Αγγελιοφόρος, 28/06/2009
Η πρόταση του αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών Καλαμαριάς είναι απλή: «Ως δήμος παραχωρήσαμε χώρο στη Μίκρα, κοντά στην Εθνική Σχολή Δικαστών, τόσο για το τέρμα της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά, όσο και για τη δημιουργία αμαξοστασίου. Το σημείο εκείνο είναι το μοναδικό, σε όλη την πορεία του υπόγειου μέσου σε σταθερή τροχιά, όπου το μετρό συναντάται με τη θάλασσα. Εκεί, λοιπόν, πέρα από τη μεταφορά του ανατολικού τερματικού σταθμού του ΟΑΣΘ από το ΙΚΕΑ, αλλά και τη δημιουργία χώρου στάθμευσης που προωθείται από την «Αττικό Μετρό ΑΕ», μπορεί εύκολα να δημιουργηθεί ένα μικρό λιμάνι και να δρομολογηθεί θαλάσσια προαστιακή συγκοινωνία», σημειώνει ο κ. Σαρηγιάννης.
Ο ίδιος εξηγεί ότι θα μπορούν οι πολίτες να φτάνουν στην περιοχή με ταχύπλοο από τη Μηχανιώνα, την Αγία Τριάδα, την Περαία μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας και από εκεί να φεύγουν προς το κέντρο της πόλης είτε με το μετρό είτε με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ.
Σε 15 λεπτά
Ενας κάτοικος της Αγίας Τριάδας, για παράδειγμα, θα μπορεί να φτάνει στη Μίκρα μέσα σε 15 λεπτά, ενώ σήμερα θέλει περίπου τρία τέταρτα. Το μετρό, σε όλες τις πόλεις, συνδυάζεται με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς. Εμείς θέλουμε στη Θεσσαλονίκη να δημιουργηθεί και προαστιακός σιδηρόδρομος, αλλά αυτό είναι ένα έργο το οποίο απαιτεί πολλά χρόνια μέχρι να υλοποιηθεί. Στο μεταξύ, η θαλάσσια συγκοινωνία, ως προαστιακή, μπορεί να δώσει λύση στους κατοίκους της ανατολικής ακτής του Θερμαϊκού», υπογραμμίζει ο κ. Σαρηγιάννης.
Η κατασκευή του μικρού λιμανιού μπορεί να γίνει, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Καλαμαριάς, είτε σε συνεργασία με την «Αττικό Μετρό ΑΕ», είτε με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), είτε ακόμη και με χρήματα του δήμου Καλαμαριάς. «Με τη δημιουργία μιας δεύτερης μαρίνας στην Καλαμαριά, μπορούμε να τονώσουμε και την τουριστική μας κίνηση και άρα το έργο να είναι ανταποδοτικό. Εξάλλου, με τη θαλάσσια συγκοινωνία να λειτουργεί ως προαστιακή, μπαίνουν στο περιθώριο όλα τα μειονεκτήματα που είχαν τα καραβάκια ως αστική συγκοινωνία, και κυρίως το ότι το έργο «σκόνταφτε» στα ζητήματα της επιδότησης του εισιτηρίου που απαιτούνταν προκειμένου να είναι βιώσιμο. Ετσι, ένα όνειρο 20 ετών μπορεί να γίνει πραγματικότητα», καταλήγει ο κ. Σαρηγιάννης.
Θετικοί
«Μας βρίσκει σύμφωνους η πρόταση για τη δημιουργία θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας», δηλώνει ο πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ), Γιάννης Τόσκας, και προσθέτει: «Αλλωστε, τα καραβάκια είναι ένα έργο το οποίο εδώ και καιρό, ως ΣΑΣΘ, προτείναμε προς υλοποίηση στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Το θέμα που τίθεται και που καθυστέρησε όλα αυτά τα χρόνια τη θαλάσσια συγκοινωνία αφορά το ζήτημα της βιωσιμότητας και της επιδότησης του εισιτηρίου. Σε κάθε περίπτωση, τα καραβάκια, σε συνδυασμό με το μετρό αλλά και με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, μπορούν να συμβάλουν στην αναβάθμιση του επιπέδου των μετακινήσεων, κυρίως των κατοίκων της ανατολικής ακτής του Θερμαϊκού».
