alpha965.gr,30/12/2015
Πρόσληψη των απολυμένων εργαζομένων μέχρι τις 10 Ιανουαρίου, επανεκκίνηση των εργασιών και ολοκλήρωση του έργου σε δύο φάσεις το 2017 και το 2020, ανακοίνωσε νωρίτερα το βράδυ από το αμφιθέατρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας, ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, μετά την επίτευξη συμφωνίας της κυβέρνησης με την κοινοπραξία του μετρό Θεσσαλονίκης.
Όπως διευκρίνισε ο υπουργός, το έργο θα επανεκκινήσει πλήρως, σε ό,τι αφορά τις εργασίες, στις 10 Φεβρουαρίου, με τα έργα πολιτικού μηχανικού να αποτελούν την πρώτη φάση αποπεράτωσης του έργου, η οποία έχει καταληκτική ημερομηνία τις 31 Μαρτίου του 2017 και η συνολική παράδοση του μετρό Θεσσαλονίκης στους πολίτες να ορίζεται για το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Συνεχίζοντας ο ίδιος, τόνισε πως το χρονοδιάγραμμα τίθεται εκ των πραγμάτων, καθότι οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση έστω και στην πρώτη φάση, θα επιφέρει απένταξη του έργου από τα κοινοτικά προγράμματα, με τη χώρα να καλείται ακολούθως από την ευρωπαϊκή επιτροπή να επιστρέψει τεράστια ποσά ως ποινή.
Στο εν λόγω πλάνο ο κ. Σπίρτζης αποσαφήνισε πως συμπεριλαμβάνεται και ο σταθμός της Βενιζέλου, για την οποία απηύθυνε έκκληση σε αρμόδιους και μη, να την αφήσουν εκτός συζήτησης, τεκμηριώνοντας τη θέση του με το επιχείρημα της ανάγκης ολοκλήρωσης των αρχαιολογικών ερευνών. “Στη Θεσσαλονίκη όλοι κάνουν τον υπουργό. Ο δήμαρχος, ο υπουργός, ο πρόεδρος του ΤΕΕ. Θέλω να σταματήσουμε να ασχολούμαστε με τη Βενιζέλου. Να ολοκληρωθεί πρώτα η έρευνα και μετά οι αρχαιολόγοι με τους μηχανικούς θα βρουν τη λύση μέσα στο χρονοδιάγραμμα έστω και με μια καθυστέρηση και με κάποια έργα παραπάνω.”, είπε σχετικά ο υπουργός.
Επιπροσθέτως, έγινε γνωστό πως “μέσα στον Γενάρη θα ενεργοποιηθεί η συμπληρωματική σύμβαση των 25 εκατομμυρίων ευρώ για τη συνέχιση των αρχαιολογικών ερευνών. Επομένως δεν τίθεται θέμα για τους εργαζόμενους που απολύθηκαν από τον εργολάβο.” ανέφερε ο υπουργός, διευκρινίζοντας ωστόσο αμέσως μετά πως “οι μισθοί δεν θα είναι με βάση το διαλυμένο εργασιακό καθεστώς, ούτε θα είναι υπερβολικοί.” Χαριτολογώντας μάλιστα είπε πως κάποιοι εκ των εργαζομένων έπαιρναν “παχυλούς” μισθούς, τέτοιους που “ο γ.γ. (σ.σ. Γιώργος Δέδες) σκέφτεται να φύγει και να πιάσει δουλειά στις οικοδομικές εργασίες”.
