Κυριακή 10 Μαρτίου 2013

ΥΠΕΡ Ή ΚΑΤΑ; Οι τέσσερις εστίες διχασμού

makthes.gr,10/03/2013

Τα μεγάλα έργα γεννούν και μεγάλα διλήμματα, τα οποία πυροδοτούν με τη σειρά τους σφοδρές αντιπαραθέσεις, που συχνά υπερβαίνουν τα συνήθη όρια φτάνοντας σε ακρότητες όπως αυτές που βλέπουμε να εκτυλίσσονται το τελευταίο εικοσαήμερο στη Χαλκιδική...
Του Νίκου Ηλιάδη

Η μεταπολιτευτική ιστορία είναι γεμάτη από τέτοιου είδους διαμάχες. Από τη σύρραξη για το αεροδρόμιο των Σπάτων τη δεκαετία του ’70 και τον προ διετίας πόλεμο της Κερατέας στην Αττική, ως τις διαμάχες για την περιφερειακή οδό και για την υποθαλάσσια, εδώ στη Θεσσαλονίκη.
Στην περίοδο των μνημονίων, υπό συνθήκες αφόρητης δημοσιονομικής ασφυξίας, με τις δημόσιες επενδύσεις να έχουν σχεδόν εκμηδενιστεί και τις ιδιωτικές να... αγνοούνται, θα περίμενε κανείς κάθε έργο και κάθε επένδυση να αντιμετωπίζεται με λιγότερη καχυποψία και επιφυλακτικότητα. Αντ’ αυτού, όμως, οι Θεσσαλονικείς αλλά και κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής γίνονται τους τελευταίους μήνες μάρτυρες άγονων αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων. Αφορμή αποτέλεσαν η κατασκευή δύο -ζωτικών για το πολεοδομικό συγκρότημα- δημόσιων έργων, του μετρό και του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων Ευκαρπίας, μια -μικρής κλίμακας- κυκλοφοριακή παρέμβαση στον οδικό άξονα της Αγίας Σοφίας καθώς και μια μεγάλη ιδιωτική επένδυση στη βορειοανατολική Χαλκιδική.

ΜΕΤΡΟ

Η αποκάλυψη των σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων στον σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου τον περασμένο Ιανουάριο, αντί να σκορπίσει χαμόγελα και αισιοδοξία στην πόλη, πυροδότησε έναν νέο κύκλο αντεγκλήσεων και αντιπαραθέσεων. Ο κύριος του έργου, η «Αττικό Μετρό ΑΕ», συνεπικουρούμενη από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, επιδιώκει την ταχεία μεταφορά των αρχαιοτήτων στο στρατόπεδο «Παύλου Μελά», προβάλλοντας το εκβιαστικό δίλημμα «μετρό ή αρχαιότητες». Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, διακεκριμένοι αρχαιολόγοι και πανεπιστημιακοί διαφωνούν και προτείνουν συνύπαρξη μετρό και αρχαιοτήτων. Ο διάλογος είναι σε εξέλιξη, αλλά ο τρόπος με τον οποίο διεξάγεται δεν διασφαλίζει με τίποτε αίσιο τέλος.

ΣΜΑ ΕΥΚΑΡΠΙΑΣ

Τηρουμένων των αναλογιών θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «Κερατέα της Θεσσαλονίκης». Ωστόσο πρόκειται για έργο πολύ μικρότερου βεληνεκούς, το οποίο αποτελεί μέρος του νομαρχιακού σχεδιασμού διαχείρισης των απορριμμάτων, στον οποίο κατέληξαν ομόφωνα όλοι οι αιρετοί της αυτοδιοίκησης. Παρ’ όλα αυτά, η αντίδραση μερίδας κατοίκων της περιοχής οδηγεί το έργο στις ελληνικές καλένδες, με ορατό πλέον τον κίνδυνο να χαθούν τα 12 εκατ. ευρώ του ΕΣΠΑ, από το οποίο χρηματοδοτείται. Το χειρότερο όλων είναι ότι η ματαίωση του ΣΜΑ Ευκαρπίας τινάζει στον αέρα το σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων, με απρόβλεπτες περιβαλλοντικές συνέπειες για το σύνολο του νομού.

ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ

Η πεζοδρόμηση του τμήματος της οδού μεταξύ της ομώνυμης πλατείας και της Τσιμισκή προκάλεσε πολλαπλές προστριβές. Δήμος εναντίον περιφέρειας, η οποία διαφωνούσε με την πεζοδρόμηση, αλλά και καταστηματάρχες που θέλουν τον πεζόδρομο εναντίον γιατρών, που προτιμούν τα αυτοκίνητα για να διευκολύνονται οι πελάτες τους... Η υπόθεση φαίνεται να βαίνει προς εκτόνωση μετά την οριστική απόφαση του δήμου να μετατραπεί το συγκεκριμένο τμήμα της οδού σε πεζόδρομο ήπιας κυκλοφορίας.

ΧΡΥΣΟΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

Η επιχειρούμενη επέκταση της μεταλλευτικής δραστηριότητας στην περιοχή Σκουριές της βορειοανατολικής Χαλκιδικής έχει διχάσει την τοπική κοινωνία. Η προ εικοσαημέρου εμπρηστική επίθεση στις εγκαταστάσεις της «Ελληνικός Χρυσός» και οι χειρισμοί της Ελληνικής Αστυνομίας κατά τη διάρκεια των ερευνών πυροδότησαν επικίνδυνες εκρήξεις, μετατρέποντας την περιοχή σε πεδίο μάχης μεταξύ των υποστηρικτών και των πολέμιων της επένδυσης.
Η «ΜτΚ» επιχειρεί σήμερα μια ψύχραιμη προσέγγιση στα τέσσερα αυτά ζητήματα, που δίχασαν και εξακολουθούν να διχάζουν τη Θεσσαλονίκη αλλά και τη Χαλκιδική. Δίνει το βήμα να παρουσιαστούν όλες οι απόψεις, επιδιώκοντας μέσω του διαλόγου να προκύψουν οι βέλτιστες λύσεις. Μακριά από επικίνδυνες και άγονες αντιπαραθέσεις, οι οποίες εύκολα μπορούν να οδηγήσουν σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις.


ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ Ο πεζόδρομος έχει τη δική του ιστορία

Με την προ ημερών απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης σχετικά με τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε πεζόδρομο ήπιας κυκλοφορίας, σε μόνιμη πλέον βάση, έληξε, τουλάχιστον στο τυπικό κομμάτι της, η πολύμηνη κόντρα που είχε ξεσπάσει στην πόλη σχετικά με τον τρόπο αξιοποίησης αυτού του κεντρικού άξονα.
Είχαν προηγηθεί, όσο ακόμη η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας βρισκόταν σε πιλοτική εφαρμογή, οξύτατες αντιπαραθέσεις ανάμεσα στον δήμο Θεσσαλονίκης και την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που διαγκωνίζονταν για το ποιος θα έπρεπε να έχει τον πρώτο λόγο στην υπόθεση.
Με αφορμή την παράταση της πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου, την οποία ζήτησε ο δήμος Θεσσαλονίκης, η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας πέρασε στην επίθεση, υποστηρίζοντας επί της ουσίας ότι η πεζοδρόμηση σε αυτή τη φάση θα έπρεπε να καταργηθεί και η Αγίας Σοφίας να αποκτήσει άμεσα μια λωρίδα κυκλοφορίας για τη διευκόλυνση της κίνησης των οχημάτων.
Ο κεντρικός δήμος από την πλευρά του ήταν αποφασισμένος να μην κάνει ούτε ένα βήμα πίσω και, για να ξεπεράσει τα προβλήματα της σύγχυσης των αρμοδιοτήτων, προχώρησε αντί της πιλοτικής στη μόνιμη πλέον πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας. «Πλέον δεν υπάρχει κανένα θεσμικό ζήτημα, καθώς η οριστική πεζοδρόμηση αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα του δήμου Θεσσαλονίκης», ξεκαθάρισε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος Ανδρέας Κουράκης.

ΔΙΧΑΣΜΟΣ ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ
Ακόμη και τώρα, όμως, στον απόηχο της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, δεν λείπουν οι αντιπαραθέσεις σχετικά με την πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας. Οι καταστηματάρχες της περιοχής τάσσονται αναφανδόν υπέρ της μόνιμης πεζοδρόμησης του άξονα και ορισμένοι μάλιστα επικρίνουν τη διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου, που έχει εκφραστεί αρνητικά για το θέμα.
Δεν συμβαίνει το ίδιο, όμως, και με τους δεκάδες γιατρούς που διατηρούν τα ιατρεία τους στην Αγίας Σοφίας. Οι γιατροί από την πρώτη ημέρα που τέθηκε σε ισχύ η απόφαση για την πιλοτική εφαρμογή της πεζοδρόμησης εξέφρασαν έντονες αντιρρήσεις, καθώς θεωρούν ότι δυσχεραίνεται η πρόσβαση των ασθενών στο σημείο.
Διχασμένοι εμφανίζονται και οι μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής, με πολλές μητέρες να εμφανίζονται ενθουσιώδεις γιατί επιτέλους υπάρχει ζωτικός χώρος παιχνιδιού για τα παιδιά τους και κάποιους άλλους να διαμαρτύρονται γιατί χάνουν τη θέση στάθμευσης κάτω από το σπίτι τους.
Το μόνο σημείο, στο οποίο δείχνουν να συμφωνούν όλοι, είναι ότι, εφόσον ελήφθη η απόφαση για τη μόνιμη πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, αυτή θα πρέπει να εφαρμοστεί σε μια πιο σοβαρή βάση. Σήμερα η κατά τα λοιπά πεζοδρομημένη Αγίας Σοφίας καταλαμβάνεται από μηχανάκια και πολύ συχνά ακόμη και από αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα ο κόσμος να εκφράζει φόβους ακόμη και για την ασφάλειά του. Η διαμόρφωση του χώρου, εξάλλου, είναι εξαιρετικά πρόχειρη, με τις ζαρντινιέρες που τοποθετήθηκαν να έχουν μισοκαταστραφεί και τους κάδους απορριμμάτων να είναι παρατημένοι άτακτα, δίνοντας τις ώρες που είναι γεμάτοι την εικόνα μιας μικρής χωματερής.

ΜΟΝΙΜΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ
Η μόνιμη διαμόρφωση του τμήματος της Αγίας Σοφίας, που πεζοδρομείται από την ομώνυμη πλατεία μέχρι και την Τσιμισκή, δεν προβλέπεται να ξεκινήσει πριν από το καλοκαίρι. Η μελέτη, βάσει της οποίας θα γίνει η διαμόρφωση αυτή, υπάρχει, καθώς μόλις πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο σχετικός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός που είχε προκηρυχθεί από το ΥΠΕΚΑ.
Ωστόσο, απαιτείται η εκπόνηση μελέτης εφαρμογής, η οποία ακόμη και κατά το πλέον αισιόδοξο σενάριο δεν θα είναι έτοιμη παρά αρκετά μετά το Πάσχα. Το θετικό στοιχείο είναι ότι ο αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος προέβλεψε κονδύλι στο τεχνικό πρόγραμμα του δήμου Θεσσαλονίκης για την κατασκευή του έργου.
Στο μεσοδιάστημα, πάντως, η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, διά του αρμόδιου αντιδημάρχου Ανδρέα Κουράκη, έχει διαβεβαιώσει ότι θα προχωρήσει σε ορισμένες εξωραϊστικές κινήσεις, ώστε η εικόνα στην Αγίας Σοφίας να βελτιωθεί μέχρι να ολοκληρωθεί η οριστική διαμόρφωση του πεζόδρομου. Παράλληλα, η δημοτική αρχή ανέλαβε τη δέσμευση για την ενίσχυση των μέτρων αστυνόμευσης όχι μόνο στον άξονα της Αγίας Σοφίας αλλά και στις παρακείμενες οδούς Μακένζι Κινγκ και Παύλου Μελά, ώστε να διευκολυνθεί η κυκλοφορία. Η περιφρούρηση του πεζόδρομου της Αγίας Σοφίας είναι ένα από τα κεντρικά αιτήματα που ετέθησαν και από την πλευρά της Ένωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών.
Όπως αποφασίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, κατά μήκος της Αγίας Σοφίας θα υπάρξει μια ελεύθερη λωρίδα 3,5 μέτρων, από την οποία θα μπορούν να διέρχονται ακώλυτα όλα τα οχήματα έκτακτης ανάγκης και υπό προϋποθέσεις οχήματα δημόσιας χρήσης για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών. Οι φορτοεκφορτώσεις θα επιτρέπονται καθημερινά από τις 8.30 έως τις 10.30 το πρωί και από τις 3.00 το μεσημέρι έως τις 5.00 το απόγευμα. Τα Σάββατα η τροφοδοσία των καταστημάτων θα γίνεται μόνο κατά τις πρωινές ώρες.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΖΟΥΚΑ


ΜΕΤΡΟ Δίλλημμα ή συνύπαρξη;

Διατήρηση των αρχαιοτήτων στο εργοτάξιο του μετρό Θεσσαλονίκης στη Βενιζέλου και κατάργηση του σταθμού με τραγικές συνέπειες για το έργο ή μετακίνηση των ευρημάτων και ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού «Βενιζέλου»; Το δίλημμα αυτό έχει διχάσει επιστημονικούς, κοινωνικούς, επαγγελματικούς και άλλους φορείς της πόλης από τα μέσα του περασμένου Ιανουαρίου, με την αντιπαράθεση θέσεων να συνεχίζεται… Μήπως υπάρχει δυνατότητα να συνυπάρξουν οι αρχαιότητες με τον σταθμό;
Οι αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στο εργοτάξιο της «Βενιζέλου» ήταν θεωρητικά γνωστές πριν από την ανασκαφή, αλλά η αρχαιολογική σκαπάνη επιβεβαίωσε τις επιστημονικές εκτιμήσεις και έφερε στο φως εκτεταμένο τμήμα της κοσμικής πόλης των βυζαντινών χρόνων. Κατάλοιπα που διατηρούνται σε πολύ καλή κατάσταση και περιλαμβάνουν κτιριακά λείψανα του 6ου - 9ου αι. μ.Χ., καθώς και τμήμα του μαρμαροστρωμένου δρόμου Decumanus (μήκους 75 μ., πλάτους 5,50 μ.) με τις αρματοτροχιές σε άριστη κατάσταση και τη διασταύρωσή του με το λιθόστρωτο δρόμο Cardo. Τετράπυλο βρέθηκε στη συμβολή των δρόμων, με τους οκτώ πεσσούς που το στήριζαν, καθώς και άλλοι έξι πεσσοί, πεσμένοι σήμερα, που όριζαν στεγασμένα πεζοδρόμια, το κτίριο με τη μνημειώδη είσοδο και τις επιστρωμένες μαρμάρινες πλάκες από δεύτερη χρήση -παρμένες από τον δρόμο ή άλλο οικοδόμημα- οι βάσεις κιόνων, ο κεραμοσκεπής αποχετευτικός αγωγός, τα ίχνη από τα επιτραπέζια παιχνίδια πάνω στις μαρμάρινες πλάκες και γενικά όλα τα κατάλοιπα των οικοδομημάτων, που χρονολογούνται μεταξύ των τελών του 6ου και των αρχών του 7ου αιώνα. Ο κεντρικός οδικός άξονας της βυζαντινής πόλης εντοπίστηκε σε βάθος 6 μ. κάτω από τη σύγχρονη Εγνατία οδό, χαραγμένος στην ίδια κατεύθυνση, την οποία ακολουθεί και η σήραγγα του μετρό, αλλά σε μεγαλύτερο βάθος (11 μ.).
Η «φωτιά άναψε» στις 15 Ιανουαρίου όταν το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) έλαβε την απόφαση (με ψήφους 17-0) να μεταφερθούν οι αρχαιότητες σε άλλο σημείο της πόλης, στο πρώην στρατόπεδο «Παύλου Μελά» ή όπου αλλού, με σκοπό την προστασία και την ανάδειξή τους. Η μεταφορά θα αφορά το σύνολο του ευρήματος, ενιαία και όπως διαπιστώθηκε, απαιτείται χώρος έκτασης τουλάχιστον 1.600 τ.μ. Τα 6.000 τ.μ. του στρατοπέδου κρίνονται όχι μόνον επαρκή αλλά και τα πλέον κατάλληλα για την αποθήκευση και τη συντήρηση των αρχαιοτήτων που έχουν ήδη αποσπαστεί (τάφοι, οικοδομήματα, δεξαμενές κ.ά.), κυρίως όμως για την έκθεση ολόκληρου του συγκροτήματος που αποκαλύφθηκε στον σταθμό Βενιζέλου.
Άμεση ήταν η αντίδραση των αρχαιολόγων, μόνιμων και έκτακτων, στην απόφαση του ΚΑΣ, οι οποίοι τη χαρακτήρισαν «εσφαλμένη επιστημονικά». Αν ο δρόμος μεταφερθεί σε άλλο σημείο, υποστήριξαν οι σύλλογοι των αρχαιολόγων, χάνει την αξία του και το νόημα διατήρησής του, το σύνολο δείχνει μια ολοκληρωμένη εικόνα ενός τμήματος της Θεσσαλονίκης, μια συγκεκριμένης περιόδου ελάχιστα γνωστής ανασκαφικά. Κατήγγειλαν τη στάση των μελών του ΚΑΣ (στο οποίο, σημειωτέον, συμμετέχει εκπρόσωπος των αρχαιολόγων), τα οποία γνωμοδότησαν χωρίς να επισκεφτούν τον χώρο. Κάλεσαν μάλιστα την επιστημονική κοινότητα, τους τοπικούς φορείς, τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης και όλης της χώρας να πάρουν θέση υπέρ της διατήρησης των αρχαίων. Τα αρχαία πρέπει να μείνουν στον χώρο και συγχρόνως να αποτελέσουν πόλο έλξης για τους τουρίστες και τους επισκέπτες της πόλης. Στο πλευρό των αρχαιολόγων η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών - Ελληνική Εθνική Επιτροπή, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.
Η πρυτανεία του ΑΠΘ σε σύσκεψή της αποφάσισε να ζητηθεί από τα τμήματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Αρχιτεκτόνων και Πολιτικών Μηχανικών να γνωμοδοτήσουν με βάση τα πορίσματα των αρχαιολογικών ερευνών και των τεχνικών στοιχείων και μελετών σχετικά με την καλύτερη δυνατή λύση στο θέμα αυτό. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης τάχθηκε από την πρώτη στιγμή υπέρ της διατήρησης των αρχαίων, ενώ συγκάλεσε ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου με αυτό το θέμα. Οι επικεφαλής των παρατάξεων τάχθηκαν υπέρ της διατήρησης των αρχαιοτήτων. Η Ομοσπονδία Επαγγελματιών και Εμπόρων Θεσσαλονίκης ζήτησε επιτάχυνση των εργασιών για την κατασκευή του μετρό και οι αρχαιότητες να μην μπλοκάρουν το έργο. Να μην καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου ζήτησε ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου Χρήστος Νικολόπουλος.

