Δευτέρα, 9 Νοεμβρίου 2015

Με καπέλο 300 εκατ. ευρώ ξαναρχίζει το μετρό Θεσσαλονίκης

makthes.gr,09/11/2015

Με τη νέα χρονιά θα ξαναρχίσουν οι εργασίες - Τι προβλέπει η συμφωνία κυβέρνησης και εργολάβου


Όσον αφορά το αγκάθι του σταθμού Βενιζέλου, ο κ. Σπίρτζης απέκλεισε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο ακύρωσής του. “Είναι ένας κρίσιμος σταθμός για το έργο, όπως είναι πολύ σημαντικά και τα ευρήματα των ανασκαφών”. ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ

Του Νίκου Ηλιάδη


Στις αρχές της επόμενης χρονιάς, καλώς εχόντων των πραγμάτων, ευελπιστεί η κυβέρνηση ότι θα επανεκκινήσουν οι εργασίες κατασκευής της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης. Υπό την προϋπόθεση ότι η καταρχήν συμφωνία, η οποία φέρεται να έχει επιτευχθεί μεταξύ κυβέρνησης και εργολάβου, θα οριστικοποιηθεί και δεν θα ναυαγήσει την τελευταία στιγμή εξαιτίας κάποιων διαφωνιών που υπάρχουν ακόμη, τις οποίες ωστόσο και οι δύο πλευρές τις αξιολογούν ως “λεπτομέρειες”. Αντιθέτως, μόνο αμελητέα δεν θα είναι η επιπλέον επιβάρυνση στον αρχικό προϋπολογισμό του έργου. Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή η καταρχήν συμφωνία με τον εργολάβο για τις έως τώρα εξωσυμβατικές απαιτήσεις του, ύψους περίπου 680 εκατ. ευρώ και με εκτελεσμένο μόλις περίπου το 30% του φυσικού αντικειμένου, προβλέπει την καταβολή ποσού άλλων 170 έως 200 εκατ ευρώ. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, “ο υπολογισμός έγινε με βάση τις έως τώρα αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων, στα οποία είχε προσφύγει ο ανάδοχος και είναι και λίγο πιο κάτω από τις αποφάσεις αυτών των δικαστηρίων”. Παράλληλα, η συμφωνία προβλέπει ότι και οι δύο πλευρές, δηλαδή τόσο ο εργολάβος όσο και η Αττικό Μετρό που είναι ο κύριος του έργου, θα παραιτηθούν από κάθε εκκρεμούσα δικαστική διεκδίκηση ή άλλου είδους απαίτηση. Στο ποσόν των 170 έως 200 εκατ. ευρώ θα πρέπει να προστεθούν κάποια δεκάδες ή και εκατοντάδες εκατομμύρια για ανάλογες απαιτήσεις, οι οποίες θα προκύψουν έως την ολοκλήρωση και του υπολοίπου 70% του έργου. Θα πρόκειται, δηλαδή, για το κόστος των εργασιών, οι οποίες δεν έχουν προϋπολογιστεί στην αρχική μελέτη, ωστόσο αναγνωρίζουν και οι δύο πλευρές ότι θα προκύψει. Υπό αυτά τα δεδομένα το συνολικό κόστος της βασικής γραμμής του μετρό θα αυξηθεί κατά τουλάχιστον 30%, αγγίζοντας τα 1,3 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου 300 εκατ. ευρώ πάνω από τον αρχικό προϋπολογισμό του. Υπενθυμίζεται ότι το έργο δημοπρατήθηκε στα 1,052 δισ. και η ανάθεση, μετά την έκπτωση, ήταν στα 980 εκατ. ευρώ.

Θα κλείσουν όλα τώρα

Σύμφωνα με πληροφορίες, ένας από τους λόγους για τους οποίους σημειώνεται η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της συμφωνίας είναι ο τρόπος με τον οποίο θα καταβληθούν τα συμφωνηθέντα επιπλέον 170 έως 200 εκατ. ευρώ. Η κυβέρνηση επιδιώκει να δώσει τώρα γύρω στα 50 εκατ. ώστε να ξεκινήσει το έργο και η εξόφληση των υπολοίπων 120 έως 150 να γίνει σταδιακά έως την ολοκλήρωση των εργασιών. Το δεύτερο αγκάθι για την οριστικοποίηση της συμφωνίας είναι ότι η κυβέρνηση επιμένει να κλείσει από τώρα το θέμα των μελλοντικών εξωσυμβατικών απαιτήσεων και για το υπόλοιπο, ανεκτέλεστο κομμάτι του έργου. Επιδιώκει, δηλαδή, να υπάρξει από τώρα συμφωνία για το ύψος του επιπλέον ποσού για τις μη προϋπολογισθείσες εργασίες στο υπολειπόμενο έργο, ώστε αυτό να περιληφθεί στη νέα συμφωνία. Η κυβέρνηση δεν θέλει να ξεκινήσει νέος κύκλος ατέρμονων προστριβών και νέων προσφυγών στα διαιτητικά δικαστήρια, οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν και πάλι σε διακοπή των εργασιών. Ο υπολογισμός του ποσού θα γίνει με τη μέθοδο της αναγωγής επί του υπολειπόμενου έργου, με οδηγό τις έως τώρα αποφάσεις της διαιτησίας για ανάλογες εξωσυμβατικές εργασίες.