Περνώντας στο καυτό ζήτημα των αποζημιώσεων της κοινοπραξίας και τις προσφυγές στα διαιτητικά δικαστήρια, ο Χρ. Σπίρτζης έκανε γνωστό πως το συνολικό άθροισμα των διεκδικήσεων του εργολάβου από το δημόσιο, ανερχόταν σε ποσό άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ. Με τις μέχρι στιγμής αποφάσεις πάντως, πρόσθεσε ο ίδιος, “έχουν καταλήξει σε ένα ποσό στα 80 εκατομμύρια και θα εκδικαστούν και τα υπόλοιπα. Όποια απόφαση βγει στο πρώτο τετράμηνο του ’16, θα είναι αμοιβαία σεβαστή. Η μεγάλη διαιτησία που απομένει είναι 340 εκατομμύρια και αποφασίσαμε ότι θα αναλάβει διαιτητής η πρόεδρος του Αρείου Πάγου και πρώην υπηρεσιακή πρωθυπουργός, η κα. Θάνου”. Η τοποθέτηση της τελευταίας ελήφθη προκειμένου, όπως τόνισε ο υπουργός, “να μην υπάρχει καμία σκιά” για το παραγόμενο έργο της διαιτησίας.
Κατά την εκτίμησή του, η επιτευχθείσα συμφωνία είναι τέτοια που αφενός δεν διαλύει τη σύμβαση με την κοινοπραξία και ως εκ τούτου δεν κινδυνεύει να τιναχτεί το έργο στον αέρα από μία ενδεχόμενη νέα δημοπράτηση, και αφετέρου, δεν προκαλεί προστριβές.
Μιλώντας για το επίπεδο στο οποίο έχει φτάσει η κατασκευή του έργου, μέχρι και το Νοέμβριο του 2014, όταν σταμάτησαν ουσιαστικά οι εργασίες, δήλωσε πως “έχουν υλοποιηθεί 330 εκατομμύρια και το 30% του έργου.
Από την άλλη, λαμβάνοντας το λόγο τόσο ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, όσο και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, κ.κ. Παναγιώτης Παπαδόπουλος και Παντελής Φιλιππίδης, ανέφεραν πως δεν ειπώθηκε λέξη, ούτε εκφράστηκε κάποια πρόβλεψη ανακούφισης των λεγόμενων “μετρόπληκτων” επιχειρηματιών, ιδίως επί της οδού Εγνατίας και πέριξ της Π. Συνδίκα. Ο υπουργός απάντησε αρχικά λέγοντας πως αν υπάρχει κάποια λύση θα την άκουγε ευχαρίστως, εντούτοις αφού εξέφρασε την κατανόησή του για το γεγονός αυτό, εξέφρασε την πεποίθηση πως οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν βάλει λουκέτο εξαιτίας των πολιτικών λιτότητας εν καιρώ μνημονίου. “Με όλο το σεβασμό δεν το αμφισβητώ αλλά αν κάνουμε μία βόλτα θα βρούμε χιλιάδες μαγαζιά κλειστά για άλλους λόγους.”, ήταν η σχετική φράση του υπουργού.
Στο ίδιο πνεύμα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης υπενθύμισε στον υπουργό πως ενώ ο δήμος αποφάσισε το μηδενισμό των δημοτικών τελών για τους επιχειρηματίες που επλήγησαν βάναυσα από την κατασκευή του μετρό, η αποκεντρωμένη διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης γνωμοδότησε αρνητικά, τονίζοντας πως η υλοποίηση μίας τέτοιας απόφασης απαιτεί νομοθετική ρύθμιση από την κεντρική εξουσία, κάτι για το οποίο ο υπουργός εμφανίστηκε ανοιχτός, επεκτείνοντας έτη περαιτέρω την απόφαση του δήμου και στην άρση άλλων επιβαρύνσεων, όπως ο ΕΝΦΙΑ, εφόσον αυτό καταστεί δυνατό δημοσιονομικά.
Παράλλληλα, ο κ. Σπίρτζης “εκτόξευσε τα βέλη του” και κατά του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου με αφορμή ερώτηση για τις αποφάσεις του τελευταίου για την αντιμετώπιση των αρχαίων της Βενιζέλου, υπογραμμίζοντας πως “είναι η 4η απόφαση του ΚΑΣ. Αυτό πρέπει να μας προβληματίσει για τη λειτουργία τέτοιων οργάνων. Πρέπει να το δούμε θεσμικά.”, επαναλαμβάνοντας την ανάγκη συνεργασίας μηχανικών και αρχαιολόγων για την εξεύρεση της βέλτιστης λύσης.
