Παρασκευή 5 Ιουλίου 2013

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Νέα εμπλοκή στο έργο;

makthes.gr,05/07/2013

Σε διακοπή των κατασκευαστικών εργασιών του μετρό Θεσσαλονίκης για τουλάχιστον δεκαπέντε ημέρες προβαίνει η ανάδοχος κοινοπραξία, προκαλώντας νέα εμπλοκή στο πολύπαθο έργο.Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr

Οι υπεύθυνοι της κοινοπραξίας υποχρέωσαν τους περίπου 200 εργαζόμενους του κατασκευαστικού τομέα σε δεκαπενθήμερη άδεια, που αρχίζει τη Δευτέρα. Το γεγονός προκάλεσε έντονη ανησυχία τόσο στους εργαζόμενους όσο και στην αναθέτουσα εταιρεία της «Αττικό Μετρό Α.Ε.», η οποία δεν έχει λάβει ακόμη επίσημη αιτιολογία της διακοπής του έργου. Εικάζεται ότι η αναστολή των εργασιών αποσκοπεί σε δύο στόχους: Αφετέρου να πιεστεί η «Αττικό Μετρό» να επιταχύνει τις διαδικασίες για την ικανοποίηση των πρόσθετων οικονομικών απαιτήσεων της κοινοπραξίας (περίπου 560 εκατ. ευρώ), αφετέρου με την αποχώρηση της υπεργολαβίας ΙΟΝΙΟΝ να γίνει ανακατανομή του προσωπικού, πιθανόν απολύσεις και νέες προσλήψεις στον οικοδομικό τομέα από τη νέα επικεφαλής εταιρεία του σχήματος, που είναι ο «ΑΚΤΩΡ».
Ο «ΑΚΤΩΡ» έχει πάρει εδώ και έναν μήνα τον έλεγχο της «ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική», που ήταν επικεφαλής της κοινοπραξίας του μετρό Θεσσαλονίκης, με τις τράπεζες Alpha και Πειραιώς να διατηρούν διοικητικό έλεγχο, καθώς το πακέτο των μετοχών που μεταβιβάστηκαν (80%) είναι προνομιούχες άνευ ψήφου. Με την απόκτηση του ελέγχου δόθηκε η εντύπωση ότι πλέον το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης θα κινηθεί με ταχύτατους ρυθμούς, καθώς απομακρύνθηκε η προβληματική οικονομικά «ΑΕΓΕΚ». Η αλλαγή αυτή όμως δεν επηρέασε τις οικονομικές διεκδικήσεις της κοινοπραξίας (πέραν της σύμβασης), που ανέρχονται σε 560 εκατ. ευρώ. Οι οικονομικές διαφορές της κοινοπραξίας με νέα νομική διάταξη μπορούν να λυθούν μέσω διαιτησίας, αλλά δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το πλαίσιο των αποζημιώσεων. Η κοινοπραξία δεν επιθυμεί να πάει σε διαιτησία, διότι οι διαδικασίες απαιτούν πολύ χρόνο, που σημαίνει σημαντικές καθυστερήσεις του έργου και καθήλωση των μηχανημάτων, και ζητά εξωδικαστικό συμβιβασμό και συμβασιοποίηση των επιπλέον απαιτήσεών της. Ο ανάδοχος επικαλείται τις καθυστερήσεις στην παράδοση χώρων εξαιτίας αρχαιολογικών εργασιών και απαλλοτριώσεων, την αλλαγή στο σχεδιασμό χωροθέτησης σταθμών, την αύξηση κόστους του έργου χωρίς υπαιτιότητά του και ζητά πρόσθετα χρήματα.
Η «Αττικό Μετρό Α.Ε.» από την άλλη επιθυμεί οι οικονομικές διαφορές να λυθούν από το θεσμό της διαιτησίας. Έτσι φαίνεται ότι η κοινοπραξία χρησιμοποιεί σήμερα το όπλο της αναστολής των εργασιών, προκειμένου να πιέσει την «Αττικό Μετρό». Εκτός αυτού με την ουσιαστική αποχώρηση της «ΑΕΓΕΚ» αποχωρεί και η εταιρεία σκυροδέματος «ΙΟΝΙΟΣ ΜΠΕΤΟΝ Α.Ε.», η οποία απασχολεί περίπου δέκα εργαζόμενους και εκτιμάται ότι κατά την περίοδο της αναστολής των εργασιών θα γίνουν ανακατατάξεις προσωπικού. Οι εργαζόμενοι της «ΙΟΝΙΟΣ» πάντως έχουν διαβεβαίωση ότι θα μετακινηθούν σε άλλη εργολαβία, αλλά δεν αποκλείεται να απολυθούν ή να επαναπροσληφθούν με κατώτερο μισθό. Επίσης ουδείς γνωρίζει πώς θα απασχοληθεί το προσωπικό στους μετροπόντικες, που παραμένουν καθηλωμένοι στην Ανάληψη.

«ΕΛΠΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΛΥΘΟΥΝ ΚΑΠΟΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ»
«Από τη Δευτέρα έχουμε υποχρεωτική άδεια δεκαπέντε ημερών όλοι οι εργαζόμενοι. Το αιτιολογικό είναι ότι ο ανάδοχος με τις συνθήκες που υπάρχουν δεν μπορεί να συνεχίσει το έργο και αυτό το γνωρίζουμε εμείς οι εργαζόμενοι. Ένα τόσο μεγάλο έργο πρέπει να έχει πολλά εργοτάξια ανοικτά, αλλά είτε λόγω αρχαιολογίας είτε λόγω απαλλοτριώσεων δεν έχουμε όλα τα κατασκευαστικά μέτωπα ανοικτά. Δεν είμαστε στο επιθυμητό στάδιο, για να κινηθεί με ταχύτητα το έργο. Ο ανάδοχος φαίνεται ότι έχει διάθεση να τρέξει το έργο. Ελπίζουμε μέσα στις επόμενες ημέρες να λυθούν κάποια ζητήματα», αναφέρει στη «Μ» ο Γιώργος Κόκκινος, πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στον κατασκευαστικό κλάδο του μετρό. Στελέχη της «Αττικό Μετρό» ανέφεραν στη «Μ» ότι δεν έχουν δεχτεί, τουλάχιστον μέχρι χθες, καμία όχληση από τον ανάδοχο και θεωρούν ότι η διακοπή των εργασιών γίνεται για λόγους ανακατανομής του προσωπικού μετά την είσοδο του «ΑΚΤΩΡ» στο κοινοπραξιακό σχήμα. Πάντως ο υπεύθυνος του έργου από πλευράς κοινοπραξίας στη διάρκεια της χθεσινής ημέρας απέφυγε την επικοινωνία με τη «Μ».

ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Μέχρι σήμερα οι εργασίες γίνονται με εντατικούς ρυθμούς στα εργοτάξια του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού και στη διακλάδωση της πλατείας Δημοκρατίας. Στο σταθμό Βενιζέλου αναμένεται η απόφαση του ΚΑΣ για την τύχη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν, ενώ στο σταθμό Αγίας Σοφίας έχει πέσει η πλάκα οροφής στο βόρειο τμήμα και είναι σε εξέλιξη η μεταφορά των δικτύων νότια της Εγνατίας. Εργασίες για την πλάκα οροφής γίνονται στο Συντριβάνι και στο σταθμό Πανεπιστημίου εκτελούνται εργασίες στο τέταρτο υπόγειο επίπεδο. Το εργοτάξιο του Παπαφείου άνοιξε και άρχισαν οι πρόδρομες εργασίες, ενώ στην Ανάληψη κατασκευάζονται διαφραγματικοί τοίχοι. Ο σταθμός Πατρικίου παραδόθηκε και άρχισαν οι πρόδρομες εργασίες, ενώ για το σταθμό της Βούλγαρη αναμένεται να γίνει δικαστήριο που θα ορίσει την τιμή μονάδας απαλλοτριώσεων. Στη Νέα Ελβετία απελευθερώθηκε ο χώρος για την εγκατάσταση εργοταξίου, αλλά στην Πυλαία πρέπει να μεταφερθεί ο ΣΜΑ του δήμου Θεσσαλονίκης, για να εγκατασταθεί ο εργολάβος. Οι μετροπόντικες είναι κολλημένοι στην Ανάληψη. Ο εργολάβος ζητά να μεταφερθούν στη Νέα Ελβετία και να ξεκινήσουν από εκεί αντίστροφα την πορεία τους. Κοστολόγησε τη μεταφορά με 16 εκατ. ευρώ, ενώ η «Αττικό Μετρό» εκτιμά ότι η μεταφορά μπορεί να γίνει με 3 εκατ. ευρώ. Εάν δεν λυθεί η διαφορά, οι μετροπόντικες θα παραμένουν σταματημένοι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.