Όπως δήλωσε το βράδυ του Σαββάτου στη “Θ” ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, “στόχος μας είναι να τα κλείσουμε όλα τώρα. Και τον προϋπολογισμό και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, ώστε να συνεχιστεί πλέον ανεμπόδιστα η ολοκλήρωσή του”. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, η νέα συμφωνία θα έχει χαρακτήρα επέκτασης της προηγούμενης. Συνεπώς, δεν θα χρειαστεί να περάσει ξανά από τη Βουλή. Ωστόσο, όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, “εμείς πριν να την υπογράψουμε θα τη φέρουμε στη Βουλή προς ενημέρωση και για τυχόν παρατηρήσεις, ώστε να γνωρίζουν οι πάντες και να είναι συμμέτοχοι”. Νωρίτερα, προς τα τέλη Νοεμβρίου, η συμφωνία θα δοθεί και στους φορείς της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να κάνουν κι αυτοί τις δικές τους προτάσεις και παρατηρήσεις.

Ο σταθμός Βενιζέλου

Όσον αφορά το αγκάθι του σταθμού Βενιζέλου, ο κ. Σπίρτζης απέκλεισε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο ακύρωσής του. “Είναι ένας κρίσιμος σταθμός για το έργο, όπως είναι πολύ σημαντικά και τα ευρήματα των ανασκαφών. Εάν η διευθέτηση των αρχαιοτήτων δεν έχει τελειώσει έως την ολοκλήρωση του έργου, τότε ο σταθμός θα ‘κουμπώσει’ στη βασική γραμμή αργότερα, όπως έχει γίνει κατά κόρον στην Αθήνα”, τόνισε στη “Θ” ο υπουργός. Άφησε όμως και κάποιες αιχμές προς τον δήμο Θεσσαλονίκης, λέγοντας ότι “για το τι πρέπει να γίνει στη Βενιζέλου, θα πρέπει να το αποφασίσουν οι αρμόδιοι. Το ρόλο της διευθύνουσας υπηρεσίας δεν θα τον παίξει ούτε ο υπουργός ούτε κανένας άλλος παράγοντας. Υπάρχουν επιστήμονες που εργάζονται στο έργο, υπάρχουν μελετητές που έχουν μπει από όλους τους αρχαιολογικούς φορείς. Θα ολοκληρωθούν πρώτα οι αρχαιολογικές εργασίες και στη συνέχεια θα δοθεί μια τεχνική λύση, που θα σέβεται την πολιτιστική κληρονομιά της Θεσσαλονίκης και τα ευρήματα, για να προχωρήσει και ο σταθμός της Βενιζέλου”.

Μετά το 2020

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη νέα συμφωνία θα υπάρχει και σαφής προσδιορισμός του χρονοδιαγράμματος για την ολοκλήρωση του έργου. Η Αττικό Μετρό επιδιώκει να τρέξει το έργο, ώστε αυτό να ολοκληρωθεί ει δυνατόν έως το 2019 όταν θα έχει ήδη ολοκληρωθεί και η επέκταση προς Καλαμαριά, ώστε να δοθούν μαζί σε χρήση. Ωστόσο, η κατασκευάστρια κοινοπραξία επιθυμεί για τη βασική γραμμή ένα κάπως πιο χαλαρό χρονοδιάγραμμα, έως τουλάχιστον το 2020, επικαλούμενη μία σειρά αστάθμητους παράγοντες που αφορούν κυρίως γραφειοκρατικά προσκόμματα που προκύπτουν εξαιτίας της βραδυκίνητης δημόσιας διοίκησης, συμπεριλαμβανομένης και της δικαιοσύνης. Πηγή της Αττικό Μετρό τόνισε στη “Θ” ότι “εμείς έχουμε ήδη κάνει τη σχετική προετοιμασία και είμαστε πανέτοιμοι να τρέξουμε το έργο με πολύ ταχείς ρυθμούς, ανάλογους με αυτούς της ολυμπιακής προετοιμασίας”. Σημειώνει, επίσης, ότι “προτεραιότητά μας είναι να ολοκληρωθούν το ταχύτερο δυνατόν τα έργα πολιτικού μηχανικού, ώστε σταδιακά η πόλη να απαλλαγεί από εργοτάξια”. Σύμφωνα, πάντως, με εκτιμήσεις κύκλων του αναδόχου, αλλά και των εργαζομένων στο μετρό, η βασική γραμμή είναι πολύ δύσκολο να παραδοθεί πριν από το 2021.

Συνάντηση με τους εργαζόμενους

Το μεσημέρι του Σαββάτου ο κ. Σπίρτζης είχε συνάντηση για το θέμα του μετρό, στα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη με τον πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης Παναγιώτη Τσαραμπουλίδη και με εκπροσώπους των εργαζομένων στο μετρό. Ο υπουργός παρουσίασε τα κυβερνητικά σχέδια για την επανέναρξη των εργασιών, οι οποίες έχουν διακοπεί από τον περασμένο Δεκέμβριο. Από την πλευρά τους τόσο ο κ. Τσαραμπουλίδης όσο και ο πρόεδρος των εργαζομένων στο μετρό Χάρης Κυπριανίδης ζήτησαν από τον κ. Σπίρτζη να ξεκινήσουν το ταχύτερο οι εργασίες και να επαναπροσληφθούν όλοι όσοι εργάζονταν στο μετρό πριν από τη διακοπή των εργασιών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.