Εμφανιζόμενος με διεκδικητική διάθεση ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, ζήτησε να μάθει εάν προβλέπεται στη συμφωνία μελλοντική επέκταση της βασικής γραμμής στη δυτική Θεσσαλονίκη, για να λάβει την απάντηση από τον υπουργό πως το ζητούμενο στην παρούσα φάση ήταν η απεμπλοκή του έργου, λέγοντας ειδικότερα πως “αν συνεχίζαμε την πολιτική που κληρονομήσαμε θα, ολοκληρωνότανε οι επεκτάσεις και δεν θα είχαμε μετρό. Έχει γίνει η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και καταφέραμε να αυξηθεί η χρηματοδότηση από το 50 στο 75%.” Κατόπιν ο κ. Σπίρτζης εμφανίστηκε αρνητικός, εμμέσως πλην σαφώς, σε νέες επεκτάσεις, αναφέροντας πως “θα δούμε ποια έργα θα γίνουν με Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα. Προβλέπονται λίγα χρήματα στο νέο ΣΕΣ και χρειάζεται να εξασφαλίσουμε έργα για όλη την Ελλάδα.”
Την ίδια ώρα ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του απαντώντας στον κ. Δανιηλίδη, αφήνοντας αιχμές για τη διακυβέρνηση Κώστα Καραμανλή και τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος, Γιώργο Σουφλιά, λέγοντας “εγώ δεν θα γίνω Σουφλιάς να λέω ημερομηνίες στο γάμο του Καραγκιόζη. Σήμερα είναι ημέρα χαράς για την πόλη.”, προκαλώντας την αντίδραση του δημάρχου Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Λάζαρου Κυρίζογλου.
Οι εργαζόμενοι από τη μεριά τους, εξέφρασαν την απορία γιατί η κοινοπραξία δεν αποσύρει την αίτηση διάλυσης της σύμβασης, από τη στιγμή που η Κυβέρνηση μιλάει για συμφωνία, με τον υπουργό να ανταπαντά πως “η εγγύηση είναι ότι επαναπροσλαμβάνει μέχρι 10 Γενάρη το προσωπικό και μέχρι 10 Φλεβάρη ξεκινούν πλήρως οι εργασίες. Μην ξεχνάτε ότι ένα μεγάλο μέρος της κοινοπραξίας έχει περιέλθει στις τράπεζες. Για να άρουν την αίτηση διάλυσης θέλουν κι αυτές να ‘χουν μία κατοχύρωση.” και να εξηγεί πως η αίτηση διάλυσης θα αποσυρθεί το καλοκαίρι αμέσως μετά την ολοκλήρωση των διαιτησιών. Περιμένοντας επιπλέον μία απάντηση για τους μισθούς, οι εργαζόμενοι καθώς και ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου, Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, διευκρίνισαν πως ένας εξειδικευμένος επιστήμων με μεταπτυχιακό και διδακτορικό ελάμβανε 1.700 ευρώ καθαρά, και ένας λιγότερο προσοντούχος αρχαιολόγος έφτανε μετά βίας τα 1.000 ευρώ. Ο κ. Σπίρτζης δεν σχολίασε περαιτέρω το μισθολογικό, αφήνοντας να “αιωρούνται” αμφιβολίες για τον τρόπο απόλυσής τους και μείωσης των μισθών τους, συμπληρώνοντας πάντως πως οι σχέσεις μεταξύ Κυβέρνησης και εργολάβων είναι κάκιστες.
