voria.gr,10/05/2013
Το θέμα δεν εξαντλείται στην ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν, αφού για να αξιολογηθεί τι θα εκτεθεί στο σταθμό, θα πρέπει να συνεχιστεί η αρχαιολογική έρευνα
Το θέμα δεν εξαντλείται στην ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν, αφού για να αξιολογηθεί τι θα εκτεθεί στο σταθμό, θα πρέπει να συνεχιστεί η αρχαιολογική έρευνα
της Άννης Καρολίδου
Ένα εξάμηνο πέρασε από τότε που άνοιξε η συζήτηση για την τύχη των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκηςκαι το ΚΑΣ πλέον, που έχει από το Φεβρουάριο τρεις προτάσεις εξειδικευμένων εταιρειών, θα πρέπει να επιλέξει την τεχνο-οικονομική λύση για την απόσπαση των ευρημάτων και την προβλεπόμενη επανατοποθέτησή τους σε ακριβή θέση, στον κατασκευασμένο σταθμό ( όταν με το καλό κατασκευαστεί).
Αλλά το θέμα δεν εξαντλείται στην ανάδειξη των αρχαιοτήτων που μέχρι τώρα αποκαλύφθηκαν, αφού για να αξιολογηθεί το τι τελικά θα εκτεθεί στο σταθμό, θα πρέπει να συνεχιστεί η αρχαιολογική έρευνα, που θα γυρίσει το ρολόι των αποκαλύψεων πίσω, από τη βυζαντινή εποχή, στη ρωμαϊκή και την ελληνιστική.
Μετά από την αναλυτική διερεύνηση του θέματος- στην οποία πέραν της Αττικό Μετρό Α.Ε., των επιστημονικών οργανώσεων των αρχαιολόγων, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και του ΤΕΕ/ΤΚΜ, τοποθετήθηκαν Δήμος, Περιφέρεια και παραγωγικοί φορείς- το συμπέρασμα ήταν ένα και η τεχνική λύση που θα επιλεγεί θα πρέπει να είναι σύμφωνη με αυτό, όπως βέβαια και με την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που προβλέπει απόσπαση των ευρημάτων και ανάδειξή τους στους χώρους του στρατοπέδου Παύλου Μελά ή σε άλλο κατάλληλο χώρο.
Κατασκευή του σταθμού με τις αρχαιότητες στη θέση που βρέθηκαν, δεν είναι δυνατή. Θα πρέπει έστω και προσωρινά, να αποσπασθούν.
Η ηχηρή αντίδραση φορέων, στη μεταφορά των αρχαιοτήτων στο «Παύλου Μελά» αποκλείει σαν επιλογή, τους χώρους του πρώην στρατοπέδου, ενώ έχει πλέον επικρατήσει η άποψη ότι τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος των ευρημάτων θα πρέπει να εκτεθεί στο σταθμό. Με τη διαφορά, ότι μετά τις υπεύθυνες προτάσεις που κατέθεσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας και η διεπιστημονική επιτροπή του ΑΠΘ που ασχολήθηκε με το θέμα, άπαντες συμφωνούν ότι για να κατασκευαστεί ο σταθμός θα πρέπει να αποσπασθούν προσωρινά τα αρχαία.
Αλλά το θέμα δε λήγει στο σημείο αυτό, παρότι τελικώς ειδικοί και φορείς της πόλης, φαίνεται να τα ...βρίσκουν. Ούτε εξαντλείται στις χρονικές καθυστερήσεις και οικονομικές επιβαρύνσεις.
Για να αναδειχθούν οι αρχαιότητες στο χώρο του σταθμού «Βενιζέλου», θα πρέπει πρώτα να έχουν βρεθεί. Δηλαδή θα πρέπει να συνεχιστεί η αρχαιολογική έρευνα σε μεγαλύτερο βάθος, περίπου 2,5 μέτρων επιπλέον, η οποία θεωρείται βέβαιο ότι θα φέρει στο φως αρχαιότητες των ρωμαϊκών και ελληνιστικών χρόνων. Ειδικοί υποστηρίζουν ως πολύ πιθανό τον εντοπισμό αρχαιοτήτων ακόμη από την εποχή ίδρυσης της Θεσσαλονίκης (τέλη 4ου π.Χ. Αιώνα) από τον Κάσσανδρο, λαμβανομένων υπόψη των σημαντικών ευρημάτων που βρέθηκαν στην Πλατεία Διοικητηρίου.
Έτσι λοιπόν, για να κατασκευαστεί ο σταθμός:
-Θα πρέπει να ολοκληρωθεί η αρχαιολογική έρευνα μέχρι εξαντλήσεως του συγκεκριμένου αντικειμένου, αφού με την απόσπαση των αρχαιοτήτων που έχουν μέχρι σήμερα εντοπιστεί, θεωρείται βέβαιο ότι και άλλες θα έρθουν στην επιφάνεια.
-Θα πρέπει να αποσπασθούν τα αρχαία για να κατασκευαστεί ο σταθμός.
-Θα πρέπει να προστατευθούν οι ζωτικοί χώροι λειτουργίας του σταθμού.
