Νικος Χ. Ρουσανογλου
Εξακολουθεί να προβληματίζει το ζήτημα της επανάκρισης των πτυχίων, ιδίως της ανώτατης τάξης (7η), καθώς παρά την παράταση που δόθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ στα τέλη του 2008, μέχρι σήμερα απουσιάζουν από τα γραφεία του υπουργείου οι φάκελοι ορισμένων εκ των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας, όπως της J&P Αβαξ και της ΑΤΤΙΚΑΤ, ενώ και ο φάκελος της Ακτωρ του ομίλου Ελλάκτωρ δεν είναι βέβαιο ότι θα μπορέσει να λάβει την απαιτούμενη έγκριση, με βάση τα κριτήρια που ισχύουν σήμερα. Εχοντας ως καταληκτική ημερομηνία τον προσεχή Σεπτέμβριο, δύο εκ των πρωταγωνιστών των δημοσίων έργων δεν έχουν ακόμα λάβει τα νέα τους πτυχία, τη στιγμή που διεκδικούν σημαντικά νέα έργα, όπως το μετρό του Πειραιά, ενώ αναμένεται να συμμετάσχουν και στους νέους διαγωνισμούς για την επέκταση του μετρό στη Θεσσαλονίκη (οι φάκελοι ενδιαφέροντος κατατίθενται στις αρχές Ιουλίου), τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου της Κρήτης, που θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα του Ηρακλείου.
Κύριος λόγος είναι η αδυναμία των ομίλων να ανταποκριθούν στο κριτήριο του δείκτη βιωσιμότητας. Πρόκειται για τον λόγο των ίδιων κεφαλαίων προς τις συνολικές υποχρεώσεις, ο οποίος βάσει του νόμου του 2001 για τις επανακρίσεις πρέπει να ισούται με τη μονάδα (1). Οι συνολικές υποχρεώσεις του ομίλου της J&P Αβαξ ανέρχονταν σε 1 δισ. ευρώ και σε 580 εκατ. ευρώ σε επίπεδο μητρικής, με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεία του πρώτου τριμήνου.
Αντίστοιχα, οι υποχρεώσεις της Ακτωρ, του κατασκευαστικού βραχίονα της Ελλάκτωρ ανέρχονταν σε 1,2 δισ. ευρώ στα τέλη του 2008, ενώ σε ενοποιημένη βάση, οι συνολικές υποχρεώσεις της Ελλάκτωρ μετά και το πρώτο τρίμηνο ανέρχονταν σε 2,7 δισ. ευρώ.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ επεξεργάζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, τροπολογία με την οποία θα επιχειρείται χαλάρωση των κριτηρίων αξιολόγησης. Το σκεπτικό τής εν λόγω ρύθμισης θα είναι η στήριξη του κατασκευαστικού κλάδου στην παρούσα δύσκολη περίοδο. Η στήριξη έρχεται ως αντιστάθμισμα των καθυστερήσεων στην καταβολή οφειλών από την πλευρά του Δημοσίου. Οι καθυστερήσεις αυτές επιδεινώνουν τους δείκτες βιωσιμότητας με αποτέλεσμα να μην πληρούνται τα κριτήρια για την απόκτηση του ανώτατου πτυχίου από ορισμένες κατασκευαστικές.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στο επίκεντρο της τροπολογίας φέρεται να είναι η μείωση του κριτηρίου για τον δείκτη βιωσιμότητας και η μη προσμέτρηση κάποιων εκ των υποχρεώσεων. Αλλωστε, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Επιχειρήσεων (ΣΑΤΕ) έχει ζητήσει ήδη από τον προηγούμενο Οκτώβριο τον περιορισμό του δείκτη βιωσιμότητας από 1 σε 0,8, την εξαίρεση των παραγωγικών επενδύσεων από τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις. Σε ό,τι αφορά τις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις έχει ζητήσει να λαμβάνονται υπόψη μόνο όσες αναλογούν στην επόμενη χρήση.
Η μη χορήγηση του ανώτατου εργοληπτικού πτυχίου στις δύο μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου δημιουργεί πρακτικά προβλήματα καθώς σε μια τέτοια περίπτωση θα υπήρχε ζήτημα για την εκτέλεση σημαντικού μέρους του προγράμματος υποδομών των προσεχών ετών.
Ωστόσο, εγείρει ζήτημα που αφορά τις υπόλοιπες εταιρείες, οι οποίες έχουν ήδη σπεύσει να καταθέσουν τους φακέλους τους στο ΥΠΕΧΩΔΕ, χωρίς χαλάρωση των κριτηρίων, ενώ αρκετές από αυτές έχουν εξασφαλίσει την επανάκριση του πτυχίου τους για τα προσεχή χρόνια. Αυτό ισχύει στην περίπτωση εταιρειών, όπως η ΑΕΓΕΚ, η Μηχανική και η Intrakat, ενώ σε αναμονή για την έγκριση του πτυχίου τους βρίσκονται η ΤΕΡΝΑ, η ΒΙΟΤΕΡ, η Μοχλός και η Ακτωρ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.