Ανεβαίνοντας στο βήμα ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της ΝΔ και επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του δήμου Θεσσαλονίκης, Σταύρος Καλαφάτης, τόνισε πως “θα ήθελα να ακούσω ως Θεσσαλονικιός ότι κάτι καινούργιο έρχεται στο θέμα του μετρό. Λυπάμαι, αλλά απογοητεύομαι. Αντιλαμβάνομαι την πίεση από τη δέσμευση που κάνατε ως κυβέρνηση και τελικά είναι παράταση της αγωνίας πασπαλισμένη με χρυσόσκονη. Έχοντας κάνει την αυτοκριτική μου, γιατί όλοι έχουμε ευθύνες, για το μετρό καλύτερα κανείς να μη μιλάει και να πράττει. Όλοι είναι καχύποπτοι.”, είπε με έμφαση ζητώντας να μάθει αν η πρόταση του κ. Μπουτάρη για δημιουργία πλάζας στον αρχαιολογικό χώρο της Βενιζέλου, η οποία κοστολογείται στα 10 εκατ. ευρώ, εξασφαλίζεται;
Ο υπουργός δήλωσε πως η οποιαδήποτε αλλαγή στον αρχικό σχεδιασμό της Βενιζέλου δεν συμπεριλαμβάνεται στη συμφωνία, παρόλα αυτά εξέφρασε τη σιγουριά πως το ποσό αυτό μπορεί να βρεθεί προκειμένου να αξιοποιηθεί το εύρημα της Βενιζέλου.
Επί τούτου σημειώθηκε λίγο αργότερα ένταση ανάμεσα στον Γ. Μπουτάρη και τον πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκο Βαλεργάκη, αφού ο πρώτος κατέκρινε τον πρόεδρο του ΔΣΘ για το γεγονός πως προσέφυγαν κατά της απόφασης του ΚΑΣ, την οποία ασπάζεται ο δήμος, με την κόντρα να καταλήγει στα σχέδια της δημοτικής αρχής για την κατασκευή τελεφερίκ από τη ΧΑΝΘ προς την Άνω Πόλη. Ο κ. Βαλεργάκης κατηγόρησε το δήμο για απερισκεψία και ελλιπές πλάνο, με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης να επιχειρεί να εξηγήσει πως έχουν ολοκληρωθεί όλες οι αρχαιολογικές και μη μελέτες, κάτι το οποίο δεν αποδέχθηκε ο κ. Βαλεργάκης με αποτέλεσμα ο κ. Μπουτάρης να αποχωρήσει πρόσκαιρα από την αίθουσα, φανερά εκνευρισμένος.
Μεταξύ των τοποθετήσεων των φορέων ήταν και αυτή του Π. Τσαραμπουλίδη, ο οποίος απευθυνόμενος στον υπουργό σημείωσε πως “εσείς έρχεστε ως καινούργιος και έχετε να κάνετε δηλώσεις, αλλά εμείς έχουμε καεί στο χυλό. Δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι δεν είχατε τη δυνατότητα να πείσετε την κοινοπραξία να κρατήσει τους εργαζόμενους το διάστημα αυτό και να μην προχωρήσει σε απολύσεις. Και να μας πείτε για τους μισθούς. Ποιοι είναι αυτοί οι υψηλόμισθοι. Εδώ μιλάμε για ανθρώπους με μεταπτυχιακά και διδακτορικά, εξειδικευμένοι επιστήμονες που παίρνουν 1700 ευρώ καθαρά.”, επισήμανε ο πρόεδρος του ΕΚΘ, ευχόμενος στην κατακλείδα του ο υπουργός να μην εκμεταλλευτεί τις έριδες μεταξύ των αρχόντων της Θεσσαλονίκης, οι οποίες έκαναν την εμφάνισή τους και στη διάρκεια της σημερινής παρουσίασης του υπουργού Υποδομών.
Να σημειωθεί πως το παρών συνολικά στην εκδήλωση έδωσαν η υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης, Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, ο βουλευτής Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και συντονιστής της εκδήλωσης, Σωκράτης Φάμελλος, ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της ΝΔ, Σταύρος Καλαφάτης, ο περιφερειάρχης κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο πρόεδρος της Περιφεριακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, Λάζαρος Κυρίζογλου, ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, και οι επικεφαλής του Εμπορικού Συλλόγου, του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου, του Δικηγορικού Συλλόγου, της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Εμπόρων. Τους παραπάνω καλωσόρισε στο ΤΕΕ-ΤΚΜ, ο πρόεδρος αυτού, Πάρις Μπίλιας.