Για να προχωρήσει όμως το έργο και το ΚΑΣ θα πρέπει να επιλέξει λύση και, να βρεθούν οι πρόσθετοι πόροι που θα απαιτηθούν.
Ένα εξάμηνο πέρασε από τότε που άνοιξε η συζήτηση για την τύχη των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκηςκαι το ΚΑΣ πλέον, που έχει από το Φεβρουάριο τρεις προτάσεις εξειδικευμένων εταιρειών, θα πρέπει να επιλέξει την τεχνο-οικονομική λύση για την απόσπαση των ευρημάτων και την προβλεπόμενη επανατοποθέτησή τους σε ακριβή θέση, στον κατασκευασμένο σταθμό ( όταν με το καλό κατασκευαστεί).
Αλλά το θέμα δεν εξαντλείται στην ανάδειξη των αρχαιοτήτων που μέχρι τώρα αποκαλύφθηκαν, αφού για να αξιολογηθεί το τι τελικά θα εκτεθεί στο σταθμό, θα πρέπει να συνεχιστεί η αρχαιολογική έρευνα, που θα γυρίσει το ρολόι των αποκαλύψεων πίσω, από τη βυζαντινή εποχή, στη ρωμαϊκή και την ελληνιστική.
Μετά από την αναλυτική διερεύνηση του θέματος- στην οποία πέραν της Αττικό Μετρό Α.Ε., των επιστημονικών οργανώσεων των αρχαιολόγων, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και του ΤΕΕ/ΤΚΜ, τοποθετήθηκαν Δήμος, Περιφέρεια και παραγωγικοί φορείς- το συμπέρασμα ήταν ένα και η τεχνική λύση που θα επιλεγεί θα πρέπει να είναι σύμφωνη με αυτό, όπως βέβαια και με την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που προβλέπει απόσπαση των ευρημάτων και ανάδειξή τους στους χώρους του στρατοπέδου Παύλου Μελά ή σε άλλο κατάλληλο χώρο.
Κατασκευή του σταθμού με τις αρχαιότητες στη θέση που βρέθηκαν, δεν είναι δυνατή. Θα πρέπει έστω και προσωρινά, να αποσπασθούν.
Η ηχηρή αντίδραση φορέων, στη μεταφορά των αρχαιοτήτων στο «Παύλου Μελά» αποκλείει σαν επιλογή, τους χώρους του πρώην στρατοπέδου, ενώ έχει πλέον επικρατήσει η άποψη ότι τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος των ευρημάτων θα πρέπει να εκτεθεί στο σταθμό. Με τη διαφορά, ότι μετά τις υπεύθυνες προτάσεις που κατέθεσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας και η διεπιστημονική επιτροπή του ΑΠΘ που ασχολήθηκε με το θέμα, άπαντες συμφωνούν ότι για να κατασκευαστεί ο σταθμός θα πρέπει να αποσπασθούν προσωρινά τα αρχαία.
Αλλά το θέμα δε λήγει στο σημείο αυτό, παρότι τελικώς ειδικοί και φορείς της πόλης, φαίνεται να τα ...βρίσκουν. Ούτε εξαντλείται στις χρονικές καθυστερήσεις και οικονομικές επιβαρύνσεις.
Για να αναδειχθούν οι αρχαιότητες στο χώρο του σταθμού «Βενιζέλου», θα πρέπει πρώτα να έχουν βρεθεί. Δηλαδή θα πρέπει να συνεχιστεί η αρχαιολογική έρευνα σε μεγαλύτερο βάθος, περίπου 2,5 μέτρων επιπλέον, η οποία θεωρείται βέβαιο ότι θα φέρει στο φως αρχαιότητες των ρωμαϊκών και ελληνιστικών χρόνων. Ειδικοί υποστηρίζουν ως πολύ πιθανό τον εντοπισμό αρχαιοτήτων ακόμη από την εποχή ίδρυσης της Θεσσαλονίκης (τέλη 4ου π.Χ. Αιώνα) από τον Κάσσανδρο, λαμβανομένων υπόψη των σημαντικών ευρημάτων που βρέθηκαν στην Πλατεία Διοικητηρίου.
Έτσι λοιπόν, για να κατασκευαστεί ο σταθμός:
-Θα πρέπει να ολοκληρωθεί η αρχαιολογική έρευνα μέχρι εξαντλήσεως του συγκεκριμένου αντικειμένου, αφού με την απόσπαση των αρχαιοτήτων που έχουν μέχρι σήμερα εντοπιστεί, θεωρείται βέβαιο ότι και άλλες θα έρθουν στην επιφάνεια.
-Θα πρέπει να αποσπασθούν τα αρχαία για να κατασκευαστεί ο σταθμός.
-Θα πρέπει να προστατευθούν οι ζωτικοί χώροι λειτουργίας του σταθμού.
Για να προχωρήσει όμως το έργο και το ΚΑΣ θα πρέπει να επιλέξει λύση και, να βρεθούν οι πρόσθετοι πόροι που θα απαιτηθούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.