης ο υπουργός Υποδομών αποκαλύπτει ότι εκπονείται νέο επιχειρησιακό σχέδιο για τον ΟΑΣΑ με άξονα την επιτάχυνση της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, την εισαγωγή ενός συστήματος ζωνικής χρέωσης και την είσοδο των δήμων στις συγκοινωνίες.
Το τελευταίο θα γίνει, όπως λέει, μέσα από την επισκευή περίπου 1.000 λεωφορείων του ΟΑΣΑ που σήμερα είναι εκτός λειτουργίας, κάτι για το οποίο, όπως παραδέχεται, ναι μεν«θέλει λεφτά, όμως είναι και βιώσιμο». Ωστόσο, όπως ομολογεί, θα είναι προσωρινό μέτρο, διότι τα οχήματα είναι παρωχημένης περιβαλλοντικής τεχνολογίας και θα πρέπει να αποσυρθούν.
Τα λεωφορεία, όπως εξηγεί, θα δοθούν στους δήμους με στόχο την επέκταση των διαδημοτικών συγκοινωνιών και τη διασύνδεση των γειτονιών με τα μέσα σταθερής τροχιάς. Παράλληλα θα ενταχθούν στο σύστημα πιο ενεργά και τα ΚΤΕΛ.
Στόχος του υπουργείου, τονίζει, είναι η οικονομική πριμοδότηση της κάρτας απεριορίστων διαδρομών προκειμένου να μην αυξηθεί η τιμή της. Αντίθετα, το εισιτήριο θα επιβαρυνθεί με την αύξηση του ΦΠΑ. Ωστόσο όλα αυτά θα καθοριστούν από μελέτη που εκπονεί το ίδιο το υπουργείο, καταλήγει.
«Η διοίκηση του ΟΑΣΑ έχει συνηθίσει να κάνει εισηγήσεις στην Τρόικα»
«Δεν ξέρω πώς ελέγχεται η πλαστότητα των εισιτηρίων και από ποιον» αποκαλύπτει ο κ. Σπίρτζης και διαβεβαιώνει ότι η ΟΣΥ, η οποία αντιμετωπίζει τεράστια οικονομικά προβλήματα, «θα βγάλει το φθινόπωρο». Αυτό θα γίνει με χρήματα που θα έρθουν τόσο από το Γενικό Λογιστήριο, όσο και από την εξοικονόμηση «από σπατάλες στην επιδότηση άλλων φορέων αστικών συγκοινωνιών».
Ο υπουργός Υποδομών υποστηρίζει ότι «υπάρχουν κάποια χρήματα που θα καλύψουν ορισμένα κενά», όπως τα χρήματα για την μετακίνηση των ΑΜΕΑ, όμως σημειώνει ότι η αξίωση του ΟΑΣΑ από τα συναρμόδια υπουργεία που φτάνει τα 185 εκατ. ευρώ, είναι υπερβολική.
Μάλιστα, αναφερόμενος στις εισηγήσεις του ΟΑΣΑ για αλλαγές στον ποινικό κώδικα σε σχέση με τα εισιτήρια, σημειώνει ότι «τις εισηγήσεις αυτές δεν τις κάνει σε εμάς». «Η διοίκηση του ΟΑΣΑ έχει συνηθίσει να κάνει εισηγήσεις στην Τρόικα. Αυτό έκανε στην τελευταία διαπραγμάτευση. Αυτά τα πράγματα δεν τα λύνεις με διάλογο, αλλά αλλάζοντας τη διοίκηση του ΟΑΣΑ. Έπρεπε να έχει γίνει. Να είναι καλά οι λειτουργίες του προεδρείου της Βουλής» σχολιάζει.
Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης ανακοινώνει ότι θα καταβληθούν χρήματα στους συγκοινωνιακούς φορείς για την δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ, σύμφωνα με απόφαση της κυβέρνησης. «Είναι η ελάχιστη συμβολή μας στους ανθρώπους που δεν έχουν δουλειά» παρατηρεί.
Βέβαια, η αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών παραμένει μνημονιακός στόχος. «Η τρόικα μας ζήτησε να αλλάξουμε την δομή. Πρέπει να γίνει αναδιάρθρωση» σημειώνει, όμως διαψεύδει ότι οι δανειστές ζήτησαν «κεφάλια».
Ανοιχτά όλα για τον σταθμό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη
Για το Μετρό Θεσσαλονίκης, εξηγεί ότι θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι αρχαιολογικές εργασίες και στη συνέχεια να εξεταστεί τι σταθμός μπορεί να κατασκευαστεί στη Βενιζέλου και με τι τεχνικές λύσεις και εάν χρειάζεται να αλλάξει ο σχεδιασμός. Όπως υπογραμμίζει, μπορεί να μεταφερθεί και να επανατοποθετηθεί ένα μικρό κομμάτι των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν. «Ο σταθμός θα γίνει» επιμένει.
«Όταν δεν υπάρχουν σοβαρές μελέτες και όταν τα έργα γίνονταν όπως γίνονταν επί του κ. Σουφλιά, τα οποία στη συνέχεια όλα κόλλησαν και όλα καθυστέρησαν, είναι λογικό να υπάρχουν τέτοιου είδους προβλήματα» παρατηρεί.
«Είναι απόλυτα λογικό όταν υπάρχουν καθυστερήσεις, ο εργολάβος να δικαιούται αυτά που πρέπει να πάρει. Είναι επίσης απόλυτα λογικό το Ελληνικό Δημόσιο να μη δίνει αυτά που διεκδικεί ο εργολάβος όταν ξεφεύγουν από την σύμβαση, τη νομοθεσία και την κοινή λογική. Πιστεύω ότι και ο εργολάβος έχει καταλάβει ότι οι διεκδικήσεις του είναι παράλογες. Εμείς δεν έχουμε διάθεση να αδικήσουμε κανέναν» δηλώνει.
Ο ΟΑΣΘ δεν τηρεί τη σύμβαση
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης απέστειλε πόρισμα στο υπουργείο, που, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, δείχνει ότι ο ΟΑΣΘ δεν τηρεί τη σύμβαση παραχώρησης της Θεσσαλονίκης.
«Επειδή είναι το μόνο μέσο μαζικής μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη, να μην διανοηθεί κανείς ότι μπορεί να εκβιάσει την κυβέρνηση. Υπάρχουν πάρα πολλοί που θα επιθυμούσαν να έχουν ένα πολύ μικρό μέρος των ευνοϊκών διατάξεων αυτής της σύμβασης» εξηγεί και αποκαλύπτει ότι ο ΟΑΣΘ λαμβάνει αναλογικά πέντε φορές μεγαλύτερη επιδότηση σε σχέση με τον ΟΑΣΑ.
Επίσης, ο κ. Σπίρτζης κάνει γνωστό ότι υπέγραψε τη σύμβαση αναβάθμισης του Συστήματος Επεξεργασίας Σχεδίων Πτήσεων και Δεδομένων Radar (Palas) και το υπουργείο αναμένει απάντηση από την ανάδοχο εταιρία Thales για το εάν ισχύει ακόμη η οικονομική της προσφορά (είχε δοθεί το 2010).
Χεκίμογλου Αχιλλέας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.