Ρεπορτάζ: Δημήτρης Λαζόπουλος
Πρόσληψη των απολυμένων εργαζομένων μέχρι τις 10 Ιανουαρίου, επανεκκίνηση των εργασιών και ολοκλήρωση του έργου σε δύο φάσεις το 2017 και το 2020, ανακοίνωσε νωρίτερα το βράδυ από το αμφιθέατρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας, ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, μετά την επίτευξη συμφωνίας της κυβέρνησης με την κοινοπραξία του μετρό Θεσσαλονίκης.
Όπως διευκρίνισε ο υπουργός, το έργο θα επανεκκινήσει πλήρως, σε ό,τι αφορά τις εργασίες, στις 10 Φεβρουαρίου, με τα έργα πολιτικού μηχανικού να αποτελούν την πρώτη φάση αποπεράτωσης του έργου, η οποία έχει καταληκτική ημερομηνία τις 31 Μαρτίου του 2017 και η συνολική παράδοση του μετρό Θεσσαλονίκης στους πολίτες να ορίζεται για το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Συνεχίζοντας ο ίδιος, τόνισε πως το χρονοδιάγραμμα τίθεται εκ των πραγμάτων, καθότι οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση έστω και στην πρώτη φάση, θα επιφέρει απένταξη του έργου από τα κοινοτικά προγράμματα, με τη χώρα να καλείται ακολούθως από την ευρωπαϊκή επιτροπή να επιστρέψει τεράστια ποσά ως ποινή.
Στο εν λόγω πλάνο ο κ. Σπίρτζης αποσαφήνισε πως συμπεριλαμβάνεται και ο σταθμός της Βενιζέλου, για την οποία απηύθυνε έκκληση σε αρμόδιους και μη, να την αφήσουν εκτός συζήτησης, τεκμηριώνοντας τη θέση του με το επιχείρημα της ανάγκης ολοκλήρωσης των αρχαιολογικών ερευνών. “Στη Θεσσαλονίκη όλοι κάνουν τον υπουργό. Ο δήμαρχος, ο υπουργός, ο πρόεδρος του ΤΕΕ. Θέλω να σταματήσουμε να ασχολούμαστε με τη Βενιζέλου. Να ολοκληρωθεί πρώτα η έρευνα και μετά οι αρχαιολόγοι με τους μηχανικούς θα βρουν τη λύση μέσα στο χρονοδιάγραμμα έστω και με μια καθυστέρηση και με κάποια έργα παραπάνω.”, είπε σχετικά ο υπουργός.
Επιπροσθέτως, έγινε γνωστό πως “μέσα στον Γενάρη θα ενεργοποιηθεί η συμπληρωματική σύμβαση των 25 εκατομμυρίων ευρώ για τη συνέχιση των αρχαιολογικών ερευνών. Επομένως δεν τίθεται θέμα για τους εργαζόμενους που απολύθηκαν από τον εργολάβο.” ανέφερε ο υπουργός, διευκρινίζοντας ωστόσο αμέσως μετά πως “οι μισθοί δεν θα είναι με βάση το διαλυμένο εργασιακό καθεστώς, ούτε θα είναι υπερβολικοί.” Χαριτολογώντας μάλιστα είπε πως κάποιοι εκ των εργαζομένων έπαιρναν “παχυλούς” μισθούς, τέτοιους που “ο γ.γ. (σ.σ. Γιώργος Δέδες) σκέφτεται να φύγει και να πιάσει δουλειά στις οικοδομικές εργασίες”.
