Τετάρτη, 17 Μαΐου 2017

Δεκαπέντε μέρες χρειάζεται το υπουργείο Πολιτισμού για μια… επείγουσα απόφαση

liberal.gr, 17/05/2017
Ο μήνας του μέλιτος με τις αγκαλιές, τις χειραψίες και τα χαμόγελα ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, την Αττικό Μετρό και το υπουργείο Πολιτισμού έληξε γρήγορα. Το χάος της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ τινάζει την εύθραυστη, και για τα μάτια του κόσμου εκεχειρία που είχε επιτευχθεί προσωρινά. Μόνο που όταν μαλώνουν τα βουβάλια, δυστυχώς την πληρώνουν τα βατράχια...


Δύο εβδομάδες μετά τη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την τύχη των αρχαιοτήτων που εντοπίστηκαν στις εισόδους του σταθμού Μετρό Θεσσαλονίκης «Αγία Σοφία», η υπουργική απόφαση δεν έχει ακόμα αναρτηθεί στη Διαύγεια. Το ΚΑΣ γνωμοδότησε για συνέχιση των ανασκαφών σε ένα τμήμα και για διατήρηση και ανάδειξη άλλου (με απόσπαση και επανατοποθέτηση κάποιων ευρημάτων). Γιατί απαιτείται τόσος χρόνος προκειμένου να υπογράψει την απόφαση η κα Κονιόρδου; Πόσο σύντομα είχε ζητήσει να κινηθούν οι διαδικασίες η πρόεδρος του ΚΑΣ γενική γραμματέας Μαρία Ανδρεαδάκη- Βλαζάκη;

Πάντως ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, αντί να τα βάλει με τους ομολόγους του, πήγε στα εργοτάξια της Αγίας Σοφίας την περασμένη εβδομάδα και καταφέρθηκε κατά των αρχαιολόγων. Των εκτάκτων, δηλαδή, που ανέμεναν εντολές, καθώς για να συνεχιστούν οι εργασίες απαιτείται η υπουργική απόφαση μετά τη συνεδρίαση του ΚΑΣ. Παρά τις πυροσβεστικές διαβεβαιώσεις του προέδρου της Αττικό Μετρό κ. Μυλόπουλου ότι έχει παρέμβει στο γραφείο της υπουργού και η απόφαση επρόκειτο να υπογραφεί την Παρασκευή, ούτε καν σήμερα Τετάρτη δεν είχε αναρτηθεί στη Διαύγεια.

Η καθυστέρηση δεν δικαιολογείται, καθώς, πρακτικά, όταν ένα θέμα είναι επείγον, η υπουργική απόφαση μπορεί να εκδοθεί ακόμα και την επομένη της συνεδρίασης του ΚΑΣ.

Ο κ. Σπίρτζης άνοιξε και άλλο μέτωπο με τους αρχαιολόγους, ενώ θα έπρεπε και πάλι να το έχει ανοίξει με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ. Διαμαρτυρήθηκε και για το εργοτάξιο του σταθμού Συντριβανίου όπου και πάλι έχουν σταματήσει οι εργασίες. Ούτε και εδώ φέρουν την παραμικρή ευθύνη οι εργαζόμενοι. Σύμφωνα με όσα αποκάλυψε και πάλι ο κ. Μυλόπουλος, για το συγκεκριμένο σκάμμα εκκρεμεί εισήγηση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης περί του νεκροταφείου που έχει βρεθεί εκεί. Εισήγηση, η οποία καθυστερεί, χωρίς κατά τα φαινόμενα να παρεμβαίνει και εδώ η Γενική Γραμματέας, στην οποία υπάγεται η Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Ο κ. Μυλόπουλος όμως σταμάτησε να κάνει τον πυροσβέστη λίγο μετά, και επιτέθηκε κατά της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας δηλώνοντας: «Το έργο έχει δυσκολίες και αυτές εκφράζονται με τις καθυστερήσεις η οποίες δημιουργούνται. Και αυτό οφείλεται στο ότι η Αττικό Μέτρο έχει ως σκοπό την κατασκευή του έργου, ενώ οι αρχαιολόγοι την αρχαιολογική έρευνα. Εμείς προσπαθούμε να τους υποδείξουμε να τηρήσουν τα χρονοδιαγράμματα και αυτοί τα χαλαρώνουν για να κάνουν τις έρευνες. Είμαστε σε ένα καθημερινό μπρα ντε φερ. Είμαι αισιόδοξος ότι το πείραμα δύο σε ένα θα πετύχει».
Φυσικά μένει να το δούμε όταν θα έχουμε τον νέο κύκλο γκρίνιας για τον σταθμό Αγίας Σοφίας, όπως και για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου. Τότε, που θα τους γυρίσουν μπούμερανγκ οι κινητοποιήσεις για να μην αποσπασθούν και επανατοποθετηθούν τα αρχαία, στις οποίες είχαν ανάμιξη δύο μέλη του ΚΑΣ, κατά δήλωση της μίας και συμφωνία της άλλης εξ αυτών. Ναι μεν η προσωρινή μετακίνηση δεν θα γίνει, αλλά το χρονοδιάγραμμα των εργασιών έχει ήδη τιναχθεί στον αέρα και αυτό θα γίνει σύντομα εμφανές.

Αποκαλυπτική είναι και η ανακοίνωση που εξέδωσε ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων με αφορμή την αιφνιδιαστική επίσκεψη Σπίρτζη στα σκάμματα, και την άδικη απόλυση δύο αρχαιολόγων με παρέμβαση του υπουργού, όπως αναφέρουν: «Η στάση της κοινοπραξίας και του κυρίου του έργου, Αττικό μετρό, ήταν και παραμένει χαρακτηριστική για το πως προσπάθησε στο παρελθόν να στρέψει την κοινή γνώμη και τους πολίτες εναντίον της αρχαιολογικής έρευνας με πραγματικό στόχο τον αποπροσανατολισμό από τα μεγάλα και ουσιώδη προβλήματα του έργου. Στο σήμερα πια τώρα που πλέον οι συσχετισμοί δεν είναι υπέρ τους, ξεθάβουν το γνωστό θύμα, τα αρχαία…»

 Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων δεν δέχεται καθόλου τις αιτιάσεις Σπίρτζη λέγοντας πως ο υπουργός «παραβλέπει τη μοναδική πυκνότητα σημαντικών ευρημάτων που έχουν αποκαλυφθεί στο σταθμό ‘Σιντριβάνι’ και εκφράζει απόψεις για θέματα που δεν ανήκουν στην αρμοδιότητα του.» Κατά την άποψή τους, μόνο η πυκνότητα των ευρημάτων φταίει, καθυστέρηση δεν υπάρχει. Δυστυχώς, όμως, η πραγματικότητα δεν τους δίνει δίκιο.

Μέσα σε αυτή την… ωραία ατμόσφαιρα, η κα Βλαζάκη προαναγγέλλει επιτροπή για την ανάδειξη των ευρημάτων του μετρό με τη συμμετοχή του ΥΠΠΟΑ, της Αττικό Μετρό και του Δήμου Θεσσαλονίκης. Ακατανόητο το γιατί το υπουργείο θα εκχωρήσει τμήμα των αρμοδιοτήτων και της ευθύνης που έχει να προστατεύει τα αρχαία. Αν μάλιστα κρίνουμε από τα όσα συνέβησαν και όσα αυτά προοιωνίζονται, μάλλον για φιάσκο μιλάμε. Το οποίο κινδυνεύουν να υποστούν οι αρχαιότητες.

Αντιγόνη Καρατάσου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.