Η ΑΛΛΗ ΟΨΗ
Στην απέναντι πλευρά, ο γ.γ. δημοσίων έργων Στράτος Σιμόπουλος και η Αττικό Μετρό Α.Ε. απαντούν ότι η διατήρηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου σημαίνει ταφόπλακα στο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης. Η Αττικό Μετρό, σύμφωνα με τον κ. Σιμόπουλο, αναζήτησε τεχνική λύση για την ενσωμάτωση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, αλλά δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Χ. Τσίτουρας υποστηρίζει ότι ενδεχόμενη κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου, λόγω της παραμονής των αρχαιοτήτων στη θέση που αποκαλύφθηκαν, θα προκαλούσε δυσμενείς συγκοινωνιακές, κυκλοφοριακές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις. Επίσης, επιπτώσεις σε ευρύ φάσμα μελετών του έργου και τροποποιήσεις στις κατασκευές, ακόμη και σε ήδη κατασκευασμένα τμήματα. Ανάγκη κατασκευής πρόσθετων έργων στο τμήμα Δημοκρατίας - Αγ. Σοφίας. Σημαντική περαιτέρω καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα (της τάξης των 2 - 3 ετών). Σημαντική αύξηση του κόστους του έργου (της τάξης των αρκετών δεκάδων εκατ. ευρώ). Σημαντική μείωση στο επίπεδο εξυπηρέτησης της πόλης. Είναι, ακόμη, ορατός ο κίνδυνος καταγγελίας της σύμβασης και αποχώρησης των εταιρειών της αναδόχου κοινοπραξίας και οριστικό σταμάτημα του έργου. Όσον αφορά το ενδεχόμενο κατασκευής του σταθμού με διατήρηση των αρχαιοτήτων, η λύση είναι παντελώς ανέφικτη.
Θέμα λογικής έθεσε ο καθηγητής Αρχαιολογίας στο ΑΠΘ Μιχάλης Τιβέριος, ο οποίος είναι και σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε. στα ζητήματα αρχαιολογίας. «Οι αρχαιολόγοι σκέφτονται με την καρδιά. Και εγώ αν απαντούσα με την καρδιά μου, θα έλεγα να παραμείνουν τα αρχαία στον χώρο. Ωστόσο, όταν οι ειδικοί μου είπαν ότι δεν υπάρχει άλλη λύση και ότι ο επανασχεδιασμός του μετρό θα σήμαινε τουλάχιστον τρία χρόνια καθυστέρησης στο έργο και ότι τα χρήματα αυτά θα τα επιβαρυνόταν ο έλληνας φορολογούμενος πολίτης, συμφώνησα στο να μεταφερθούν. Το μετρό είναι κοινωφελές έργο και πρέπει να γίνει», υποστηρίζει ο κ. Τιβέριος.

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ Τα ερωτήματα
Το σωματείο εργαζομένων στο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης έθεσε τον προβληματισμό για τον χρόνο διατύπωσης των ζητημάτων που αφορούν στο εργοτάξιο του Βενιζέλου. «Για αντίστοιχα ευρήματα, όπως η συνέχεια του μαρμαρόστρωτου δρόμου στον σταθμό Αγίας Σοφίας, τα εντυπωσιακά κινητά ευρήματα, π.χ. τα εννέα χρυσά στεφάνια αλλά και τον προκασσάνδρειο οικισμό, που αποκαλύφθηκε στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, ουδείς από τους παραπάνω φορείς ασχολήθηκε ή ενδιαφέρθηκε για την τύχη τους. Ιδιαίτερα δε όταν η σχετική απόφαση του ΚΑΣ για τον μαρμαρόστρωτο δρόμο του σταθμού Αγίας Σοφίας απαιτούσε μελέτη ανάδειξης, την οποία κανείς μέχρι σήμερα δεν την έχει δει», υπογραμμίζει ο σύλλογος. «Ενώ, το θέμα της διατήρησης ή μη του ευρήματος πήρε αρχικά αναβολή συζήτησης στο ΚΑΣ, ουδείς από όλους όσους μιλούν τώρα για την ανάδειξη, δεν εκμεταλλεύτηκε το χρονικό εκείνο διάστημα, ώστε να διαμορφώσει μία τεκμηριωμένη και πλήρη πρόταση ανάδειξης. Φυσικά, είναι πιο εύκολο να κάνει κανείς ακίνδυνη κριτική εκ των υστέρων, γνωρίζοντας μάλιστα πως τα περιθώρια αλλαγής της είναι ελάχιστα». Το σωματείο επιθυμεί λύση συνύπαρξης αρχαιοτήτων - σταθμού, εφόσον είναι τεχνικά εφικτό.
ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΡΗΣ
fkoutsamparis@makthes.gr