Περνώντας στο καυτό ζήτημα των αποζημιώσεων της κοινοπραξίας και τις προσφυγές στα διαιτητικά δικαστήρια, ο Χρ. Σπίρτζης έκανε γνωστό πως το συνολικό άθροισμα των διεκδικήσεων του εργολάβου από το δημόσιο, ανερχόταν σε ποσό άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ. Με τις μέχρι στιγμής αποφάσεις πάντως, πρόσθεσε ο ίδιος, “έχουν καταλήξει σε ένα ποσό στα 80 εκατομμύρια και θα εκδικαστούν και τα υπόλοιπα. Όποια απόφαση βγει στο πρώτο τετράμηνο του ’16, θα είναι αμοιβαία σεβαστή. Η μεγάλη διαιτησία που απομένει είναι 340 εκατομμύρια και αποφασίσαμε ότι θα αναλάβει διαιτητής η πρόεδρος του Αρείου Πάγου και πρώην υπηρεσιακή πρωθυπουργός, η κα. Θάνου”. Η τοποθέτηση της τελευταίας ελήφθη προκειμένου, όπως τόνισε ο υπουργός, “να μην υπάρχει καμία σκιά” για το παραγόμενο έργο της διαιτησίας.
Κατά την εκτίμησή του, η επιτευχθείσα συμφωνία είναι τέτοια που αφενός δεν διαλύει τη σύμβαση με την κοινοπραξία και ως εκ τούτου δεν κινδυνεύει να τιναχτεί το έργο στον αέρα από μία ενδεχόμενη νέα δημοπράτηση, και αφετέρου, δεν προκαλεί προστριβές.
Μιλώντας για το επίπεδο στο οποίο έχει φτάσει η κατασκευή του έργου, μέχρι και το Νοέμβριο του 2014, όταν σταμάτησαν ουσιαστικά οι εργασίες, δήλωσε πως “έχουν υλοποιηθεί 330 εκατομμύρια και το 30% του έργου.
Από την άλλη, λαμβάνοντας το λόγο τόσο ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, όσο και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, κ.κ. Παναγιώτης Παπαδόπουλος και Παντελής Φιλιππίδης, ανέφεραν πως δεν ειπώθηκε λέξη, ούτε εκφράστηκε κάποια πρόβλεψη ανακούφισης των λεγόμενων “μετρόπληκτων” επιχειρηματιών, ιδίως επί της οδού Εγνατίας και πέριξ της Π. Συνδίκα. Ο υπουργός απάντησε αρχικά λέγοντας πως αν υπάρχει κάποια λύση θα την άκουγε ευχαρίστως, εντούτοις αφού εξέφρασε την κατανόησή του για το γεγονός αυτό, εξέφρασε την πεποίθηση πως οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν βάλει λουκέτο εξαιτίας των πολιτικών λιτότητας εν καιρώ μνημονίου. “Με όλο το σεβασμό δεν το αμφισβητώ αλλά αν κάνουμε μία βόλτα θα βρούμε χιλιάδες μαγαζιά κλειστά για άλλους λόγους.”, ήταν η σχετική φράση του υπουργού.
Στο ίδιο πνεύμα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης υπενθύμισε στον υπουργό πως ενώ ο δήμος αποφάσισε το μηδενισμό των δημοτικών τελών για τους επιχειρηματίες που επλήγησαν βάναυσα από την κατασκευή του μετρό, η αποκεντρωμένη διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης γνωμοδότησε αρνητικά, τονίζοντας πως η υλοποίηση μίας τέτοιας απόφασης απαιτεί νομοθετική ρύθμιση από την κεντρική εξουσία, κάτι για το οποίο ο υπουργός εμφανίστηκε ανοιχτός, επεκτείνοντας έτη περαιτέρω την απόφαση του δήμου και στην άρση άλλων επιβαρύνσεων, όπως ο ΕΝΦΙΑ, εφόσον αυτό καταστεί δυνατό δημοσιονομικά.
Παράλλληλα, ο κ. Σπίρτζης “εκτόξευσε τα βέλη του” και κατά του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου με αφορμή ερώτηση για τις αποφάσεις του τελευταίου για την αντιμετώπιση των αρχαίων της Βενιζέλου, υπογραμμίζοντας πως “είναι η 4η απόφαση του ΚΑΣ. Αυτό πρέπει να μας προβληματίσει για τη λειτουργία τέτοιων οργάνων. Πρέπει να το δούμε θεσμικά.”, επαναλαμβάνοντας την ανάγκη συνεργασίας μηχανικών και αρχαιολόγων για την εξεύρεση της βέλτιστης λύσης.
