Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ
Τέσσερις κιβωτιόσχημους τάφους ασύλητους και σφραγισμένους με μολύβι λέγεται ότι βρήκαν οι αρχαιολόγοι στις ανασκαφές του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τις φήμες που κυκλοφορούν στη συμπρωτεύουσα, πρόκειται για σημαντικότατα ευρήματα, για τα οποία όμως επισήμως τηρείται σιγήν ιχθύος. Μάλιστα προχθές στο ΚΑΣ ήταν σαφής η προσπάθεια να υποβαθμιστεί το θέμα. Εγινε λόγος μόνο για έναν κιβωτιόσχημο τάφο που βρέθηκε στο σκάμμα για τον σταθμό «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» του Μετρό.
Στη στάση «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» του Μετρό βρέθηκαν τέσσερις κιβωτιόσχημοι τάφοι |
Αν όμως ισχύουν οι φήμες περί τάφων σφραγισμένων με μολύβι, τότε τα ευρήματα πρέπει να είναι αξιόλογα γιατί στην αρχαιότητα σφραγίζονταν μόνο σημαντικοί τάφοι, πλούσια κτερισμένοι όπως και τα αρχεία ιερών, όπου φυλάσσονταν πολύτιμοι θησαυροί. Στην πρόσφατη επίσκεψη του Γ. Σουφλιά στα σκάμματα του Μετρό, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, αναφερόμενος στις ανασκαφές που βρίσκονται σε εξέλιξη σε έκταση 6.000 τ.μ. -προβλέπεται να φτάσουν τα 20.000 τ.μ.- τόνισε ότι «τα ευρήματα είναι πολλά και σημαντικά». Μέρος των ευρημάτων αυτών θα εκτεθούν στους σταθμούς του υπόγειου σιδηροδρόμου κατά το πρότυπο του Μετρό της Αθήνας και στο Αλκαζάρ μετά την αναστήλωσή του από την εργολήπτρια εταιρεία «Αττικό Μετρό Α.Ε.». Ως αρχαιολογικές αποθήκες θα χρησιμοποιηθούν οι χώροι του στρατοπέδου Κόδρα.
Εξ αρχής η Αρχαιολογική Υπηρεσία είχε επισημάνει ότι από τους συνολικά 13 σταθμούς, οι πέντε ήταν υψηλού αρχαιολογικού κινδύνου. Κι αυτοί είναι οι: Πλατεία Δημοκρατίας, Ελευθέριου Βενιζέλου, Αγ. Σοφίας, Σιντριβανίου και Πανεπιστημιούπολης. Η προϊσταμένη της ΙΣΤ' Εφορείας Αρχαιοτήτων Λίλιαν Αχειλαρά, είπε στο ΚΑΣ ότι αναμενόταν να βρουν στον «Σιδηροδρομικό Σταθμό» τμήμα του δυτικού νεκροταφείου, όπως επίσης στο σταθμό Σιντριβανίου, το ανατολικό νεκροταφείο της αρχαίας πόλης.
Από τις παλιές ανασκαφές στην ευρύτερη περιοχή του «Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού» έχουν αποκαλυφθεί τάφοι της ελληνιστικής, ρωμαϊκής έως και βυζαντινής εποχής (από τον 2ο π.Χ. μέχρι τον 8ο μ.Χ. αι.). Αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται το περίγραμμα του σταθμού. Εξαιτίας όμως του υψηλού υδροφόρου ορίζοντα, η εργολήπτρια εταιρεία ζήτησε από το ΚΑΣ να μην προβεί σε πασσαλοπήξεις, όπως προέβλεπε αρχικά η μελέτη τους (οι πάσσαλοι αφήνουν τα νερά να περάσουν), αλλά να κατασκευάσει διαφραγματικούς τοίχους από μπετόν (βάθους 35 μ.). Ως προς αυτό δεν υπήρξε αντίρρηση με τον όρο ότι θα ελεγχθεί το έδαφος αρχαιολογικά, ενώ στο κέντρο του σκάμματος θα γίνει κανονική ανασκαφή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.