ΣΜΑ ΕΥΚΑΡΠΙΑΣ Εμφύλια διαμάχη με θέμα το περιβάλλον

Σε πεδίο εμφύλιας διαμάχης μεταξύ της τοπικής κοινωνίας και αυτοδιοικητικών στελεχών, καθώς και κομματικών παραγόντων έχει εξελιχθεί η κατασκευή του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Ευκαρπία. Το έργο, που αποτελεί μια από τις σημαντικότερες επενδύσεις στο περιβάλλον, στηρίζει σύσσωμη η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ωστόσο σθεναρές αντιδράσεις συνεχίζει να προβάλλει μερίδα κατοίκων και φορέων της δυτικής Θεσσαλονίκης, που εδώ και έναν χρόνο περιφρουρούν τον χώρο, προκειμένου να μη συνεχιστούν οι εργασίες.
Την ίδια ώρα απομακρύνεται το ενδεχόμενο να απαλλαγεί η Θεσσαλονίκη από τον εφιάλτη των σκουπιδιών, καθώς ο ΣΜΑ με δεδομένη τη μεγάλη καθυστέρηση των εργασιών κινδυνεύει να απενταχθεί οριστικά από το ΕΣΠΑ και να χαθούν κονδύλια ύψους 12 εκατ. ευρώ που διασφαλίστηκαν για την κατασκευή του. Επιπλέον, ο κίνδυνος να πνιγεί στα σκουπίδια η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να είναι ορατός, καθώς ο ΧΥΤΑ Μαυροράχης, το μοναδικό έργο διαχείρισης στερών αποβλήτων, έχει κορεστεί. Παρά την ομόφωνη απόφαση των δημάρχων και των περισσοτέρων φορέων της Θεσσαλονίκης για την επανεκκίνηση του έργου, η τοπική κοινωνία παραμένει στα… κάγκελα, αντιδρώντας στη συνέχιση των εργασιών.
Η ακύρωση του έργου όμως θα έχει ως αποτέλεσμα οι δήμοι και οι πολίτες να πληρώσουν τα σπασμένα στον εργολάβο, ο οποίος για κάθε μία μέρα καθυστέρησης του έργου διεκδικεί αποζημίωση ύψους 10.000 ευρώ. Μόνο για το 2012 η κατασκευάστρια εταιρεία διεκδικεί 4 εκατ. ευρώ, χρήματα που θα κληθούν να πληρώσουν οι πολίτες, καθώς το κόστος αυτό επιβαρύνει τους δήμους.

ΔΥΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ
Αιρετοί και εκπρόσωποι φορέων της πόλης απηύθυναν δημόσια έκκληση στους διαφωνούντες με το έργο του ΣΜΑ να επικρατήσει η λογική και να σταματήσουν οι απειλές που διατυπώνονται από κόμματα και μερίδα των κατοίκων της Ευκαρπίας ότι θα χυθεί αίμα και πως θα υπάρξουν θύματα αν η αυτοδιοίκηση πράξει το αυτονόητο για την πόλη και τους κατοίκους της. «Δεν είναι δυνατόν κομματικοί φορείς να βάζουν δίλημμα πως αν γίνει το έργο, θα χυθεί αίμα. Θέλω να πιστεύω ότι αυτοί που λένε τέτοια πράγματα δεν τα εννοούν και δεν θα τολμήσει κανείς να αρχίσει διαδικασίες έξω από τον νόμο», έχει δηλώσει επανειλημμένα ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) Κεντρικής Μακεδονίας Σίμος Δανιηλίδης.
Πιο αιχμηρός για το θέμα εμφανίστηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος δεν δίστασε να επιρρίψει σοβαρές ευθύνες στην εισαγγελία Θεσσαλονίκης για την αδικαιολόγητη, όπως έχει πει, καθυστέρηση στην κατασκευή του Σταθμού στην Ευκαρπία. Έχει δηλώσει πως δεν μπορεί ένα έργο αδειοδοτημένο και δημοπρατημένο να κολλά σε μικροκομματικά και τοπικά συμφέροντα, τη στιγμή που η Θεσσαλονίκη και οι πολίτες της έχουν ανάγκη το έργο. «Τελείωσαν τα ψέματα. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι η παρεμπόδιση του έργου οφείλεται σε τοπικά και μικροκομματικά συμφέροντα» τόνισε πρόσφατα ο κ. Μπουτάρης.
Από την πλευρά της, η τοπική κοινωνία της Ευκαρπίας που εκπροσωπείται από το Δίκτυο 50 Συλλόγων και Φορέων τάσσεται κατά του έργου, υποστηρίζοντας πως πρόκειται για έναν γιγάντιο σταθμό που με τη λειτουργία του θα επιβαρύνει το περιβάλλον, απειλώντας τη δημόσια υγεία. Μάλιστα, εκφράζουν φόβους ότι ο ΣΜΑ στην Ευκαρπία θα συνδεθεί με την καύση των απορριμμάτων μέσω του ΤΙΤΑΝ.

