Κυριακή 25 Οκτωβρίου 1998

Ανύπαρκτη κοινοπραξία διεκδικεί το μετρό

ΤΟ ΒΗΜΑ, 25/10/1998

ΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΟΣ να προχωρήσει το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης είναι ο υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων κ. Κ. Λαλιώτης, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλει ο εκπρόσωπος της απορριφθείσης κοινοπραξίας «Μακεδονικό Μετρό» και πρόεδρος του ομίλου επιχειρήσεων «Μηχανική» κ. Π. Εμφιετζόγλου να ανατρέψει το αποτέλεσμα του διαγωνισμού. Μάλιστα, ο κ. Λαλιώτης ενημέρωσε κατ' ιδίαν όλους τους βουλευτές που προσυπέγραψαν ερώτηση για τη σύμβαση παραχώρησης του μετρό Θεσσαλονίκης.

Την ερώτηση φέρεται να συνέταξε ο βουλευτής Θεσσαλονίκης κ. Σ. Παπαθεμελής και την προσυπέγραψαν οι βουλευτές κ.κ. Ι. Χαραλαμπόπουλος, Α. Πεπονής, Κ. Μπαντουβάς, Η. Παπαηλίας, Α. Δαμιανίδης, Λ. Βερυβάκης, καθώς και ο ανεξάρτητος βουλευτής κ. Κ. Σπυριούνης.

«Μου ζητάτε να παρανομήσω», είπε, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, προς τους βουλευτές ο κ. Λαλιώτης. «Μου ζητάτε να βάλω στην ίδια μοίρα μια υπαρκτή και μια ανύπαρκτη κοινοπραξία. Γιατί η κοινοπραξία "Μακεδονικό Μετρό" είναι νομικώς ανυπόστατη, σύμφωνα με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ αναφέρει ότι, επειδή άλλαξε η σύνθεσή της, η κοινοπραξία που έκανε την προσφορά δεν υπάρχει».

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ εξήγησε προς τους βουλευτές ότι ο σχετικός διαγωνισμός διενεργήθηκε το 1992. Ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση των προσφορών και το 1994 ανεδείχθη ο πρώτος προσωρινός ανάδοχος, που ήταν η κοινοπραξία «Μακεδονικό Μετρό». Ακολούθησαν 22 μήνες διαπραγματεύσεων μεταξύ των εκπροσώπων της κοινοπραξίας και του ΥΠΕΧΩΔΕ, στο διάστημα των οποίων η κοινοπραξία άλλαξε τέσσερις φορές την εταιρική σύνθεσή της, καθώς ο όμιλος της ιταλικής «Φιντέλ», ο οποίος μετείχε, πτώχευσε.

Από τις πολύμηνες διαπραγματεύσεις προέκυψε ότι η κοινοπραξία δεν μπορούσε να αναλάβει το κόστος των παράλληλων έργων, ύψους 15 δισ. δρχ., δεν ενσωμάτωνε τον ΦΠΑ στην τιμή του εισιτηρίου, πράγμα που σήμαινε ένα επιπλέον κόστος 20 δισ. δρχ. σε βάθος 20ετίας, και δεν αναλάμβανε την ευθύνη για κάθε μέλος της ότι θα ετηρείτο η συμβατική υποχρέωση για την ολοκλήρωση του έργου, στην περίπτωση που διαλυόταν η κοινοπραξία.

Λόγω αυτών των αδυναμιών, οι διαπραγματεύσεις διεκόπησαν με την κοινοπραξία «Μακεδονικό Μετρό», η οποία προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Το ΣτΕ έκρινε ότι πρόκειται για νομικώς ανυπόστατη κοινοπραξία, αφού είχε διαφορετική σύνθεση απο την αρχική, με την οποία μετείχε στον διαγωνισμό και αξιολογήθηκε. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έπειτα από έρευνες 10 μηνών, έθεσε την υπόθεση στο αρχείο με απόφαση του Συμβουλίου των Επιτρόπων. Εν τω μεταξύ, το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε αρχίσει τις διαπραγματεύσεις με τον δεύτερο προσωρινό ανάδοχο, που είναι ο όμιλος της «Μπουίγκ», με τον οποίο και επίκειται η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης.

«Το έργο του μετρό της Θεσσαλονίκης θα προχωρήσει. Αυτή την εβδομάδα θα καλέσω την Επιτροπή Εισήγησης για ανάθεση για να συζητήσουμε και εν συνεχεία αναμένω να εκφέρει τη γνώμη της. Τα μέλη της επιτροπής έχουν παραλάβει τη σύμβαση εδώ και 90 ημέρες. Αφού γίνουν οι επισημάνσεις των μελών της επιτροπής, η σύμβαση παραχώρησης του έργου θα οριστικοποιηθεί, θα εισαχθεί στην Επιτροπή Μεγάλων Εργων και στην Κυβερνητική Επιτροπή προς συζήτηση, εν συνεχεία θα υπογραφεί και θα κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση. Ολη αυτή η διαδικασία δεν θα ξεπεράσει τις τρεις εβδομάδες», δηλώνει ο κ. Λαλιώτης.


Β. ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.