Κυριακή 11 Μαρτίου 2007

Οι τρύπες Παπαγεωργόπουλου συναντούν αυτές του Κούβελα

ΤΟ ΒΗΜΑ, 11/03/2007

Από τις τρύπες του κ. Σ. Κούβελα στις τρύπες του κ. Β. Παπαγεωργόπουλου «περιπλανιέται» επί 15 και πλέον χρόνια το μετρό της Θεσσαλονίκης. Σχεδόν έναν χρόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του έργου, οι Θεσσαλονικείς μετρό ακούν και μετρό δεν βλέπουν, αφού οι εργασίες κατασκευής καρκινοβατούν. Μόλις προ ημερών και έπειτα από ενέργειες του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά ξεκίνησαν κάποιες προκαταρκτικές εργασίες, όπως είναι οι μετατοπίσεις των δικτύων κοινής ωφελείας. Βέβαια, εργοτάξια στήθηκαν. Αλλά μετρό δεν άρχισε να γίνεται. Ούτε καν οι γεωλογικές έρευνες δεν ξεκίνησαν. Ως επίσημες αιτίες της καθυστέρησης αναφέρονται η εκπόνηση των μελετών εφαρμογής του έργου και κάποιες αρχαιολογικές εργασίες οι οποίες έπρεπε να προηγηθούν.

Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι βασική αιτία του παγώματος του έργου είναι οι οικονομικές δυσχέρειες που αντιμετωπίζει μία εκ των αναδόχων κατασκευαστικών εταιρειών, η οποία φέρεται ως επικεφαλής του κοινοπρακτικού σχήματος που ανέλαβε το έργο. Και ενώ το μετρό της Θεσσαλονίκης δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, η Αττικό Μετρό που έχει την ευθύνη κατασκευής του προχωρεί στη μελέτη των επεκτάσεων του έργου. Ηδη προκήρυξε διαγωνισμό για τις 26 Μαρτίου με σκοπό την εκπόνηση των γεωλογικών και γεωτεχνικών ερευνών και μελετών των νέων επεκτάσεων του μετρό προς Καλαμαριά και Σταυρούπολη.

* Δεκαετία '90

Το έργο ξεκίνησε με τις τρύπες του κ. Κούβελα στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Μάλιστα έγινε και μία μικρή διερευνητική σήραγγα, η οποία στη συνέχεια σκεπάστηκε. Επειτα από χρόνια έγιναν διαγωνιστικές διαδικασίες για να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει το έργο με αυτοχρηματοδότηση. Τα χρόνια πέρασαν και οι διαδικασίες αυτές απέτυχαν, γιατί «το έργο δεν έβγαινε» για τους επενδυτές.

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 το μετρό της Θεσσαλονίκης αποφασίστηκε να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, με ευθύνη της Αττικό Μετρό, η οποία είχε πλέον την τεχνογνωσία από την κατασκευή του μετρό της Αθήνας. Προκηρύχθηκε ο σχετικός διαγωνισμός και πέρυσι ανεδείχθη η ανάδοχος κοινοπραξία, έπειτα από πολλές περιπέτειες. Στον διαγωνισμό υποβλήθηκαν συνολικά 34 ενστάσεις, προσφυγές και καταγγελίες στην αναθέτουσα αρχή, στα ελληνικά δικαστήρια και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο μεγαλύτερος αριθμός που έχει υποβληθεί ποτέ σε διαγωνισμό.

Το αποτέλεσμα ήταν να ανατεθεί το έργο στον προσωρινό ανάδοχο τον οποίο είχε ανακηρύξει η Αττικό Μετρό, δηλαδή στην κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει η έχουσα σοβαρά οικονομικά προβλήματα ελληνική τεχνική εταιρεία. Η κοινοπραξία αυτή είχε δώσει και την υψηλότερη έκπτωση στον σχετικό διαγωνισμό.

* Η σύμβαση

Η σύμβαση για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης ως δημοσίου έργου υπεγράφη πέρυσι, στις 7 Απριλίου 2006, μεταξύ του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ και της αναδόχου κοινοπραξίας την οποία αποτελούν οι εταιρείες ΑΕΓΕΚ - Impregilo - Ansaldo TSF - Seli - Ansaldobreda. Η σύμβαση αφορά τη μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης και εκτιμήθηκε ότι οι εργασίες, εκτός απροόπτου, θα διαρκέσουν 6,5 χρόνια, διάστημα που μετρά από την υπογραφή της σύμβασης.

Τότε ο κ. Σουφλιάς είχε τονίσει ότι «η σημερινή υπογραφή της σύμβασης για το μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί πραγματικά ιστορική μέρα για τη συμπρωτεύουσα. Αυτό το πολύπαθο έργο ταλαιπώρησε με την καθυστέρηση κατασκευής του, εδώ και 15 χρόνια, τους πολίτες της συμπρωτεύουσας. Δεκαπέντε χρόνια μετρό άκουγαν, αλλά μετρό δεν έβλεπαν... Το έργο είχε "στοιχειώσει". Σήμερα όμως, επιτέλους ξεκινάει να κατασκευάζεται. Μέσα στον Μάιο οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θα δουν να ξεκινάει η δουλειά στα εργοτάξια του μετρό».

* Η ΑΕΓΕΚ

Στην κοινοπραξία η οποία ανέλαβε την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης, ως λίντερ εμφανίζεται η ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ΑΕΓΕΚ, για το μέλλον της οποίας θεωρήθηκε καθοριστική η ανάληψη του μεγάλου έργου κατασκευής του μετρό της συμπρωτεύουσας, αφού εκτιμάτο ότι θα οδηγούσε στη σύναψη του κοινοπρακτικού δανείου των 200 εκατ. ευρώ, το οποίο επεδίωκε να εξασφαλίσει η εταιρεία προκειμένου να αντιμετωπίσει τις οικονομικές της δυσκολίες. Ωστόσο η ανάληψη του έργου δεν φαίνεται να συνέβαλε στη λύση των προβλημάτων της.

Μεταξύ των σεναρίων που εξετάστηκαν στο ΥΠΕΧΩΔΕ για το μετρό της Θεσσαλονίκης μετά τη διαπιστωμένη καθυστέρηση στην έναρξη των εργασιών, ήταν και η επαναδημοπράτησή του αν στο μεταξύ ο ανάδοχος δεν κατάφερνε να αντεπεξέλθει στις οικονομικές του υποχρεώσεις, ενώ συζητήθηκε και η λύση να το αναλάβει άλλη κατασκευαστική ως υπεργολάβος.


ΒΑΣΩ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.