Εμφανιζόμενος με διεκδικητική διάθεση ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, ζήτησε να μάθει εάν προβλέπεται στη συμφωνία μελλοντική επέκταση της βασικής γραμμής στη δυτική Θεσσαλονίκη, για να λάβει την απάντηση από τον υπουργό πως το ζητούμενο στην παρούσα φάση ήταν η απεμπλοκή του έργου, λέγοντας ειδικότερα πως “αν συνεχίζαμε την πολιτική που κληρονομήσαμε θα, ολοκληρωνότανε οι επεκτάσεις και δεν θα είχαμε μετρό. Έχει γίνει η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και καταφέραμε να αυξηθεί η χρηματοδότηση από το 50 στο 75%.” Κατόπιν ο κ. Σπίρτζης εμφανίστηκε αρνητικός, εμμέσως πλην σαφώς, σε νέες επεκτάσεις, αναφέροντας πως “θα δούμε ποια έργα θα γίνουν με Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα. Προβλέπονται λίγα χρήματα στο νέο ΣΕΣ και χρειάζεται να εξασφαλίσουμε έργα για όλη την Ελλάδα.”
Την ίδια ώρα ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του απαντώντας στον κ. Δανιηλίδη, αφήνοντας αιχμές για τη διακυβέρνηση Κώστα Καραμανλή και τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος, Γιώργο Σουφλιά, λέγοντας “εγώ δεν θα γίνω Σουφλιάς να λέω ημερομηνίες στο γάμο του Καραγκιόζη. Σήμερα είναι ημέρα χαράς για την πόλη.”, προκαλώντας την αντίδραση του δημάρχου Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Λάζαρου Κυρίζογλου.
Οι εργαζόμενοι από τη μεριά τους, εξέφρασαν την απορία γιατί η κοινοπραξία δεν αποσύρει την αίτηση διάλυσης της σύμβασης, από τη στιγμή που η Κυβέρνηση μιλάει για συμφωνία, με τον υπουργό να ανταπαντά πως “η εγγύηση είναι ότι επαναπροσλαμβάνει μέχρι 10 Γενάρη το προσωπικό και μέχρι 10 Φλεβάρη ξεκινούν πλήρως οι εργασίες. Μην ξεχνάτε ότι ένα μεγάλο μέρος της κοινοπραξίας έχει περιέλθει στις τράπεζες. Για να άρουν την αίτηση διάλυσης θέλουν κι αυτές να ‘χουν μία κατοχύρωση.” και να εξηγεί πως η αίτηση διάλυσης θα αποσυρθεί το καλοκαίρι αμέσως μετά την ολοκλήρωση των διαιτησιών. Περιμένοντας επιπλέον μία απάντηση για τους μισθούς, οι εργαζόμενοι καθώς και ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου, Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, διευκρίνισαν πως ένας εξειδικευμένος επιστήμων με μεταπτυχιακό και διδακτορικό ελάμβανε 1.700 ευρώ καθαρά, και ένας λιγότερο προσοντούχος αρχαιολόγος έφτανε μετά βίας τα 1.000 ευρώ. Ο κ. Σπίρτζης δεν σχολίασε περαιτέρω το μισθολογικό, αφήνοντας να “αιωρούνται” αμφιβολίες για τον τρόπο απόλυσής τους και μείωσης των μισθών τους, συμπληρώνοντας πάντως πως οι σχέσεις μεταξύ Κυβέρνησης και εργολάβων είναι κάκιστες.