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ Καθυστέρηση και αντιπαράθεση
Η κατασκευή του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων είναι ακόμα ένα έργο στη Θεσσαλονίκη που λειτούργησε επανειλημμένα ως μοχλός πίεσης, για να τρέξουν σχεδιαζόμενα περιβαλλοντικά έργα, ενώ αποτέλεσε πεδίο εμφύλιας διαμάχης.
Το έργο προϋπολογίζεται σε 12 εκατ. ευρώ, κονδύλια που διασφαλίστηκαν μέσω του ΕΣΠΑ. Η ανάδοχος κοινοπραξία «Δυναμική Έργων» υπέγραψε τη σύμβαση τον Οκτώβριο του 2010 και οι εργασίες επρόκειτο να αρχίσουν τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, ωστόσο κόλλησαν σε γραφειοκρατικούς σκοπέλους και έκτοτε χρειάστηκαν 112 εγκρίσεις μαζί με την οικοδομική άδεια, η οποία δόθηκε στα τέλη του 2011. Η απόφαση για την οριστική ένταξη του έργου επιδόθηκε στον Σύνδεσμο ΟΤΑ στις 23 Ιουλίου 2009 από τον τότε γ.γ. της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Γ. Τσιότρα. Με την απόφαση εκείνη άνοιξε και επισήμως ο δρόμος για την κατασκευή του ΣΜΑ ΒΔ τομέα Θεσσαλονίκης.
* Τα θεμέλια του ΣΜΑ έπεσαν τον Ιανουάριο του 2012, ωστόσο οι εργασίες σταμάτησαν λόγω των κινητοποιήσεων των κατοίκων και του δήμου Παύλου Μελά, που κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα ζητώντας την οριστική παύση των εργασιών.
* Τον Ιανουάριο του 2012 εμφύλια ήταν η διαμάχη που πυροδότησε στο ΠΑΣΟΚ Θεσσαλονίκης η πρώτη μεγάλη κινητοποίηση κατοίκων και φορέων της Ευκαρπίας για τη ματαίωση του έργου κατασκευής Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην περιοχή.
Η επιλογή του τότε γραμματέα της Νομαρχιακής Επιτροπής Α’ Θεσσαλονίκης Χρήστου Παπαστεργίου να συμπλεύσει με τους αντιδρώντες, τον έφερε σε ευθεία σύγκρουση με κορυφαία αυτοδιοικητικά στελέχη του κόμματος, πολλά από τα οποία είναι δήμαρχοι στη Θεσσαλονίκη.
* Στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2012 πολιτικές αναταράξεις και στους κόλπους του ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσε η κατασκευή του ΣΜΑ στην Ευκαρπία. Οι βουλευτές της Ριζοσπαστικής Αριστεράς στη Θεσσαλονίκη τάχθηκαν σύσσωμοι κατά της χωροθέτησης του έργου, στηρίζοντας τον αγώνα των κατοίκων που αντιδρούν, γεγονός που προκάλεσε την ενόχληση τεχνοκρατών που εμπλέκονται στον σχεδιασμό του σταθμού, πρόσωπα τα οποία πολιτικά ανήκουν στον ΣΥΡΙΖΑ. Την ενόχληση των τελευταίων, που όμως εκδηλώθηκε στο παρασκήνιο, προκάλεσε η κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν οι πέντε βουλευτές του στη Θεσσαλονίκη, με την οποία δήλωναν ανοιχτά τη διαφωνία τους για τη χωροθέτηση και την κατασκευή του ΣΜΑ στη συγκεκριμένη περιοχή. Οι Λίτσα Αμμανατίδου, Γιάννης Αμανατίδης, Γιάννα Γαϊτάνη, Τάσος Κουράκης και Δέσποινα Χαραλαμπίδου υποστήριξαν ότι ο σταθμός όχι μόνο δεν θα λύσει αλλά θα επιδεινώσει τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα στην πόλη και τον νομό Θεσσαλονίκης.
* Τον Οκτώβριο της ίδια χρονιάς σύσσωμοι οι εργαζόμενοι του Συνδέσμου ΟΤΑ Θεσσαλονίκης προχώρησαν σε απεργία για αρκετές ημέρες, ζητώντας την άμεση κατασκευή του ΣΜΑ Ευκαρπίας. Μάλιστα, κατέλαβαν συμβολικά και τα γραφεία της διοίκησης του φορέα, παρότι δεν είχε ευθύνη για την καθυστέρηση.
* Τον ίδιο μήνα και ενώ οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας της Ευκαρπίας συνεχίζονταν για την κατασκευή του ΣΜΑ, ο δήμος Λαγκαδά εισηγήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο να κλείσει ο ΧΥΤΑ Μαυροράχης, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη μη υλοποίηση του ΣΜΑ, που έχει ως αποτέλεσμα τα σκουπίδια να μεταφέρονται με απορριμματοφόρα και όχι με κοντέινερ.
ΦΑΝΗ ΣΟΒΙΤΣΛΗ
fanisovi@gmail.com


ΧΡΥΣΟΣ Βαθύς ο διχασμός

Στα χωριά της βορειοανατολικής Χαλκιδικής η τοπική κοινωνία είναι βαθιά διχασμένη αναφορικά με την επέκταση της μεταλλευτικής δραστηριότητας στην περιοχή Σκουριές.
Μετά την εμπρηστική επίθεση από αγνώστους στις εγκαταστάσεις της «Ελληνικός Χρυσός» και τη στάση που κράτησε η ΕΛΑΣ κατά τη διάρκεια των ερευνών, η Ιερισσός θυμίζει εμπόλεμη ζώνη, ενώ τίποτε δεν προοιωνίζεται ότι σύντομα θα υποχωρήσει η υποβόσκουσα ένταση ανάμεσα στους υποστηρικτές της επένδυσης -που στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι εργαζόμενοι στα μεταλλεία- και τους επικριτές της, που δραστηριοποιούνται σε άλλους τομείς, όπως στον τουρισμό, τη γεωργία, τη μελισσοκομία, την αλιεία.
Και οι δύο πλευρές προβάλλουν τα επιχειρήματα και τα αντεπιχειρήματά τους, και οι δύο πλευρές διαβεβαιώνουν ότι θα παλέψουν μέχρι την τελική δικαίωση... Οι μεν παρουσιάζουν την εξόρυξη χρυσού και γενικότερα τη μεταλλευτική δραστηριότητα ως κατάρα για τον τόπο τους, οι δε ως ευλογία. «Ο χρυσός σκοτώνει το περιβάλλον και το μέλλον των παιδιών μας» φωνάζει το ένα στρατόπεδο, «ο χρυσός είναι απάντηση στην κρίση» απαντά το άλλο. Οι διαφορές μοιάζουν αγεφύρωτες. Δύο κάτοικοι της περιοχής, ο ένας υπέρ της επένδυσης στις Σκουριές και ο άλλος εναντίον, μιλούν στη «ΜκΤ» και απαντούν ο ένας στα επιχειρήματα του άλλου.