Θετικά, εξάλλου, βλέπουν το έργο και ανώτεροι αξιωματούχοι της «Αττικό Μετρό ΑΕ», οι οποίοι τονίζουν την πάγια θέση τους, ότι κάθε μέσο το οποίο μπορεί να λειτουργήσει συνδυαστικά με το μετρό είναι προς το συμφέρον των μετακινουμένων.
Οι δήμοι
Οι δήμοι Μηχανιώνας και Θερμαϊκού δε θα μπορούσαν παρά να είναι απόλυτα σύμφωνοι με την προοπτική του έργου. Πώς να μην είναι άλλωστε, όταν εδώ και χρόνια πιέζουν προς κάθε κατεύθυνση για την υλοποίηση της θαλάσσιας συγκοινωνίας, η οποία πιστεύουν ότι θα βελτιώσει σημαντικά το επίπεδο ζωής των κατοίκων των περιοχών τους.
«Στη Θεσσαλονίκη δεν εκμεταλλευόμαστε τη θάλασσά μας και, παρότι έχουν εκπονηθεί μελέτες, το έργο ''κολλούσε'' πάντα στην επιδότηση του εισιτηρίου», αναφέρει ο δήμαρχος Μηχανιώνας, Γιάννης Μαυρομάτης.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο δήμαρχος Θερμαϊκού, Γιάννης Αλεξανδρής, ο οποίος ζητά, για την υλοποίηση του έργου, τη συνδρομή ακόμη και των επαγγελματιών της Θεσσαλονίκης, καθώς θεωρεί ότι τα καραβάκια, εκτός των άλλων, θα τονώσουν και την αγορά. «Πρέπει όλοι οι φορείς της Θεσσαλονίκης να πιστέψουν στο έργο και να το στηρίξουν με κάθε τρόπο», υπογραμμίζει ο κ. Αλεξανδρής.
Το ιστορικό
Η ιδέα για τη δημιουργία της θαλάσσιας συγκοινωνίας γεννήθηκε το 1986. Τότε ο Σπύρος Βούγιας, με την ιδιότητα του καθηγητή του ΑΠΘ, ανέθεσε διπλωματική εργασία στους φοιτητές του, με θέμα τη διερεύνηση της θαλάσσιας σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με την Καλαμαριά. Το 1987 η εργασία παρουσιάστηκε σε συνέδριο και δημοσιεύτηκε στον Τύπο. Ιδιωτική εταιρία ζήτησε την εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας, η οποία προέβλεπε ότι για τη διαδρομή από το κέντρο της Θεσσαλονίκης μέχρι την Καλαμαριά θα κόβονται καθημερινά 15.000 εισιτήρια. Το έργο, για διάφορους λόγους, έμεινε στα χαρτιά μέχρι το 1994, που προκηρύχθηκε διαγωνισμός, τον οποίο κέρδισε η εταιρία «Ελληνικά Ταχύπλοα ΝΕ». Στη συνέχεια, ο φάκελος του έργου έμπλεξε σε έναν κυκεώνα γραφειοκρατικών διαδικασιών, ενώ, όταν ξεπεράστηκαν τα προβλήματα, η ανάδοχος εταιρία άρχισε να αναζητά συγχρηματοδότες, χωρίς ωστόσο αυτό να καταστεί δυνατό. Από τότε και μέχρι σήμερα, τα καραβάκια παραμένουν σχέδιο επί χάρτου.
Εφικτή λύση για τη θαλάσσια συγκοινωνία από τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Καλαμαριάς
Στο προσκήνιο έρχονται και πάλι τα καραβάκια, ένα από τα πλέον δημοφιλή έργα της Θεσσαλονίκης. Αυτήν τη φορά, η πρόταση για την υλοποίηση του έργου «πέφτει» στο τραπέζι από τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Καλαμαριάς, Δημοσθένη Σαρηγιάννη, ο οποίος προτείνει τη δημιουργία προαστιακής (και όχι αστικής) θαλάσσιας συγκοινωνίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.