Ανεβαίνοντας στο βήμα ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της ΝΔ και επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του δήμου Θεσσαλονίκης, Σταύρος Καλαφάτης, τόνισε πως “θα ήθελα να ακούσω ως Θεσσαλονικιός ότι κάτι καινούργιο έρχεται στο θέμα του μετρό. Λυπάμαι, αλλά απογοητεύομαι. Αντιλαμβάνομαι την πίεση από τη δέσμευση που κάνατε ως κυβέρνηση και τελικά είναι παράταση της αγωνίας πασπαλισμένη με χρυσόσκονη. Έχοντας κάνει την αυτοκριτική μου, γιατί όλοι έχουμε ευθύνες, για το μετρό καλύτερα κανείς να μη μιλάει και να πράττει. Όλοι είναι καχύποπτοι.”, είπε με έμφαση ζητώντας να μάθει αν η πρόταση του κ. Μπουτάρη για δημιουργία πλάζας στον αρχαιολογικό χώρο της Βενιζέλου, η οποία κοστολογείται στα 10 εκατ. ευρώ, εξασφαλίζεται;
Ο υπουργός δήλωσε πως η οποιαδήποτε αλλαγή στον αρχικό σχεδιασμό της Βενιζέλου δεν συμπεριλαμβάνεται στη συμφωνία, παρόλα αυτά εξέφρασε τη σιγουριά πως το ποσό αυτό μπορεί να βρεθεί προκειμένου να αξιοποιηθεί το εύρημα της Βενιζέλου.
Επί τούτου σημειώθηκε λίγο αργότερα ένταση ανάμεσα στον Γ. Μπουτάρη και τον πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκο Βαλεργάκη, αφού ο πρώτος κατέκρινε τον πρόεδρο του ΔΣΘ για το γεγονός πως προσέφυγαν κατά της απόφασης του ΚΑΣ, την οποία ασπάζεται ο δήμος, με την κόντρα να καταλήγει στα σχέδια της δημοτικής αρχής για την κατασκευή τελεφερίκ από τη ΧΑΝΘ προς την Άνω Πόλη. Ο κ. Βαλεργάκης κατηγόρησε το δήμο για απερισκεψία και ελλιπές πλάνο, με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης να επιχειρεί να εξηγήσει πως έχουν ολοκληρωθεί όλες οι αρχαιολογικές και μη μελέτες, κάτι το οποίο δεν αποδέχθηκε ο κ. Βαλεργάκης με αποτέλεσμα ο κ. Μπουτάρης να αποχωρήσει πρόσκαιρα από την αίθουσα, φανερά εκνευρισμένος.
Μεταξύ των τοποθετήσεων των φορέων ήταν και αυτή του Π. Τσαραμπουλίδη, ο οποίος απευθυνόμενος στον υπουργό σημείωσε πως “εσείς έρχεστε ως καινούργιος και έχετε να κάνετε δηλώσεις, αλλά εμείς έχουμε καεί στο χυλό. Δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι δεν είχατε τη δυνατότητα να πείσετε την κοινοπραξία να κρατήσει τους εργαζόμενους το διάστημα αυτό και να μην προχωρήσει σε απολύσεις. Και να μας πείτε για τους μισθούς. Ποιοι είναι αυτοί οι υψηλόμισθοι. Εδώ μιλάμε για ανθρώπους με μεταπτυχιακά και διδακτορικά, εξειδικευμένοι επιστήμονες που παίρνουν 1700 ευρώ καθαρά.”, επισήμανε ο πρόεδρος του ΕΚΘ, ευχόμενος στην κατακλείδα του ο υπουργός να μην εκμεταλλευτεί τις έριδες μεταξύ των αρχόντων της Θεσσαλονίκης, οι οποίες έκαναν την εμφάνισή τους και στη διάρκεια της σημερινής παρουσίασης του υπουργού Υποδομών.
Να σημειωθεί πως το παρών συνολικά στην εκδήλωση έδωσαν η υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης, Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, ο βουλευτής Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και συντονιστής της εκδήλωσης, Σωκράτης Φάμελλος, ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της ΝΔ, Σταύρος Καλαφάτης, ο περιφερειάρχης κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο πρόεδρος της Περιφεριακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, Λάζαρος Κυρίζογλου, ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, και οι επικεφαλής του Εμπορικού Συλλόγου, του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου, του Δικηγορικού Συλλόγου, της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Εμπόρων. Τους παραπάνω καλωσόρισε στο ΤΕΕ-ΤΚΜ, ο πρόεδρος αυτού, Πάρις Μπίλιας.
Ρεπορτάζ: Δημήτρης Λαζόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.