Νίκος Ζαγοράκης (εργαζόμενος): «Τρομοκρατούμε τον κόσμο με τη δήθεν σκόνη»
Ο Νίκος Ζαγοράκης είναι εργαζόμενος στα μεταλλεία εδώ και 30 χρόνια και πρόεδρος της κοινότητας Στατωνίου. «Η πλευρά των αντιδρώντων κάθε μέρα δημιουργεί προβλήματα» υποστηρίζει και τους χαρακτηρίζει ως «μια θορυβώδη μειοψηφία που προσπαθεί να παρουσιαστεί σαν πλειοψηφία». Για τον ίδιο, η μεταλλευτική δραστηριότητα μπορεί να συνυπάρχει με όλες τις άλλες. «Η περιοχή μάς χωράει όλους» τονίζει χαρακτηριστικά και προβάλλει την ανάγκη να προκύψει ένας διαρκής διάλογος ανάμεσα σε συμφωνούντες με την επένδυση και αντιδρώντες, ώστε να γεφυρωθούν οι διαφορές. «Αυτό που χρειάζεται ο τόπος μας είναι ηρεμία και να μπορέσουμε μέσα από ένα διάλογο να δούμε ποια είναι αυτά τα σημεία που πρέπει να αλλάξουν από την περιβαλλοντική μελέτη, που η πολιτεία έχει εγκρίνει και ήδη εκτελείται. Να βάλουμε όλο το επιστημονικό διαθέσιμο δυναμικό να καταλήξει στο καλύτερο αποτέλεσμα για το περιβάλλον». Σημειώνει ότι η εταιρεία «Ελληνικό Χρυσός» απασχολεί σήμερα 1.200 εργαζόμενους με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Υποστηρίζει ότι πρόκειται για καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, ενώ, απαντώντας στο επιχείρημα ότι η επένδυση θα καταστρέψει τον τουρισμό, σχολιάζει: «Τι είναι ο τουρισμός στην προ του Άθω περιοχή; Είναι 2,5 μήνες. Αν κάνετε μια έρευνα, θα δείτε ότι το 60% των εργαζομένων στον τουρισμό δεν είναι καν Έλληνες και δουλεύουν με μισθούς 300 και 400 ευρώ και ένα ένσημο τη θερινή περίοδο...». Δεν δέχεται επίσης ότι η επέκταση της μεταλλευτικής δραστηριότητας θα αφανίσει πολλαπλάσιες θέσεις εργασίας από αυτές που θα δημιουργήσει άμεσα ή έμμεσα. «Μπορούμε να παντρέψουμε και τον τουρισμό και την υλοτομία και τη μελισσοκομία και τις μεταλλευτικές δραστηριότητες, εφόσον γίνουν όλες και είναι συμβατές με το περιβάλλον», τονίζει. «Όλη η διαμαρτυρία γίνεται για τις Σκουριές, όπου πρόκειται να γίνει ένα εργοστάσιο χαλκού. Άρα δεν υπάρχουν ούτε κυάνια ούτε τίποτε» υποστηρίζει, ενώ αντικρούει και το επιχείρημα ότι η σκόνη από την ανοιχτή εξόρυξη θα απλωθεί σε όλη την περιοχή. «Τρομοκρατούμε τον κόσμο με τη δήθεν σκόνη, η οποία θα πνίξει τη Χαλκιδική, τη Θεσσαλονίκη, το Κιλκίς και την Αλεξανδρούπολη», αναφέρει χαρακτηριστικά. Επίσης δεν πιστεύει ότι ένα δημοψήφισμα μπορεί να δώσει λύση και επιμένει ότι το δημοψήφισμα για τα μεταλλεία έγινε στις τελευταίες δημοτικές εκλογές με την υπερψήφιση του συνδυασμού του Χρήστου Πάχτα.

Τόλης Παπαγεωργίου (μέλος του Παρατηρητηρίου Μεταλλευτικών Δραστηριοτήτων): «Δεν θα αφήσουμε τον τόπο μας να καταστραφεί»
Ο Τόλης Παπαγεωργίου είναι μέλος του Παρατηρητηρίου Μεταλλευτικών Δραστηριοτήτων και προσφάτως κατονομάστηκε από ανθρώπους της «Ελληνικός Χρυσός» ως ηθικός αυτουργός της εμπρηστικής επίθεσης στις Σκουριές.
«Είτε η επένδυση θα ματαιωθεί, είτε θα γίνει και ο τόπος μας θα καταστραφεί. Εμείς αποφασίσαμε ότι δεν θα αφήσουμε τον τόπο μας να καταστραφεί για 1.200 θέσεις εργασίας μέσα στην επόμενη δεκαετία και να χάσουμε από την άλλη μεριά όλοι τις δουλειές μας, την υγεία μας, τα νερά μας», υποστηρίζει. Τονίζει ότι η καταστροφή στο περιβάλλον από τη συγκεκριμένη επένδυση θα είναι μη αναστρέψιμη, ενώ απαντώντας στο επιχείρημα ότι η μεταλλευτική δραστηριότητα μπορεί να συνυπάρχει με τον τουρισμό και τις άλλες δραστηριότητες φέρνει ως παράδειγμα το Στρατώνι, υποστηρίζοντας ότι η παραλία του είναι «απόβλητα». Ξεκαθαρίζει ότι κανένας δεν στρέφεται κατά της υπάρχουσας μεταλλευτικής δραστηριότητας, που απασχολεί περίπου 500 εργαζόμενους, και παρουσιάζει με μελανά χρώματα τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και τη ζωή των κατοίκων από τη δημιουργία της ανοιχτής εξόρυξης στις Σκουριές. «Αυτό που πρόκειται να γίνει πάνω στο βουνό, δίπλα στην Ιερισσό, είναι μια υπαίθρια εξόρυξη, από την οποία θα εκπέμπονται 3.000 τόνοι μεταλλευτικής σκόνης την ώρα! Αυτή η σκόνη πού θα πάει; Ποιος ηλίθιος λοιπόν θα έρθει να κάνει διακοπές εδώ;» διερωτάται και προσθέτει ότι στο Στρατώνι θα στηθεί μια δραματικά μεγάλη μεταλλουργία, πυρομεταλλουργία, που θα παράγει 450.000 τόνους θειικού οξέος τον χρόνο. «Θα έρχονται δεξαμενόπλοια στο Στρατώνι να φορτώνουν θειικό οξύ, να ξεφορτώνουν κυάνιο, γιατί και σήμερα χρησιμοποιείται κυάνιο στα μεταλλεία. Θα κυκλοφορούν φορτηγά στους δρόμους μας που θα μεταφέρουν τους δεκάδες χιλιάδες τόνους από συμπυκνώματα και μεταλλεύματα και -το χειρότερο από όλα- δεν θα έχουμε νερό. Τα τρία ποτάμια από όπου παίρνουμε σήμερα νερό, ο Καρατζάς, το Λοτσάνικο και ο Καρόλακας που είναι στον Κάκαβο, στις Σκουριές, θα γίνουν τέλματα αποβλήτων.
Ο ίδιος εκτιμά πως όποιος διάλογος ήταν να γίνει για αυτή την επένδυση έγινε, και θεωρεί «αστεία» την ιδέα του δημοψηφίσματος. «Ακόμη και αν το αποτέλεσμα είναι 99,99% υπέρ της επένδυσης, βάσει του Συντάγματος ένας μόνος πολίτης έχει το δικαίωμα κατά τον νόμο να προσφύγει στο ΣτΕ και να καταρρίψει το αποτέλεσμα», σημειώνει. Διαψεύδει, τέλος, ότι οι κάτοικοι που αντιδρούν στην επένδυση τρομοκρατούν τους εργαζόμενους της εταιρείας. «Κανένας δεν τρομοκρατεί κανέναν» τονίζει, ωστόσο παραδέχεται ότι κάποιοι νέοι που σπεύδουν να πιάσουν δουλειά στην «Ελληνικός Χρυσός» αποδοκιμάζονται από τους φίλους τους.
ΜΑΡΟΥΛΑ ΠΛΗΚΑ


ΣΚΟΥΡΙΕΣ Στο δημοτικό συμβούλιο η αντιπαράθεση

Στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης πρόκειται να μεταφερθούν αύριο οι αντιπαραθέσεις σχετικά με την εξόρυξη χρυσού και την πολεμική ατμόσφαιρα που έχει διαμορφωθεί το τελευταίο διάστημα στη Χαλκιδική.
Παρότι δεν πρόκειται για ένα ζήτημα που εμπίπτει στις αρμοδιότητες του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, τόσο ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης όσο και ο πρόεδρος του οργάνου Παναγιώτης Αβραμόπουλος επέμειναν στην ανάγκη οργάνωσης μιας δημόσιας συζήτησης για την υπόθεση αυτή, υπό τη λογική ότι οι εξελίξεις στο γειτονικό νομό της Χαλκιδικής δεν μπορεί να αφήνουν κανέναν αδιάφορο, αφού μεταξύ άλλων επηρεάζουν και μάλιστα κατά τρόπο άμεσο και την οικονομία της Θεσσαλονίκης.
Ο Γιάννης Μπουτάρης και ο Παναγιώτης Αβραμόπουλος έχουν μία σταθερή άποψη υπέρ της οργάνωσης ανοιχτών συζητήσεων για όλα τα θέματα που έχουν διχάσει την κοινωνία, ώστε να ακούγονται όλες οι πλευρές και με ψυχραιμία και νηφαλιότητα να λαμβάνονται οι καλύτερες δυνατές αποφάσεις.
Σε δηλώσεις του μετά την εμπρηστική επίθεση στις Σκουριές ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης είχε σημειώσει ότι σε μία περίοδο κατά την οποία η χώρα μας αναζητά εναγωνίως επενδύσεις για τη δημιουργία θέσεων εργασίας τέτοιου είδους ενέργειες μπορούν να κάνουν μόνον κακό. «Οφείλουμε όλοι με ψυχραιμία να ακούσουμε όλες τις πλευρές και να στηρίξουμε τις νόμιμες διαδικασίες», είναι το μήνυμα που είχε στείλει ο Γιάννης Μπουτάρης.

ΓΙΑ ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ
Με ανάλογο τρόπο, δηλαδή με την οργάνωση θεματικών συζητήσεων στο δημοτικό συμβούλιο, αντιμετώπισε η διοίκηση του Γιάννη Μπουτάρη και άλλα δύο θέματα που έχουν διχάσει την πόλη. Πρόκειται για αυτά της πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας και των αρχαιοτήτων στο σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου.
Για το τελευταίο θέμα το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης αναμένεται να λάβει τις οριστικές αποφάσεις του σε μία από τις επόμενες συνεδριάσεις του, αφότου θα έχει αξιολογήσει τις θέσεις που εκφράστηκαν από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Σε κάθε περίπτωση πάντως ο Γιάννης Μπουτάρης έχει φροντίσει να καταστήσει την πολιτική της δημοτικής αρχής για την υπόθεση αυτή απολύτως ξεκάθαρη, έχοντας χαρακτηρίσει έγκλημα την τυχόν μεταφορά των αρχαιοτήτων από την περιοχή της Βενιζέλου.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης δεν δίστασε να έρθει σε αντιπαράθεση και μάλιστα σφοδρότατη με το γενικό γραμματέα Δημοσίων Έργων Στράτο Σιμόπουλο, όταν ο τελευταίος επανέθεσε το δίλημμα ή μετρό ή αρχαία. «Αυτό είναι ψευτοδίλημμα. Το μόνο δίλημμα είναι εάν θέλουμε τα αρχαία ή όχι», είπε σε αυστηρό ύφος ο Γιάννης Μπουτάρης, τονίζοντας ότι τα ευρήματα στο σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου είναι ιδιαίτερα σημαντικά, καθώς μεταξύ άλλων μαρτυρούν τη διαχρονικότητα της πόλης.
Εξαιρετικά ενοχλημένος εμφανίστηκε ο ίδιος με την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου σχετικά με τη μεταφορά των αρχαιοτήτων στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, στην περιοχή της Σταυρούπολης, λέγοντας ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο συνιστά προσβολή για τη Θεσσαλονίκη.
Στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης ο κ. Μπουτάρης έκλεισε και το μέτωπο για την πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας. Η δημοτική αρχή δεν υπέκυψε στις πιέσεις που δέχθηκε το προηγούμενο διάστημα, ώστε να επιτρέψει εκ νέου την κίνηση των αυτοκινήτων στον άξονα της Αγίας Σοφίας, υλοποιώντας με τον τρόπο αυτό και την προεκλογική δέσμευσή της περί σταδιακού περιορισμού της χρήσης των Ι.Χ. στο κέντρο της πόλης.

ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΣΜΑ
Από την πρώτη στιγμή κατά την οποία άρχισαν οι αντιπαραθέσεις για το Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Ευκαρπία, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης πήρε ξεκάθαρη θέση υπέρ της κατασκευής του έργου. Κατ’ επανάληψη μάλιστα έχει χαρακτηρίσει απαράδεκτη την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, λέγοντας ότι «είναι αδιανόητο να πληρώνουμε 10.000 ευρώ την ημέρα στον εργολάβο, γιατί το έργο δεν γίνεται».
Για την υπόθεση αυτή ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ζήτησε την παρέμβαση του υπουργού Δημόσιας Τάξης αλλά και των εισαγγελικών και αστυνομικών αρχών. Ο κ. Μπουτάρης μάλιστα είχε προχωρήσει και σε εξαιρετικά καυστικές δηλώσεις για το θέμα, πυροδοτώντας έντονες αντιδράσεις, καθώς έκανε λόγο για «ομάδα παλιανθρώπων που εμποδίζει την κατασκευή του έργου».

ΒΑΡΒΑΡΑ ΖΟΥΚΑ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.